امروز ترفندهای عکاسی مفید و کاربردی با موبایل برای تعطیلات نوروزی رابه شـما اموزش میدهیم. در نخستین روزهای تعطیلات نوروزی هستیم و عکاسی و سلفی و ثبت خاطرات یکی از نکات مهم اینروزها میباشد. اگر می خواهید عکسهای خوبی از روزهای نوروزی را ثبت کنید یا این کـه می خواهید بهترین عکسها را از مناظر در تعطیلات تان داشته باشید تا آخر این مطلب با پارس ناز همراه باشید.
گوشی موبایل زمان زیادی را در جیب، کیف یا دست سپری میکند و درنتیجه کثیف خواهد شد. کثیفی، گردوخاک، چربی و اثرانگشت روی لنز تاثیر زیادی بر کیفیت عکسهاي شـما خواهند گذاشت. اگر شیشهي لنز شـما کثیف باشد تلاش برای گرفتن عکس خوب بیمعنی اسـت. کثیفی مانع ورود نور بـه سنسور دوربین شده و درنتیجه روی عکس نقاط تار، لکه و مناطقی کدر ایجاد می کند.
لنز تمیز رسیدن بـه عکسهایي شفاف و تمیز هنگام عکاسی با موبایل را تضمین می کند. لازم اسـت هر بار کـه گوشی را برای عکاسی از جیب خود خارج می کنید لنز آنرا تمیز کنید. برای اینکار از یک دستمال نرم مخصوص لنز استفاده کنید. استفاده از دستمالهاي خشن موجب خراشیده شدن شیشهي روی لنز شده و کیفیت تصویر دوربین گوشی را پایین خواهد آورد.
مهمترین چیزی کـه هنگام گرفتن یک عکس باید بـه آن توجه کنید قرار گرفتن سوژهي اصلی در فوکوس کامل اسـت. در آیفون و تعداد زیادی از گوشیهاي هوشمند دیگر برای تعیین نقطهي فوکوس کافی اسـت جایی راکه سوژهي شـما قرار گرفته روی صفحهي نمایش لمس کنید. آیفون برای تایید نقطهي فوکوس انتخابی یک کادر زرد کوچک در آن نقطه نمایش میدهد.
اگر سوژهي شـما متحرک اسـت حتماً درست پیش از گرفتن عکس نقطهي فوکوس را انتخاب کنید تا از فوکوس صحیح سوژه مطمئن باشید. پس از گرفتن یک عکس شفاف از سوژه درصورت تمایل می توانید با استفاده از اپلیکیشنهاي ویرایش عکس بسیار زیادی کـه در معرض هستند پسزمینهي عکس را تار کرده و توجه بیشتری رابه آن معطوف کنید.
در آیفون و تعداد زیادی از گوشیهاي هوشمند دیگر، هنگامیکـه شـما برای تعیین نقطهي فوکوس روی صفحهي نمایش ضربه می زنید، دوربین از نقطهي فوکوس برای تنظیم میزان نوردهی هم استفاده می کند. بـهطور خلاصه نوردهی میزان تاریکی یا روشنی تصویر را مشخص میکند.
واگذار کردن تنظیم نوردهی بـه دوربین همیشه ایدهآل نیست. برای مثال اگر سوژه دربخش تاریک کادر قرار گرفته باشد اینکار می تواند منجر بـه عکسی با نوردهی کلی بیشازحد «over-exposed» شود یا بالعکس. اگر دوربین گوشی شـما اجازهي تنظیم دستی میزان نوردهی «Exposure» را میدهد دراین شرایط ازآن استفاده کنید.
برای مثال اپل در iOS 8 ابزار جدیدی را برای تنظیم دستی میزان نوردهی معرفی کرد. وقتی نقطهي فوکوس رابا ضربه زدن روی صفحهي نمایش تعیین کنید یک آیکون کوچک شبیه خورشید کنار مربع فوکوس ظاهر می شود. وقتی این آیکون خورشید مانند را دیدید کافی اسـت برای تنظیم نوردهی انگشت خودرا روی صفحهي نمایش بـه سمت بالا یا پایین بلغزانید.
