پارس ناز پورتال

والدین نباید سر کودکان داد بزنند

والدین نباید سر کودکان داد بزنند

والدین نباید سر کودکان داد بزنند 

داد زدن سر کودکان میتواند از نظر روانی بدترین تاثیرات را روی آنان داشته باشد، امروز عوارض داد زدن سر کودکان رابه شما خواهیم گفت. این بچه هاي دوست داشتنی که گاهی واقعا روی اعصاب هستند، وقت هایي چیزهایی می‌خواهند که به هیچ عنوان درست و مناسب نیستند؛ گاهی اوقات تنها راه ساکت کردن بچه و این که به حرفتان گوش کند، داد زدن است. اما بهتر است ولوم صدای خودرا پایین بیاورید و روشهای بهتر و کارآمدتر را امتحان کنید.

 

این بچه هاي دوست داشتنی که گاهی واقعا روی اعصاب هستند، وقت هایي چیزهایی میخواهند که به هیچ عنوان درست و مناسب نیستند؛ مثلاً در روز برفی دوست دارند دمپایی بپوشند یا نیمه شب فیلم تماشا کنند. این تقاضای ها برای والدین بسیار ناراحت کننده هستند زیرا کودک درک نمی‌کند و به هیچ صراطی هم مستقیم نیست. نتیجه هم این است که پدر و مادر برای متوجه کردن کودک دست آخر به داد زدن روی می آورند.

 

تنها چاره داد زدن نیست
تعداد زیادی از کودکان ناخواسته روی مسایلی دست می گذارند که تنها چاره آن داد زدن است. این چالش به هیچ عنوان خوب نیست. در حقایق، نتیجه جیغ و داد کردن چیزی جز سردرد و اعصاب خوردی نیست. والدین پس ازآن نیز احساس گناه میکنند و آرزو می‌کنند ایکاش می توانستد طور دیگری این شرایط را مدیریت کنند.

 

این چالش برای کودکان نیز خوب نیست
اگر همیشه با داد و هوار کردن می‌خواهید بچه را سر جایش بنشانید، باید بدانید اعتماد به نفس و احساس امنیت را در وجود کودک خود از بین میبرید. اما اگر فقط در شرایط خاصی دست به دامن فریاد میشوید، فرزند دچار آسیب روحی نمیشود اما برای تربیت کودک هم روش خوبی نیست.

 

داد زدن وحشتناک است و حس «جنگ در برابر جنگ» را در کودک تقویت می‌کند
هنگامیکه سر کودک داد میزنید در واقع درک اطلاعات توسط کودک را مختل می‌کنید. اما وقتی به آرامی اشتباهش رابه او گوشزد می‌کنید او با آسودگی خیال میتواند درک کند که منظور و هدف شما چیست. با داد زدن فقط به کودک می آموزیم هر وقت ناراحت یا خشمگین بود داد بزند. پزشک هات یکی از کارشناسان تربیت کودک می‌گوید: «اگر کودک را کتک بزنید، او کتک میزند. اگر داد بزنید، داد می‌زند. اگر آرام باشید، انها نیز یا میگیرند خونسردی خودرا حفظ کنند.»

 

اگر به هر علتی سر کودک فریاد کشیده اید بسیار مهم است که از او عذرخواهی کنید و بگویید باید به روش دیگری این شرایط را بازرسی میکردید. پزشک هات اعتقاد دارد: «خیلی از والدین متوجه نمی‌شوند که هرکسی میتواند اشتباه کند، بهمین علت اشتباه خودرا قبول نمی‌کنند. بدتر این که برای اینکار هرگز عذرخواهی نیز نمی‌کنند.» این باعث میشود تا بیشتر حواس تان به رفتارها و واکنش هایتان باشد و شاید کمک کند تا روشی غیر از داد زدن را برای تربیت کودک خود انتخاب کنید.

 

دوئل کردن
هنگام صبحانه، دخترتان از شما بستنی تقاضا میکند و به هیچ عنوان هم تحمل شنیدن نه را ندارد. او با خود فکر میکند، اگر گریه کنم و جیغ بزنم شاید مامان آن رابه من بدهد. او آغاز میکند به جیغ زدن هاي اعصاب خرد کن و شما کنترلتان را از دست می‌دهید و سر او داد می‌زنید.

 

چرا والدین بازرسی خودرا از دست می‌دهند؟
هنگامیکه کودک اعتماد به نفس والدین را از بین می‌برند « به حرف والدین گوش نمی‌کنند یا کارهایی می‌کنند که می‌دانند نباید انجام دهند »، این چالش برای پدر و مادر قابل تحمل نیست ودر این موقعیت احساس درماندگی میکنند. وقتی سر کودک داد می‌زنید علت آن بستنی

 

یا هر چیز دیگر نیست، چالش بازگرداندن آن اعتماد و به دست گرفتن دوباره بازرسی وضعیت است. دوئلی که بین والدین و کودک برقرار میشود در واقع نشان دهنده این است که به هم نشان دهند کدام یک قوی‌تر هستند. ما به این طریق می‌خواهیم به کودک یادآوری کنیم که ما مسوول و رئیس هستیم و حرف، حرفِ ما است.

 

بدون داد زدن هم میتوان کودک را تربیت کرد
برای برنده شدن در دوئل، هوشمندانه ترین روش بیرون آمدن از حالت جنگ و دعوا است. بجای این که شما دریک طرف میدان مبارزه و کودک در طرف دیگر بایستید و باهم بجنگید، بهتر است با یک دیگر همفکری کنید و برای حل چالش پیش آمده چاره بیاندیشید.

 

ابتدا موقعیت درست را برای او توضیح بدهید «ما برای صبحانه بستنی نمیخوریم». سپس چند پیشنهاد دیگر به او بدهید «آیا دوست داری شیر یا کورن فلکس بخوری؟». به این ترتیب کودک متوجه می‌شود او نیز تا اندازه اي روی شرایط نظارت و حق انتخاب دارد. اگر این روش هم کارساز نبود، باید سعی کنید

 

این تنش رابا کمی خنده، شوخ طبعی و به دست آوردن دل کودک از میان ببرید. بطور مثال، خیلی بی مقدمه باهم برقصید یا بازی هاي موردعلاقه وی را انجام دهید تا ذهنش از چیزی که خواسته منحرف شود.