پارس ناز پورتال

تاثیرات ناگوار آلودگی هوا روی بدن انسان

تاثیرات ناگوار آلودگی هوا روی بدن انسان

تاثیرات ناگوار آلودگی هوا روی بدن انسان

آلودگی هوا می تواند روی بدن افراد تاثیرات بسیار مهلکی داشته باشد به گونه اي که بعضی افراد را نیز به کام مرگ خواهد کشاند. آلودگی‌ هوا یک اصطلاح کلی هست؛ هوا از آلاینده‌هاي مختلفی تشکیل‌شده که مطالعه‌ها نشان داده اند اثر بعضی از انها بر طول عمر قابل‌دقت هست. این مطالعه از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۰ در تمام ایالات متحده انجام و در آن عوامل گوناگون موثر بر طول عمر بررسی شد…نتایج نشان داد مهم‌ ترین عارضه آلودگی هوا، کاهش طول عمر هست.

 

دستگاه تنفسی
آلودگی هوا باعث ایجاد حالت تحریکی در بینی، حلق و سرفه میشود به‌خصوص در کسانی که دچار مشکل ریوی اساس‌اي مثل آسم، آلرژی یا تومور ریه باشند یا حتی جراحی قفسه سینه انجام داده باشند. مشکلات این بیماران در این هوا تشدید میشود و اگر فلزات سنگین هم در هوا موجود باشد، ابتلا به سرطان‌ ریه هم دور از ذهن نیست.

 

هنوز هیچ تحقیقی اثبات نکرده آلودگی هوا باعث ابتلا به آسم میشود ولی اگر فردی مبتلا به آسم باشد، مریضی‌اش تشدید می شود.

 

دستگاه قلب و عروق
اثبات شده وقتی آلودگی هوا افزایش می‌یابد، حالت انعقادی خون اکثر و به اصطلاح غلیظ‌تر می‌ شود. این حالت باعث لخته شدن آن در بعضی اعضا مثل رگ‌هاي پا و از آن خطرناک‌تر در عروق خونرسان قلب می‌ شود. مطالعه‌هاي زیادی نشان داده اند در روزهای آلوده تعداد افرادی که در اثر سکته قلبی و مغزی به اورژانس‌ها مراجعه می کنند

 

و متاسفانه تعداد موارد مرگ ناشی از انها هم اکثر هست. بعضی محققان معتقدند شیوع آریتمی قلبی هم در هوای ناپاک افزایش می‌یابد ولی شواهد کمی در این مورد وجود دارد.

 

دستگاه مغز و اعصاب
اگر مقدار مونوکسیدکربن در هوا افزایش یابد، گیجی، کاهش تمرکز و کاهش سرعت عمل را به دنبال خواهد داشت. اختلال خواب، سردرد، احساس خستگی، عصبانیت و اختلال حافظه نیز در روزهای آلوده اکثر می‌ شود.

 

کلیه ها
مطالعاتی وجود دارد که نتایج آن ها نشان می‌ دهد هنگامی که آلودگی هوا افزایش می‌یابد، احتمال بروز سنگ کلیه در افراد افزایش می‌یابد.

 

چشم ها
مطالعه در مورد تاثیر آلودگی هوا بر این عضو مهم بدن انجام نشده ولی انواع و اقسام تظاهرات آلرژی در اثر این آلودگی در چشم اکثر می‌ شود.

 

● چه کسانی بیشترآسیب‌ میبینند
بعضی گروه‌هاي آسیب‌پذیر اکثر در معرض خطر قرار میگیرند. از همه ي مهم‌تر خانم‌هاي باردار میباشند؛ احتمال زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس در خانم‌هایي که در منطقه‌اي با هوای آلوده زندگی می کنند اکثر از آنهایی هست که از هوای پاک بهره‌مند میباشند. اضافه بر این، وقتی مردان سرب هوا را استنشاق می‌ کنند، احتمال ایجاد ناهنجاری مادرزادی در فرزندی که خواهند داشت، اکثر می‌ شود.

 

خیلی از سالمندان هم به مشکلات ریوی و قلبی مبتلا میباشند و بنابراین اکثر در معرض خطرند. مطالعه‌هاي متعددی نیز تاثیر منفی سرب موجود در هوا را با تکامل ذهنی و رشد و ضریب‌‌ هوشی کودکان اثبات کرده‌اند، از طرفی بررسی‌ها نشان می‌ دهند کمبود ویتامین D در اطفالی که در مناطق با هوای ‌آلوده زندگی می کنند، اکثر هست که ممکن هست این کمبود به بروز مشکلات جسمی بینجامد.

 

● آلودگی بر بیماران خاص چه تاثیری دارد
معمولا بیماران سرطانی که شیمی‌درمانی میشوند، اساس بروز مشکلات ریوی را پیدا می‌ کنند. در روزهای آلوده میزان عفونت‌هاي ریوی افزایش می‌یابد و بیماران سرطانی، افرادی که سیستم ایمنی‌شان به دلیلی ضعیف هست و بیماران دچار مریضی کلیوی شدید ، باید در این هوا اکثر مراقب باشند. ولی مطالعه‌ها نشان نداده‌اند مکانیسم مریضی بیماران خاص دیگر مثل مبتلایان به ام.اس و یا روماتیسم و… به این موضوع ارتباطی داشته باشد.

 

● چه می توان کرد
عاقلانه‌ترین اقدام در این هوا، بیرون نیامدن از منزل هست. ریزگردها آن قدر ریز و کوچک میباشند که از ماسک‌ها هم رد میشوند و به ریه می‌رسند. بهتر هست در روزهای ‌آلوده، فعالیت بدنی کمتر ‌شود چون حتی فعالیتی مثل پیاده‌روی نیز باعث تندتر شدن ضربان قلب و افزایش تنفس می‌ شود و ریه اکثر در معرض خطر قرار میگیرد.

 

 به گزارش پارس ناز این تصور که در ماشین هوا بهتر از بیرون آن هست و اگر شیشه ماشین بالا باشد، خطری متوجه افراد نیست، غلط هست چون در مدرن‌ترین ماشین‌ها هم با تمام تمهیداتی که برایشان اندیشیده شده و با سیستم‌هاي تهویه پیشرفته‌، هوای آلوده وارد می‌ شود.