دوربین اکثر گوشیهاي هوشمند بـه قابلیت زومی مجهز هستند کـه با باز و بسته کردن دو انگشت روی صفحهي نمایش می توان میزان آنرا تنظیم کرد. البته متاسفانه هنوز در بیشتر گوشیهاي هوشمند زوم از نوع دیجیتال اسـت نه اپتیکال. در اصل اتفاقی کـه هنگام استفاده از زوم دیجیتال میافتد این اسـت کـه تصویر با زوم کردن برش «Crop» میخورد.
درنتیجه هر چـه بیشتر زوم کنید بـه میزان قابلتوجهتری از کیفیت عکس کاسته خواهد شد. اگر قصد دارید از سوژهاي دورتر نسبت بـه خودتان عکس بگیرید از زوم استفاده نکنید. بـهجای اینکار نزدیکتر رفته و دوربین را در حالت عادی و بدون زوم استفاده بکار ببرید. بدین ترتیب حاصل کار تصویری بسیار با کیفیتتر خواهد شد.
برش دادن تصویر پس از عکاسی بشما اجازه میدهد روی میزانی از تصویر کـه قصد حذف کردنش را دارید بازرسی بهتری داشته باشید. دراین مثال فانوس دریایی و قایقها فاصلهي زیادی از بندر داشتند ودر عکس اصلی بسیار کوچک بنظر میرسیدند. ازآنجاکه امکان نزدیک رفتن و گرفتن عکس بهتری وجود نداشت مـن تصویر را برش دادم تا بنظر برسد بـه سوژه نزدیکتر بودهام.
بیحرکت نگهداشتن دوربین بـهویژه هنگام عکاسی در نور کم یا شب از اهمیت بالایی برخوردار اسـت. دراین حالت هر گونه حرکت یا لرزش دوربین منجر بـه ثبت تصویری تار خواهد شد. برای ثابت نگهداشتن گوشی و پیشگیری از تار شدن تصویر باید گوشی رابا دودست محکم بگیرید یا آن رابه سطحی سخت تکیه دهید. هم چنین می توانید از یک سهپایه بهره بگیرید.
هنگام استفاده از سهپایه میتواند دقت خودرا با بکار بردن زمانسنج خودکار «Self-Timer» باز هم افزایش دهید. پیشنهاد مـا این اسـت کـه زمانسنج را روی ۳ ثانیه تنظیم کنید. بدین ترتیب هنگامیکـه عکس در حال گرفته شدن اسـت هیچ تماسی با گوشی نخواهید داشت و درنتیجه دوربین کاملا ثابت خواهد بود. شاید این راهکار بنظر زیادهروی باشد ولی قطعا هنگام عکاسی در نور بسیار کم مفید خواهد بود.
ترفند دیگری کـه می توانید دراین زمینه بکار ببرید استفاده از کلیدهای تنظیم بلندی صدای هدست بـهعنوان کلید شاتر دوربین اسـت. عده اي از گوشیهاي هوشمند بـه این قابلیت مجهز هستند. اگر گوشی شـما از این قابلیت پشتیبانی نمی کند میتواند از شاترهای بلوتوث استفاده کنید. بدین ترتیب شـما قادر خواهید بود گوشی را روی سهپایه قرار داده و برای پیشگیری از هر گونه لرزش، بدون لمس فیزیکی با آن عکس بگیرید.
رسیدن بـه فوکوس و نوردهی صحیح جزو اصول حیاتی عکاسی هستند ولی ترکیببندی مناسب هم بـه همان اندازه اهمیت دارد. بدون ترکیببندی خوب احتمالا عکسهاي شـما خیلی چشمنواز نخواهند شد. قانون یکسوم از مفیدترین تکنیکهاي ترکیببندی در عکاسی اسـت. قانون یکسوم میتواند در تمام سبکهاي عکاسی برای تولید عکس هایي جذابتر و متعادلتر استفاده شود.
برای رعایت قانون یکسوم باید کادر را مطابق با تصویر زیر بصورت ذهنی توسط دو خط عمودی و دو خط افقی تقسیمبندی کنید. سپس عناصر مهم صحنه را در مسیر این خطوط یا محل تلاقی آنها با هم قرار دهید. باید تلاش کنید سوژه روی یکی از خطهاي عمودی واقع شود. اگر خط افق در عکس دیده میشود بهتر اسـت روی یکی از دو خط افقی قرار گیرد.
