پارس ناز پورتال

گفتگو با حامد همایون ستاره موسیقی پاپ + عکس حامد همایون

گفتگو با حامد همایون ستاره موسیقی پاپ + عکس حامد همایون

گفتگو با حامد همایون ستاره موسیقی پاپ 

حامد همایون ستاره معروف موسیقی پاپ که سال گذشته به یک‌باره معروف شد با ما به گفتگو نشسته است. خواننده مطرح پاپ در بخشی از گفت و گوی ما با او میگوید هم اکنون خود حامد همایون هستم. گذشته و سختی هایم را فراموش نکرده ام اما حالا دیگر حامد همایون سبک و سیاقم شده است.

 

حامد همایون معتقد است برای رسیدن به جایگاه امروزش تلاش زیادی کرده ودر زمره کسانی که یک شبه ره 100 ساله را رفته اند، قرار ندارد. حامد همایون متولد بهمن و اهل شیراز است و امروز بعنوان یک پدیده موسیقی در ژانر پاپ مشغول فعالیت است و اجراهای خوبی را در سالن هاي مختلف رقم زده.

 

همایون در مدت زمان شش ماه 239 بار روی صحنه رفت. با او به بهانه اجرا در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر گفت‌وگو کرده ایم.

 

از چه زمانی فکر کردید میتوانید بعنوان یک خواننده فعالیت کنید؟

 

از کودکی این موضوع برایم بطور جدی وجود داشته است. در خواب و تفکرات عالم کودکی همیشه این آرزو همراهم بوده است. زمانی که وارد دانشگاه شدم، قطعات خواننده هاي مختلف را می خواندم. علاقه زیادی هم به خوانندگی در زمینه موسیقی لاتین داشتم و به این خاطر که زبان انگلیسی ام در سطح خوبی قرار داشت قطعات لاتین را نیز می خواندم و خیلی جدی ضبط می‌کردم.

گفتگو با حامد همایون ستاره موسیقی پاپ + عکس حامد همایون

به قطعات چه خوانندگانی علاقه داشتید؟

 

تقریباً در آن زمان الگوی ایرانی نداشتم. از خوانندگان خارجی بیشتر به قطعات سلین دیون و کریس دی‌برگ گوش میکردم. آواز آکادمیکی که یاد گرفتم، آواز کلاسیک بود.

 

فکر می‌کردید روزی به این جایگاه برسید؟

 

همیشه این جایگاه آرزویم بوده و بطور طبیعی انسان به آرزوهایش فکر می‌کند. خداوند لطف کرد و این حجم از استقبال اتفاق افتاد. این حجم را هیچکس نمی توانست تصور کند. خدا را شکر از اجراها و آلبوم استقبال شد و این امر از ذهنم خیلی دور بود.

 

ثبت اجراهای تان بازخورد و حاشیه هاي متفاوتی داشت. نظر خودتان چیست؟

 

این بخشی است که ما برای آن اقدام کردیم. برای این‌که دانش مان را افزایش بدهیم ودر سطح قرار بگیریم، احتیاج به زمان داریم. مذاکره و مدارکی راکه خواستند ارائه کردیم. مراحل انتهایی ثبت هم در حال پیگیری است. تعداد افرادی که این موضوع را تمسخر کردند نمیدانم. در فضای مجازی تعداد کمی به مقایسه هنرمندان پرداختند که به نظرم کار درستی نیست. منتقد و دشمن داشتن خود نشانه اي از موفقیت است.

 

فکر می‌کنید دشمن دارید؟

 

این موضوع یک امر طبیعی است. اگر انسانها حسادت، غرور و… نداشته باشند، دیگر انسان نیستند؛ فرشته اند. در هر صورت رفتارهای ناصواب هم اتفاق افتاد. چه اشکالی دارد فردی موسیقی اي تولید کند که توانایی تغییر رنگ شنیداری جامعه را داشته باشد؛ موسیقی اي که حال شنونده ها را خوب کند. مردم همین جامعه هستند که از کنسرت ها به خوبی استقبال میکنند و قابلیت افزایش چندین سانس رابه آن می‌دهند. پس این موسیقی را شنیده و پسندیده اند.

