پارس ناز پورتال

بخور اکالیپتوس و معجزه آن برای سلامتی انسان

بخور اکالیپتوس و معجزه آن برای سلامتی انسان

بخور اکالیپتوس و معجزه آن برای سلامتی انسان 

بخور اکالیپتوس خاصیت هاي بسیار زیادی برای پوست و بدن دارد که امروز در این مقاله به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت. اکالیپتوس چهارصد گونه دارد که تنها چند گونه آن به ایران وارد شده هست. موطن اصلی این درخت استرالیا هست، ولی امروزه در سراسر دنیا آن را پرورش می‌هند. اکالیپتوس درختی بزرگ

 

و پر شاخ و برگ هست که بلندی آن بستگی به شرایط اقلیمی محل رشد آن دارد. برگ درخت اکالیپتوس خاصیت درمانی فراوان داشته، خواص اکالیپتوس شامل درمان مریضی‌هاي تنفسی، سرماخوردگی، دردهای عضلانی، ورم روده و كلیه و دفع اخلاط سینه و برونش‌ها، کاهش تب، قند خون، رفع عفونت و … هست.

 

به طور کلی گیاه اکالیپوس دارای پیشینه طولانی در درمان سرماخوردگی، سینوزیت و ضد عفونی کردن هوای محیط هست و شهرت آن اکثر به علت خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی آن هست. از فرآورده‌هاي تجاری اکالیپتوس در بازار میتوان به بخور اكالیپتوس «به صورت تنتور و به صورت پودر»، اسانس و روغن اکالیپتوس اشاره كرد.

 

اسانس اکالیپتوس دارای خاصیت ضد میکروبی مناسبی در برابر برخی از باکتری ها هست و در حالت کلی اثرات ضد میکروبی این گیاه اکثر روی باکتری‌‌هاي گرم مثبت هست.از خواص بخور اکالیپتوس، ضد عفونی کردن مجاری تنفسی هست و از بخور برگ‌هاي اکالیپتوس میتوان برای درمان التهاب غشاء مخاطی بهره گیری کرد.

 

از بخور این گیاه برای درمان التهاب سینه، ریه‌‌ها، بینی و حلق بهره گیری می ‌شود و می‌ تواند برخی از گونه‌هاي باکتری و همین طور برخی از انواع قارچ‌ها را از بین ببرد.بخور اکالیپتوس موجب کاهش میکروب‌‌ها در سینوس‌ها می شود.اکالیپتوس در برونشیت‌‌هاي ساده یا عفونی که با خروج خلط فراوان همراه هست، نتیجه مطلوبی دارد. هم‌چنین وجود دو خاصیت توام قابض و ضد ‌میکروبی در اکالیپتوس، باعث شده که در مریضی‌هاي گوناگون مجاری ادرار از آن بهره گیری شود.

 

خواص بخور اکالیپتوس برای افرادی که سینوزیت دارند تا حدی می تواند خوب باشد؛ اکالیپتوس درمان کننده سینوزیت نیست ولی برخی علائم سینوزیت مثل سردرد را کاهش میدهد.

 

نحوه بهره گیری از خواص بخور اکالیپتوس
به منظور بهره گیری استنشاقی از این گیاه داروئی، ۵ تا ۱۰ قطره از روغن اکالیپتوس را به ۲ لیوان آب جوش اضافه كنید و سپس حوله را بالای سر خود بكشید و بخار آنرا استنشاق كنید.جهت افزایش نم و ضدعفونی شدن هوای داخل اتاق، میتوان چند قطره از روغن گیاه اکالیپتوس که از برگ آن تهیه میشود را در مخزن داروی دستگاه بخور ریخته تا با نم هوا مخلوط شود و هم زمان مجاری تنفسی را ضدعفونی و بهبود بخشد.

 

برای درمان سرماخوردگی و گرفتگی بینی، میتوان مستقیما از برگهای گیاه بهره گیری کرده، پس از شستن برگها چند شماره از آن را داخل ظرف آب گرم ریخته و بخور داده ‌شود. هم‌چنین میتوان از محلولهای بخور اکالیپتوس موجود در بازار بهره گیری کرد. مقدار و طریقه مصرف محلول بخور اکالیپتوس به این صورت هست

 

که هرروز چند مرتبه، هر زمان یک قاشق سوپ‌خوری از محلول را در یک ظرف مناسب با آب داغ «درحال جوشیدن نباشد» ریخته و به مدت 5 الی 10 دقیقه، در حالی‌که چشم‌ها بسته هست، بخور داده شود.

 

هشدارهای مصرف اکالیپتوس در بارداری و سایر موارد احتیاطی
مصرف اکالیپتوس می تواند منجر به افزایش فشار خون شود و از اینرو بهره گیری از تمامی فراورده‌هاي این گیاه از جمله بخور اکالیپتوس در بارداری و دوران شیردهی معمولاً پیشنهاد نمی شود. همین طور بخور اکالیپتوس برای کودکان زیر 2 سال نیز ممنوع هست. تماس فرآورده‌هاي حاوی اکالیپتوس با صورت

 

کودکان زیر 2 سال ممکن هست سبب التهاب زبان و اسپاسم ریه شده و موجب حملاتی شبیه آسم و حتی مرگ در اثر عدم اکسیژن رسانی به بافت‌ها شود. به طور کلی تیمول موجود در این گیاه در افراد دلنازک، ممکن هست سبب تحریک غشا مخاطی شود. لازم به ذکر هست خوردن حجم اندكی از فراورده‌هاي اکالیپتوس نظیر روغن، اسانس و محلول بخور اکالیپتوس «در حد 5 میلی لیتر» با خطر مرگ همراه هست.