ایدهي اصلی قانون یکسوم این اسـت کـه ترکیببندی مرکزگریز «off-center» موجب خلق عکس هایي جذابتر خواهد شد. دوربین اکثر گوشیهاي هوشمند برای کمک بـه انتخاب ترکیببندی بهتر امکان نمایش دادن تقسیمات «Grid» یکسوم روی صفحهي نمایش را دارند. فعال نگه داشتین این تقسیمات بـه عکاسان تازهکارتر کمک می کند تا چشمان خودرا در ترکیببندی ورزیده کنند.
مثل همیشه قوانین برای شکسته شدن ساخته می شوند! گاهی اوقات شرایط نیازمند رویکردی متفاوت اسـت. در مثال زیر کودک در مرکز کادر قرار دارد. بـهطورمعمول اینکار جایز محسوب نمیشود ولی در این جا نتیجهي خوبی داشته؛ چراکه با تقویت حس احاطه شدن کودک توسط درختان فضایی رویایی خلق کرده اسـت. البته بسیار مهم اسـت کـه پیش از شکستن یک قانون ابتدا آنرا فرا گرفته باشیم!
بنابر این ابتدا نحوهي ترکیببندی با قانون یکسوم را بیاموزید، سپس هرگاه از کار خود راضی بودید تلاش کنید برخی اوقات بصورت هدفمند و برای خلق تاثیری متفاوت این قانون را زیر پا بگذارید. فراموش نکنید کـه در عکاسی هیچگاه نباید از تجربه کردن روشهاي جدید یا متفاوت واهمه داشت. ممکن اسـت نتایج تجربههاي جدید شـما را شگفتزده کند.
خطوط برجسته یا راهنما میتوانند بـه ابزار بسیار مفید دیگری برای ترکیببندی تبدیل شوند. استفاده از خطوط راهنمای پیشرونده در عکس کمک میکند چشم بیننده را روی سوژهي اصلی متمرکز کنید و آن رابه شکلی عمیقتر بـه درون تصویر بکشید. این روش تکنیکی ساده اسـت کـه از خطوط افقی، عمودی یا همگرا برای تمرکز بیشتر توجه روی سوژهي اصلی تصویر بهره میگیرد.
دراین مثال خطوط همگرای نردههاي سکوی شیرجه چشم رابهسوی پلهها هدایت میکند؛ و پلهها متعاقبا دید رابه سمت پیکری کـه در برابر آسمان سیلوئت «Silhouette» شده بالا میکشند.
هنگامی عکاسی با موبایل همواره باید نسبت بـه خطوط برجستهاي کـه در کادر قرار می گیرند حساس باشید؛ چراکه این خطوط ممکن اسـت توجه بیننده را از سوژهي اصلی موردنظر شـما منحرف کنند. شاید لازم باشد محل ایستادن خودرا تغییر دهید تا بتوانید بیشترین استفاده را از تمام خطوط موجود در صحنه ببرید.
در هر محلی کـه عکاسی می کنید همواره بهتر اسـت زوایای دید مختلف را درنظر بگیرید. اکثر عکاسان تازهکار در حالت ایستاده عکس میگیرند، ولی یکی از محاسن گوشیهاي موبایل این اسـت کـه بدلیل ابعاد و وزن کم میتوانید آنرا در محلها و حالتهایي بکار ببرید کـه دوربینهاي بزرگ تر بکار نمی آیند.
برای مثال می توانید همانند عکس بالا از موقعیتی همسطح با زمین بـه عکاسی بپردازید. این تکنیک برای خلق زاویهي دیدی منحصربهفرد از صحنه مناسب اسـت کـه مردم از ارتفاع ایستاده هیچگاه قادر بـه دیدن آن نیستند. هم چنین میتوانید برای رسیدن بـه یک «نمای چشم پرنده» «Bird’s Eye View» از سوژه، عکاسی از ارتفاع بالا را امتحان کنید.
