پارس ناز پورتال

فیلم شناسی رایان گاسلینگ ستاره مشهور هالیوودی

مجموعه : اخبار سینما
فیلم شناسی رایان گاسلینگ ستاره مشهور هالیوودی

فیلم شناسی رایان گاسلینگ ستاره مشهور هالیوودی 

رایان گاسلینگ بازیگر معروف هالیوودی استعداد عجیبی در نقش آفرینی شخصیت هاي عاشق دارد، نقش هاي ماندگار وی همگی رمانتیک میباشند. در سال هاي جدید اکثر از پنجاه درصد از بازیگران جوانی که تبدیل به ستاره شده اند الگویشان مارلون براندو بوده. حتی اگر در حرف هایشان مستقیم به این ماجرا اشاره نکرده باشند از شیوه بازی شان میتوانید این نکته را متوجه شوید. مشابه هالیوودی اش تام هاردی هست.

 

حتی در فیلمی مثل «لاک» که نباید بازی برون گرایانه اي داشته باشد. در این فیلم تلاشی که برای بازی مفید دارد «و گرچه واقعا هم مفید هست» کاملا نظر مخاطب را جلب میکند. در بین بازیگران اروپایی هم ماتیاس خونِراتس برترین مثال هست که اصلا لقبش مارلون براندوی بلژیک هست. و گرچه وقتی صحبت از این گروه می‌شود نمیتوان رایان گاسلینگ را از قلم انداخت.

 

گاسلینگ که بعد از نامزدی اسکار برای فیلم «لالاند» اکثر در مرکز دقت قرار گرفته هست برخلاف بقیه هم نسلانش چیزی از جنس بازیگران کلاسیک هالیوود در خودش دارد. در عین حال که نقش هاي متفاوت بازی می‌کند و توانایی اش را در ژانرهای گوناگون به رخ می‌کشد، شبیه ستاره هاي قدیمی یک جور راحتی و روانی در بازی اش دارد که تماشاگر را مجذوب میکند.

 

بازی اش گرم هست، حتی وقتی در فیلم سردی مثل «رانندگی» نقش آفرینی می‌کند. در یکی- دو دهه جدید احتمالا میشود از تام کروز بعنوان ستاره اي نام برد که این ویژگی را در بازی اش دارد. چه در «ماموریت: غیرممکن» باشد و چه در «چشمان تمام بسته» جوری جلوی دوربین میرود که انگار آسان ترین کار جهان را انجام می‌دهد. گاسلینگ هم به خصوص در فیلمهای عاشقانه و کمدی رمانتیک ها اکثر این ویژگی اش را نشان می‌دهد.

فیلم شناسی رایان گاسلینگ ستاره مشهور هالیوودی

به عقب تر که برگردیم گاسلینگ همه ي وقت رویای بازیگری داشته. خودش در یکی از گفت و گوهایش گفته بود که همۀ وقت} دلش می خواسته آدم سرگرم کننده اي باشد. همین باعث می‌شود به سوی بازیگری سوق پیدا کند. آنقدر که در دوازده سالگی آزمونی برای شرکت در یکی از برنامه هاي تلویزیونی دیزنی بدهد

 

و اتفاقا در آزمون هم قبول شود. تمام نوجوانی اش به حضور جلوی دوربین برنامه هاي سرگرم کننده می گذرد. و نوزده ساله که میشود تصمیم می‌گیرد بازیگری را جدی تر دنبال کند. اما گاسلینگ بازیگر قرن بیست و یکم هست.به همین علت نخستین نقش اصلی اش را در دومین فیلمش «مومن» بازی می‌کند. نقشی که به دلیل پیشینه مذهبی

 

مورمون خانواده اش به او توصیه می‌شود. از شانس مفید یا هوشمندی گاسلینگ در گزینه فیلم هست که «مومن» جایزه بزرگ هیئت داوران را از جشنواره ساندنس میگیرد و بازی گاسلینگ به چشم منتقدان می‌آید.بازی اش در این فیلم شاید خیلی پخته نباشد اما به وضوح پتانسیل هاي وی را نشان می‌دهد. رایان گاسلینگ این فیلم شبیه بمبی آماده انفجار هست.

