پارس ناز پورتال

مشهورترین بازیگران خارجی و بازی در فیلم های ایرانی

مجموعه : اخبار سینما
مشهورترین بازیگران خارجی و بازی در فیلم های ایرانی

مشهورترین بازیگران خارجی و بازی در فیلم های ایرانی 

امروز می‌پردازیم به مشهور ترین بازیگران خارجی که تا کنون در فیلمهای ایرانی ایفای نقش نموده اند و برای ایرانی ها خوش درخشیده اند. همکاری ها و تعاملات بین المللی و ساخت فیلم با بازیگرانی از کشور های دیگر، مدت هاست به رخداد رایجی در سینمای دنیا مبدل شده. استفاده کارگردانان ایرانی از بازیگران خارجی، اگر چه از سال ها قبل وجود داشته،

 

اما درسال هاي اخیر رونق بیشتری گرفته است و حالا تقریبا اتفاقی عادی قلمداد می شود. به بهانه انتشار خبر همکاری بازیگران ترکیه اي با حامد محمدی در طرح “اکسیدان 2” و نیز حضور “نورگل یشیل چای” بازیگر اهل ترکیه در فیلم “جن زیبا” بایرام فضلی، مروری داریم بر مهم ترین بازیگران خارجی فیلم هاي ایرانی سال هاي قبل. با این توضیح که دراین پرونده تنها به بازیگرانی پرداخته ایم که نقش هایي تقریبا اصلی داشته اند:

 

بره نیس بژو و طاهر رحیم «فرانسه»

گذشته/ اصغر فرهادی/1392

مشهورترین بازیگران خارجی و بازی در فیلم های ایرانیپیشینه هنرپیشه: طاهر رحیم زمانی مقابل دوربین فرهادی قرار گرفت که بازیگری معمولی در سینمای فرانسه قلمداد می شد و مهم ترین افتخارش، جایزه برترین بازیگر مرد جشنواره فیلم سزار، برای بازی در فیلم “یک پیامبر” بود. بژو، اما یکی از برترین بازیگرانی است که تا کنون برای یک کارگردان ایرانی به ایفای نقش پرداخته.

 

او سال 2013 درحالی در “گذشته” حاضر شد که دو سال پیش ازآن، برای بازی در فیلم “هنرمند”، نامزد اسکار و گلدن گلوب شده و جایزه سزار را هم گرفته بودو شخصیتی کاملا شناخته شده در عرصه بین المللی قلمداد می شد.

 

درمورد نقش: “گذشته” سه کاراکتر مهم را در بستر خاطراتشان روایت می کرد که بژو «در نقش مارین» دچار سردرگمی عاطفی بین همسر سابقش احمد «با بازی علی مصفا»، همسر جدیدش سمیر «با بازی طاهر رحیم» و دخترش شده بود. مطابق انتظار، بازی رحیم دراین فیلم معمولی و بازی بژو عالی از کار درآمد؛ به طوریکه تمام پیچیدگی هاي این نقش دشوار رابه خوبی روایت کرد.

 

موفقیت ها: “گذشته” در سطح بین المللی فیلم موفقی لقب گرفت و نامزد نخل طلای کن 2013 شد. همان سال بعنوان نماینده ایران به اسکار هم معرفی شد که توفیقی نیافت؛ اما دو جایزه بین المللی دیگر را هم برد. بژو اما پیروز شد جایزه برترین بازیگر زن جشنواره کن را برای بازی در “گذشته” به دست آورد و برگ درخشان دیگری را درکنار فرهادی به کارنامه خودش بیفزاید.

 

حواشی: “گذشته” در خارج از ایران بسیار بیشتر از داخل کشور مورد دقت قرار گرفت. همینطور گفته شده در ابتدا قرار بوده ماریون کوتیار نقش زن فیلم “گذشته” را بپذیرد، اما در انتها به علت مشکلات دوران بندی، این نقش به بژو سپرده شد؛ اتفاقی که ناخواسته به وقوع پيوست، اما احتمالا فرهادی ازآن بسیار راضی است.

 

دارین حمزه «لبنان»

کتاب قانون/ مازیار میری/ 1386 فرشتگان قصاب/ سهیل سلیمی/ 1391

مشهورترین بازیگران خارجی و بازی در فیلم های ایرانیپیشینه هنرپیشه: دارین حمزه علاوه بر حضور بعنوان نقش اول این دو فیلم، در آثار ایرانی دیگری مثل “33 روز” و “شکارچی شنبه” هم نقش بازی کرده است. او درحالی با “کتاب قانون” به شهرت رسید که پیش ازآن، بازیگر بین المللی مهمی قلمداد نمی شد ودر کشور خودش هم یک بازیگر معمولی بود. بعدتر اما، موفقیت هایش در ایران وی را به بازیگری بین المللی در تراز سینمای دنیا عرب مبدل کرد.

