پارس ناز پورتال

آسیب دهان و دندان را همیشه جدی بگیریم

آسیب دهان و دندان را همیشه جدی بگیریم

آسیب دهان و دندان را همیشه جدی بگیریم 

مراقبت از سلامت دهان و دندان برای همۀ ما ضروری هست، دندان ها نیازمند دقت مداوم میباشند چراکه اندامی بسیار پرکاربرد می باشند.خوردن میوه و آجیل بخشی از فرهنگ و جزء عادت‌هاي خوراکی همیشگی ما بوده و از آن به ‌عنوان نمادی برای یادآوری خاطرات مفید قبل، در کنار خانواده و در جمع‌هاي خوشحال و صمیمی بهره گیری می کنیم.

 

در عین حال، همین آجیل‌ها و تنقلات ایرانی، نمادی از هویت فرهنگی ماست. کافی هست یکبار بخورید تا برای همۀ وقت} مشتری آن‌شوید! اما آیا میدانید با هر زمان خوردن میوه و آجیل، دندان‌هایتان بیش از آن‌چه فکر می کنید تهدید می شود؟! دندان سخت‌ترین عضو بدن اما یکی از حساس‌ترین‌هاست

 

و در معرض فشارها و استرس‌هاي زیادی قرار دارد. چراکه بیش از اندازه از آن‌ها کار می کشیم: غذا می خوریم، از آن به‌عنوان ابزار بهره گیری می کنیم و حتی کارهای بی‌رحمانه‌اي انجام میدهیم! مثلاً سیم برهنه میکنیم، و یا با اجسام تیز و بُرنده مثل سنجاق و خلال دندان به بافت‌هاي نرم و سخت اطراف دندان آسیب می زنیم.

 

دیدگاه دندانپزشک
پزشک فرزین نوری، یکی از دندانپزشکان مجرب، معتقد هست بعضی از دلایل مریضی‌هاي دندان، توسط خودمان قابل نظارت میباشند. او میگوید: «خوردن لیموترش و همین طور ترشی‌هاي خشک مثل لواشک و آلو جزء عادت‌هاي مضری هست که محیط دهان را دائماً در حالت اسیدی نگاه می‌دارد. این مورد نیز باعث می شود دندان‌ها ساییده و حساس شوند».

 

وی دسته‌ي دیگری از دلایل آسیب‌هاي دندان را غیر قابل نظارت می داند. یکی از این مشکلات، استرس‌هاي هرروز هست که «در طول خواب به‌صورت دندان‌ قروچه بروز می کند. اینکار غیر قابل بازرسی بوده و باعث می شود مینای دندان از بین رفته و حساسیت دندانی ایجاد شود».

 

پزشک نوری راه حل را این‌گونه توضیح میدهد: «ما مسواک‌هاي دارای سختی مناسب و خمیردندان‌هاي دارای ترکیبات فلوراید، مثل Oral-B Pro Expert که حاوی استانوس فلوراید هست را تجویز میکنیم. این ترکیب‌ها در کنار نظارت مصرف مواد خوراکی سخت و همین طور ترش، باعث بهبود حساسیت دندان‌ها میشود».

 

به‌گفته‌ي پزشک نوری، مینا، بخش بسیار ارزشمند دندان هست. روشهای غیر استاندارد مثل «بهره گیری از پودرهایی همچون نمک، جوش شیرین و یا پودر زغال برای سفید کردن دندان، باعث سایش و از بین رفتن مینای ارزشمند دندان می شود.اینگونه آسیب‌ها دائمی بوده و بازگشت‌پذیر نیستند؛ چراکه مینا غیر قابل ترمیم هست. در حالیکه بهره گیری از خمیردندان Oral-B Pro Expert هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نمی کند.

 

چرا گزینش خمیردندان با کیفیت بالا مهم هست؟
پزشک نوری دلیل نشان می کند: «مسواک زدن باید با خونسردی و به دور از استرس انجام شود. نخستین کارکرد مسواک زدن، پاک کردن پلاک هست» و پلاک را این‌گونه تعریف می کند: «این ماده‌ي شیری ‌رنگ، ۲۰ دقیقه پس از خوردن غذا و یا حتی مسواک زدن روی دندان تشکیل می شود».

 

وی در ادامه میگوید: «مسواک زدن، یک فرهنگ هست. اگر مردم درست مسواک زدن را یاد بگیرند، تعداد زیادی از مشکلات دندان در جامعه حل می شود. به همین علت گزینش خمیردندان عامل بسیار مهمی هست. چرا که اگر دارای استاندارد و کیفیت بالا نباشد و تحقیقات علمی در موردش انجام نشده باشد، به اندازه‌ي کافی اثربخش نبوده

 

و حتی ممکن هست به ما آسیب برساند. از طرفی دیگر این باور که هر چند وقت یکبار باید خمیر دندان را عوض کرد نیز در مورد خمیردندان‌هایي که ترکیب‌هاي منحصربه‌فردی مثل استانوس فلوراید دارند دیگر صادق نیست.پزشک نوری میگوید: «در تجربه‌ي شخصی من، کارکردهای ضد حساسیت ترکیب استانوس فلوراید بسیار بهتر از سایر ترکیبات حاوی فلوراید هست