پارس ناز پورتال

چگونه یک خمیر دندان مناسب را انتخاب کنیم؟

چگونه یک خمیر دندان مناسب را انتخاب کنیم؟

چگونه یک خمیر دندان مناسب را انتخاب کنیم؟ 

خمیر دندان که برای دندان ها استفاده میشود باید بطور اصولی انتخاب گردد چون سلامتی لثه و دندان با انتخاب خمیر دندان مناسب رابطه مستقیم دارد . وقتی می‌‌خواهید یک تیوب خمیردندان بخرید تعداد گزینه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید گیج‌کننده هستند.

 

آیا باید بدنبال خمیردندانی باشید که جرم‌گیر باشد؟ فلوراید داشته باشد؟ یا هر دو؟ … یادتان باشد که خمیردندان‌های سفیدکننده یا خمیردندان‌هایی با مواد طبیعی نیز وجود دارند. وقتی پای انتخاب خمیردندان به میان می‌آید، اول از همه باید به نیازهای منحصربه‌فرد خود در بهداشت و سلامت دهان و دندانتان توجه کنید.

 

خمیردندان به شکل‌های خمیر، ژل یا پودر وجود دارد. با وجود تنوع زیاد خمیردندان، برخی ترکیبات هستند که در بیشتر خمیردندان‌ها مشترک هستند. این ترکیبات عبارت‌اند از:

 

مادۀ ساینده: موادی زبر، حاوی کلسیم‌کربنات و سیلیکات، هستند که به پاک کردن غذا، باکتری و برخی لک‌های روی دندان کمک می‌کنند.

 

طعم‌دهنده: شیرین‌کننده‌های مصنوعی، شامل ساخارین، اغلب به خمیردندان اضافه می‌شوند تا مزۀ آنها را بهتر کنند. با اینکه بیشتر مردم طعم نعناع را دوست دارند، خمیردندان در طعم‌های مختلفی، مانند دارچین، لیمو و آدامس (برای کودکان یا بزرگسالانی که با کودک درون زندگی می‌کنند)، وجود دارد.

 

رطوبت‌نگهدار برای حفظ رطوبت: فرمول‌های خمیری یا ژل اغلب حاوی موادی هستند که گلیسرول دارند تا از خشک شدن خمیردندان پیشگیری کنند.

 

غلیظ‌کننده: موادی که غلظت خمیردندان را بیشتر می‌کنند، مانند ملکول‌های صمغ و شیره که در برخی گیاهان دریایی یافت می‌شود، به ایجاد و حفظ بافت مناسب خمیردندان کمک می‌کند.
پاک‌کننده: کفی که هنگام مسواک زدن می‌بینید از پاک‌کننده‌هایی نظیر سدیم‌لوریل‌سولفات است.

 

خمیردندان فلوراید
مهم‌ترین ترکیبی که هنگام خرید یک خمیردندان باید به دنبال آن باشید فلوراید است. فلوراید یک مادۀ طبیعی است. این ماده در کاهش چشم‌گیر پوسیدگی دندان و کرم‌خوردگی طی 50 سال اخیر بسیار سودمند بوده است. باکتری دهان از شکر و نشاستۀ باقی‌مانده روی دندان‌ها پس از غذا خوردن، تغذیه می‌کند. فلوراید دندان‌ها را در برابر اسیدی که پس از این اتفاق ایجاد می‌شود محافظت می‌کند.

 

این کار به دو روش انجام می‌شود: اول اینکه فلوراید مینای دندان را تقویت می‌کند تا کمتر بر اثر اسید آسیب ببینید. در مرحلۀ دوم، با کانی‌شدگی مجددِ مناطقی که شروع به پوسیدگی کرده‌اند آسیب‌های اولیه را ترمیم می‌کند.

 

استفاده از خمیردندان فلوراید راهی مهم برای اطمینان از این است که دندان‌ها از مزایای این مادۀ معدنی دوستدار دندان بهره‌مند می‌شوند. فکر نکنید اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب فلوریده است نیازی به استفاده از خمیردندان فلوراید نیست.

 

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از خمیردندان فلوراید به افزایش چگالی فلوراید در دندان کمک می‌کند؛ حتی در مناطقی که منابع آب میزان بالایی از مواد معدنی را دارند.

 

خمیردندان کنترل جرم
خمیردندان‌های بسیاری برای کنترل جرم در بازار وجود دارد که بیشتر آنها حاوی فلوراید است. هر کس لایه‌ای باکتری روی دندان‌هایش دارد که پلاک نامیده می‌شود.

 

اگر پلاک فوراً با رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان برداشته نشود تبدیل به جرم می‌شود. این رسوب، که به سختی پاک می‌شود، روی دندان و زیر لثه انباشته و در نهایت منجر به بیماری لثه می‌شود.

