پارس ناز پورتال

علایم و درمان سرطان آلت تناسلی در آقایان

علایم و درمان سرطان آلت تناسلی در آقایان

علایم و درمان سرطان آلت تناسلی در آقایان 

متاسفانه سرطان می تواند آلت تناسلی آقایان را هم درگیر کند و این یکی از بدترین بیماری هایی است که ممکن است سراغ هر مردی بیاید. علت سرطان آلت تناسلی ویروس HPV است و تغییر رنگ از علائم آن است. درمان سرطان آلت تناسلی مردان بوسیله جراحی است.

 

سرطان آلت تناسلی مردان چیست

سرطان آلت تناسلی مردان، عمدتا در مردان مسنی که در طول زندگی خود بهداشت آلت تناسلی را رعایت نکرده‌اند رخ می‌دهد و اگر تشخیص سرطان به موقع صورت پذیرد و فرایند درمان سریع شروع شود، بسیاری از مبتلایان به این بیماری زنده می‌مانند. منظور از عدم رعایت بهداشت آلت تناسلی، افرادی را شامل می‌شود

 

که ختنه نشده‌اند و به طور منظم زیر پوست ختنه‌گاه خود را تمیز نکرده‌اند. لازم به ذکر است که سرطان آلت تناسلی مردانه در مردانی که ختنه شده‌اند بسیار نادر است.

 

علت سرطان آلت تناسلی در مردان

سرطان آلت تناسلی مردانه به علت التهاب طولانی مدت در سطح آلت تناسلی (به ویژه در زیر پوست ختنه گاه) به وجود می‌آید. سرطان آلت تناسلی از طریق رابطه جنسی منتقل نمی‌شود، اما محققین معتقدند که بیش از نیمی از موارد ابتلا به این سرطان، به واسطه انتقال ویروس پاپیلومای انسانی در رابطه جنسی پرخطر به وجود می‌آید. بنابراین افرادی که از کاندوم استفاده می‌کنند، خطر ابتلا به این سرطان در آن‌ها کمتر است.

 

سیگار کشیدن نیز یکی از عوامل خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی مردانه می‌باشد که علت آن ممکن است بخاطر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در اثر مصرف توتون و تنباکو باشد.

 

علائم سرطان آلت تناسلی در مردان

تغییر رنگ پوست آلت تناسلی
تشکیل یک توده زیر پوست ختنه گاه و یا بر روی سر آلت تناسلی
بروز زخم و یا زگیل ناحیه تناسلی زیر پوست ختنه گاه و یا بر روی سر آلت تناسلی که بهبود نمی‌یابد

 

خونریزی و یا ترشحات بدبو از آلت تناسلی
تنگی غلاف ختنه گاه
بروز جوش‌های قرمز رنگ در زیر ختنه گاه

متورم شدن غدد لنفاوی در کشاله ران

 

در صورت مشاهده هر کدام از این علائم در آلت تناسلی خود حتما به پزشک مراجعه کنید. لازم به ذکر است، بسیاری از لکه‌ها، توده‌ها و برجستگی‌های آلت تناسلی مردان بی ضرر هستند و به علت عفونت ناشی از یک بیماری مقاربتی (STD) به وجود آمده‌اند. اگر پزشک کوچکترین شکی نسبت به سرطان آلت تناسلی داشته باشد، حتما شما را به یک متخصص اورولوژیست و یا انکولوژیست (سرطان شناس) ارجاع خواهد داد.

 

مرحله بندی سرطان آلت تناسلی مردان

همانند تمام سرطان‌ها، این سرطان نیز به ۴ مرحله تقسیم بندی می‌شود:

مرحله اول: سرطان تنها در سر آلت و یا ختنه گاه وجود دارد.

مرحله دوم:توده سرطانی به بدنه آلت گسترش پیدا کرده است.

مرحله سوم: توده سرطانی به غدد لنفی گسترش یافته است و در این مرحله قابل جراحی است.

مرحله چهارم: توده سرطانی همراه با متاستاز به غدد لنفی گسترش یافته و غیرقابل جراحی می‌باشد.

 

روش‌های تشخیص سرطان آلت تناسلی مردان

نمونه برداری: در این روش، متخصص از آلت تناسلی شما نمونه‌برداری کرده (یک تکه کوچک از بافت را جدا خواهد کرد) و برای بررسی‌های بیشتر به آزمایشگاه خواهد فرستاد. این کار به تشخیص سرطانی یا غیر سرطانی بودن عارضه کمک می‌کند.

 

نمونه‌برداری از غدد کشاله ران: برای انجام نموه برداری، پزشک ابتدا محلی که قرار است از آن نمونه‌برداری شود را ضدعفونی ‌کرده و سپس با سوزن معمولی و ماده بی‌حس‌کننده لیدوکائین پوست روی غده لنفاوی را بی‌حس می‌کند و سپس با سوزن مخصوص به غده لنفاوی نفوذ کرده و بخشی از بافت را که در داخل سوزن باقی مانده، خارج می‌کند.

 

نمونه برداری خیلی سریع انجام می‌شود (بین ۵ تا ۱۵ دقیقه) و معمولا هیچ عارضه‌ای ندارد. بعد از انجام این کار با کمی فشار روی محل نمونه‌گیری و بانداژ جلوی خون‌ریزی گرفته می‌شود.

 

سنوگرافی و یا CT scan از قسمت پایین تنه

 

درمان سرطان آلت تناسلی مردانه

اگر ابتلای به سرطان آلت تناسلی تائید شد، از روش‌های درمانی زیر بر درمان سرطان کمک گرفته می‌شود:

 

عمل جراحی که در آن به منظور از بین بردن تومورهای سرطانی، بخشی از آلت تناسلی (و در برخی موارد کل آلت تناسلی) طی یک عمل جراحی برداشته می‌شود.

 

پرتو درمانی
شیمی درمانی

 

 به گزارش پارس ناز بعد از تشخیص سرطان آلت تناسلی، تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده است نباید رابطه جنسی داشته باشید.اگر طی فرایند درمان و در عمل جراحی بخشی از آلت تناسلی شما قطع شد، ممکن است رابطه جنسی برای شما مقداری دشوار شود. معمولا در این حالت برای ادرار کردن با مشکل مواجه نخواهید شد.

 

البته با تکنیک‌های جدید جراحی می‌توان با استفاده از بافت‌های گرفته شده از سایر قسمت‌های بدن تا حد قابل قبولی آلت تناسلی مردانه را بازسازی و ترمیم کرد.