 

درمورد نقش: حمزه در “کتاب قانون” نقش زنی مسیحی را بازی کرد که پس از ازدواج با مردی مسلمان به دین اسلام مشرف و درگیر این مسئله می شود که بخشی از مسلمانان به اسلام حقیقی عمل نمی کنند. در “فرشتگان قصاب” هم نقشی منفی «آشلی» داشت که بعنوان یک پرستار، به قاچاق اعضای بدن در افغانستان می پرداخت؛ نقشی که چندان خوب هم از آب درنیامد.

 

موفقیت ها: حمزه که به خوبی از پس ایفای نقشش در “کتاب قانون” برآمده بود، درسال 87 جایزه برترین بازیگر نقش اول زن را از جشن منزل سینما دریافت کرد؛ اما در سه تجربه بعدی اش در ایران به موفقیتی دست نیافت.

 

حواشی: تنش هاي حضور دارین حمزه در ایران به فیلم “فرشتگان قصاب” مربوط است؛ زمانی که تعداد زیادی از منتقدان به خاطر بازی حمزه دراین فیلم ارزشی با محتوای ضدصهیونیستی، از عواملش انتقاد کرده بودند. موضوع این بود که حمزه در فاصله بین “کتاب قانون” و “فرشتگان قصاب” در فیلم هایي جنجالی نقش بازی کرده بود.

 

نظر عوامل فیلم این بود که چون این بازیگر در نقشی منفی نقش بازی کرده، آن قدرها هم موضوع مهمی نیست. خود حمزه هم بازی در آن صحنه ها را تکذیب کرد و مدعی شد که بازیگر دیگری در آن بخش ها به جای او حاضر شده است.

 

الیسا کاچر «روسیه»

استرداد/ علی غفاری/ 1390

مشهورترین بازیگران خارجی و بازی در فیلم های ایرانیپیشینه هنرپیشه: الیسا کاچر زمانی دراین فیلم تاریخی حاضر شد که حدود 15 فیلم سینمایی روسی در کارنامه داشت ودر کشورش بازیگری شناخته شده قلمداد می شد. اگر چه او در آن دوران بازیگر مهمی در سطح اروپا قلمداد نمی شد، اما کارنامه اش نشان می داد که حضورش در فیلم هایي غیر از روسیه، محدود به ایران نمی شود؛ بلکه در اوکراین، بلاروس و آذربایجان هم بازیگری را تجربه کرده بود.

 

درمورد نقش: کاچر دراین فیلم که روایتگر حوادث جنگ دوم جهانی و تاثیراتش بر ایران بودو در چهار کشور مختلف فیلمبرداری شده بود، نقش یک دختر ایرانی به اسم غزال را بازی کرد. این نقش علاوه بر آن که به کارگردان اجازه می داد بدون استفاده از حجاب یا کلاه گیس، یک دختر ایرانی آن دوران رابه تصویر بکشد، مصنوعی از آب درنیامد ودر خدمت فیلم بود.

 

موفقیت ها: “استرداد” که در آن دوران با بودجه 10 میلیارد تومانی اش ذیل عنوان “فیلم هاي فاخر” دسته بندی شده بود، در جشنواره فجر، خیلی تحویل گرفته شد و علاوه بر نامزدی در 13 رشته، 4سیمرغ را هم بخود اختصاص داد؛ با این حال کاچر موفقیتی فردی به دست نیاورد.

 

حواشی: در مجموع حضور کاچر دراین فیلم آرام و حرفه اي بود ولی مسائلی مثل جشن تولدش در پشت صحنه فیلم و بعضی گفتگو هاي نامتعارف، حاشیه هاي حضورش در ایران بود. مهم‌ترین حاشیه، تصویرش روی بیلبوردهای شهری بود که دردسرساز شد و واکنش هایي برانگیخت.

 

دیا میرزا «هند»

درود بمبئی/ قربان محمدپور/ 1394

مشهورترین بازیگران خارجی و بازی در فیلم های ایرانیپیشینه هنرپیشه: قربان محمدپور می دانست که “درود بمبئی” بیش ازآن که نیازمند بازیگر حرفه اي باشد، سوپراستار می خواهد. پیوستن دیا میرزا هم کاملا در راستای اهداف تجاری فیلم بود. او در آن دوران بازیگر درجه یکی در هالیوود به حساب نمی آمد ولی در فیلم هاي بسیاری درکنار بازیگران سرشناس بالیوود مثل آمیتاب پاچان، سلمان خان و آیشواریا رای نقش بازی کرده بود؛ اگر چه طبق معمولً در نقش هاي فرعی حضور داشت.

