پارس ناز پورتال

مذاکرات با 1+5 مثبت و امیدوار کننده بود

مجموعه : مجله خبری روز
مذاکرات با 1+5 مثبت و امیدوار کننده بود

رییس‌جمهور کشورمان اعلام کرد: جلسه ایران با اعضای گروه 1+5 که روز گذشته در نیویورک برگزار شد، در فضای مثبت و امیدوارکننده‌ای برگزارشد و امیدواریم که مذاکرات در یک زمان کوتاهی به نتیجه ملموس برسد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر امروز به وقت نیویورک در پایان سفر پنج روزه خود به نیویورک و پیش از بازگشت به تهران، در یک کنفرانس مطبوعاتی به تشریح نتایج سفر خود و شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اجلاس خلع سلاح و همچنین اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد، گفت: در جریان این سفر با برخی از مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس و همچنین روسای سازمان‌های بین‌المللی دیدارها و گفت‌وگوهایی داشتیم و در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و گفت‌وگو کردیم.

روحانی با اشاره به دیدارش با روسای جمهور فرانسه، اتریش، نخست‌وزیر پاکستان، تونس، رییس‌جمهور ترکیه، لبنان، سریلانکا، کفیل ریاست جمهوری عراق، دبیرکل سازمان ملل و معاونینش، نخست‌وزیران اسپانیا و ایتالیا و همچنین وزیر خارجه آلمان و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه و …، یادآور شد: در روز گذشته نیز با تعدادی از هموطنان مقیم در آمریکا دیدار و گفت‌وگو کردم و امیدوارم که همه آنها، سفیران کشور ایران در این سرزمین باشند و ما هم بتوانیم حرف ملت آمریکا را به گوش ایرانیان برسانیم.

وی همچنین به دیدار خود با رهبران جامعه اسلامی آمریکا، تعدادی از دبیران ارشد رسانه‌های آمریکایی اشاره کرد و گفت: همچنین در این سفر با شخصیت‌های فرهیخته‌ای از اندیشکده‌های آمریکایی دیدار داشتم و در روز گذشته در اجتماعی بسیار باشکوهی از شخصیت‌های جامعه آسیایی و شورای روابط خارجی حضور پیدا کرده و به سئوالات آنها پاسخ دادم.

وی همچنین با اشاره به تقاضای تعدادی از رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی جهت مصاحبه با وی گفت: در این سفر با شبکه‌هایی چون CNN، PBC و همچنین روزنامه واشنگتن پست گفت‌وگو کردیم.

روحانی همچنین به دیدارهای وزیر خارجه در حاشیه این سفر اشاره کرد و افزود: در جریان این سفر آقای دکتر ظریف که از طرف دولت ایران مسئولیت مذاکره با گروه 1+5 را بر عهده دارد، گفت که ایشان علاوه بر دیدار با همتایان خود، در روز گذشته در جلسه‌ گروه 1+5 که با حضور وزرای خارجه این کشورها برگزار شده بود، شرکت کردند.

رییس‌جمهور افزود: این جلسه در فضای مثبت و امیدوارکننده برگزار شد و امیدواریم که مذاکرات در یک زمان کوتاه به نتیجه ملموس برسد.

وی همچنین به دیدارهای دیگر اعضای تیم همراهش در جریان این سفر اشاره و تصریح کرد: لازم می‌دانم که از اعضای دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل و همچنین دست‌اندرکاران سازمان ملل و دیگر کسانی که در جریان این سفر تلاش داشتند، تشکر و قدردانی کنم.

لحن متفاوت اوباما را گامی مثبت برای حل و فصل روابط ایران و غرب ارزیابی می‌کنم
رییس‌جمهور کشورمان در ادامه نشست خبری خود گفت: من لحن سخنرانی برخی مقامات عالیرتبه اروپایی، همچنین سخنرانی آقای اوباما رییس‌جمهور آمریکا را که لحنی متفاوت با گذشته داشت، به عنوان قدمی مثبت برای حل و فصل روابط جمهوری اسلامی ایران و غرب ارزیابی می‌کنم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، حسن روحانی همچنین با تشکر از اصحاب رسانه در این نشست خبری خطاب به آنها اظهار کرد: شما نقش بی‌بدیلی برای افکار عمومی دارید و ما انتظار داریم به عنوان پیام‌گذاری دقیق و صادق بتوانید واقعیت‌ها را بی‌کم و کاست به مردم خودتان و مردم جهان منعکس کنید.

