پارس ناز پورتال

وقتی بیماری زگیل تناسلی در افراد دیده نمی شود

مجموعه : حذف شده است
وقتی بیماری زگیل تناسلی در افراد دیده نمی شود

وقتی بیماری زگیل تناسلی در افراد دیده نمی شود 

یکی از شایع ترین بیماری های جنسی در زوج ها زگیل تناسلی است که شدت آن در هر زوج متفاوت است به گونه ای که برخی زوج ها از ان بی خبر هستند. همه چیز را که نباید حتما با چشم دید تا به وجود یا حتی خطرات آن پی برد. شاید هیچ‌وقت نتوانید علائم یک بیماری را ببینید اما ممکن است به یک‌باره با عوارض

 

آن روبه رو شوید. به علاوه وقتی دانستید بیماری‌ای دارید، هرچه که باشد باید آن را درمان کنید. نمی‌توان به صرف اینکه یک بیماری دردی به‌همراه ندارد، درمان آن را پشت گوش بیندازید. توصیه همه متخصصان این است که هرچه زودتر برای رفع مشکلات خود اقدام کنید،چون نتیجه بهتری به‌دست خواهد آمد

 

زگیل تناسلی هم از همان بیماری‌هایی است که ممکن است به طور مداوم آن را به چشم نبینید و هیچ درد و اذیتی از این بابت نداشته باشید، اما باید در سریع ترین زمان ممکن برای درمان آن اقدام کنید.

 

زگیل تناسلی را چطور درمان کنیم؟
دکتر شهریار نظری: درمان‌های دارویی برای بهبود زگیل تناسلی وجود دارد. فریز کردن هم می‌تواند به درمان کمک کند. در فریز کردن ماده‌ای که دمای 196-درجه دارد، روی ناحیه زگیل استفاده می‌شود. بعد از چند روز دوباره بررسی انجام می‌شود، اگر بخشی از زگیل باقی مانده باشد، درمان تکرار می‌شود. استفاده از لیزر هم برای درمان

 

این بیماری رایج است. درمان این بیماری صددرصد و همیشگی نیست و باز هم امکان ابتلا وجود دارد. به‌علاوه فردی که درمان می‌شود باز هم ناقل این بیماری است، فقط درصد انتقال آن کمتر می‌شود. علاوه بر اینکه این بیماری حتما باید درمان شود، همسر هم که باعث انتقال این بیماری شده باید درمان شود.

 

به این علت که اگر همسر درمان نشود، در نزدیکی‌های بعدی، باز هم بیماری را به همسر خود منتقل خواهد کرد، بنابراین درمان برای همیشه نیست و دوباره امکان ابتلا وجود دارد.

 

زگیل تناسلی چیست؟
زگیل تناسلی یک عفونت ویروسی است و دستگاه تناسلی افراد را درگیر می‌کند. ویروس انتقال‌دهنده زگیل تناسلی انواع مختلفی دارد تا آنجا که حدود 77نوع ویروس شناخته شده که ممکن است باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند. این ویروس‌ها ممکن استرر در افراد مختلف، متفاوت باشد اما نتیجه همه آنها یک مورد است و آن ایجاد زگیل‌هایی روی دستگاه تناسلی است.

 

شاید حتی زگیل را نبینید
زگیل‌هایی که روی دستگاه تناسلی به وجود می‌آیند، ممکن است آن‌قدر ریز باشند که با چشم دیده نشوند، بنابراین حتما لازم است که بررسی‌های بیشتر پزشکی انجام شود و صرفا به این دلیل که چیزی قابل رویت نیست، نمی‌توان گفت فرد از این بیماری مصون است. زگیل تناسلی ضایعه‌ای شبیه زگیل اندام‌های دیگر بدن است. زگیل‌هایی که بزرگ باشند و با چشم دیده شوند به‌صورت ضایعه گوشتی، برجسته و به رنگ صورتی یا قهوه‌ای هستند.

 

علائم زگیل تناسلی چیست؟
زگیل‌های تناسلی معمولا بدون درد و خونریزی هستند و گاهی اوقات هیچ علامتی جز همان ضایعات گوشتی معمول ندارند. در مواردی که ضایعه دیده نمی‌شود، ممکن است فرد از بیماری خود اطلاع نداشته باشد، زیرا جز علائم ظاهری، علامت دیگری برای آن وجود ندارد. تا حدی که گفته می‌شود بیشتر افرادی که درشرایط

 

فعالیت های زناشویی هستند تا 50درصد ممکن است به این بیماری مبتلا باشند. گاهی اوقات و اگر ضایعات زگیل بسیار بزرگ باشد به‌ندرت ممکن است خونریزی یا درد هم داشته باشد.

 

خطرات بیشتر فقط با یک ویروس
زگیل تناسلی به‌عنوان یک عامل خطر مهم شناخته می‌شود و فردی که به این بیماری مبتلاست از لحاظ بقیه بیماری‌های مقاربتی مثل ایدز، هپاتیت، تبخال تناسلی، سوزاک و… هم باید مورد بررسی قرار بگیرد. در حقیقت کسی که دچار زگیل تناسلی شده، نسبت به بقیه افراد بیشتر درمعرض خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر است.