 

گرچه گزینه هاي بعدی اش به خوبی «مومن» از کار درنیامدند اما همانطور که لیزا شوارتزبام، منتقد اینترتینمنت ویکلی درمورد این دوره از بازی اش نوشته بود: «او یک پدیده مستعد هست که در هر فیلم سطح پایینی هم میتواند خودش را نشان بدهد».گاسلینگ حتی در فیلمهای متوسطش هم کاراکتر کاریزماتیک و حضور گرمی داشته.

 

بازی اش در «دفترچه خاطرات» ساخته نیک کاساوتیس که برای طرفداران سینما یک کالت عاشقانه شد و گاسلینگ را به چهره اي آشنا برای مردم عادی تبدیل کرد. شاید از همین نوع باشد. این حضور، به خصوص از آن جهت شگفت انگیز بود که صحنه هاي دونفره او وریچل مک آدامز در فیلم کم اند و در اکثر سکانس ها گاسلینگ باید به تنهایی چهره یک جوان عاشق را به عکس بکشد.

 

بعد از این فیلم گاسلینگ طرفداران خودش را به خصوص میان نسل جوانتر پیدا کرد. «لارس و دختر گم شده» یکی از برترین بازی هاي اوست. می‌شود گفت نخستین بار در این فیلم هست که این بازیگر درک عمیق روان شناختی اش را از کاراکتری که بازی میکند به رخ می‌کشد. گرچه بازی اش را با مارلون براندو مقایسه کردند اما خودش گفت که از جیمز استوارت فیلم «هاروی» الهام گرفته و واقعا هم شیوه بازی اش به استوارت نزدیک تر بود.

 

همان سادگی را روی پرده داشت که مخاطب را مجذوب میکرد اما نخستین بار که واقعا از او در فیلمی ستایش شد سال 2010 بود. وقتی که درک سیانفرانس درام عاشقانه «ولنتاین غم انگیز» را با بازی او و میشل ویلیامز تولید. این فیلم جمع و جور که معلوم بود با بودجه کمی هم ساخته شده بیش از هر عنصر دیگری بر بازی و ترکیب دو بازیگر اصلی اش استوار بود.

فیلم شناسی رایان گاسلینگ ستاره مشهور هالیوودی

گاسلینگ در نقش مرد جوانی که در زندگی اش شکست خورده و در ارتباط عاطفی اش هم به بن بست رسیده اما هنوز عاشق همسرش هست، درخشان ظاهر می‌شود. آن روحیه شکننده و آسیب پذیر را آنقدر مفید عکس می‌کند که بعد از تمام شدن فیلم، مخاطب آرزو می‌کند کاش فیلم ادامه پیدا میکرد و سرانجام خوشی برای مرد جوانی می‌دیدیم که با سر زمین میخورد اما به دلیل زنی که دوستش دارد حاضر هست از عشقش هم عبور کند.

 

آن صحنه محبوب خوره هاي فیلم راکه گاسلینگ برای دختر جوان گیتار می‌زند و حال خوشی دارد کنار آن سکانس نهایی بگذارید که ناامید و خسته و متلاشی از خانواده اش دور می‌شود. گاسلینگ در این پروسه که با فلاش بک روایت میشود، و همین کارش را سخت تر می کرده،

 

خردشدن به مرور کاراکترش را عکس می‌کند. آنقدر باورپذیر و ملموس و احساس برانگیز که اشک مخاطب را درمی آورد؛ بدون آن که روی پرده دست و پا بزند یا حرکت اضافی انجام بدهد.همه ي چیز در بحبوحه آرامش فیزیکی «حتی در سکانس دعوا در بیمارستان» و در چهره اش اتفاق میوفتد؛ صورتی که از عشق ویران میشود. و این ناامیدی آنقدر مفید در صورتش نقش می بندد که تماشاگر با هر آن چه بر او قبل همراه می‌شود و اندوهش را باور میکند

 

گاسلینگ با «ولنتاین غم انگیز» توانست جایگاهش را در نقش جوان عاشق پیشه شکست خورده غمگین تثبیت کند. در فیلم محبوب نیکلاس ویندینگ رفن، «رانندگی»، به نوعی همان نقش اما این بار به شکلی درونی تر تکرار میشود. تعداد زیادی از مخاطبان جدی سینما «رانندگی» را برترین نقش آفرینی گاسلینگ می‌دانند.