رییس‌جمهور کشورمان در ادامه به پرسش‌های خبرنگاران حاضر در این نشست خبری پاسخ داد.

برای دیدار با آمریکایی‌ها مشکلی نداشتیم
در ابتدا خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس از روحانی پرسید "اگرچه شما به لحن متفاوت آقای اوباما اشاره کردید، ولی از موقعیت دیدار با اوباما استفاده نکردید. به نظر شما چه گام‌هایی باید برداشته شود که این نشست دوجانبه برگزار شود؟"

روحانی در پاسخ به این پرسش، با بیان اینکه "برنامه مقدماتی برای این کار فراهم شده بود تا بین من و آقای اوباما دیداری برگزار شود"، افزود: طرف آمریکایی برای این دیدار ابراز تمایل کرده بود و ما هم علی‌الاصول برای این دیدار مشکلی نداشتیم، اما در برنامه‌ریزی برای نحوه این دیدار و همچنین با توجه به نتایجی که دیدار اول می‌خواست داشته باشد، وقت و زمان کافی وجود نداشت و دو طرف قانع بودند که این زمان برای برنامه‌ریزی ملاقات شاید کافی نباشد.

وی افزود: آنچه برای ما مهم است، نتیجه اینگونه دیدارهاست. به هر ترتیب بعد از 35 سال تنش‌های فراوان بین ایران و آمریکا و مسائل زیاد بین دو کشور، ملاقات در سطح رییس‌جمهور برای اولین‌بار، خود به خود با پیچیدگی‌هایی همراه است و دو طرف می‌خواستند که دیداری کاملاً موفق و موثر داشته باشند.

روحانی ادامه داد: فکر می‌کنم فضایی که امروز بوجود آمده کاملا با گذشته متفاوت است و البته کسانی که این فضا را بوجود آوردند ملت ایران و صدای رسای ملت ایران در انتخابات 24 خرداد امسال بود. این انتخابات بسیار شکوهمند فضای نویی را در داخل ایران و در سطح جهان بوجود آورد.

از نتیجه سفر به نیویورک راضی‌ام
رییس‌جمهور همچنین یادآور شد: در دیداری که تقریباً با همه مسئولان و مقامات عالیرتبه غربی در این سفر داشتم، همه بر این نکته تاکید داشتند که انتخابات ایران نقطه عطفی بود و فضای جدیدی را ایجاد و زمینه را برای رابطه بهتر آماده کرد. من فکر می‌کنم اولین قدم در این سفر برداشته شد و آن قدم، اجلاس دیروز 1+5 در سطح وزرا بود. بنابراین در حد این فرصت چند روزه از نتیجه برنامه‌ای که در طول یکی دو هفته قبل طراحی شده بود، راضی هستم.

وی با تاکید بر اینکه "ما باید قدم‌ها را بسیار حساب شده و دقیق برداریم"، تاکید کرد: هدف ما، منافع مشترک دو ملت، حل و فصل مشکلات و قدم به قدم ایجاد بنای اعتماد بین دو ملت و دو دولت خواهد بود.

در حال مذاکره با ترکیه، لبنان و عراق درباره سوریه هستیم
به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود درباره نشست روز گذشت هیات ایرانی با نمایندگان 1+5، گفت : در جلسه با 1+5 بحث پیرامون این مسئله بود که چگونه ملت ایران از حقوق مسلم خود استفاده کند و در کنار آن اعتماد کافی را جلب کند. نظر مقامات اروپایی هم این است که فضای جدید به وجود آمده در این دولت با گذشته متفاوت است.

روحانی در ادامه با اشاره به این‌که شرایط برای ایجاد اعتماد تسهیل شده است، خاطر نشان کرد: امیدوارم هر دو طرف اراده کافی برای ایجاد اعتماد را داشته باشند. ایران به طور قطع چنین اراده‌ای را دارد که اعتماد را ایجاد کند و در زمان کوتاه مسئله هسته‌یی را حل کند و ما امیدواریم در زمانی نه چندان زیاد بتوانیم مسائل هسته‌یی را قدم به قدم حل کرده و زمینه برای توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی مخصوصا در میان ایران و غرب را فراهم کنیم.