 

درمورد نقش: دیا میرزا در “درود بمبئی” نقش دختری به اسم کریشما را داشت که به علت ممانعت خانواده، نتوانسته با همکلاسی اش ازدواج کند. میرزا دراین فیلم کلیشه هاي مورد نظر سینمای عامه پسند رابه خوبی اجرا کرد و مورد دقت مخاطبان هم قرار گرفت؛ همان چیزی که “درود بمبئی” برای پرفروش شدن لازم داشت.

 

موفقیت ها: “درود بمبئی” برای حضور جشنواره اي ساخته نشده بود، هدف فتح گیشه را دنبال می کرد و اتفاقاً در گیشه با فروش 13 میلیاردی، یکی از سه فیلم پرفروش سال 95 لقب گرفت.

 

حواشی: “درود بمبئی” به خاطر درون مایه عاشقانه و روابط آزادی که نمایش می داد، با انتقادات زیادی از سمت منتقدان روبه‌رو شد و جنجال فراوانی ایجاد کرد. علاوه بر آن ماجرای پوستر فیلم و اصلاحاتی که سازندگان، برای دریافت مجوز روی آن اعمال کرده بودند، از دیگر حواشی اثر بود. باوجود این، گفتگو هاي کارگردان هم در ایجاد این حاشیه ها بی تأثیر نبود؛ اتفاقی که به فروش بیشتر فیلم هم کمک کرد.

 

کارول ویدوتی «برزیل»

من سالوادور نیستم/ منوچهر هادی/ 1394

مشهورترین بازیگران خارجی و بازی در فیلم های ایرانیپیشینه هنرپیشه: ویدوتی در هنگام پیوستنش به نخستین طرح مشترک سینمایی ایران و برزیل، بیشتر بعنوان یک بازیگر غیرسینمایی شناخته می‌شد که کارنامه اش پر از برنامه هاي تلویزیونی، تئاتر و فیلم کوتاه بود. البته نقشی که برایش درنظر گرفته بودند هم چندان دشوار نبود.

 

درمورد نقش: “من سالوادور نیستم” حکايت معلمی به اسم ناصر «با بازی رضا عطاران» بود که طی اتفاقاتی به برزیل سفر می کرد ودر آن جا دختری به اسم آنجل «با بازی کارول ویدوتی» وی را با نامزدش اشتباه می گرفت و همین موضوع آن ها را درگیر ماجرایی کمدی می کرد. ویدوتی بازی قابل قبولی را دراین نقش مکمل ایفا کرد، اما از سطح معمولی فراتر نرفت.

 

موفقیت ها: همان طور که پیش بینی می شد، “من سالوادور نیستم” از سمت منتقدان مورد دقت قرار نگرفت. اما موفقیت فیلم در گیشه فراتر از انتظار بود؛ به طوری‌كه با رقمی بیش از 14 میلیارد، دومین فیلم پرفروش سال 95 لقب گرفت.

 

حواشی: مهم‌ترین اتفاقی که برای “من سالوادور نیستم” به وجود آمد، ماجرای عجیب وغریب بیلبوردهای آن بر سردر سینماها بود که بعضی ازآن ها رابه علت حضور این بازیگر برزیلی، پاره کرده بودند. مدتی بعد، بعضی سینماها روی تصویر چهره کارول ویدوتی، پارچه چسباندند و حسابی سوژه شبکه هاي اجتماعی شدند!

 

ژولیت بینوش «فرانسه»

شیرین/ عباس کیارستمی/ 1387

مشهورترین بازیگران خارجی و بازی در فیلم های ایرانیپیشینه هنرپیشه: ژولیت بینوش زمانی حضور مقابل دوربین کیارستمی را پذیرفت که یکی از شناخته شده ترین بازیگران فرانسه بودو درسال 1996 برای “مریض انگلیسی” اسکار گرفته بود. او درسال 2000 هم برای بازی در “شکلات” نامزد اسکار شده بود.

 

درمورد نقش: “شیرین” فیلمی متمایز از کیارستمی بود که نگاه 113 بازیگر زن به دوربین رابه تصویر می کشید و تعداد زیادی از مهمترین بازیگران زن ایرانی در آن حضور داشتند. بجز بینوش، مابقی بازیگران “شیرین” ایرانی بودند. دراین میان نقش ژولیت بینوش، مهم تر از بقیه نبود ولی طبعاً به خاطر خارجی بودن، بیشتر دیده می شد؛ البته اگر خودِ فیلم، به خاطر فرم متمایز و ملال آوری که کیارستمی انتخاب کرده بود، دیده می شد!