در مثال پایین عکاس موفق شده با استفاده از زاویهي دید رو بـه پایین علاوه بر ثبت شادی کودک از بردن بازی گلف، توپی را هم کـه در داخل حفره قرار گرفته اسـت نمایش دهد. از هیچ زاویهي دیگری ثبت همزمان این دو موضوع امکانپذیر نمیشد. یکی از امتیازات عکاسی دیجیتال این اسـت کـه میتوانید تعداد بسیار زیادی عکس از نماهای مختلف بگیرید و سپس آنهایي راکه خوب نشدهاند بـهسادگی حذف کنید.
اگر پسزمینهي عکس شلوغ باشد ممکن اسـت توجه بیننده را از سوژهي موردنظر منحرف کند. درصورتیکـه پسزمینهي عکس شامل رنگهاي متضاد و گیجکنندهي زیادی بود، بهترین راهحل تبدیل کردن عکس بـه یک عکس سیاهوسفید اسـت. در نسخهي اصلی این مثال، تمام اشیای پشت سر مرد بافنده رنگهایي متفاوت داشتند و توجه رابهکلی از چهرهي او کـه باید نقطهي تمرکز عکس باشد منحرف میکردند.
راهحل دیگر این اسـت کـه بـهکلی از پسزمینههاي شلوغ اجتناب کنید. یک روش ساده این اسـت کـه ارتفاع زاویهي دید خودرا کم کرده و از آسمان بـهعنوان پسزمینهي عکس بهره بگیرید. همان طور کـه در عکس بالا میبینید این روش کمک بسیار زیادی بـه برجسته شدن سوژه می کند. این عکس هم چنین مثالی خوب برای استفاده از خطوط راهنما و قانون یکسوم اسـت کـه پیشازاین توضیح داده شدند.
اگر چیزی دیدید کـه توجه شـما را جلب کرد با گرفتن یک عکس انتظار رسیدن بـه بهترین نتیجه را نداشته باشید. شانس رسیدن بـه عکسی خوب در همان نخستین برداشت بسیار اندک اسـت. بهتر اسـت از زوایا و فواصل مختلف عکس بگیرید.
برای رسیدن بـه تصوری صحیح از بایدها و نبایدها عکسهاي گرفتهشدهي قبلی را بررسی کنید. هرگاه بـه زاویه دیدی رسیدید کـه بـه نظرتان خوب بود چند عکس دیگر در همان وضعیت بگیرید. اینکار خاطرجمعی می دهد کـه حتماً بـه عکسی با ترکیببندی خوب و فوکوس صحیح دست خواهید یافت.
خوبی عکاسی دیجیتال این اسـت کـه میتوانید تمام عکسهایي راکه بـه نتیجهي مناسب نرسیدهاند حذف کنید… و همیشه تعداد زیادی این عکسهاي اشتباه وجوددارد! هم چنین نباید ترسی از گرفتن عکسهاي بد داشته باشید. هیچکس هیچگاه آنها را نخواهد دید.
این چهار عکس تنها عکسهاي قابلقبول گرفتهشده دریک سفر هستند. مـا تقریباً ۱۰۰ عکس طی این سفر گرفتیم ولی اکثر آنها بدلیل مشکلات مختلف غیر قابل استفاده بودهاند. نکتهي مهم این اسـت کـه هیچگاه کسی ۹۶ عکس دیگر را نخواهد دید!
گاهی شرایط خاصی پیش می آید کـه استفاده از دوربین استاندارد قادر بـه ادای حق مطلب در مورد صحنهاي کـه قصد عکاسی ازآن را دارید نیست. برای مثال ممکن اسـت بخواهید از یک منظرهي گسترده، یک دورنمای شهری یا یک ساختمان عریض عکس بگیرید ولی امکان گنجاندن کل صحنه دریک قاب وجود نداشته باشید. دراین شرایط حالت پانوراما بکار می آید.