وی همچنین با بیان این‌که دولت همه اختیارات لازم را برای گفت‌وگو با غرب دارد، اظهار کرد: در مذاکرات هسته‌یی دولت دارای اختیارات کامل است و هر نتیجه‌ای که دولت به آن برسد، از پشتیبانی سایر قوا و ملت ایران نیز برخوردار است. من معتقدم در چنین مذاکرات مهمی دولت نمی‌تواند بدون اجماع داخلی و پشتیبانی وارد عمل شود.

رییس‌جمهور کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی دربارره جنگ داخلی سوریه، گفت: باید همه کمک کنیم که این جنگ را متوقف کرده و زمینه را برای آینده فراهم کنیم تا در فضای آزاد و امن مردم سوریه تصمیمات لازم را برای کشور خود اتخاذ کنند.

روحانی افزود: سیاست خارجی ما مبتنی بر یکسری اصول و بر اساس منافع ملی، منافع ملت‌های منطقه و منافع مشترک با سایر بازیگران جهانی و مخصوصا کشورهای غربی است. ما خواهان صلح و ثبات بوده و مخالف دخالت‌های خارجی هستیم و معتقدیم روابط همسایگان در منطقه باید دوستانه‌تر و نزدیک‌تر باشد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که ما در زمینه سوریه در حال مذاکره با ترکیه، لبنان و عراق هستیم، اظهار کرد: ایران در صورت دعوت به ژنو2 یا هر گونه فعالیت بین‌المللی فعالانه حضور می‌یابد. ما راه‌حل سوریه را سیاسی می‌دانیم و کاربرد سلاح‌های شیمیایی را بسیار خطرناک دانسته و آن را قویا محکوم می‌کنیم و از اینکه دولت سوریه به کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی پیوسته، خوشحالیم.

روحانی همچنین گفت: امید داریم همه کشورهای منطقه به این معاهده بپیوندند و رژیمی که دارای زرادخانه سلاح‌های کشتار جمعی است، تحت فشار جمعی به معاهده عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی بپیوندد.

از طرح خلع سلاح‌های هسته‌یی حمایت می‌کنیم
به گزارش ایسنا،‌روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش روزنامه لهستانی مبنی بر این‌که فکر می‌کنید ایتالیا چه نقشی در حل و فصل مسائل هسته‌یی می‌تواند داشته باشد، به دیدارش با نخست‌وزیر ایتالیا اشاره و اظهار کرد: دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا دیداری بسیار مفید بود. ما در این دیدار فرصت یافتیم نسبت به مسائل مورد علاقه دو طرف به گفت‌وگو بپردازیم.

وی با بیان این‌که ما از هر کشوری که برای حل و فصل سریع‌تر مسائل هسته‌یی تلاش می‌کند، حمایت و استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: موضوعی که در جلسه با نخست‌وزیر ایتالیا مطرح شد، موضوع حضور شرکت ایتالیا در جلسه‌ای با گروه 1+5 نبود، بلکه بحث ما بر سر این مساله بود که ایتالیا به عنوان یک کشور مهم در اتحادیه اروپا برای این‌که موضوع هسته‌یی ایران با سرعت عمل بیشتری به روند خود ادامه دهد، تلاش کند.

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر ایران مبنی بر این‌که برنامه ایران به عنوان ریاست جنبش عدم تعهد در دو سال آینده برای تحقق خلع سلاح هسته‌یی چیست، گفت: خاورمیانه منطقه‌ای بسیار حساس است و وجود سلاح کشتار جمعی بسیار خطرناک است.

وی با بیان این‌که تاکنون حداقل دو نوبت در منطقه سلاح‌های کشتار جمعی به کار گرفته است، خاطرنشان کرد: تاکنون حداقل دو نوبت و طبق برخی از اخبار در سه نوبت در منطقه ما سلاح‌های کشتار جمعی به کار رفته است. یکی از این موارد حمله شیمیایی عراق به ایران و دیگری کاربرد این سلاح‌ها در سوریه است. در برخی اخبار نیز مواردی در زمینه کاربرد برخی سلاح‌های غیرمجاز در جریان آزادی کویت مطرح بود.

وی ادامه داد: رقابت تسلیحاتی در منطقه‌مان در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. ما سال‌ها طرح و پیشنهاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌یی را مطرح کردیم، اکنون نیز به دنبال این پیشنهاد خود هستیم.

