پارس ناز پورتال

مهم ترین علت های بیماری در لثه ها

مهم ترین علت های بیماری در لثه ها

مهم ترین علت های بیماری در لثه ها 

لثه ها به عنوان اندام پرکاربرد و فعال انسان بسیار حساس میباشند و نیازمند مراقبت هاي دائمی افراد و همین طور رعایت بهداشت می باشند. مریضی‌هاي پریودنتال «لثه و بافت نگهدارنده دندان‌» چه بخواهید و چه نخواهید، ممکن هست به سراغتان بیاید. اطلاع از اینکه مبتلا به یکی از مریضی‌هاي پریودنتال شده‌اید،‌ نباید برایتان عجیب باشد، چرا که تعداد زیادی از بزرگسالان در جهان به طور معمول از این دسته مریضی‌ها رنج میبرند.

 

مریضی‌ پریودنتال همۀ وقت} وسیع نیست، بلکه از التهاب خفیف لثه تا انواع مریضی‌هاي بسیار جدی‌تر آسیب‌زننده به بافت نرم و استخوان‌هاي نگهدارنده دندان‌ها را دربرمی‌گیرد. این دسته مریضی‌ها در بدترین شرایط، منجر به لق شدن دندان‌هاي بیمار می شود، اما نکته مهم اینجاست که با مراقبت از دهان و دندان می توان روندی راکه مریضی لثه یا پریودنتال طی می کند، بازرسی کرد.

 

چرا مبتلا به ژنژویت شدم ؟
هر قدر پلاک و جرم‌هاي روی دندان‌ها مدت زمان بیشتری باقی بماند، آسیب شدیدتری می زند. باکتری نیز سبب بروز التهاب لثه‌ها میشود که به ژنژویت مشهور هست. در این شرایط، لثه‌ها قرمزرنگ و متورم می شوند و خونریزی می کنند.

 

ژنژویت شکل خفیفی از مریضی لثه به شمار می آید که با رعایت بهداشت دهان و دندان برطرف میشود. مسواک زدن مرتب و بهره گیری از نخ دندان و مراجعه به دندانپزشک به رفع آن کمک می کند. در این شکل از مریضی لثه، خطر از بین رفتن استخوان و لق شدن یا افتادن دندان وجود ندارد.

 

اساس‌هاي بروز مریضی‌هاي لثه
دهان ما انباشته از باکتری هست. این باکتری‌ها همراه با مخاط دهان و ذرات غذا بتدریج لایه چسبنده و بی‌رنگی به نام پلاک را روی دندان‌ها تشکیل می دهند. مسواک‌زدن مرتب و بهره گیری از نخ دندان، پلاک‌هاي تشکیل شده را از بین میبرد. پلاکی که از بین نرود، بتدریج به جرم تبدیل میشود که با مسواک زدن تمیز نخواهد شد. جرم‌هاي دندان فقط با جرم‌گیری توسط دندانپزشک از میان می روند.

 

به طور معمول، نشانه‌هاي مریضی‌هاي لثه، خود را نشان نمی دهد مگر آن که فرد به دهه 30 یا 40 عمر خود برسد. مردها در مقایسه با زن‌ها اکثر به مریضی‌هاي لثه مبتلا میشوند. با وجود اینکه نوجوانان بندرت به این دسته مریضی‌ها مبتلا میشوند، اما شکل خفیف آن یعنی ژنژویت در این رده سنی بروز میکند. مهم‌تر اینکه وقتی پلاک‌ها در زیر خط اتصال دندان به لثه تشکیل شود، احتمال بروز مریضی‌هاي لثه اکثر هست.

 

عواقب درمان نشدن ژنژویت
اگر ژنژویت درمان نشود، عفونت و التهاب پیشرفت می کند و به عارضه‌اي با نام پریودنتیس «یعنی التهاب بافت اطراف دندان‌ها» تبدیل خواهد شد. در پریودنتیس، لثه‌ها از دندان فاصله میگیرند و حفره‌اي ایجاد میشود که محل تجمع باکتری و عفونت هست.

 

زمانی که پلاک پیشرفت و به خط اتصال دندان و لثه نفوذ کند، سیستم ایمنی بدن به مبارزه با باکتری میپردازد. سم ترشح شده از باکتری و واکنش طبیعی بدن نسبت به عفونت، سبب آسیب‌مشاهده بافت استخوانی و هم‌بند اطراف دندان میشود. اگر این مرحله از مریضی درمان نشود، استخوان‌ها، لثه‌ها و بافت اطراف دندان‌ها آسیب می بیند و ممکن هست حتی دندان‌ها لق و کشیده شوند.

 

چه عواملی به عفونت لثه می‌انجامد؟
مصرف دخانیات: مصرف سیگار یکی از مهمترین عوامل خطر مرتبط با بروز مریضی‌هاي لثه هست. همین طور، احتمال موفقیت درمان را کاهش می دهد.

 

تغییرات هورمونی در دختران / زنان: این تغییرات لثه‌ها را حساس و ابتلا به مریضی ژنژویت را تسهیل میکند.

 

دیابت: بیماران مبتلا به دیابت در معرض خطر ابتلا به انواع عفونت‌ها ازجمله مریضی لثه میباشند.

 

مریضی‌هاي تضعیف‌کننده سیستم ایمنی: مریضی‌هایي مثل سرطان یا ایدز و درمان آن ها می تواند سلامت لثه‌ها را به خطر بیندازد.

 

مصرف داروها: صدها داروی بدون نسخه قابل ذکر هست که مصرف انها میزان بزاق دهان را کاهش میدهد و تاثیر محافظتی آن را کم می کند. همین طور مصرف بعضی داروها سبب رشد غیرطبیعی بافت لثه می شود. در نتیجه دهان و دندان‌ها بخوبی تمیز نمی شوند.

 

عوامل ژنتیک: بعضی افراد در مورد ابتلا به مریضی‌هاي لثه نسبت به دیگران مستعد‌ترند.

 

آیا مریضی لثه سلامت نواحی دیگر بدن را هم به خطر می‌اندازد؟
در بعضی بررسی‌ها مشخص شده هست، بیماران مبتلا به مریضی‌هاي لثه در مقایسه با بیماران غیرمبتلا، اکثر به مریضی‌هاي قلبی دچار و با افزایش میزان قندخون روبه‌رو می شوند. در بررسی‌هاي دیگر معلوم شد زنان مبتلا به مریضی‌هاي لثه در مقایسه با زنان سالم، اکثر در معرض زایمان زودرس و به جهان‌ آوردن نوزاد کم وزن قرار دارند، اما تاکنون رابطه مریضی‌هاي لثه با این عوارض به ثابت نرسیده هست.

 

نشانه‌هاي مریضی‌هاي لثه عبارتند از:
ـ بوی بد دهان که برطرف نمیشود
ـ قرمزی یا تورم لثه‌ها
ـ دردناک شدن یا خونریزی لثه‌ها
ـ احساس درد هنگام جویدن
ـ دندان‌هاي حساس
ـ پس‌رفتن لثه یا ظاهر شدن پایه دندان‌ها.

 

چگونه می توان لثه‌ها و دندان‌هایي سالم داشت؟
ـ دندان‌هاي خود را دو بار در روز مسواک بزنید «با خمیر دندان حاوی فلوراید.»

 

ـ به طور مرتب از نخ دندان بهره گیری کنید تا پلاک‌هاي تشکیل شده در میان دندان‌هایتان پاک شود.

 

ـ به منظور معاینه دهان و دندان‌ها به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه و در صورت نیاز، دندان‌ها را جرم‌گیری کنید.

 

ـ سیگار نکشید.