پارس ناز پورتال

با گروه جیپسی کینگز بیشتر آشنا شوید Gipsy Kings

با گروه جیپسی کینگز بیشتر آشنا شوید Gipsy Kings

بیوگرافی گروه جیپسی کینگز خواننده مشهور جهان

در اینبخش بطور کامل با گروه جیپسی کینگز آشنا میشویم. این گروه کـه در کشورمان با نام جیپسی کینگ خطاب میشوند، پادشاهان کولی اسپانیایی هستند کـه سبک فلامینکو رابه مردم جهان معرفی کردند. این گروه کـه 30 سال پیش بـه اوج شهرت خود رسیدند امروز هم یکی از معروفترین گروه هاي موسیقی جهان می باشند. در ادامه بیوگرافی گروه جیپسی کینگز را مرور میکنیم. با مجله پارس ناز همراه باشید.

 

جیپسی کینگزها چه کسانی هستند؟

با گروه جیپسی کینگز بیشتر آشنا شوید Gipsy Kings

در دهه 80 میلادی موسیقی گروه جیپسی کینگز در گوشه و کنار دنیا شنیده می شد، از ایالات امریکا تا اسپانیا و از ژاپن تا کشورمان ایران. جیپسی کینگز از 2 گروه برادر تشکیل شده اسـت، برادرانی کـه بـه خاکی بودن، کم حرف بودن و حفظ اصالت کولی شان معروف هستند. برادران رِيِس و برادران بالیاردوس کـه پسر عمه و پسر دایی هستند. ریس ها و بالیاردوس ها همه ی در جنوب فرانسه متولد شده اند.

 

اصالت جیپسی کینگزها

آن ها از کولی هایي هستند کـه خانواده هاي شان در زمان جنگ داخلی اسپانیا از آنجا فرار کرده بودند. مثل تعداد زیادی از کولی ها موسیقی از ابتدا بخش مهمی از زندگی اعضای جیپسی کینگز بود. آن ها برای پول درآوردن و امرار معاش یا باید در مزارع کار می‌کردند و یا در خیابانها اجرا می‌کردند. برادران ریس در دهه 70 میلادی با پدرشان کـه نوازنده فلامینگوی اصیل و معروفی بود گروهی بنام پادشاهان را تشکیل دادند.

با گروه جیپسی کینگز بیشتر آشنا شوید Gipsy Kings

بعد از مرگ پدرشان برادران بالیاردوس با انها هم گروه شدند. انها در شهر هـای مختلف جنوب فرانسه در عروسی ها و کافه ها اجرا میکردند و یک روز بخت در خانه انها را زد. یک سرمایه گذار آمریکایی کـه شیفته موسیقی آن ها شده بود، روی جیپسی کینگزها سرمایه گذاری کرد و از همان جا مسیر زندگی شان تغییر کرد.

 

سبک موسیقی جیپسی کینگز

با گروه جیپسی کینگز بیشتر آشنا شوید Gipsy Kings

جیپسی کینگز موسیقی فلامینکو رابا چاشنی ریتم رامبا «رومبا» و پاپ غربی مخلوط کردند و حاصلش سبکی شد بنام: فلامینکو رومبا گیتانا «ژیتانا». موسیقی گروه جیپسی کینگز موسیقی اسـت ورای تکنیک، ساز و آواز جزئی از وجود تک تک اعضای این گروه اسـت موسیقی بکری از دهان شان مجوشد، شنونده را از فرهنگ و جغرافیایی کـه باشد بخود جذب می‌کند.

 

استعداد خانوادگی در موسیقی

با گروه جیپسی کینگز بیشتر آشنا شوید Gipsy Kings

جیپسی کینگزها هیچ وقت موسیقی رابه صورت آکادمیک یاد نگرفته اند. درسال 1988 جیپسی کینگز آلبومی بهمین نام منتشر کردند، کـه در کشور آمریکا بـه مدت 40 هفته در جدول پرفروش ترین آلبوم ها قرار داشت، دستاوردی استثنایی برای آلبومی کـه بـه زبان انگلیسی نبود. جیپسی کینگز ازآن زمان تا بـه امروز بیش از 15 آلبوم منتشر کرده اند و با هنرمندان مختلفی از کشور هـای متفاوت همکاری کرده اند. 

 

آن ها همیشه خاکی هستند و از اصالت شان دور نمیشوند

با گروه جیپسی کینگز بیشتر آشنا شوید Gipsy Kings

شهرت و ثروت در روش زندگی انها تغییر چندانی نداده، آن ها هنوز هم اصالت کولی خودرا حفظ کرده اند و آن افتخار میکنند. برای جیپسی کینگز موسیقی راهی برای امرار معاش اسـت با این تفاوت کـه اینروزها آن ها بجای خیابانها، در بعضی از بزرگ ترین و مهمترین صحنه ها و سالن ها کنسرت اجرا می‌کنند. «دو نفر از اعضای گروه جیپسی کینگز چپ دست هستند».

 


 

مصاحبه با جیپسی کینگز

آناهیتا شمس گفتگو اي جذاب و خواندنی با گروه جیپسی کینگز «نیکلاس رِيِس» داشت کـه ادامه بـه همراه هم این گفت‌وگو را مطالعه میکنیم.