روحانی با اشاره به جلساتی که با کشورهای اروپایی در این زمینه داشته است، خاطرنشان کرد: زمانی که با سه کشور اروپایی در این مورد بحث می‌کردیم، یکی از بندهای توافق ما این بود که اروپا نیز در این زمینه کمک کند تا ما به خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌یی دست یابیم.

رییس جمهور با اشاره به سخنرانی خود در مورد خلع سلاح‌های کشتار جمعی نیز گفت: من در سخنرانی خود بر این پیشنهاد تاکید کردم. ما می‌خواهیم خاورمیانه جزو مناطقی باشد که عاری از هرگونه سلاح هسته‌یی است.

وی با بیان این‌که اکنون یک رژیم در منطقه دارای سلاح‌های هسته‌یی است خاطرنشان کرد: همه باید تلاش داشته باشیم که منطقه از سلاح‌های هسته‌یی عاری بماند، چراکه این سلاح‌ها می‌تواند برای آینده منطقه بسیار خطرناک باشد.

وی با اشاره به حضور برخی از کشورها در منطقه افزود: برخی اطلاعات می‌گویند برخی از کشورهایی که نیروهای نظامی‌شان در منطقه حضور دارد، از سلاح‌های کشتار جمعی برخوردارند. چنانچه منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی عاری شود و ورود و حضور اینگونه کشتی‌ها در منطقه ممنوع خواهد بود. ما همچنان از طرح خلع سلاح‌های هسته‌یی حمایت می‌کنیم و از ظرفیت خود به عنوان رییس جنبش عدم تعهد نهایت استفاده را خواهیم برد.

مذاکره جدید با 1+5، قدم بسیار مهمی بود
رییس‌جمهور در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود با رسانه‌ها در نیویورک، در پاسخ به سئوال خبرنگار NHK ژاپن درباره با آینده مذاکرات هسته‌یی در ژنو و پیش‌بینی رییس‌جمهور در این ارتباط، گفت: در روز گذشته مذاکره با گروه 1+5 در دولت جدید آغاز شد و این قدم بسیار مهمی بود. از طرف دیگر مکان و زمان تقریبی اجلاس بعدی نیز مشخص شد که این یک نقطه مثبتی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، حسن روحانی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه پنجشنبه، اظهار کرد: در این جلسه هفت وزیر بحث‌های کلی را مطرح کردند. در مجموع فضا مثبت بوده و در این صحبت‌ها نقاط مشترک فراوانی وجود داشته است.

وی همچنین گفت: در جلسه دیروز توافق شد که در اجلاس بعدی در ژنو، ایران طرح خود را با گروه 1+5 مطرح کند و در واقع ایران طرح خود را آماده می‌کند که این طرح را در اجلاس بعدی که در ژنو است، بیان کند و امیدوارم که در ژنو قدم‌های موثرتری برای حل و فصل مسأله‌ هسته‌یی برداشته شود.

رییس‌جمهور در برابر پرسش خبرنگار الجزیره انگلیسی مبنی بر اینکه پیشنهاداتی مبنی بر میانجی‌گری ایران بین دولت سوریه و معارضین مطرح شده، در صورتی که با این موضوع موافقت شود، با توجه به رابطه خوب شما با دولت بشار اسد، چه پیشنهاداتی را مطرح خواهید کرد؟ پاسخ داد: در مورد سوریه اساس بر این است که در نهایت بین دولت سوریه وگروه‌های معارض توافق حاصل شود.

گروه‌های تروریستی باید سوریه را ترک کنند
روحانی افزود: در زمینه سوریه همانطورکه می‌دانید از یک طرف دولت سوریه قرار دارد و از طرف دیگر گروه‌های معارض هستند که این گروه‌ها بعضا با یکدیگر اختلاف نظر دارند. از سوی دیگر گروه‌های تروریستی نیز در سوریه فعال هستند. ما معتقدیم که باید کمک به گروه‌های تروریستی از سوی همه متوقف شود و آنها باید سوریه را ترک کنند. این گروه‌های تروریستی از کشورهای مختلفی در آنجا اجتماع کردند و آنها باید سوریه را ترک کنند. جامعه جهانی باید نسبت به این گروه‌های تروریستی از جمله القاعده، بسیار حساس باشد.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه "تروریسم یک خطر بزرگ برای منطقه و امنیت جهانی است"، به طرح خود در ارتباط با جهان علیه تروریسم و خشونت اشاره کرد و گفت: ما همه باید با افراطی‌گری و خشونت مبارزه کنیم.