 

موفقیت ها: درمورد “شیرین” نظر معتدلی وجود نداشت. منتقدان یا به شدت تحسینش کردند یا بسیار مورد انتقاد قرار دادند. این فیلم در افتتاحیه شصت وپنجمین جشنواره کن به نمایش درآمد و اثر متفاوتی در سینمای دنیا لقب گرفت.

 

حواشی: ژولیت بینوش، بی سروصدا به ایران آمد و فیلم هم سه سال بعد از ساخت، بی سروصدا اکران شد. در دوران اکران هم فقط شش هزار نفر فیلم را دیدند ودر سالی که 9فیلم میلیاردی اکران شد، تنها شش میلیون تومان فروخت!

 

لوریت حنینو «لبنان»

گام هاي شیدایی/ حمید بهمنی/ 1391

مشهورترین بازیگران خارجی و بازی در فیلم های ایرانیپیشینه هنرپیشه: لوریت حنینو یک‌بار در کودکی در فیلم ایرانی “لبنان عشق من” حسن کاربخش نقش بازی کرده بودو سینمای کشور ایران را می شناخت. او در دوران پیوستنش به “گام هاي شیدایی” بیش از 25 فیلم و سریال لبنانی نقش بازی کرده بود.

 

درمورد نقش: حنینو دراین فیلم نقش زنی آمریکایی به اسم جولیا را ایفا می کرد که به خدمت ارتش درآمده است و با هدف تهیه مدارکی با مسائل مربوط به اشغال عراق درگیر می شود. فیلم خیلی جدی گرفته نشد و حضور او هم همینطور.

 

موفقیت ها: “گام هاي شیدایی” باوجود دسته بندی در رده “فیلم هاي فاخر”، انتظارات را برآورده نکرد و جبرانی برای هزینه هایش نبود. فیلم نه در جشنواره فجر مورد دقت قرار گرفت نه در گیشه به موفقیتی دست یافت. فیلم با وجودی که از حضور عوامل فنی حرفه اي بهره می برد، به خاطر ضعف هاي فیلم نامه و کارگردانی، واکنشی از سمت منتقدان در پی نداشت.

 

حواشی: مهم ترین حاشیه حضور حنینو دراین فیلم، جای گزین شدن او با یک بازیگر لبنانی دیگر بود که به گفته بهمنی از همه ی نظر بهتر از حنینو بوده، اما عوامل فیلم به علت پیشینه حضورش در فیلم ها و مراسم غیراخلاقی، قید کار کردن با وی را زده اند.

 

دنی کویین و دیگران

عشق بدون مرز/ پوران درخشنده/ 1377

مشهورترین بازیگران خارجی و بازی در فیلم های ایرانیپیشینه هنرپیشه: پوران درخشنده که 9سال از عرصه فیلم سازی دور بود، تصمیم گرفت فیلمی را در کشور آمریکا بسازد که تجربه جدید و متفاوتی در کارنامه اش باشد. بهمین منظور با یک گروه بازیگری خارجی کار کرد که تنها اسم آشنای آن ها، اسم خانوادگی “کویین” بود؛ دنی کویین فرزند جوان آنتونی کویین بزرگ. کسیکه به خاطر بازی در “محمد رسول ا… «ص»” و “عمر مختار” محبوبیت مخصوصاً اي در بین ایرانیان داشت.

 

درمورد نقش: دنی کویین اما احتمالا چیزی بجز همان اسم خانوادگی را از پدرش به ارث نبرده بودو علاوه بر آن که از ظاهر چندان جذابی برخوردار نبود، در عرصه بازیگری هم تقریبا هیچ استعداد خاصی نداشت. احتمالا خود پوران درخشنده هم مجموعه بازی هاي فیلم “عشق بدون مرز” را ضعیف می‌داند.

 

موفقیت ها: “عشق بدون مرز” به علت بعضی ناهماهنگی ها بین عوامل ایرانی و خارجی، ضعف هاي موجود در بازیگری و…، با این که در ایالات امریکا ساخته شده بود تقریبا هیچ موفقیت مهمی در جشنواره ها و گیشه به دست نیاورد تا این‌که درخشنده متقاعد شود فعالیت هنری اش را در ایران پیگیری کند.

 

حواشی: فیلم آن قدر مورد دقت قرار نگرفت که حاشیه خاصی داشته باشد؛ مخصوصاً آن که عوامل خارجی فیلم، به ایران هم نیامدند.