پارس ناز پورتال

با مشاهده کدام علائم کرونا به پزشک مراجعه کنیم

با مشاهده کدام علائم کرونا به پزشک مراجعه کنیم

شیوع کرونا یک پدیده عجیب بوده است. ویروسی که هر روز به شکلی تازه در می آید و جهش های خطرناکی پیدا می کند. قطعا با دانستن این که کرونا چه علائمی دارد و با مشاهده کدامیک باید بیشتر شک کنیم و به پزشک برویم کمک زیادی به ما خواهد کرد.

 

هر چه سریع تر این ویروس را تشخیص دهیم و برای از بین بردن و درمان آن اقدام کنیم شانس بهبودی بیشتر است. در این مطلب به بررسی و معرفی علائمی که تا به حال از کرونا دیده شده است خواهیم پرداخت. علائمی که هر کدام می توانند ما را به وجود کرونا مشکوک یا مطمئن کنند.

 

تنگی نفس

کرونا از راه تنفس وارد بدن شده و کم کم ریه را درگیر می کند. اگر کرونا خیلی وقت باشد که وارد بدن شما شده باشد قطعا شروع به تکثیر می کند. به تدریج با درگیر کردن ریه می تواند ما را از پای دربیاورد. اگر ریه درگیر شود به سختی می توانیم نفس بکشیم و احساس تنگی نفس خواهیم داشت.

 

به یاد داشته باشید که تنگی نفس از نشانه های حاد و خطرناک است و با مشاهده آن در هر کسی باید سریع تر پزشک خبر کنید. اگر فردی از اطرافیان شما به تنگی نفس دچار است سریع تر اورژانس را خبر کنید.

با مشاهده کدام علائم کرونا به پزشک مراجعه کنیم

درد در ناحیه قفس سینه

از دیگر نشانه های خطرناک احساس درد خفیف تا شدید در قفسه سینه است. این درد باعث می شود در هنگام تنفس احساس ناراحتی داشته باشید. مشاهده درد قفس سینه ای باید شما را به وجود کرونا مشکوک کند. هر چه سریع تر برای معاینه نزد پزشک بروید تا اگر خدای ناکرده به کرونا مبتلا هستید مراحل درمان زودتر شروع شود. هر چه زودتر برای درمان دست به کار شوید شانس بیشتری دارید.

 

احساس سختی در تکلم

اگر در زمان صحبت کردن احساس می کنید نفس کم می آورید یا اگر وقتی حرف می زنید احساس ضعف شدید می کنید بهتر است زودتر موضوع را با پزشک مطرح کنید. این نشانه در خیلی از مبتلایان شدید کرونا دیده شده است.

 

تب و گرمای بدن

اگر احساس می کنید که دمای بدنتان به تدریج در حال افزایش است مراقب باشید. تب می تواند نشان از جنگ بین سیستم ایمنی بدن شما با کرونا باشد. پس بهتر است تا زمانی که به پزشک مراجعه نکرده اید در خانه بمانید و قرنطینه شوید. در این مدت نیز از اطرافیان بخواهید در خانه از شما فاصله داشته باشند و گردش هوا ایجاد کنند.

 

از آن جایی که تب از علائم خیلی مشکوک است اطرفیانتان باید خیلی مراقب باشند. از ماسکهای جراحی پزشکی و یا ماسک سه بعدی با لایه های فیلتر کننده ویروس بیشتر استفاده کنند. تاکید می کنیم که با مشاهده تب پزشک را خبر کنید و معاینه شوید. به احتمال زیاد از شما تست بزاقی کرونا خواهد گرفت.

 

سرفه

یکی از علائمی که از همان اول کرونا در مبتلایان دیده شده است سرفه است. سرفه های خشک می تواند ما را به وجود کرونا خیلی مشکوک کند. اگر سرفه خشک دارید بهتر است هر چه زودتر موضوع را با یک پزشک مطرح کنید. البته دقت کنید که سرفه به دلایل دیگری نبوده باشد. سرفه های تر (مثل سرفه های سرماخوردگی) نیز در موارد نادر می تواند از علائم کرونا ویروس باشد.