تروریست‌ها مانند میکروب‌هایی هستند که در حال حرکتند
روحانی با تاکید بر اینکه "تروریست‌ها مانند میکروب‌هایی هستند که در حال حرکت از نقطه‌ای به نقطه دیگر هستند"، گفت: ما باید تمام توان خود را به کار ببریم تا جهان را از این میکروب‌های خطرناک دور کنیم.

مردم سوریه باید در فضایی امن پای صندوق بروند
وی با تاکید بر اینکه تروریسم علیه صلح و امنیت جهانی است، ادامه داد: در موضوع سوریه گروه‌های معارض و دولت سوریه باید پای میز مذاکره بنشینند. باید یک فضای امن ایجاد شود تا مردم در این فضای امن به پای صندوق‌های رای بیایند و انتخاب مردم سوریه باید انتخاب همه باشد و همه از آن پشتیبانی کنند.

رییس‌جمهور کشورمان در ادامه صحبتهای خود تاکید کرد: آینده سوریه متعلق به مردم سوریه خواهد بود.

اولویت ما رابطه مناسب‌تر و بهتر با همسایگان است
به گزارش ایسنا، روحانی در ادامه در پاسخ به این سئوال CNN که با توجه به اظهارات مختلفی که نسبت به شخص شما می‌شود، رابطه ایران و آمریکا را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: تفاوتی که دیده می‌شود، تفاوت انتخاب مردم است. مردم در انتخابات با توجه به گفتمان‌های متفاوت که این گفتمان‌ها در بعضی موارد کاملا متفاوت بود و در ضمن مناظره‌های تلویزیونی بیشتر آشکار شد، گفتمان اعتدال را برگزیدند.

وی با بیان این‌که مردم اعلام کردند با افراطی‌گری مخالفند و نمی‌خواهند افراطی‌گری به راه خود ادامه دهد، تصریح کرد: در این انتخابات مردم درواقع به برنامه‌های این دولت رای دادند. برنامه‌های این دولت نیز روشن و شفاف است و بخش‌های مختلف آن در روابط خارجی، سیاست داخلی، مسائل فرهنگی، حقوق بشر، جایگاه زنان و جامعه و … منتشر شده بود، بنابراین این تفاوت‌ها در برنامه‌های این دولت آشکار است.

وی با تاکید بر این‌که دولت به همان وعده‌های زمان انتخابات خود وفادار می‌ماند و آنها را دنبال می‌کند، اظهار کرد: در همین دوره کوتاه که دولت کار خود را آغاز کرده است، قدم‌های مهمی در راستای اجرای آن برنامه‌ها برداشته شده است و این برنامه‌ها در بخش‌های مختلف ادامه خواهد داشت.

روحانی گفت: دولت در انتخابات در زمینه اقتصاد نظر خاصی داشت. همچنین بر حمایت و آزادی بیشتر بخش خصوصی، ایجاد فضای مناسب کسب و کار، امکانات لازم برای تولید و اشتغال توجه داشت و این موضوعات جزو اولویت‌های برنامه دولت بوده است.

رییس‌جمهور کشورمان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر این‌که روحانی برای بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای عربی، چه برنامه‌هایی را دنبال خواهد کرد؟ گفت: یکی از اولویت‌های دولت، رابطه مناسب‌تر و بهتر با همسایگان است. دولت اهمیت ویژه‌ای برای همسایگان چه آنها که جزو کشورهای عربی هستند و چه آنها که جزو کشورهای عربی نیستند، قائل است.

روحانی افزود: من در این ایام، یعنی دولت جدید با بسیاری از رهبران کشورهای همسایه از روسیه گرفته تا ترکیه، تا عراق و تا پاکستان و افغانستان دیدار داشته‌ام و همچنین این دیدارها با کشورهایی که از منطقه ما هستند، همچنان لبنان، قزاقستان و تاجیکستان انجام شده است. در این چند روز در نیویورک با چند نفر از مقامات کشورهای عربی و شمال آفریقا دیدار داشتم و در این دیدارها هم راجع به روابط ایران با کشورهای همسایه طرح بحث شد.

