پارس ناز پورتال

معرفی اختلالات روانی عجیب و ترسناک در جهان

معرفی اختلالات روانی عجیب و ترسناک در جهان

معرفی اختلالات روانی عجیب و ترسناک در جهان 

بعضی از اختلالات روانی کاملا عجیب میباشند،رفتارهایی که فرد مبتلا انجام میدهد و سخنان پزشکان درمورد مریضی وی می‌تواند وحشتناک باشد.اختلالات روانی یکی از شایع ترین مریضی هاي جامعه کنونی هست که باعث ایجاد مشکل در برخورد انسان با محیط اطراف ، دیگران و حتی خودش می‌شود.

 

تعداد زیادی از افراد از این نوع مریضی و اختلال رفتاری آگاهی ندارند و با نداشتن اطلاعات در مورد عواملی که باعث بروز یا تشدیدی مریضی می‌شود زندگی را به کام خود یا دیگران تلخ می‌کنند.عجیب ترین اختلال هاي روانی در دنیا به این ترتیب هست:

 

۱- سندروم موسوم به «Quasimodo»

سندروم «Quasimodo» یا ناهنجاری بدشکلی بدن «مثل گوژپشتی» در واقع یک مریضی ذهنی هست که افراد دارای ناهنجاری ها و بدشکلی هاي غیرقابل باور در بدن به آن مبتلا می‌شوند.افراد مبتلا به این عارضه دچار افکار وسواسی ناخوشایند دائمی میباشند. انها مدام در آینه خود را نگاه کرده و دنبال زاویه اي میگردند

 

که بدشکلی بدنشان در آن زاویه ي خاص مشهود نباشد و از عکس گرفتن نیز واهمه دارند زیرا دوست ندارند که گوژپشتی آنها در عکس معلوم باشد. همین طور به ظاهر خود بسیار اهمیت داده و در مسائل عاطفی خود به مشکل برمی خورند. سطح اعتماد به نفس در این افراد بسیار پایین هست و در رفتارهای اجتماعی خود دستپاچه عمل میکنند زیرا فکر میکنند که اطرافیان متوجه نقص بدنی انها شده و انها را به باد تمسخر خواهند گرفت.

 

۲- اختلال فکری موسوم به «Erotomania»

کسانی که از این اختلال روانی رنج می‌برند بر این باورند که کسی عاشق آنها شده هست به ویژه شخصی از طبقه بالاتر برای مثال یک چهره ي سرشناس سینمایی. این بیماران معتقدند که فردی که به آنها علاقه دارد از طریق نشانه هاي رمزی، تله پاتی و پیام هاي رمزدار احساسات خود نسبت به انها را با بهره گیری

 

از رسانه هاي جمعی نشان میدهد. مبارزه با این مریضی روانی بسیار مشکل هست حتی اگر شخص مورد نظر مستقیماً و بسیار واضح آنها را از خود رانده و به اصطلاح به انها «نه» بگوید. این بیماران حتی چنین عکس العملی از طرف شخص مورد نظر را نشانه و استراتژی برای پنهان نگه داشتن احساسات شخصی او از اجتماع تلقی میکنند.

 

۳- توهم «Capgras»

افراد مبتلا به این مریضی روانی بر این باروند که یک شخص بسیار به انها نزدیک هست یا حتی یک همزاد در کنار خود دارند. این افراد حتی ممکن هست ادعا کنند که کارهای شرورانه اي که به انها نسبت داده می‌شود در واقع کار همزاد آنها بوده که دقیقاً شبیه آنها هست. این اختلال روانی فرد را دچار توهم مفرط میکند و عمدتاً با اسکیزوفرنی همراه هست.

 

۴- توهم «Fregoli»

در این اختلال روانی، بیمار باورهایی کاملاً مقابل مورد قبلی دارد. این افراد بر این باورند که یک نفر در ظاهری متفاوت و در کالبد دیگران قرار دارد که با انها ارتباط ي بسیار نزدیکی داشته و برای تعقیب کردن آنان همواره پوشش و ظاهر خود را تغییر میدهد.این مریضی برای نخستین بار در سال ۱۹۲۷ شناخته شد.: دختری جوان ادعا میکرد

 

که دو نفر از بازیگران تئاتری که وی همه ي وقت به آن جا می رفت همواره وی را تعقیب می‌کنند و شکل افرادی که او دیده یا می شناسد را به خود می‌گیرند. در انیمیشن «Anomalisa» گوشه هایي از این اختلال روانی به عکس کشیده شده هست.

 

۵- سندروم «Adele»

سندروم «Adele» یک فکر و وسواس دائمی هست که فرد را به سمت تجربه ي عشق هاي دردناک سوق میدهد. پزشکان اخیراً این اختلال را در زمره ي اختلالات روانی دسته بندی کرده اند که سلامت و زندگی فرد را به شدت تهدید نموده و آن را با علاقه ي شدید به قمار، مصرف مشروبات الکلی و جنون سرقت مقایسه می‌کنند.