 

کسانی که چنین صحبت هایي میکنند، زبان شان زبان مردم جامعه نیست. زبان کسانی است که سبک موسیقی من را دوست ندارند یا منافع شان به خطر افتاده است. تعریف موسیقی بیان احساسات در قالب ساز و آواز است. از همین تعریف میتوان جواب این افراد را داد؛ یعنی احساسات من، سامان امامی و محسن رجب پور است که در قطعات منتشر شده، به دل افراد نشسته است. کسی نمیتواند ایراد آکادمیک به قطعات بگیرد.

 

وقتی روی صحنه هستید به چه فکر می‌کنید؟ تا کنون اتفاق افتاده که به اصطلاح؛ روی صحنه جوگیر شوید؟

 

هم اکنون تجربه ام پس از اجراهای متعدد افزایش یافته است. خدا این لطف را کرده تا صحنه و هم صدایی با مردم که نهایت آرزوی هر هنرمندی است، برایم تکرار شود. این اتفاق به هیچ عنوان عادی نمی‌شود و هر بار هیجان خودش را دارد. بابت این امر خدا را شکر میکنم. صحنه بهترین جای دنیا است. برای رسیدن به امروز همه ی مان تلاش کردیم. این طور نیست که کسی یک شبه به جایی برسد.

گفتگو با حامد همایون ستاره موسیقی پاپ + عکس حامد همایون

حامد همایون چند شبه آمده است؟

 

از زمانی که دانشجو بوده تلاش کرده و دوست داشته که دیده شود. از سن 19- 18 سالگی شروع کردم. در 18 سالگی که وارد دانشگاه شدم، مهر ماه همان سال کنسرت بزرگی در دانشگاه دادم. عاشق خواندن و صحنه بودم. سپس موسیقی رابه صورت آکادمیک فرا گرفتم. در محیط هاي آکادمیک به تدریس موسیقی نیز پرداختم.

 

گویا اسم اصلی تان حامد محمودزاده است. درست است؟

 

درست است. عنوان حامد همایون نظر آقای رجب پور بوده است. دربخش موسیقی من و سامان امامی و دیگران هر یک فعالیت خاص خودمان را انجام می‌دهیم و بخش دیگر که مدیریت است، برعهده محسن رجب پور است. بطور تقریبی در تمام دنیا هنرمندان عنوان هنری راکه با سبک کاری شان انطباق دارد، بر خود می گذارند. «همایون» در موسیقی سنتی دارای مفهوم و یک اسم اصیل ایرانی است. تعدادی از قطعاتم تلفیقی از کارهای مدرن و سازهای سنتی است.

 

ممکن است این برند بخواهد روزی با اسم خود فعالیت کند؟

 

هم اکنون خودم، حامد همایون هستم. گذشته و سختی هایم را فراموش نکرده ام اما هم اکنون دیگر حامد همایون سبک و سیاقم است. اگر خدا بخواهد هیچگاه این اتفاق نخواهدافتاد.

 

موفقیت امروزتان مدیون سامان امامی است یا خودتان را نیز دخیل میدانید؟

 

رابطه من و سامان رابطه برادری است. این یک اتفاق عاطفی است. خدا خواسته که من و سامان با یک دیگر در ارتباط قرار بگیریم ودر ادامه راه «ترانه شرقی» اضافه شود. ایده هاي آقای رجب پور نسبت به هنرمندش بسیار جسورانه است، از تغییر نام گرفته تا جرات متفاوت بودن.

 

اصول موسیقی رابه طور آکادمیک میدانم و فن بیان تدریس میکردم. در خیلی از مواقع خارج شدن از اصول فن بیان برای خودم هم سخت بود. خدا خواسته تا سامان امامی در مسیر زندگی ام قرار بگیرد تا به آرزوهایم برسم.

 

پس به نگاه و دست خدا در زندگی معتقدید.