رییس‌جمهور ضمن این‌که اساس این برنامه‌ها را ایجاد اعتماد بیشتر بین ایران و همسایگان، همچنین حل و فصل برخی مسائل و توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی و موضوع توریسم برشمرد، گفت: ما در سطح وسیعی با عربستان و عراق و برخی کشورهای دیگر منطقه مثل بحرین، عمان و دیگران روابط خوبی داشتیم و یکی از اهداف این دولت، ایجاد روابط صمیمی با همسایگان است و دولت نیز این هدف را دنبال خواهد کرد و انجام ملاقات‌هایی با کل همسایگان و از جمله کشورهای عربی تنظیم شده است.

 

آنچه امروز در کشور می‌بینم بدتر از چیزی است که قبلاً فکر می‌کردم
رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه "اقتصاد ایران کاستی‌هایی داشت که کم و بیش همه آنها را می‌دانستیم"، گفت: قبل از اینکه رییس‌جمهور شوم، مسئولیت یک مرکز تحقیقاتی را برعهده داشتم و در نتیجه از بسیاری از آمار بی‌خبر نبودم. در دوران تبلیغات انتخاباتی نیز بر مشکلات اقتصادی و راه‌حل‌های آن تاکید داشتم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، حسن روحانی افزود: من به مردم قول دادم بعد از 100 روز گزارشی از واقعیات کشور را به مردم ارائه دهم و امید دارم در این مدت به ارقام دقیق‌تری در رابطه با مسائل اقتصادی و مسائل مرتبط با آن برسم. دولت متعهد است همه آمار و ارقام را به صورت شفاف به اطلاع مردم برساند، زیرا این عمل موجب می‌شود اعتماد دولت و مردم بیشتر شده و مسئولان نیز بتوانند بهتر برنامه‌ریزی کنند.

رییس‌جمهور ادامه داد: به سخنگوی دولت دستور داده شده است که اطلاعات لازم را در اختیار مردم بگذارد که من امیدوارم فاصله این گزارش‌ها کم باشد. اذعان می‌کنم که آنچه امروز می‌بینم کمی بدتر از آن چیزی است که قبلاً می‌گفتم یا فکر می‌کردم. البته ما امیدواریم و مشکلات قابل حل است. امید من این است که با حمایت و مشارکت مردم مشکلات را حل کنیم. امید ما بیشتر از مشکلات است و حمایت مردم از دولت بیش از حد انتظار است. آینده ما روشن است و مردم در راه بیشتری خواهند بود.

روحانی در ادامه با اشاره به دوران مسئولیت خود در تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی در سال 2003 گفت: در آن دوره هرکاری که انجام می‌گرفت بر مبنای توافق دو طرف بود. من هیچ‌وقت به شرکای اروپایی نگفته بودم که اصفهان را تکمیل نمی‌کنیم. ما اطلاعات لازم را به آژانس داده بودیم بنابراین ما به دنبال فریب نبودیم.

وی در ادامه افزود: ما شفاف سخن می‌گوییم و عمل می‌کنیم و به آنچه که می‌گوییم متعهد می‌مانیم. ما برخلاف قول خود عمل نمی‌کنیم. من اکنون به صراحت می‌گویم ما می‌خواهیم از فناوری هسته‌یی برخوردار بوده و تحت نظارت آژانس فعالیت کنیم و به ان‌پی‌تی متعهد هستیم و به دنبال بمب نیستیم زیرا بمب را برای خود و منطقه خطرناک می‌دانیم.

در دکترین دفاعی ایران، سلاح کشتار جمعی وجود ندارد
رییس جمهور با بیان اینکه در دکترین دفاعی کشور ما چیزی به نام سلاح کشتار جمعی وجود ندارد، افزود: ما هیچ‌جا برخلاف معاهدات عمل نمی‌کنیم، در مذاکرات 1+5 ما به دنبال این هستیم که اطمینان بیشتری بدهیم که فعالیت ایران صلح‌آمیز است و طرف مقابل هم به دنبال این تضمین است که علیه توسعه فناوری ایران قدمی برنمی‌دارد بنابراین اعتماد دو طرفه خواهد بود و هر دو طرف به هم اعتماد خواهند کرد.