 

علائم این اختلال روانی نمونه افسردگی شدید هست اما می‌تواند بسیار خطرناک تر باشد به نحوی که به شکنجه و آزار دیگران هم می انجامد، خود فریبی، امیدهای توهمی و غیرواقعی، فداکاری خودخواسته و… از دیگر پیامدهای آن هست.

 

۶- اختلال «Cryptomnesia»

این اختلال نوعی اختلال حافظه اي هست که در آن فرد نمی‌داند یک واقعه ي خاص چه زمانی اتفاق افتاده و آیا اتفاق مورد نظر واقعیت داشته یا رویا بوده هست برای مثال نمی‌دانند اخیراً شعری سروده اند یا نه و از مطلبی که اخیراً خوانده اند چیزی به یاد ندارند. به عبارت دیگر منبع اطلاعات برای آنها قابل به یاد آوردن نیست و فرد نمی‌تواند تعیین کند که این فکر متعلق به اوست یا یک شخص دیگر.

 

این اختلال روانی معمولا با پدیده اي موسوم به «jamais vu» همراه هست که دقیقاً در نقطه ي مقابل پدیده ي «آشنا پنداری» «deja vu» قرار دارد. به عبارت دیگر فرد مبتلا به این عارضه ي روانی در مواجهه با یک اتفاق یا مکان شناخته شده که قبلاً بارها آن را دیده و در مورد آن شنیده هست حس می‌کند که برای نخستین بار در این مکان حضور دارد و هیچ اطلاعاتی در مورد آن ندارد.

 

۷- اختلال روانی «آلیس در سرزمین عجایب»

این اختلال روانی درک بیمار از اشیاء و اتفاقات اطرافش را تغییر میدهد بدین ترتیب که وی انها را بزرگ تر یا کوچک تر از اندازه ي حقیقی تصور می‌کند یا آنها را در فاصله ي بسیار دورتر یا بسیار نزدیک تر از آنچه که میباشند میبیند به نحوی که با واقعیت هیچ سنخیتی ندارد. در بدترین موارد، شخص درک درستی

 

از بدن خود ندارد و شکل و ابعاد را تشخیص نمیدهد. در این مورد هیچ کدام از ارگان هاي بدن فرد دچار صدمه نشده هست و چیزهایی که او به نادرستی تفسیر می‌کند در واقع از مشکل روانی او نشأت می‌گیرند.

 

۸- وسواس فکری و عملی

بیمارانی که از وسواس فکری و عملی رنج می‌برند به اضطراب فکری شدیدی که برایشان قابل بازرسی نیست دچار میشوند و نمی‌توانند از دست آن خلاص شوند. همین طور آنها به رفتارهای خاصی عادت دارند که بیمار بر این باور هست در انجام آنها اختیاری از خود ندارد. نکته ي دیدنی اینکه فرد به بیخود و بی ارزش بودن رفتار تکراری

 

خود اذعان دارد اما عدم دستیابی به نتایج مطلوب و عدم رضایت از موضوعی باعث میشود که فرد به سمت اضطراب شدیدی سوق داده شده و به تکرار مکرر این حرکات همیشگی روی بیاورد.

 

۹- اختلال بد روانی «Paraphrenia»

بدروانی ترکیبی از توهمات پارانوایایی و بزرگنمایی هست. افکار توهمی فرد مبتلا به این اختلال همواره با خیالات غیرواقعی و همین طور خاطرات دروغین همراه بوده و شخص خود را حکمران دنیا تلقی کرده و خود را دارای زندگی ابدی میدانند. حتی برای خود منشأ خدایی قائل بوده و ادعا میکنند

 

که تمامی کتاب هاي سرشناس را انها تحت نام ها و القاب ساختگی نوشته اند و غیره. افراد مبتلا به این اختلال روانی معمولا بسیار مغرور و مرموز به نظر می‌رسند.

 

۱۰- اختلال چند هویتی

 به گزارش پارس ناز اختلال عدم ثبات هویت «Dissociative identity disorder» یک مریضی روانی بسیار نادر هست که شخصیت فرد را دچار عدم ثبات کرده و فرد چندین شخصیت متفاوت را در بدن خود حس می‌کند. این هویت ها میتوانند شامل جنسیت ها، سنین، ملیت ها، اخلاقیات، توانایی هاي ذهنی، دیدگاه ها و حتی مریضی هاي گوناگون و متفاوتی باشند.

 

یکی از دلایل این اختلال روانی آسیب هاي روانی بسیار شدید در دوران کودکی شناخته می‌شود بدین معنا که کودک برای پشتیبانی روانی از خود شروع می‌کند به درک اتفاقاتی که برای خود و خانواده اش افتاده به نحوی که انگار این اتفاقات برای دیگران رخ داده اند.