 

به خصوص در ایران بازی در نقش مردهای مرموز ساکت تبهکار که گرچه یک پاشنه آشیل احساساتی هم دارند از زمان «حرفه اي: لئون» به این طرف و حتی قبل تر طرفدار دارد. نقشی که گاسلینگ در «رانندگی» دارد نشان می‌دهد او از پس نقش هاي غیراحساسی و خشک و خشن هم بر می‌آید و میتواند به صورتش که معمولا ساده و دوست داشتنی و گرم هست خشونت و سردی هم بدهد و با این حال درک و دریافت رمانتیکی در بازی اش نمایان باشد.

فیلم شناسی رایان گاسلینگ ستاره مشهور هالیوودی

گرچه کسانی هم میباشند که بازی شوخ و شنگ وی را در کمدی «عشق دیوانه وار احمقانه» ترجیح میدهند. گاسلینگ زمانی گفته بود: «اکثر نقش هایي را بازی میکنم که به خودم نزدیک اند چون هنوز آنقدر بازیگر خوبی نشده ام». حس شوخ طبعی و گرمای کاراکتر «عشق دیوانه وار احمقانه» به گاسلینگ نزدیک هست.

 

فیلمی که سویه دیگری از توانایی هاي آقای بازیگر را نشانمان میدهد. بازیگری که اگر بخواهد میتواند از کاریزمایش شوخ طبعانه بهره گیری کند.و بیراه نیست اگر بگوییم همه ي این ویژگی ها در «لالالند» دمی ین شزل به برترین شکل بروز پیدا کرده اند. این برترین بازی فقط مربوط به صحنه هاي رقص و آواز نیست که اگر نگوییم

 

در حد سلطان موزیکال هاي کلاسیک، فرد آستر هست، از بسیاری ستارگان آن دوره کم ندارد. اما ویژگی بارزتری که باعث میشود بازی اش تحسین برانگیز بشود، از پیچیدگی کاراکتر سباستین می‌آید که گاسلینگ کاملا آن را درک کرده.سباستین هم حزن دارد، هم شادی، هم رویا، هم ناامیدی، و گاسلینگ همۀ این ها راکه چکیده کارنامه

 

بازیگری اش در طول این سال بوده توانست در یک فیلم تمام و کمال به نمایش بگذارد. حضورش به وضوح حتی روی بازی اما استون هم سایه می اندازد. از آن بازی هایي هست که کاراکتر را برایمان آشنا و دوست داشتنی می‌کند.حالا با اطمینان بیشتری میتوان گفت که به بازیگران درجه یک سینما یک نفر دیگر هم اضافه شده؛

 

بازیگری که گستره توانایی اش از درام خانوادگی تا فیلم گنگستری و موزیکال را در بر میگیرد و در همۀ انها آنقدر باورپذیر هست که میتوانیم دوستش داشته باشیم، با او همذات پنداری کنیم و لحظه به لحظه احساساتش را باور کنیم.

 

The Notebook; 2004
دفترچه خاطرات
فیلم شناسی رایان گاسلینگ ستاره مشهور هالیوودی

در «دفترچه خاطرات» رایان گاسلینگ 24 ساله بود. بعد از شش سال تجربه بازی در سریالهای تلویزیونی و چهار سال کار در سینما و هم بازی شدن با بازیگرانی مثل دنزل واشنگتن، حالا وقت آن بود که سینماگران وی را بعنوان یک بازیگر حرفه اي بشناسند. این اتفاق برای گاسلینگ در «دفترچه خاطرات» افتاد.

 

فیلمی به کارگردانی نیک کاساوتیس که اقتباسی از یکی از رمان هاي عاشقانه و پرفروش عامه پسند در کشور آمریکا بود. گاسلینگ در این فیلم پسر عاشق پیشه اي بود که تماشاگران را حسابی مجذوب خودش کرد. نقشی که وی را به شهرت رساند و تا نزدیکی دریافت مجسمه اسکار برد.

