پارس ناز پورتال

عوارض خطرناک مصرف بیش از حد زردچوبه

مجموعه : رژیم و تغذیه
عوارض خطرناک مصرف بیش از حد زردچوبه

عوارض خطرناک مصرف بیش از حد زردچوبه 

مصرف زردچوبه این پرخاصیت سنتی،میتواند در صورت زیاده روی زیان آور نیز باشد. زردچوبه خاصیت هاي خوب زیادی دارد به شرطی که به اندازه مصرف گردد. زردچوبه یکی از ادویه هاي محبوب در نقاط گوناگون دنیا هست که خاستگاه آن به جنوب آسیا باز میگردد. زردچوبه در تعداد زیادی از دستورالعمل هاي خوراکی به ویژه غذا هاي هندی کاربرد دارد.

 

از زردچوبه به واسطه فواید سلامت آن نیز بهره گیری می‌شود. مکمل هاي زردچوبه یا کورکومین – ماده فعال اصلی زردچوبه – روند افزایشی محبوبیت خود را دنبال می‌کنند.با این وجود، بعضی افراد درمورد عوارض جانبی احتمالی مصرف بیش از اندازه مکمل هاي زردچوبه و کورکومین نگران میباشند.

 

زردچوبه چیست؟
زردچوبه با نام علمی Curcuma Longa، یک ادویه باستانی، گیاه دارویی و رنگ خوراکی در خانواده زنجبیل هست. ساقه هاي زیرزمینی آن به نام ریزوم شناخته میشوند و به رنگ زرد درخشان یا نارنجی میباشند. آن ها به طور معمول خشک شده و تبدیل به پودر میشوند و سرشار از کورکومینویدها، ترکیباتی گیاهی و عامل رنگ مشخص زردچوبه، میباشند.

 

زردچوبه یکی از اجزا اصلی کاری هاي هندی هست و مزه آن تلخ و تند توصیف میشود. زردچوبه به طور زیاد از کربوهیدارت ها، اکثر نشاسته و فیبر، تشکیل شده هست. با این وجود، همانند همه ي ادویه ها، زردچوبه حاوی ترکیبات گیاهی و مواد مغذی هست.ترکیبات فعال اصلی در زردچوبه کورکومینویدها میباشند. انها مسئول رنگ زرد-نارنجی و اکثر فواید سلامت این ادویه میباشند. کورکومین شناخته شده‌ترین کورکومینوید در زردچوبه هست.

 

افزون بر این، پودرهای زردچوبه ها یا کورکومین تجاری به طور معمول حاوی مواد افزودنی میباشند که از آن جمله می‌توان به دی اکسید سیلیکون اشاره کرد.بعضی انواع ارزان پودر زردچوبه ممکن هست حاوی افزودنی هاي غیر قانونی نیز باشند که در برچسب مواد تشکیل دهنده به آن ها اشاره اي نشده هست.

 

مردم چرا زردچوبه مصرف می‌کنند؟
زردچوبه بعنوان یک ادویه و رنگ خوراکی بهره گیری میشود و طعم و رنگ غذا را تغییر می‌دهد. همین طور، این ماده به واسطه فواید سلامت خود مورد بهره گیری قرار می‌گیرد که کورکومین نقش اصلی را در این اساس ایفا می‌کند.

 

از جمله فواید مکمل هاي کورکومین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:کاهش التهاب: التهاب مزمن با تعداد زیادی از مریضی ها پیوند خورده هست. مطالعات نشان داده اند که مکمل هاي کورکومین ممکن هست سطوح نشانگرهای التهابی را کاهش دهند.

 

بهبود اوضاع آنتی اکسیدانی: کورکومین و دیگر کورکومینویدها آنتی اکسیدان هایي قدرتمند میباشند که ممکن هست اوضاع آنتی اکسیدانی را بهبود ببخشند.

 

بهبود عملکرد رگ خونی: مطالعات نشان داده اند که مکمل هاي کورکومین ممکن هست اتساع رگ هاي خونی را بهبود ببخشند، جریان خون را افزایش داده و فشار خون را کاهش دهند.

 

کاهش خطر حمله قلبی: آن ها ممکن هست خطر حمله هاي قلبی را نیز کاهش دهند. ویژگی هاي ضد التهابی میتوانند در این اساس موثر باشند.

 

عوارض زردچوبه و کورکومین
زردچوبه و کورکومین به طور کلی امن و بدون عوارض جانبی جدی در نظر گرفته میشوند. با این وجود، بعضی افراد ممکن هست هنگام دریافت دوزهای بالا در قالب مکمل ها بعضی عوارض جانبی را تجربه کنند.زردچوبه حاوی دو درصد اگزالات هست. در دوزهای بالا، این ممکن هست به شکل گیری سنگ هاي کلیه در افراد مستعد منجر شود.

 

افزون بر این، تمام پودرهای زردچوبه تجاری خالص نیستند. بعضی از آن ها ممکن هست حاوی مواد ارزان‌تر و بالقوه سمی باشند که در لیست مواد تشکیل دهنده به انها اشاره اي نشده هست.مطالعات نشان داده اند که پودرهای زردچوبه تجاری ممکن هست حاوی موادی مثل نشاسته کاساوا یا جو، آرد گندم یا چاودار باشند.