 

هر اتفاقی که برایم افتاده همیشه در ابتدا خواست خداوند و سپس تلاش خودم بوده است. بعضی اوقات که به تولد یک قطعه مانند «چتر خیس» نگاه می‌کنیم، یادمان نمی‌آید که چگونه تولید شد. چتر خیس در ابتدا تنظیم بودو ملودی نداشت. ابتدا روی آن، «مِر» «اتود اولیه» گفتم، بعد روی ملودی من شعر آن نوشته شد. چندین شاعر روی این ملودی شعر نوشتند اما در نهایت شعر محمدرضا نظری انتخاب شد و آن اتفاقی که باید می افتاد، افتاد.

گفتگو با حامد همایون ستاره موسیقی پاپ + عکس حامد همایون

لهجه اي راکه در صدای تان دارید، عمدی لحاظ می‌کنید؟

 

اگر به صدا و لحن خواندن خوانندگان ماندگار نگاه کنید، بجز رنگ صدا که باید تفاوت داشته باشد، می‌بینید که هر صدا رنگ خاص خودش را دارد. به واسطه آناتومی، صدای تولیدی هر فردی تفاوت میکند ودر بحث آواز به آن رنگ صوتی میگویند. تمام افراد موفق به غیر از رنگ صدا، حالت خواندن خاص خودشان را دارند. لحن چیزی است که باید روی آن فکر شود. ما یک کار جدید رابا جرات به انجام رساندیم.

 

اگر نوعی لحن را ادا کنید که با کلمه دیگری اشتباه گرفته شود، از نظر بیان نادرست است اما اگر به نحوی ادا کنید که شیرین تر شود، جرات شما و انتخاب مخاطب است. انتهای حروف که به «ي» و «واو» ختم می‌شود در زمان گذشته به «آی» میرسید؛ بعنوان مثال کلمه «خدا» که به صورت «خدای» نیز بیان می‌شود. می‌توانیم به لحن نقالی گذشته نیز برگردیم. لحن، دقیقا لحن نقالی گذشته نیست اما ازآن ایده گرفته ایم.

 

کار کردن با سهیل حسینی بدلیل موفقیت او است یا عرق خاصی به او دارید؟

 

سهیل حسینی اصلی ترین شاعری است که با او کار میکنیم. سهیل در ابتدا شاگردم در زمینه آواز بودو به من گفته بود درکی از ترانه نیز دارد. این همکاری به خاطر تعصبم نیست، به این خاطر است که وقتی قلم سهیل وارد میشود اتفاق خوبی میوفتد.

 

شما در زمانی که بیشتر قطعات فضای شادی نداشتند، برخلاف جهت حرکت کردید و قطعات شاد منتشر کردید. شاید استقبال خوبی ازآن اتفاق نمی افتاد. این ریسک را چطور پذیرفتید؟

 

سامان امامی و محسن رجب پور بعنوان افراد با تجربه اي وارد زندگی ام شدند. ایمانی راکه سامان به من داشت در ابتدا خودم نداشتم. محسن رجب پور نیز پیش از انتشار قطعات به من گفت تو ستاره آینده موسیقی خواهی شد. پس از انتشار قطعات، تعدادی شروع به انتشار قطعات مثبت کردند.

 

خودم انسان شادی هستم و اهل شاد کردن دیگران هستم. بهترین حالت این است که آدم، خودش باشد. ما می‌خواستیم انرژی مثبت به جامعه تزریق کنیم. این فرمولی بود که محسن رجب پور اعتقاد داشت در امروز موسیقی برنده میشود و به نظرم شد.

 

همکاری تان رابا سهیل حسینی ادامه خواهید داد و فضای مثبت کارهای تان را حفظ میکنی؟

 

همیشه دلیلی ندارد که تمامی اشعاری که میخوانم مثبت باشد. شاید سراغ شعرهای دیگری هم برویم، همانطور که سراغ تنظیم هاي دیگر هم رفته ایم.

 

شعر مجنون با این‌که کمی غمگین است اما رنگ و بوی متفاوتی دارد. چرا قطعاتی از این دست را ادامه ندادید؟

 

تصمیم شرکت است که در چه زمانی، چه قطعه اي منتشر شود اما بطور قطع مخاطبان بازهم از این دست خواهند شنید.