 

Half Nelson; 2006
نیمه نلسون

فیلم شناسی رایان گاسلینگ ستاره مشهور هالیوودی

گاسلینگ در نخستین فیلم بند رایان فلک در نقش معلمی مرموز با زندگی پنهانی خوش درخشید. او در نقش «دن وان» هیچ وقت توضیح نمی‌دهد به چه علت مشخصی این حجم عظیم درد و رنج خودخواسته را برای زندگی پنهانش گزینه کرده هست و در طول تماشای فیلم شاید بیننده هم از خودش درمورد این چرایی نپرسد.

 

یکی از دلایلش هم می‌تواند بازی مفید گاسلینگ در باورپذیرکردن اتفاق ها باشد. گاسلینگ ابعادی به شخصیت وان داده که وی را برای بیننده بسیار ملموس میکند. گاسلینگ برای «نیمه نلسون» نامزد برترین بازیگر نقش اول مرد در چندین جایزه و جشنواره مهم از جمله اسکار شد.

 

Lars & The Real Girl; 2007
لارس و دختر حقیقی

فیلم شناسی رایان گاسلینگ ستاره مشهور هالیوودی

ده سال قبل وقتی کریگ گیلسپی «لارس و دختر حقیقی» را می تولید، کمتر کسی فکر می‌کرد روزی برسد که ایده فیلم او و دوستی پسری با یک دختر مجازی باورپذیر باشد. به همین علت ایده ارتباط پسری با یک عروسک بزرگ را به یک کمدی رمانتیک تبدیل کرد. بازی گاسلینگ در «لارس و دختر حقیقی» این قدر طرفدار داشت

 

که وی را برای نخستین بار نامزد دریافت جایزه برترین نقش اول مرد گلدن گلوب کرد. اما رقابت را به جانی دپ به دلیل بازی در فیلم «سویینی تاد: آرایشگر شیطان صفت خیابان فلیت» باخت.

 

Blue Valentine; 2010
ولنتاین غم انگیز

فیلم شناسی رایان گاسلینگ ستاره مشهور هالیوودی

«ولنتاین غم انگیز» رایان گاسلینگ را در نقش مرد عاشق پیشه هالیوود تثبیت کرد. او در «ولنتاین غم انگیز» عاشق غم زده اي بود که همه ي تلاشش را کرد تا یک ازدواج رو به اتمام را نجات دهد. اما از آنجایی که ظاهرا در همه ي جهان هیچ راه نجاتی برای ازدواج هاي روبه پایان وجود ندارد، کاری از دستش بر نمی‌آید. گاسلینگ برای بازی در این فیلم شانزده بار نامزد دریافت جایزه، از جمله گلدن گلوب، شد.

 

Crazy, Stupid, Love; 2011
عشق دیوانه وار احمقانه

فیلم شناسی رایان گاسلینگ ستاره مشهور هالیوودی

رایان گاسلینگ «عشق دیوانه وار احمقانه» را یک سال بعد از «ولنتاین غم انگیز» بازی کرد. درون مایه این فیلم هم مثل «ولنتاین غم انگیز» درمورد ارتباط زوج ها بعد از ازدواج، گرچه با حال و هوای کمدی هست. گاسلینگ دقیقا سیری شبیه نام تحت اللفظی فیلم یعنی «دیوانه»، «احمق» و بعد «عشق» را طی می‌کند.

 

مردی که راه و روش معاشرت با آدم ها را مفید می‌داند ولی عمده به عشاق شدن اعتقادی ندارد. اما بعد از ملاقات با هانا «اما استون» همه ي معادلات زندگی اش تغییر میکند. رایان گاسلینگ برای بازی در این فیلم هم نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شد، اما در نهایت این جایزه را به رقیبش جرج کلونی واگذارکرد.

 

Drive; 2011
رانندگی

فیلم شناسی رایان گاسلینگ ستاره مشهور هالیوودی

گاسلینگ در «رانندگی» کم دیالوگ ترین فیلم کارنامه اش را نقش بازی کرده هست. او در نقش راننده اي افسرده حال فقط در صورت لزوم حرف میزند. راننده اي که صبح ها بعنوان بدل کار سر صحنه فیلم میرود و شب ها به راننده تاکسی اي در کوچه پس کوچه هاي لس آنجلس تبدیل می‌شود.

