پارس ناز پورتال

ماریون کوتیار بازیگر جذاب و زیباروی فرانسوی

مجموعه : اخبار سینما
ماریون کوتیار بازیگر جذاب و زیباروی فرانسوی

ماریون کوتیار بازیگر جذاب و زیباروی فرانسوی 

ماریون کوتیار بازیگر خوشگل و سرشناس فرانسوی هست که در هالیوود فیلمهای شاخص بسیاری دارد. امروز نگاهی داریم به زندگی این بازیگر سرشناس. ماریون کوتیار «Marion Cotillard» در سال 1975 در شهر پاریس, در خانواده اي هنرمند به جهان آمد. پدرش ژان کلود کوتیار بازیگر و مدرس بازیگری و مادرش نیسیما تِیو نیز مدرس تئاتر بود.

 

به همین علت ماریون خیلی زود در سنین کودکی بازیگری را نخست کرد و به همراه پدرش در نمایش هاي بسیاری بر روی صحنه رفت. تجربه هاي بازیگری کوتیار در سال های کودکی و نوجوانی توانست سبب دریافت جایزۀ اول کنسرواتوار هنرهای نمایشی اورلئان برای او در سن 19 سالگی شود.

 

حضور کوتیار در برابر دوربین در دهۀ 1990 میلادی نخست شد و پس از حضور در چندین نقش کوتاه تلویزیونی, در سال 1994 در فیلم تلویزیونی ‘کلوئه’ پیروز به ایفای نقش اصلی شد. کوتیار در سال 1998 با بازی در اولین قسمت از فیلم کمدی و پرطرفدار ‘تاکسی’ توانست دقت بسیاری را به خود جلب نماید

 

و نامزد دریافت جایزۀ سزار شود. اما نقش آفرینی او در فیلم ‘چیزهای کوچک’ ساختۀ ژیل پاکه برنر در سال 2001 بود که سبب موفقیت بزرگ برای او و کسب دومین نامزدی پاداش سزار شد.

ماریون کوتیار بازیگر جذاب و زیباروی فرانسوی

کوتیار پس از آن, رویۀ بین المللی را پیش گرفت و پیروز شد نقش کوتاهی در’ماهی بزرگ’ تیم برتون ایفا نماید و به این ترتیب تبدیل به بازیگری بین المللی شود. نقش سوفی کووالسکی در فیلم ‘اگر جرأت داری دوستم داشته باش’ «۲۰۰۴», به کارگردانی یان ساموئل, محلی مناسب

 

برای دیدن قابلیت ‏هاي او در زمینۀ بازیگری بود و نقش تینا لومباردی در نامزدی بسیار طولانی «۲۰۰۴» ساختۀ ژان پی پیر ژنه در همین ‏سال, بالاخره اولین جایزۀ سزار برترین بازیگر زن نقش مکمل را در دستان وی قرار داد. دومین تجربۀ او در سینمای ایالات امریکا, بازی در کنار ‏راسل کرو در ‘یک سال مفید’ به کارگردانی ریدلی اسکات بود

 

که با برخورد گرمی ازسوی تماشاگران روبرو شد. اما شاه ‏نقشی که باعث شد کوتیار یک شبه ره صد ساله را بپیماید, بازی در نقش بزرگ بانوی آواز فرانسه, ادیت پیاف بود. ‏الیویه داهان, کارگردان فیلم ‘زندگی گلگون’ که پیش از دیدار با کوتیار او را برای بازی در نقش پیاف انتخاب کرده ‏بود, میگوید ‘در چشمان او چیزی را دیدم

 

که در چشم هاي پیاف نیز دیدن کرده بودم.’ این انتخاب هوشمندانه باعث ‏شد تا اسم ماریون کوتیار بعنوان اولین بازیگر فرانسوی برندۀ اسکار [سیمون سینیوره و ژولیت ‏بینوش این پاداش را برای بازی در فیلمهای انگلیسی زبان دریافت کرده بودند] در تاریخ سینما ثبت شود. ‏

 

