پارس ناز پورتال

منیزیم چیست؟ | درباره کمبود منیزیم در بدن و خطرات آن

منیزیم چیست؟ | درباره کمبود منیزیم در بدن و خطرات آن

منیزیم چیست؟ | درباره کمبود منیزیم در بدن و خطرات آن

 

منیزیم یکی از ضروری ترین موادمعدنی مورد نیاز بدن است که بوسیله خوراکی ها باید در بدن تامین گردد. کمبود منیزیم، خطر ابتلا به بیماری‌هاي مزمن مانند بیماری‌هاي قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع دو و پوکی استخوان را تشدید میکند.با دریافت میزان کافی منیزیم در روز می توانید خطر ابتلا به تعداد زیادی از بیماری‌هاي مزمن را از خود دور کنید.

 

کمبود ماده معدنی منیزیم با علائمی نظیر ضعف عضلانی، اسپاسم عضلانی، گرفتگی عضلات، سوزن سوزن شدن، بی‌حسی، خستگی، تهوع، افسردگی، اضطراب، تحریک پذیری، آکنه پوست و اگزما خودرا نشان می دهد.بیماری قلبی: این نکته ثابت شده که خطر ابتلا به حمله قلبی در کسانی که سطوح منیزیم پایینی دارند، 8برابر بیشتر از سایرین است.

 

خطر ابتلا به آترواسکلروز و آریتمی قلبی نیز با مصرف ناکافی منیزیم افزیاش مییابد. با این حال، افزایش مصرف منیزیم بطور قابل توجهی کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی را در پی دارد. حتی افزایش ۵۰ میلی گرمی مصرف منیزیم در روز کلسیفیکاسیون شریانی رابه میزان قابل توجهی کاهش می دهد. منیزیم به حفظ ریتم عادی قلب کمک میکند.

 

سکته مغزی: طبق یک مطالعه در زنانی با حداقل میزان منیزیم پلاسماتیک، خطر سکته مغزی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است؛ برخی مطالعات نشان می دهند ارتباط معکوسی بین منیزیم پلاسماتیک و عوامل خطر سکته مغزی مانند فشارخون بالا و دیابت وجوددارد؛ طبق گفته محققان این مطالعه، زنان با سطح منیزیم پایین‌‌تر در دسترس خطر ابتلا به سکته مغزی حاد هستند

 

دیابت نوع ۲: سطوح پایین منیزیم با رتینوپاتی دیابتی و کوری ارتباط دارد. این نکته ثابت شده است که مصرف کافی منیزیم، حتی برای کسانی که دیابت ندارند، تاثیر پیشگیرانه در برابر ابتلا به این بیماری دارد. منیزیم کافی، منجر به التیام حساسیت به انسولین میشود، فشار خون را در محدوده سالم نگه می‌دارد و متابولیسم را بالا می برد.

 

سردردهای میگرنی: طی تحقیقی که درسال ۲۰۱۲ انجام شد، محققان دریافتند که بین کمبود منیزیم و میگرن، ارتباط نزدیکی وجوددارد و میزان منیزیم در بدن آن دسته از افرادی که بطور مرتب دچار میگرن می‌‌شوند، در مقایسه با افرادی که اصلا دچار سردرد یا میگرن نمی ‌شوند، کمتر است. ازآن زمان تاکنون، پزشکان توصیه کرده ‌اند تا درصورت بروز علائم میگرن، حتماً منیزیم رابا مولتی ‌ویتامین مصرف کنید.

 

پوکی استخوان: سطوح کم منیزیم یک عامل خطرآفرین برای ابتلا به پوکی استخوان است. درکنار مصرف مکمل‌هاي خوراکی منیزیم، شما میتوانید از روغن منیزیم یا حمام نمک‌فرنگی اصل نیز برای تامین منیزیم مورد نیاز بدن خود استفاده کنید، زیرا این ماده معدنی به اسانی از طریق پوست جذب می شود.

 

حتی اگر فکر میکنید که با مصرف مغزهای خوراکی، ماهی، گوشت قرمز، سبزیجات برگدار تیره، حبوبات، غلات کامل، و میوه‌ها به میزان کافی منیزیم دریافت میکنید، برای التیام سطوح آن می توانید از مکمل نیز استفاده کنید.