 

کودکان هم ممکن است زگیل تناسلی داشته باشند؟
معمولا زگیل تناسلی در افراد بزرگسالی که به لحاظ جنسی فعال هستند، دیده می‌شود اما به‌ندرت ممکن است زگیل تناسلی را در کودکان هم شاهد باشیم. اگر این بیماری در سن زیر 2سال وجود داشته باشد، احتمالا مادر به این بیماری مبتلا بوده و هنگام زایمان آن را به فرزند خود منتقل کرده است.در غیر اینصورت باید والدین بررسی کنند که چه کسانی با کودک آنها در ارتباط بوده و این ویروس را به او منتقل کرده است.

 

زگیل تناسلی در آقایان یا خانم‌ها؟
بیماری زگیل تناسلی متاسفانه اخیرا شیوع بیشتری داشته است. این بیماری هم در آقایان و هم در خانم‌ها و تقریبا به یک میزان دیده می‌شود. مهم‌ترین راه انتقال زگیل تناسلی رابطه جنسی استاست (99درصد) اما درصد بسیار کمی هم ممکن است از راه‌های دیگر مثل حمام یا استخر، ابتلا وجود داشته باشد.

 

چقدر طول می‌کشد به زگیل تناسلی مبتلا شویم؟
ممکن است بلافاصله پس از انتقال، ضایعات زگیل روی دستگاه تناسلی دیده نشود و بیماری نهفته باقی بماند. ممکن است چند هفته تا چند سال پس از ارتباط جنسی و انتقال خود را بروز دهد. در این مدت فردی که به زگیل مبتلا شده اما آن را بروز نداده خود ناقل این بیماری است و می‌تواند آن را به دیگران منتقل کند.

 

خطر انتقال در کمین است
هر عاملی می‌تواند باعث انتشار زگیل به اطراف ناحیه تناسلی شود. مهم‌ترین نکته در مراقبت قبل از درمان زگیل تناسلی این است که اگر کسی به این بیماری مبتلاست باید مراقب انتقال آن به دیگران باشد چراکه ویروس زگیل به‌شدت قابل انتشار است. وسایل بهداشتی مانند پوشش‌های ضدبارداری برخلاف تصور عمومی مردم، محافظت صددرصد در برابر ویروس زگیل ندارد. یعنی با استفاده از پوشش هم امکان انتقال بیماری وجود دارد.

 

چطور می‌توان پیشگیری کرد؟
برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی می‌توان از واکسن استفاده کرد که در همه جای دنیا و ازجمله ایران وجود دارد. واکسن پیشگیری بدون نسخه ارائه نمی‌شود و فرد باید پس از مراجعه به پزشک بخواهد که این واکسن برایش تجویز شود. این واکسن باید توسط پزشک تجویز و در سه دوز (بار اول، پس از 2ماه و پس از 6ماه) تزریق شود.

 

واکسن می‌تواند بالای 96درصد محافظت ایجاد کند و پس از سه دوز تزریق ایمنی برای تمام عمر ایجاد می‌شود و نیازی به تکرار آن نیست.

 

پیشگیری از ابتلای همسر
توصیه می‌کنیم اگر کسی به این بیماری مبتلاست همسر خود را در جریان گذاشته تا واکسن پیشگیری را استفاده کند. این واکسن فرد را در برابر 4نوع از شایع‌ترین ویروس‌های زگیل تناسلی محافظت می‌کند اما در آینده نزدیک واکسن خواهد آمد که محافظت در برابر 9نوع ویروس را دارد.

 

چرا باید حتما این بیماری را درمان کنید؟
اگر کسی به زگیل تناسلی مبتلا شده است باید حتما آن را درمان کند، زیرا این بیماری خود به خود از بین نمی‌رود. به‌علاوه درمان زگیل ضروری است و نباید به‌دلیل عدم درد و خونریزی درمان را کنار گذاشت، چراکه برخی از انواع زگیل‌های تناسلی ممکن است باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان، خصوصا سرطان دهانه رحم شود.

 

سرطان‌های مقعد یا آلت تناسلی آقایان هم از دیگر عوارض درمان نکردن زگیل تناسلی است. فردی که درمان می‌شود به محض اینکه دوباره زگیل جدید بزند، باید درمان را شروع کند تا نتیجه بهتری حاصل شود. زمان دادن به زگیل باعث زیاد شدن و پخش آن می‌شود تا جایی که یک زگیل کوچک تبدیل به توده‌ای بزرگ از زگیل‌هایی می‌شود

 

که به هم چسبیده‌اند. به‌علاوه زمانی که تعداد زگیل‌ها کمتر و اندازه آنها کوچک‌تر باشد، درمان بهتر انجام می‌شود. بنابراین لازم است هرچه زودتر درمان‌ها شروع شود.