 

تنوع ترکیباتی که در خمیردندان‌ها برای پیشگیری از جرم روی دندان استفاده می‌شود زیاد است. ترکیبات شیمیایی، شامل پیروفسفات و زینک سیترات، اغلب به خمیرندان افزوده می‌شود و تأثیر آن به اثبات رسیده است. علاوه بر این، برخی از خمیردندان‌های کنترل جرم شامل آنتی‌بیوتیکی به نام تریکلوزان هستند که برخی از باکتری‌های دهان را می‌کشد.

 

خمیردندان‌هایی که حاوی مواد چندگانۀ ضدپلاک هستند در کنترل جرم، از خمیردندان‌هایی که فقط با یک پلاک مبارزه می‌کنند، مؤثرتر هستند.

 

خمیردندان برای دندان‌های حساس
برای افرادی که دندان‌هایی آنها به‌راحتی تحریک می‌شود، مثلاً با دمای گرم و سرد، خمیردندان‌هایی وجود دارد که برای دندان‌های حساس تولید شده‌اند.

 

این خمیردندان‌ها معمولاً شامل نیترات پتاسیم یا کلوراید استرونتیوم هستند. ترکیبات شیمیایی نام‌برده تا 4 هفته طول می‌کشد تا دندان را تسکین دهد و با بستن راه‌های عبور دندان، که متصل به اعصاب داخل دندان هستند، به حساسیت دندانی کمک کنند.

 

خمیردندان‌های سفیدکننده
برای کمک به افرادی که دندان‌های سفیدصدفی می‌خواهند، بسیاری از خمیردندان‌های سفیدکننده برای استفادۀ روزمره وارد بازار شده‌اند.

 

خمیردندان‌های سفیدکننده مادۀ سفیدکننده ندارند. در عوض، مواد ساینده‌ یا شیمیایی دارند که به طور مؤثری دندان را جلا می‌دهد یا لکه‌ها را به دام انداخته و آنها را از سطح دندان پاک می‌کند.

 

با اینکه ممکن است نگران باشید که مواد ساینده یا سفیدکننده احتمال آسیب رساندن به دندان‌های شما را دارد، مطالعات نشان می‌دهد که خمیردندان‌های سفیدکننده سخت‌تر از دیگر انواع خمیردندان روی مینای دندان نیستند.

 

نکاتی برای انتخاب خمیردندان
در اینجا نکاتی برای انتخاب بهترین خمیردندان که مطابق با نیازهای دندانی همۀ افراد خانواده‌تان باشد را عنوان می‌کنیم:
خمیردندانی را انتخاب کنید که مجوز انجمن دندانپزشکی امریکا را داشته باشد. نیاز خمیردندان شما هر چیزی که باشد، حتماً خمیردندانی را انتخاب کنید که مهر تأیید انجمن دندانپزشکی امریکا را داشته باشد.

 

خمیردندان‌هایی که با این مهر متمایز شده‌اند، توسط هیئتی از کارشناسان علمی مستقل برای بی‌خطر بودن و مؤثر بودن محصول ارزیابی شده‌اند. همۀ خمیردندان‌هایی که مهر انجمن دندانپزشکی امریکا را دارند حاوی فلوراید، مهم‌ترین ترکیب هر خمیردندان، هستند.

 

مراقب شیادان باشید: در سال 2007، برخی خمیردندان‌هایی که از چین وارد شده بودند حاوی ماده‌ای سمی به نام گلیکول دی‌اتیل بودند. سارمان غذا و دارو (FDA) توصیه می‌کند مراقب خمیردندان‌های چینی باشید.

 

نیازهای خود و خانواده‌تان را در نظر بگیرید: تا زمانی که از خمیردندان فلوراید استفاده می‌کنید، بهترین خمیردندان بستگی به انتخاب شخصی و اولویت شما دارد. اگر می‌‌خواهید سبک زندگی کاملاً طبیعی داشته باشید، ممکن است دلتان بخواهد به دنبال خمیردندانی باشید که هم مهر انجمن دندانپزشکی امریکا را داشته باشد و هم فقط حاوی مواد طبیعی باشد.

 

برای افرادی که سعی می‌کنند کم‌کم عادات بهداشت و سلامت خوب دهان و دندان را به کودکان خود تزریق کنند، چرا خمیردندان‌هایی انتخاب نکنید که با طعم میوه هستند و براق‌کننده دارند تا کودکان به مسواک زدن دندان‌های خود تشویق شوند؟

 

برخی افراد می‌خواهند با استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده سفیدی دندان‌های خود را حفظ کنند. برخی دیگر دوست دارند هنگام مسواک زدن خمیردندانی را استفاده کنند که حاوی پراکسید هیدروژن یا جوش شیرین باشد.