 

«رانندگی» هشتمین فیلم بلند نیکلاس ویندینگ رفن دانمارکی هست. رفن خودش می‌گوید این فیلم را برای ادای دین به «راننده تاکسی» اسکورسیزی ساخته. با اینکه گاسلینگ در این فیلم از نقش هایي که تا آن زمان نقش بازی کرده بود، فاصله زیادی داشت، اما منتقدان اکثر تحت تاثیر خود فیلم قرار گرفتند تا بازی متفاوت گاسلینگ.

 

The Ides of March; 2011
نیمه ماه مارس

فیلم شناسی رایان گاسلینگ ستاره مشهور هالیوودی

جرج کلونی برای نقش استفان میرز در چهارمین فیلم بلندش سراغ رایان گاسلینگ رفت. گاسلینگ در «نیمه ماه مارس» مثل «رانندگی» شخصیت متفاوتی را بازی میکند. او حالا جوان سیاستمداری هست که از زد و بندهای پشت پرده سر در می آورد، میداند از چه کسانی برای روز مبادا سند

 

و مدکر جمع کند و قبل از اینکه دخلش بیاید، چطور فاتحه آدم هاي ناخوشایند دور و برش را بخواند. «نیمه ماه مارس» در چندین رشته اصلی مثل برترین فیلمنامه و کارگردانی نامزد اسکار شد و گاسلینگ هم برای سومین بار نامزد گلدن گلوب، که در نهایت در صاحب همۀ این جایزه ها ناکام ماند.

 

The Big Short; 2015
رکود بزرگ

فیلم شناسی رایان گاسلینگ ستاره مشهور هالیوودی

«رکود بزرگ» اقتباسی از یکی از کتاب هاي پرفروش غیرداستانی درمورد بحران مالی امریکا در سال 2008 هست. آدم مک کی برای نشان دادن این بحران اقتصادی مثل اسکورسیزی در «گرگ وال استری» قصه اش را با کمدی پیوند زده هست. گاسلینگ در نقش جرد ونت، سرمایه گذار تازه کاری هست که حاضر هست برای منافعش آدم هم بکشد. «رکود بزرگ» اسکار برترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خود کرد.

 

The Nice Guys; 2016
مردان مفید

فیلم شناسی رایان گاسلینگ ستاره مشهور هالیوودی

می‌شود این طور گفت که کندی «مردان مفید» هجویه اي بر «محرمانه لس آنجلس» هست. راسل کرو در این فیلم، کارآگاهی خصوصی هست که در طول پیگیری پرونده قتل یک بازیگر زن به یک کارآگاه دست و پا چلفتی «رایان گاسلینگ» بر می خرود. انها برای حل این پرونده مجبور میشوند یک تیم دونفره تشکیل دهند و با هم در موقعیت هاي گوناگون قرار بگیرند.

 

«مردان مفید» در ابتدا قرار بود یک سریال تلویزیونی باشد، اما در نهایت به یک فیلم کمدی جمع و جور تبدیل شد که عمده در گیشه پیروز نبود.

 

LaLa Land; 2016
لالالند

فیلم شناسی رایان گاسلینگ ستاره مشهور هالیوودی

هیچ کس انتظارش را نداشت فیلم موزیکالی به سبک و سیاق کلاسیک این قدر اقبال تماشاگران و منتقدان را داشته باشد. همه ي جایزه هاي مهم سال را درو کند و احتمالا تا سال ها بعد به یکی از پدیده اي تاریخ سینمای جهان تبدیل شود. گاسلینگ در نقش مردی آوازخوان نامزد جایزه اسکار شد

 

و بالاخره بعد از سه بار نامزدی جایزه گلدن گلوب این جایزه را به منزل برد. گاسلینگ که تجربه خوانندگی دارد و به سازهای پیانو و گیتار مسلط هست، در «لالالند» به مرد عاشق پیشه سال هاي قبلش بر میگردد. مردی که موسیقی و آواز زندگی اش را از این رو به آن رو میکند.

فیلم شناسی رایان گاسلینگ ستاره مشهور هالیوودی