از این سال کوتیار اکثر در آثار شاخص سینما ظاهر گردید و با کارگردانان سرشناسی مشارکت کرد. در 2009 در ساختۀ مایکل ‌مان, ‘دشمنان مردم’, در کنار جانی دپ قرار گرفت. در ‘سرآغاز’ ساختۀ کریستوفر نولان, محصول 2010, با لئوناردو دی کاپریو هم بازی شد و در سال 2011 در فیلمی از وودی آلن

 

با اسم ‘نیمه شب در پاریس’ ظاهر گردید. ‘شوالیۀ ظلمات برمی‌خیزد’ و ‘زنگار و استخوان’ هر دو محصول سال 2012, بار دیگر ارزشهای کوتیار را نشان داد و او را بعنوان بازیگری که قادر هست در عمدۀ ژانرها بدرخشد, معرفی کرد.در سال 2013, در کنار اواکین فینکس و جرمی رنر در درام ‘مهاجر’ نقش آفرینی کرد و سال بعد در فیلم فرانسوی ‘دو روز, یک شب’ ظاهر شد؛ فیلم دربارۀ زنی هست

 

که باید همکارانش را مجاب کند تا از حقوق هایشان صرفنظر کنند تا او بتواند به کارش ادامه دهد. کوتیار برای این فیلم, بار دیگر نامزد اسکار برترین بازیگر زن نقش اول شد. در سال 2015, در اقتباسی از نمایشنامۀ ‘مکبث’ شکسپیر, به کارگردانی جاستین کرزل و بازی مایکل فسبندر در نقش مکبث,

 

وی نقش لیدی مکبث را بازی کرد. در سال 2016, در فیلم جاسوسی در زمان جنگ جهانی دوم ‘متفقین’ ساختۀ رابرت زمکیس, در نقش مبارز پایداری فرانسه در برابر برد پیت بازی کرد. او برای این نقش, نامزد دریافت جایزۀ فیلم مستقل بریتانیا شد.

ماریون کوتیار بازیگر جذاب و زیباروی فرانسوی

او در هر دو نسخۀ انگلیسی و فرانسوی اقتباس انیمیشن سه بعدی از ‘شازده کوچولو’ به کارگردانی مارک آزبورن, برای شخصیت گل سرخ صداپیشگی کرده, در نسخۀ فرانسوی ‘مینیون ها’ نقش اسکارلت اوورکیل را گفته و در انیمیشن سه بعدی فرانسوی-کانادایی و بلژیکی ‘آوریل و دنیای خارق العاده’ ساختۀ فرانک اکینسی و کریستیان دمار به جای نقش اصلی گفتگو کرده هست.

 

کوتیار در سال 2016, نقش اصلی گابریل را در ‘از سرزمین ماه’, فیلمی از نیکول گارسیا, بر زمینه رمان پرفروش ایتالیایی نوشتۀ میلنا آگوس بازی کرد. این فیلم او را بعد از چند سال به سینمای فرانسه بازگرداند و هفتمین نامزدی جایزۀ سزار را نصیب او کرد. در همان سال,

 

در فیلم گزاویه دولان, ‘این جا ته دنیاست’, نقش کاترین را بازی کرد. هر دو فیلم در جشنوارۀ فیلم کن 2016 در بخش مسابقه به نمایش در آمدند. او سپس در’متفقین’, فیلم جاسوسی رابرت زمکیس که در دورۀ جنگ جهانی دوم می گذرد, در کنار برد پیت نقش ماریان بوسِژور, یک مبارز جبهۀ پایداری فرانسه را بازی کرد.

 

کوتیار در مشارکت مجدد با کارگردان ‘مکبث’, جاستین کرزل, و هم بازی اش مایکل فسبندر, در اقتباس سینمایی از بازی ویدیویی ‘کیش یک آدم کش’ «2016», نقش آفرینی کرد.وی در 30 ژانویۀ سال 2017, برای فعالیت حرفه اي خود جایزۀ ویژۀ بیست و دومین مراسم جوایز برادران لومیر را دریافت کرد.

 

در همین سال, وی در ‘ارواح اسماعیل’ به کارگردانی آرنو دپلشن در کنار متیو آمالریک, شارلوت گنزبور و لویی گارل نقش بازی کرده هست. این فیلم در جشنوارۀ فیلم کن سال جاری به نمایش در آمد.کوتیار در زمینۀ موسیقی نیز فعال هست. او خواننده, ترانه سرا و نوازندۀ گیتار, گیتار باس, کیبورد و دایره زنگی هست.