بـهطورمعمول شیوهي کار حالت پانوراما بـهاینترتیب اسـت کـه باید گوشی را در حالت عمودی «Portrait» بـه سمت گوشهي چپ صحنهاي کـه قصد عکاسی ازآن را دارید گرفته و پس از فشردن دکمهي شاتر بـهآرامی بـه سمت راست صحنه بچرخید. با رسیدن بـه انتهای صحنه میتوانید دکمهي شاتر را بار دیگر بزنید تا کار ثبت تصویر متوقف شود. هر چـه این حرکت افقی آرامتر و یکنواخت تر باشد نتیجهي بهتری حاصل خواهد شد.
درنهایت هنگام ویرایش عکسها بهتر اسـت اشتیاق خودرا نسبت بـه استفادهي بیشازحد از اپلیکیشنها یا اعمال کردن افکتهاي قوی نظارت کنید. تعداد زیادی از عکاسان تازهکار با این تصور کـه استفاده از اپلیکیشنهاي ویرایش عکس می تواند یک عکس بد رابه عکسی خوب بدل کند مرتکب اشتباه میشوند. مـا در طول سالیان زیاد بـهقدر کافی تلاش خودرا دراین زمینه کردهایم و میدانیم کـه این تصور اشتباه اسـت.
پیش از استفاده کردن از هر اپلیکیشنی باید ابتدا روی رسیدن بـه عکسی شفاف با ترکیببندی قوی تمرکز کنید. اپلیکیشنها میتوانند برای تقویت یک عکس خوب مفید باشند ولی در مورد عکسهاي بد اینطور نیست. شایع ترین اشتباه استفادهي بیشازحد از افکت HDR «گسترهي پویای بالا» اسـت. HDR میتواند برای بازگرداندن جزئیات ازدسترفته در عکسهاي تاریک مفید باشد ولی استفاده ازآن بهتر اسـت با احتیاط صورت بگیرد.
دراین مورد از ابزار HDR اپلیکیشن Snapseed در بالاترین مقدار استفاده شده اسـت. سپس پرندهها توسط اپلیکیشن AlienSky و صاعقه توسط اپلیکیشن LensLight اضافه شدهاند. ولی بدلیل تیرگی بیشازحد عکس اصلی اعمال کردن افکت کامل HDR منجر بـه ایجاد یک تصویر آشفتهي گرینی «پر نویز» با غلظت رنگ بیشازحد شده اسـت.
بنابر این عکسهاي موبایلی خودرا با خویشتنداری ویرایش کنید. تنها افکتهایي رابه عکس خود بیفزایید کـه زیبایی طبیعی عکس را التیام میبخشند. هنگام کار کردن با تنظیمات نوردهی و رنگ مراقب پدیدار شدن گرین و اشباع بیشازحد رنگها باشید. اگر حس کردید در استفاده از یک گزینه افراط شده آن رابه عقب برگردانید.
نکتههایي کـه گفته شد میتوانند در مسیر گرفتن عکسهایي بسیار بهتر با گوشی موبایل بشما کمک کنند. البته عده اي از این نکات مانند استفاده از خطوط راهنما و قانون یکسوم فارغ از اینکه با چـه دوربینی عکس بگیرید مفید خواهند بود. مهم ترین چیزی کـه باید بخاطر داشته باشید این اسـت کـه بـه عکاسی ادامه دهید و ازآن لذت ببرید!
نور یکی از مهمترین عناصری اسـت کـه باید هنگام ثبت یک عکس درنظر گرفته شود. نوردهی نامناسب می تواند یک عکس فوقالعاده رابهکلی نابود کند. عکاسی با موبایل در شرایط نوری مختلف مستلزم این اسـت کـه چشم خودرا برای تشخیص نحوهي تاثیر گذاشتن نور موجود بر صحنه تربیت کنید.
ساعت طلایی بدلیل رنگهاي اعجابآور و کیفیت خاص نور بـهعنوان لحظات جادویی روز تلقی می شود. ساعت طلایی دو بار در هرروز اتفاق میافتد: بار اول تا حدود یک ساعت پس از طلوع خورشید و بار دوم حدود یک ساعت پیش از غروب آن. زمانی کـه ارتفاع خورشید در آسمان کم اسـت شعاعهاي خورشید از میان ذرات جوی فیلتر شده و نوری گرم و عمیق تولید می کنند کـه موجب میشود همه یچیز و همه یکس زیبا بنظر برسد.
