پارس ناز پورتال

لزوم مصرف ویتامین D مادران باردار برای رشد جنین

لزوم مصرف ویتامین D مادران باردار برای رشد جنین

لزوم مصرف ویتامین D مادران باردار برای رشد جنین 

ویتامین D باید حتما یکی از مواد مصرفی مادران باردار باشد چراکه این ویتامین در رشد جنین نقش داشته و مصرف آن حیاتی هست. به گفته محققان، کمبود ویتامین D مادران باردار تاثیر منفی بر رشد اجتماعی و مهارت هاي حرکتی کودکان در سنین پیش دبستان خواهد داشت.

 

محققان دانشگاه هاي سوری و بریستول انگلستان با بررسی داده هاي بیش از ۷۰۰۰ جفت مادر و فرزند دریافتند زنان بارداری که با کمبود ویتامین D مواجه بودند «کمتر از ۵۰ nmol در لیتر در خون» به احتمال چندان دارای کودکانی بودند که در آزمون هاي رشد پیش دبستان از لحاظ رشد حرکتی در ۲½ سالگی، نمره پایین «کمتر از ۲۵ درصد» دریافت کردند.

 

تست ها شامل ارزیابی میزان هماهنگی آن ها نظیر شوت کردن توپ، حفظ تعادل و پریدن و بهره گیری از ماهیچه هاي کوچک بدن شان نظیر گرفتن مداد به دست یا درست کردن منزل با آجرهای اسباب بازی بود.کمبود ویتامین D در بارداری بر رشد اجتماعی کودک در سن ۳½ تاثیر می‌گذارد. با این حال هیچ ارتباط اي بین اوضاع ویتامین D مادر و سایر نتایج در سنین بالاتر «IQ و توانایی خواندن در سن ۷ تا ۹ سالگی» مشخص نشد.

 

 به گزارش پارس ناز مطالعات قبلی بر روی حیوانات هم نشان داده هست که رشد عصب شناختی جنین در زمانیکه میزان ویتامین D مادران پایین باشد، به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.محققان بر این باورند که تعامل بین ویتامین D و دوپامین در مغز جنین نقش اساسی در رشد نورولوژیکی مناطق مغز نظارت کننده رشد حرکتی و اجتماعی ایفاء میکند.

 

همین طور ثابت شده هست ویتامین D ناشی از نورخورشید و رژیم خوراکی موجب تنظیم میزان کلسیم و فسفات در بدن میشود که بسیار در کاهش ریسک پوکی استخوان ضروری هست.پزشک آندرا دارلینگ، سرپرست تیم تحقیق، در این باره میگوید: «به خوبی مشخص شده هست که ویتامین D برای سیستم اسکلتی عضلانی ما خوب هست

 

اما تحقیق ما نشان میدهد که اگر میزان این ویتامین در مادران باردار پایین باشد میتواند بر رشد کودکان شان در سال هاي نخست عمر تاثیر گذارد.»ویتامین D در ماهی هاي روغنی نظیر سالمون، ساردینز، خال مخالی و ماهی تن یافت می‌شود. مقادیر کمی از این ویتامین در گوشت قرمز، تخم مرغ، چربی هاي غنی شده و بعضی از غلات صبحانه نیز وجود دارد.