 

وی چهرۀ تبلیغاتی برند دیور هست و در کنار فعالیت هاي هنری خود, در زمینۀ محیط زیست نیز فعالیت هاي وسیعی دارد و سخنگوی سازمان محیط زیستی غیر دولتی ‘صلح سبز’ هست.ماریون و گیوم کنه, کارگردان و بازیگر فرانسوی, از سال 2007 با هم زندگی می‌کنند. آن ها یک پسر 6 ساله به اسم مارسل و یک دختر 6 ماهه به اسم لوئیز دارند.

 

نکاتی دربارۀ ماریون کوتیار
1. اگر بازیگر نمی شد, دوست داشت خواننده شود.

 

2. دو برادر کوچکتر از خود دارد: گیوم و کانتن که دوقلو میباشند. گیوم فیلمنامه نویس و کارگردان هست و کانتن مجسمه ساز.

 

3. او که متولد پاریس هست, در اورلئان بزرگ شد و در 16 سالگی به پاریس بازگشت.

ماریون کوتیار بازیگر جذاب و زیباروی فرانسوی

4. زمانی که برای بازی در ‘زندگی گلگون’ «2007» برندۀ جایزۀ سزار شد, آلن دلون پاداش را به او اهدا کرد و در ستایش او گفت: ‘ماریون, این سزار را به تو تقدیم می‌کنم. فکر می‌کنم که این سزار به یک بازیگر خیلی خیلی بزرگ می‌رسد, و از این حرف مطمئن هستم’.

 

5. یکی از 13 بازیگر زن فرانسوی هست که نامزد دریافت اسکار شده اند. دیگران به ترتیب زمانی عبارتند از: کلودت کولبر, کولت مرشان, لسلی کارون, سیمون سینیوره, آنوک اِمه, مری کریستی بارو, کاترین دنوو, ژولیت بینوش, برنیس بژو و ایزابل هوپر.

 

6. او در سال 2012, چند ماه بعد از به جهان آوردن پسرش, همزمان در دو فیلم ‘شوالیۀ ظلمات بر می خیزد’ در کشور آمریکا و ‘زنگار و استخوان’ در فرانسه بازی می‌کرد. او برای فیلمبرداری فیلم ها, مدام بین کشور آمریکا و فرانسه در حال پرواز بود.

 

7. برای بازی در فیلم ‘قبل’ «2013» در نظر گرفته شده بود, اما به علت تداخل با برنامۀ کاری وی در ‘زنگار و استخوان’ «2012» برنیس بژو جایگزین او شد. اگر کوتیار در این فیلم بازی میکرد, نقش مادر شخصیت پولین بورله را ایفا میکرد؛ بورله در ‘زندگی گلگون’ نقش کودکی ادیت پیاف را نقش بازی کرده هست.

 

8. سالروز تولد او و دبورا کر, انجی دیکینسون, مونیکا بلوچی و ازرا میلر یکی هست.

 

9. دچار ترس از تزریق هست و گفته هست که هرگز آماده به تزریق بوتاکس یا انجام جراحی پلاستیک یا هر چیز دیگری که برای زیبای به داخل بدن تزریق میشود, نخواهد بود.

 

10. در سال هاي 2011 و 2012, در صدر لیست گران ترین بازیگران فرانسه قرار گرفت, این اولین بار بود که یک بازیگر زن نفر اول این لیست بود. او هم‌چنین گران ترین بازیگر زن خارجی هالیوود هست.

 

11. در 15 نوامبر 2013, وی خود را نزدیک موزۀ لوور پاریس در قفس زندانی کرد و خواستار آزادی 30 فعال سازمان صلح سبز شد که به علت اعتراض به اوضاع اقلیمی قطب شمال, در روسیه زندانی شده بودند. او وارد قفس شد و پرچمی در دست گرفت که روی آن نوشته بود: ‘من یک مدافع آب و هوا هستم.’ چند روز بعد, فعالان زندانی آزاد شدند.