 

سرگیجه و سردرد

ممکن است این روزها هر چیزی شما را نگران کند که مبادا کرونا گرفته باشید. از نشانه هایی که باعث شده این روزها خیلی ها به پزشک مراجعه کنند سردرد و سرگیجه است. این علائم در برخی از مبتلایان دیده شده است. اما نشانه ای نیست که با دیدن آن بخواهید خیلی مضطرب شوید.

 

ممکن است به دلایل دیگری مثل کارکردن در ساعات زیاد و یا ضعف بدنی به دلیل استراحت نکردن این نشانه ها را ببینید. اما در صورتی که مشکل ادامه دار شد بهتر است به پزشک بروید و یا تلفنی با یک پزشک و مرکز درمانی صحبت کنید.

با مشاهده کدام علائم کرونا به پزشک مراجعه کنیم

اسهال

یکی از نشانه هایی که در برخی موارد در مبتلایان به کرونا دیده شده است اسهال است. برخی از مبتلایان اسهال و بیرون روی داشته اند. اما اسهال در همه مبتلایان دیده نشده است و در بیشتر موارد تنها به دلیل مشکلات گوارشی بوده است. پس خیلی هم نگران نباشید. اما محتاط باشید و سعی کنید با استراحت بیشتر و استفاده از غذاهای سالم سریع تر به وضعیت مطلوب برسید.

 

از غذاهای مقوی استفاده کنید. چرا که اسهال باعث از دست رفتن خیلی از مواد مغذی و قوای بدن نیز می شود. اگر به اسهال دچار هستید از آن جا که ممکن است شما را به کرونا نیز مشکوک کرده باشد کمی از دیگران در خانه فاصله بگیرید. ترجیحا از یک سرویس بهداشتی مجزا استفاده کنید. اگر چنین امکانی وجود ندارد پس از استفاده سرویس بهداشتی را ضدعفونی کنید.

 

حالت تهوع

مشاهده حالت تهوع نیز در موارد نادر می تواند نشان دهد که بدن شما می خواهد ویروس را بیرون براند. اما می تواند به دلیل استفاده از غذای نامطلوب و مضر نیز باشد. یکی از نشانه های مسمومیت های غذایی نیز می تواند حالت تهوع باشد. پس دقت کنید که سریع به مراکز درمانی مراجعه نکنید.

 

این مراکز به دلیل مراجعه زیاد مردم به خودی خود آلوده هستند. بهتر است با مشاهده حالت تهوع ابتدا کمی استراحت کنید و از غذاهای خانگی مقوی که راحت هضم می شوند (مثل سوپ) استفاده کنید. در صورتی که مشکلات شما بیشتر شد و علائم بیشتری مشاهده کردید برای مراجعه به پزشک بروید.

 

آبریزش بینی

اگر به یکباره و بدون دلیل مشکوکی دچار علائم ابتدایی شبیه به سرماخوردگی هستید نیز شرط احتیاط را رعایت کنید. آبریزش بینی و عطسه از این علائم و نشانه ها هستند. ممکن است به سرما خوردگی دچار شده باشید. اما احتمال ابتلا به کرونا نیز وجود دارد. تشخیص این دو به خصوص در نمونه های جهش یافته کرونا کمی سخت شده است. بهتر است کمی استراحت کنید.

 

اگر شاغل هستید مرخصی بگیرید و در خانه بمانید. می توانید از تست های خانگی کرونا نیز استفاده کنید. اگر نتیجه تست مثبت بود و به کرونا دچار بودید در خانه قرنطینه شوید. معمولا خیلی سریع بهبودی حاصل می شود. چرا که زود توانسته اید تشخیص دهید. با استراحت و خوابیدن بیشتر و استفاده از غذاهای مقوی و میوه ها بدن خود را قوی تر کنید.