طالبان باید به چارچوب‌های دموکراسی و قواعد مورد قبول پایبند باشد
رییس‌جمهور در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگار CCTV چین درباره راهکار پیشنهادی ایران در مورد ثبات امنیت در کشورهای افغانستان و پاکستان، اظهار کرد: ممکن است افغانستان در سال آینده با مسائل و مشکلات جدیدی روبرو باشد. از هم‌اکنون آنهایی که در منطقه تاثیرگذارند، باید به فکر همکاری بیشتر و کمک بیشتر به دولت افغانستان باشند.

وی خاطر نشان کرد: من تاکنون دو بار با آقای کرزای بحث و گفت‌وگو داشتم. یکی در تهران و دیگری در قرقیزستان. در این مذاکرات خود آقای کرزای نیز برای آینده افغانستان نگرانی فراوانی داشت. بحث افغانستان بر سر این است که هر گروهی که می‌خواهد پای میز مذاکره بیاید و متعهد باشد، باید به چارچوب‌های دموکراسی و قواعدی که مورد قبول است، پایبند باشد.

رییس‌جمهور کشورمان ادامه داد: در بحث طالبان این نکته مطرح است که طالبان به عنوان گروهی که اکنون در حال انجام عملیات‌های تروریستی هستند، آیا می‌خواهند این کارها را کاملا کنار بگذارند و به صورت یک شهروند عادی و به صورت یک حزب و فعال سیاسی در جامعه افغانستان باشند یا خیر؟

روحانی با بیان این‌که طالبان و دولت افغانستان هنوز در قدم‌های اولیه مذاکره هستند، گفت: اگر این مذاکرات منتهی به حضور سیاسی طالبان در افغانستان شود و طالبان اعلام آمادگی کند که سلاح‌های خود را زمین بگذارد و به عنوان یک شهروند فعال درافغانستان فعالیت کند، به نظر من چنین صلحی می‌تواند برای آینده افغانستان و ثبات در منطقه موثر باشد.

وی با اشاره به نوع تفکرات طالبان افزود: طالبان در دوران حکومت خود سختی‌های فراوانی را برای مردم به ویژه از لحاظ آزادی‌های اجتماعی به وجود آورده بود. از سوی طالبان افکار افراطی وجود داشت، ولی من فکر نمی‌کنم که در جامعه امروز آن افکار قابل قبول باشد. چرا که ما نمی‌توانیم راجع به زنان چنین نظری داشته باشیم که زن‌ها نباید در فعالیت‌های اجتماعی حضور داشته باشند.

رییس‌جمهور کشورمان ادامه داد: زنان همانند مردان و مساوی با آنها باید در عرصه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشند. ما نمی‌توانیم از آزادی‌های فرهنگی یک جامعه جلوگیری کنیم. تکثرهای فرهنگی و اندیشه‌ای را باید بپذیریم و قبول کنیم.

وی افزود: من امیدوارم طالبان با فکری نو و در چارچوب یک تشکل سیاسی بپذیرد که در افغانستان آینده حضورداشته باشد. صلح بر مبنای خواست ملت افغانستان می‌تواند مفید باشد. به این دلیل که جنگ برای افغانستان ویرانگر است و مردم از جنگ و برخوردهای نظامی خسته‌ شده‌اند و تروریسم باعث شده است که در افغانستان یک فعالیت باثبات اقتصادی پا نگیرد.

 

تلاش کردیم زمینه ارتقای روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها را فراهم کنیم
رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار تایمز مبنی بر اینکه "در توضیح نتایج سفر خود به نیویورک چه حرفی را به ملت ایران می‌گویید؟"، گفت: در این سفر تلاش کردیم یک برآورد دقیق‌تر، از فضای جدید جهانی بعد از شروع به کار دولت در ایران بدست آوریم و در این زمینه دستاوردهای خوبی داشتیم.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی افزود: ما به دنبال این بودیم که بهترین مسیر و شیوه را برای بازسازی و بیان جایگاه منطقه‌ای و جهانی ایران ترسیم کنیم.

روحانی با بیان اینکه "با برخی کشورها در حد بیان مباحث و نظرات به نتایج خوبی رسیده‌ایم و با برخی کشورها نیز توافق‌های خوبی حاصل شده است"، گفت: در ملاقات و مذاکراتی که با مقامات کشورهای اروپایی داشتیم، مباحث خوبی مطرح شد و تلاش کردیم در این سفر زمینه ارتقای روابط ایران با کشورهای مختلف بویژه از بُعد اقتصادی را فراهم کنیم، به نحوی که روابط ایران با این کشورها توسعه و گسترش بهتری پیدا کند.