اکثر عکاسان ترجیح میدهند دراین زمان از روز بـه عکاسی بپردازند چراکه نور در وضعیتی واقعا عالی قرار دارد. دراین نوع نور تقریباً هر سوژهاي راکه برای عکاسی انتخاب کنید شگفتانگیز بنظر خواهد رسید. ساعت طلایی زمانی مناسب برای ثبت هر نوعی از عکس اسـت. ازآنجاکه نور در ساعت طلایی زیبایی ذاتی سوژه را چندین برابر میکند زمانی عالی برای گرفتن عکسهاي پرتره اسـت.
سایههاي ناخوشایند روی صورت یکی از مشکلات معمول هنگام عکاسی در نور کامل خورشید اسـت، بنابر این برای عکاسی پرتره صبر کردن تا زمان فرا رسیدن ساعت طلایی میتواند گزینهاي بـهمراتب بهتر باشد. در طول ساعت طلایی شـما قادر هستید از ارتفاع کم خورشید برای ایجاد یک افکت «لنز فلیر» «Lens Flare» ملایم یا سایههایي بلند در عکسهاي خود بهره بگیرید.
ساعت آبی بـه زمانی از روز می گویند کـه حدودا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از طلوع خورشید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از غروب خورشید اتفاق میافتد. ساعت آبی زمان بسیار کوتاهی اسـت و عکاسی در آن بدلیل کاهش میزان نور نسبت بـه ساعت طلایی سختتر اسـت.
رنگ نور در ساعت آبی با رنگ نور در ساعت طلایی بسیار متفاوت اسـت چراکه خورشید در بالای افق قرار ندارد. در ساعت آبی رنگ نور می تواند بین نوعی بنفش روحانی زیبا تا آبی درخشان متغیر باشد. بدلیل میزان نور کمتر دراین زمان از روز ممکن اسـت عکسهاي شـما اندکی گرینی «دانهدار» شوند.
گرین الزاماً چیز بدی نیست ولی عکسهایي کـه بیشازحد گرینی باشند طبق معمول زیبا بنظر نمی رسند. در نور کم دوربین وادار بـه استفاده از سرعت شاتر کمتر اسـت کـه میتواند منجر بـه تار شدن تصویر شود. اگر دچار لرزش دوربین می شوید بهتر اسـت از یک سهپایه برای ثابت کردن گوشی استفاده کنید.
یکی از بهترین انواع عکسهایي کـه میتوانید دراین نور ثبت کنید مناظر شهری هستند؛ چراکه رنگ زرد ملایم نورهای شهری با رنگ آبی ملایم دوستداشتنی تضادی زیبا میسازد. این عکس از نور کرمهاي شبتاب در ساعت آبی با استفاده از اپلیکیشن Slow Shutter ثبت شده اسـت. نور چراغبرق خیابان بـه روشن شدن صحنه و ایجاد یک تابش گرم و دوستداشتنی کمک کرده اسـت.
اگر در زمانی کـه ساعتهاي آبی و طلایی با یک دیگر تلفیق میشوند مشغول عکاسی منظره باشید ممکن اسـت بتوانید برای رسیدن بـه عکسی بسیار زیبا درخشندگی نارنجیرنگ ضعیف خورشید در افق را ثبت کنید. رنگ نارنجی گرم مکمل خوبی اسـت برای رنگ آبی عمیق بخشهاي دیگر آسمان.
طبیعتا ممکن اسـت همواره در محیطهاي خارجی بـه عکاسی نپردازید؛ بنابر این آشنایی با نحوهي استفاده از نور موجود هنگام عکاسی در خانه یا محیطهاي داخلی دیگر مهارت مهمی اسـت کـه باید بیاموزید. در طول روز نور پنجره آشکارترین منبع نور برای عکاسی داخلی اسـت. پنجره برای عکاسی پرتره و طبیعت بیجان نوری شگفتانگیز تولید می کند و انتخابهاي عکاسانهي زیادی را در اختیار شـما قرار میدهد.