 

12. در 15 مارس 2010, به همراه تیم برتون کارگردان ‘ماهی بزرگ’ «2003», لقب شوالیۀ هنر و ادبیات را از جانب وزیر فرهنگ وقت فرانسه, فردریک میتران, دریافت کرد. دریافت کنندگان این رتبه به دلیل سهم مهم شان در غنای فرهنگ فرانسه به این سربلندی نائل شدند.

 

13. در سه فیلم با موضوع ناتوانی جسمی نقش آفرینی کرده هست: ‘از آبی تا ایالات امریکا’ «1999», ‘دستۀ اسب سواران’ «2005», ‘زنگار و استخوان’ «2012».

 

14. در چهار فیلم با گیوم کنه مشارکت کرده هست: در ‘اگر جرأت داری دوستم داشته باش’ «2003» و ‘آخرین پرواز’ «2009» با او هم بازی بود و در دو فیلم ‘دروغ هاي مصلحتی کوچک’ «2010» و ‘پیوندهای خونی’ «2013» بازیگر فیلم کنه بود.

 

15. به همراه سازمان صلح سبز برای بازدید از جنگل هاي بارانی گرمسیری که در حال نابودی به دست شرکت هاي بهره بردای از جنگل ها میباشند, به کنگو سفر کرد. این سفر در مستند ‘جنگل هاي بارانی کنگو: زندگی در زمان عاریتی’ «2010» نمایش داده شده هست.

 

16. در سال 2010, عروسک خود را برای کمپین فرانسوی یونیسف با عنوان ‘چهره هاي کودکانه فیلم خود را نمایش میدهند’ طراحی کرد, که برای کمک به واکسیناسیون کودکان دارفور فروخته شد.

 

17. پشتیبان بنیان مود فونتنوآ هست؛ سازمانی غیر دولتی که به برنامه هاي آموزشی برای کودکان در مورد حفاظت از میراث حیاتی اقیانوس ها اختصاص دارد

ماریون کوتیار بازیگر جذاب و زیباروی فرانسوی

18. فقط دو ماه طول کشید تا برای فیلم ‘مهاجر’ «2013», دیالوگ هاي خود را به زبان لهستانی «20 صفحه» یاد بگیرد.

 

19. فیلمهای مورد علاقۀ او دیکتاتور بزرگ «1940», ‘چه زندگی شگفت انگیزی’ «1946», ‘من کوبا هستم’ «1964», ‘پارتی’ «1968», ‘مرد فیل نما’ «1980», ‘سلطان و پرنده’ «1980» و ‘دو همسفر’ «1987» میباشند.
20. بازیگران مورد علاقۀ او گرتا گاربو, رومی اشنایدر, ژولیت بینوش, تونی کولت, پیتر سلرز, چارلی چاپلین و لارنس الیویه میباشند.

 

21. کارگردانان ژاک اودیار و جیمز گری او را با ماریا فالکونتی سنجش کرده اند. فالکونتی در فیلم ‘مصائب ژان دارک’ «1928», نقش ژان دارک را نقش بازی کرده هست.

 

22. جیمز گری کارگردان فیلم ‘مهاجر’ «2013», گفته هست که کوتیار برترین بازیگری هست که تا اکنون با او کار کرده هست. گری نقش اوا سیبولسکا را مخصوص وی نوشت.

 

23. در سال 2014, ‘پول ساز ترین بازیگر زن فرانسوی در قرن 21’ نامیده شد. فیلمهای او از 2001 تا 2014, بیش از 38 میلیون بلیط در فرانسه فروخته و بیش از سه بیلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته هست.

 

24. در سال 2014, رابی کالین از دیلی تلگراف او را ‘برترین بازیگر زن فیلم صامت زمان ما’ نامید. علت این نامگذاری توانایی کوتیار در نشان دادن احساسات تنها با چشم ها و حالات چهره هست, در حالی‌که وی هرگز در فیلم صامت بازی نکرده هست.

 

25. به گفتۀ وی ‘فانتازیا’ «1940» و ‘اي تی, موجود فرا زمینی ‘ «1982», از جمله اولین فیلم هایي بوده اند که واقعاً روی او تأثیر گذاشته اند.

 

26. رسانه ها معممولاً با عبارت ‘پری دریایی فرانسوی’ از او یاد می‌کنند.