وی با اشاره به برخی دیگر از مباحث مطرح شده در جریان دیدارهای صورت گرفته در این سفر از جمله امنیت منطقه، بحث سوریه، موضوع تروریسم و خشونت و …، گفت: در این زمینه موفقیت‌های خوبی داشتیم.

روحانی اضافه کرد: در زمینه موضوع هسته‌یی نیز با برخی از کشورها ملاقات داشتیم. برنامه‌هایمان و اقداماتمان برای آینده را توضیح دادیم و اینکه چگونه می‌توانیم مسیری را انتخاب کنیم که ضمن احقاق حقوق ملت ایران اعتماد لازم برای طرف‌های مقابل ایجاد شود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه "سخت است بگوییم تمام انتظارات موردنظرمان از این سفر برآورده شد"، افزود: می‌توانیم بگوییم آنچه که از این سفر چهار روزه حاصل شد، برای ما قابل قبول است.

این سفر، اولین گام برای رابطه بهتر ایران و آمریکا باشد
وی با بیان اینکه "تلاش کردیم در این سفر گام‌های آغازین را برای داشتن روابط بهتر و سازنده با دیگر کشورها برداریم"، اظهار کرد: تلاش کردیم که این سفر اولین گام برای رابطه بهتر دو ملت بزرگ ایران و آمریکا باشد به نحوی که بتوانیم افکار دو ملت را به یکدیگر منتقل کرده و شناخت‌های دو ملت از یکدیگر را بیشتر کنیم.

روحانی همچنین در مورد بحث آمریکا گفت: اولین گام این است که دو دولت جلوی تنش‌های بیشتر را بگیرند. گام دوم این است که تنش‌ها را کاهش دهیم و در گام سوم زمینه‌ای را فراهم کنیم برای دستیابی به منافع مشترک.

 

نباید جنگی از طرف کشورهای خارجی به سوریه تحمیل شود
به گزارش ایسنا، روحانی همچنین در پاسخ به سئوال پایانی این نشست خبری مبنی بر این‌که در گفت‌وگوهای ژنو چه طرح و برنامه‌ای خواهید داشت و ایران چه انتظارات مشخصی از 1+5 و کاهش تحریم‌ها خواهد داشت؟ گفت: نظر ما این است که اولا همه کشورها بر سر یک اصولی توافق کنیم. اگر بتوانیم بر سر اصولی توافق کنیم، من فکر می‌کنیم بتوانیم به طرح و نقشه راه مشترکی برسیم.

وی افزود: من با آقای رییس‌جمهور فرانسه بحث مفصلی درباره سوریه داشته‌ام و چارچوب‌ نظرات ایران را مطرح کردم. ما باید بر مبنای اصولی که همه توافق می‌کنیم، بتوانیم به راه و نقشه آینده دست پیدا کنیم.

رییس‌جمهور کشورمان در همین راستا خاطر نشان کرد: ما معتقدیم سوریه نباید تجزیه شود. تجزیه سوریه را برای منطقه بسیار خطرناک می‌دانیم. ما معتقدیم تروریست‌ها باید کشور سوریه را ترک کنند و نباید جنگی از طرف کشورهای خارجی به سوریه تحمیل شود. باید این را بپذیریم که راه‌حل سوریه، حتما راه‌حل سیاسی است و نه چیز دیگر. همچنین باید بپذیریم که شرایط را برای مذاکره بین معارضین و همچنین دولت سوریه فراهم کنیم.

روحانی گفت: اصولی که مورد نظر ماست، اگر مورد توافق کشورهای مذاکره‌کننده باشد، راحت‌تر می‌توانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم. در همین راستا ما در هر اجلاسی که ببینیم می‌تواند مفید باشد، شرکت می‌کنیم. شرکت ما در هر اجلاسی بدون پیش شرط خواهد بود.

روحانی در انتهای این نشست خبری خود خطاب به خبرنگاران حاضر در این جلسه گفت: امیدوارم توانسته باشم برخی از نظرات و سئوالات شما را در زمینه مسائل مورد علاقه پاسخ داده باشم و اگرچه این مدت برای طرح همه سئوالات کافی نبود. /ایسنا