پارس ناز پورتال

معرفی گیاهان دارویی مفید برای ذهن و مغز

معرفی گیاهان دارویی مفید برای ذهن و مغز

معرفی گیاهان دارویی مفید برای ذهن و مغز 

سلامت ذهن و مغز انسان از هر چیزی مهم تر اسـت و اگر مغز بـه خوبی و سلامت کار کند می‌توانیم زندگی خوبی نیز داشته باشیم. گیاهان و ادویه جات می توانند بخش اعظمی از رژیم غذایی شـما را تشکیل دهند. مصرف آن گونه مواد نه تنها برای کاهش وزن مفید اسـت بلکه مزایای زیادی برای مغز خواهد داشت.

 

بعنوان مثال مصرف گیاهان تازه بـه افزایش حافظه، کاهش اضطراب و محافظت از مغز در برابر تومورها کمک میکند. دراین مقاله قصد داریم ۵ ماده گیاهی را معرفی کنیم کـه میتوانید برای التیام سلامت مغز خود ازآن‌ها استفاده کنید.

 

جعفری و آویشن:

مطالعه اي کـه اخیرا انجام شده اسـت نشان میدهد کـه فلاونوئید موجود دراین دو ماده کـه با نام apigenin شناخته شده اسـت می تواند ارتباط بین نورون‌ها و سلول‌هاي بنیادی کوچک را تقویت کند. با این کـه چنین نتایجی فعلاً در آزمایشگاه تایید شده و هنوز بر روی افراد امتحان نشده اسـت، اما محققان بر این باورند کـه رژیم غذایی سرشار از apigenin میتواند

 

بر روی تشکیل سلول‌هاي مغزی و ارتباط بین آن‌ها تاثیر بگذارد. در تئوری، این موضوع بـه معنای مبارزه با افسردگی، بیماری آلزایمر و پارکینسون اسـت.ساختار شیمیایی apigenin، بسیار شبیه استروژن اسـت. سال‌هاست کـه استروژن برای تاثیری کـه بر روی توسعه و رشد نورون ها دارد معروف و شناخته شده اسـت. دراین مطالعه، apigenin قادر بـه تقلید استروژن و ایجاد همان نوع از تغییرات سلولی بود.

 

بابونه:

 بـه گزارش پارس ناز بابونه یکی از موادی اسـت کـه می تواند استرس افراد را کمتر کند. همانگونه کـه در مورد apigenin بیان کردیم، تاثیر استفاده از بابونه بر روی مغز هنوز در مقیاس ازمایشگاهی بررسی شده اسـت. اما این گیاه حاوی ترکیباتی اسـت کـه میتواند گیرنده‌هاي موجود برای مواد شیمیایی خاصی در مغز را مسدود کند و از اضطراب فرد بکاهد.

 

در یکی از مطالعات انجام شده، گروه کوچکی از افراد با اختلال اضطراب توسعه یافته،بطور تصادقی از عصاره بابونه یا دارونماهای حاوی آن استفاده کردند. هشت هفته بعد، افرادی کـه بابونه مصرف کرده بودند سطح اضطراب اندکی را گزارش کردند.

 

زردچوبه:

همان طور کـه میدانید بدن انسان سلول‌هاي ایمنی بنام ماکروفاژها را دارد کـه می تواند ذرات خارجی را نابود کند اما در عده اي از بیماران مبتلا بـه آلزایمر، ماکروفاژ ها نمی توانند کار خود رابه درستی انجام دهند. اگر ماکروفاژها نتوانند کار خود رابه درستی انجام دهند، پلاک‌هاي بتا آمیلوئید تجمع پیدا می کنند و همین امر موجب ایجاد بیماری هم چون آلزایمر می شود.

 

ترکیبات خاصی کـه در زردچوبه یافت میشود،می تواند بـه ماکروفاژها کمک کند کار خود رابه درستی انجام دهند. همین امر باعث از بین رفتن پلاک‌ها می شود و میتواند نشانه‌هاي اولیه بیماری آلزایمر را کاهش دهد. چیزی کـه هنوز باید مشخص شود این اسـت کـه چـه دوزی از زردچوبه می تواند بـه پاک سازی پلاک‌ها از مغز کمک کند.

 

مریم گلی:

مریم گلی میتواند حافظه شـما را التیام ببخشد. در دو مطالعه انجام شده، کپسول گیاه مریم گلی توانسته اسـت عملکرد مغز افراد را التیام ببخشد. سایر مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان میدهد کـه روغن ضروری و عصاره مریم گلی می تواند فعالیت آنزیم‌هایي کـه کار انتقال دهنده‌هاي عصبی را دچار اختلال می کنند را مسدود کند.

 

مریم گلی میتواند آنزیم‌هاي مهمی کـه در مغز وجوددارد را تحریک نماید. زمانی کـه می خواهید از مکمل هاي حاوی مریم گلی استفاده کنید مراقب و هوشیار باشید. این مواد ممکن اسـت برای افرادی کـه فشار خون بالا دارند خطرناک باشد زیرا مصرف آن باعث افزایش فشار خون میشود.