 

مصرف زردچوبه هاي حاوی آرد گندم، جو یا چاودار موجب شکل گیری نشانه هایي منفی در افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن یا مریضی سلیاک می‌شود.بعضی پودرهای زردچوبه ممکن هست حاوی رنگ هاي خوراکی مشکوک باشند که برای بهبود رنگ زردچوبه هنگام ترکیب کردن با آرد به آن اضافه می‌شود. یکی از رنگ هاي پر بهره گیری در هند زرد متانیل هست

 

که به نام زرد اسیدی 36 نیز شناخته می‌شود. مطالعات حیوانی نشان داده اند که مصرف مقادیر چندان از زرد متانیل ممکن هست موجب سرطان و آسیب هاي عصبی شود.در شرایطی که آثار سمی زرد متانیل روی انسان مورد بررسی قرار نگرفته هست، اما بهره گیری از آن در ایالات امریکا و اروپا غیر قانونی هست.همین طور، بعضی پودرهای زردچوبه ممکن هست از محتوای سرب بالا برخوردار باشند. سرب یک فلز سنگین محسوب می‌شود که به طور ویژه برای سیستم عصبی سمی هست.

 

کورکومین
مکمل هاي کورکومین بعنوان محصولاتی امن و بدون عوارض جانبی در دوزهای مصرفی پایین در نظر گرفته می‌شوند. نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف 490 میلی گرم کورکومین در روز برای یک هفته هیچ عارضه جانبی به همراه نداشت. مطالعات دیگر نشان دادند که دریافت دوزهای 1,200 تا 2,100 میلی گرم کورکومین در روز برای دو تا شش هفته به شکل گیری عوارض جانبی آشکار منجر نشد.

 

با این وجود، بخشی کوچکی از افراد ممکن هست بعضی عوارض جانبی خفیف را در دوزهای بالا تجربه کنند که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:مشکلات گوارشی: افراد ممکن هست مشکلات گوارشی خفیف مثل نفخ، رفلاکس اسید معده و اسهال را در دوزهای بالاتر از 1,000 میلی گرم تجربه کنند.

 

سردرد و حالت تهوع: دوز 450 میلی گرم یا اکثر ممکن هست موجب سردرد و حالت تهوع در تعداد اندکی از افراد شود.

 

راش پوستی: بعضی افراد مواجهه با راش پوستی پس از دریافت یک دوز 8,000 میلی گرمی یا اکثر از کورکومین را گزارش کرده اند، اما این شرایط بسیار نادر به نظر میرسد.

 

طی یک مطالعه مشخص شد دریافت هرروز دوزهای بسیار بالای 2,600 میلی گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن برای 13 هفته یا تا دو سال ممکن هست موجب بعضی عوارض جانبی جدی در موش ها شود که از آن جمله می‌توان به بزرگ شدن اندازه کبد، لکه دار شدن خز، زخم هاي معده، التهاب و خطر افزایش یافته سرطان روده یا کبد اشاره کرد.

 

در حال حاضر، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مصرف سطوح پایین‌تر کورکومین در کوتاه مدت موجب شکل گیری عوارض جانبی جدی در انسان ها شود، اگرچه مطالعات انسانی درمورد آثار بلند مدت آن انجام نشده اند.

 

چه مقدار بیش از اندازه محسوب میشود؟
 به گزارش پارس ناز هیچ پیشنهاد رسمی برای مصرف زردچوبه وجود ندارد و بیشینه مصرف قابل تحمل نیز شناسایی نشده هست. با این وجود، بعنوان یک قاعده کلی، میزان مصرف شما نباید از دوزهای پیشنهاد شده روی برچسب مکمل ها تجاوز کند.از سوی دیگر، بعضی دستورالعمل هاي رسمی برای مصرف کورکومین وجود دارند. کمیته مشترک فائو و سازمان بهداشت جهانی

 

درمورد افزودنی هاي خوراکی، میزان مصرف خوراکی قابل قبول در روز را سه میلی گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن مشخص کرده هست. بعنوان مثال، برای فردی با وزن 81 کیلوگرم این به معنای مصرف 239 میلی گرم در روز هست.با این وجود، نتایج یک مطالعه نشان داد که دوزهای 3,600 تا 8,000 میلی گرم در روز موجب عوارض جانبی جدی نمی‌شوند. مطالعه اي دیگر نشان داد حتی دوزهای واحد 12,000 میلی گرمی نیز به خوبی تحمل شده اند.

 

سخن پایانی
به نظر نمی‌رسد مکمل هاي زردچوبه و کورکومین هیچ گونه عوارض جانبی به همراه داشته باشند. با این وجود، بعضی افراد ممکن هست مستعد ناراحتی هاي خفیف مثل سردرد یا اسهال در صورت دریافت دوزهای بالا باشند.به دلیل داشته باشید که زردچوبه هاي با کیفیت پایین ممکن هست حاوی مواد تشکیل دهنده ارزان مثل نشاسته گندم باشند که مصرف انها موجب شکل گیری نشانه هایي نامطلوب در افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن خواهد شد.