 

خیلی ها بـه اشتباه فکر میکنند شـما اسپانیایی هستید، امکان دارد کمی بیشتر از پیشینه و خانواده خود برای مـا صحبت کنید؟

با گروه جیپسی کینگز بیشتر آشنا شوید Gipsy Kings

نیکلاس رِيِس: اصالت مـا کولی هست و همه ی مـا باهم فامیل هستیم. خانواده ریس و خانواده بالیاردو. مـا در جنوب فرانسه بدنیا آمدیم و پسر عمه و پسر دایی هستیم. پدر و مادر مـا اصالتا اهل کاتالان اسپانیا هستند.

 

چـه شد کـه نام جیپسی کینگز را انتخاب کردید؟

فامیلی مـا ریس هست، ریس هم یعنی شاه و بـه انگلیسی کینگ. برای همین تصمیم گرفتیم اسم گروه را جیپسی کینگز بگذاریم. 

 

آدم هاي زیادی موسیقی شـما را بعنوان موسیقی فلامینکو می شناسند فکر میکنید این درست اسـت؟

با گروه جیپسی کینگز بیشتر آشنا شوید Gipsy Kings

موسیقی مـا فلامینکو هست اما بیشتر رومبا. رومبایی کـه در بارسلون، کاتالان ها میزنند. مـا ریتم هاي زیادی داریم، ریتم هایي کـه بـه رومبا نزدیک هستند، گاهی کمی رومباست و گاهی سامبا. مـا خیلی ریتم رومبا رو دوست داریم، چون با ریتم هاي دیگر خوب تلفیق می‌شود. این ریتم با موسیقی کوبا و برزیل هم خوب ترکیب میشود. مـا هم از این ترکیب موسیقی خودمان را می سازیم.

 

اول ترانه سرایی می‌کنید یا برعکس اول آهنگسازی میکنید و بعد ترانه سرایی؟

با گروه جیپسی کینگز بیشتر آشنا شوید Gipsy Kings

شعرها را خودمان مینویسیم. اول باهم شروع بـه ساز زدن می‌کنیم، بعد بـه استودیو میرویم تا حال و هوای موزیک بهتر شود، بعد مـن ترانه مینویسم.

 

متن ترانه هاي شـما بیشتر درباره چیست؟

ترانه هاي مـا اکثرا درباره عشق هست، زندگی، جشن و پایکوبی وخیلی هم درباره خانواده و بچه ها ترانه می‌نویسیم.

 

شـما موسیقی فلامینکو رابه دنیا نشان دادید، نظر خودتان چیست؟

 

رومبا بخشی از موسیقی فلامینکو هست کـه در اسپانیا ریشه دارد ولی رومبا در موسیقی مـا بیشتر هست و همین حالا تخصص مـا می‌باشد. رومبای جیپسی کینگز.

 

شـما بین ایرانی ها خیلی محبوب هستید، تا بحال در کنسرت هاي تان را ایرانی ها برخورد داشتید؟

با گروه جیپسی کینگز بیشتر آشنا شوید Gipsy Kings

مـا با طرفدارهای ایرانی زیاد برخورد داشتیم، ایرانی ها زیاد بـه کنسرت هاي مـا می‌آیند و مـا هم خیلی دوست داریم در ایران برنامه هایي اجرا کنیم، البته اگر امکان آن وجود داشته باشد.

 

دوست دارید با موزیسین هاي ایرانی کاری تولید کنید؟

البته چرا کـه نه، این دو موسیقی می‌توانند باهم ارتباط برقرار کنند.

 

یادآوری:

چند سال پیش گروهی با نام جیپسی کینگز در تهران و چند شهر دیگر بـه روی صحنه رفتند و موزیک هایي از جمله معشوق مـن را اجرا کردند اما انها گروه اصلی «برادران ریس و بالیاردو نبودند»، و این موضوع بزودی مشخص شد.

 


 

محبوب ترین آهنگ جیپسی کینگز در ایران

محبوب ترین موزیک گروه جیپسی کینگز در کشورمان موزیک معشوق مـن «amir mio» می باشد، این موزیک توسط نیکلاس ریس کـه گفت‌وگو وی را خواندیم، اجرا شده. موزیک معشوق مـن، عشق نیکلاس بـه همسر خود نادیا را توصیف می‌کند. اگر می‌خواهید این ترانه رابه خوبی متوجه شوید باید از ماجرای عشق نیکلاس با خبر باشید.

با گروه جیپسی کینگز بیشتر آشنا شوید Gipsy Kings

بین نیکلاس و نادیا جدایی افتاده بود، نیکلاس عاشق نادیا بود و در جدایی تقصیر کار. او بـه معشوق خود تمنا می‌کرد کـه بازگردد زیرا کـه خود نمیتوانست اینکار را انجام دهد و یادآوری این جدایی کوتاه ذهن وی را آزرده بود همان گونه کـه نیکلاس میگوید: برگرد، زیرا کـه مـن نمیتوانم برگردم و نمیخواهم بـه یاد آورم. البته نیکلاس و نادیا باهم ازدواج کردند و سالهاست در کنار هم زندگی میکنند.

 

متن و ترجمه آهنگ amor mio از گروه جیپسی کینگز

Amor mio

معشوق مـن

Amor mio por favor Tu no te vas

معشوق مـن خواهش میکنم مرا ترک نکن

Yo cuentare a las horas Que la ya veo

مـن ساعت ها را خواهم شمرد تا او «نادیا» را دوباره ببینم

Vuelve

برگرد

No volvere no volvere no volvere

زیرا کـه مـن نمیتوانم برگردم

No quiere recordar no quiere recorder

و نمی‌خواهم بـه یاد آورم

 

اختصاصی از بخش موسیقی و هنر مجله پارس ناز