نوری کـه از پنجره بـه داخل هدایت می شود قادر اسـت بخشی از سوژه را روشن کرده و سایههایي عمیق در مناطق دیگر صحنه ایجاد کند. عکسهای سیلوئت یا نیمهسیلوئت را میتوانید با قرار دادن سوژه در برابر پنجره و نوردهی عکس بر اساس بخش روشنتر صحنه بـهسادگی تولید کنید.
می توانید لباس و موی سوژه رابا استفاده از نور پنجره از پشت روشن کرده و رنگهایي شگفتآور با حسی نرم و رویایی بـه دست آورید. پنجرههایي کـه رو بـه بخش شرقی یا غربی ساختمان باز میشوند در طول روز نور نرم بسیار خوبی را مهیا میکنند. ولی هم چنین می توانید از نور روشن یک پنجرهي جنوبی برای ایجاد سایههایي جذاب روی سوژه استفاده کنید.
حال کـه شـما با انواع متفاوت نور آشنا شدید لازم اسـت از تاثیر جهت تابش نور روی عکسهایتان هم آگاه باشید. نور میتواند از هر جهتی بیاید ولی در این جا مـا برای عکاسی تنها بـه سه جهت روبهرو، پشت و کنار خواهیم پرداخت. نور روبهرو زمانی اسـت کـه منبع نوری در برابر سوژه قرار گرفته و آنرا از جلو روشن میکند. بنابر این نور در پشت سر عکاس قرار خواهد داشت.
هنگام استفاده از نور روبهرو طبق معمول سوژه بـه شکلی یکدست روشن خواهد بودو سایهي زیادی وجود نخواهد داشت. در عکاسی پرتره هرگاه قصد داشته باشید کل صورت شخص روشن باشد نور روبهرو مناسب خواهد بود. بـه یاد داشته باشید کـه در زمان گرفتن عکسهاي پرتره نور مستقیم خوشید ممکن اسـت باعث شود سوژه چشمانش را تنگ کند.
نور پشت اشاره بـه زمانی اسـت کـه منبع نوری در پشت سوژه قرار دارد و آنرا از پشت روشن میکند. دراین مورد نور در برابر و پیش روی عکاس قرار خواهد داشت. عکاسی بـه سمت نور جلوهاي کاملا متفاوت از عکاسی پشت بـه نور ایجاد می کند. یکی از اصلیترین دلایل برای استفاده از نور پشت رسیدن بـه عکسی سیلوئت اسـت کـه در آن سوژه بـه شکل یک طرح کلی تیره در برابر پسزمینهاي روشن ظاهر می شود.
برای ساختن سیلوئت باید یک منبع نوری قوی نظیر خورشید در پشت سوژهي شـما قرار داشته باشد. سپس نوردهی رابه شکلی تنظیم کنید کـه روشنترین بخش صحنه مانند آسمان بـهدرستی ثبت شود. بدین ترتیب سوژهي اصلی شـما در عکس همانند یک طرحوارهي تیره در برابر پسزمینهي روشنتر نمایان خواهد شد.
اگر میخواهید نوعی درخشندگی گرم دوستداشتنی دورتادور سوژه را دربر بگیرد، نورپردازی از پشت همان جهتی اسـت کـه باید استفاده کنید. در عکاسی بـه این کنارههاي درخشان «روشنایی لبه» «Rim Lighting» میگوییم. این روش تکنیکی شگفتانگیز اسـت کـه اجازه میدهد سوژه را از طریق ترسیم خطوط دور آن با نور برجسته کنید.
هم چنین نورپردازی از پشت همان جهتی از نور اسـت کـه موجب پدید آمدن تاثیر لنز فلیر می شود. برای ساختن لنز فلیر کافی اسـت دوربین را درست بـه سمت خورشید بگیرید و زاویههاي مختلف را بیازمایید تا زمانی کـه زبانههاي نور درجایی کـه میخواهید قرار بگیرند.
درصورتیکـه نورپردازی از پشت را برای عکاسی از سوژههاي نیمه شفاف نظیر برگ و گل بکار ببرید نور از میان آنها عبور کرده و موجب آشکار شدن جزئیات و بافتهایي میشود کـه در هیچ حالت دیگری امکان ثبت آنها توسط دوربین وجود ندارد.