گفتگو با حامد همایون ستاره موسیقی پاپ + عکس حامد همایون

برنامه کنسرت هاي تان پس از جشنواره فجر به چه صورت است؟

 

پس از اجرای جشنواره فجر، به کانادا می‌رویم. بلیت هاي کنسرت هاي ونکوور و تورنتو تمام و هر کدام یک سانس تمدید شدند. پس ازآن تصمیم شرکت بر این است که به تور کشور آمریکا برویم. در شهرهایی که کمتر کنسرت داشته ایم، کنسرت برگزار خواهیم کرد.

 

تعداد زیادی از خوانندگان اعتقاد دارند هم اکنون تک قطعات بیشتر از آلبوم موفق خواهدبود، نظر شما چیست؟

 

به این موضوع اعتقاد ندارم. هم اکنون به فکر تهیه آلبوم هستیم. البته زمان انتشار آن منوط بنظر آقای رجب پور است.

 

بسیاری معتقد هستند محسن رجب پور دارد از حامد همایون به نفع خود استفاده می‌کند، خودتان چه نظری دارید؟

 

در زمینه بحث مالی همه ی چیز مشخص است؛ قراردادی داریم و از این قرارداد راضی هستیم. ما قرارداد داریم و به مفاد آن عمل می‌کنیم.

 

ممکن است روزی بخواهی با شرکت دیگری کار کنید؟

 

به هیچ عنوان، غیرممکن است.

 

سبک کاری حامد همایون چگونه تعریف می‌شود؟

 

از نظر موسیقی در ژانر پاپ قرار دارد. عده اي از قطعات پاپ با لحنی نوین است و عده اي از قطعات تلفیقی هم از موسیقی سنتی و الکترونیک. شاید لحن و صدا خاص باشد اما موسیقی خاص نیست؛ بلکه موسیقی مورد اقبال مردم یا همان پاپ است.

 

سرگرمی و تفریح حامد همایون چیست؟

 

آشپزی و فوتبال. در هیچ زمینه اي ادعا ندارم اما در آشپزی چرا! به نظرم دستپخت خوبی دارم و حاضرم با هر شخصی مسابقه بدهم. تا همین حالا خیلی درگیر کار بوده ام اما از این به بعد برای زمان هاي آزادم برنامه ریزی میکنم و به ورزش ادامه میپردازم.

گفتگو با حامد همایون ستاره موسیقی پاپ + عکس حامد همایون

اهل مطالعه هستید؟

 

اهل مطالعه هم هستم. یکی از کتاب هایي که بتازگی خواندم، کتاب «آموزش آواز راجر لاو» بود. به علاقه مندان یادگیری آواز این کتاب را پیشنهاد می‌کنم.

 

مدرس آواز هم بودید، این حوزه را ادامه میدهید؟

 

مطمئن باشید که به آموزشگاه بر می‌گردم. عاشق درس دادن هستم و دلم برایش تنگ می‌شود.

 

خواننده مورد علاقه حامد همایون چه کسی است؟

 

از هنرمندان داخل ایران استاد شجریان و همایون شجریان را دوست دارم. این دو به نظرم پدیده عجیب‌وغریب موسیقی جهان هستند.

 

آخرین قطعه موسیقی که شنیدید و لذت بردید چه بوده؟

 

«رگ خواب» همایون شجران بودو بارها آنرا گوش دادم.

 

دوست داشتید جای او بودید؟

 

نه! از جایگاه خودم راضی هستم و خداوند را هزاران بار برای آن شکر میکنم. جایگاه ایشان جایگاهی دست نیافتنی است اما من از جایگاه خودم راضی هستم.

گفتگو با حامد همایون ستاره موسیقی پاپ + عکس حامد همایونحامد همایون درکنار مادرش

 

دوری از خانواده برای تان سخت نیست؟

 

خانواده ام به خوبی این موضوع را مدیریت کرده اند. یا من به دیدن شان می‌روم یا انها می‌آیند، هرروز با یک دیگر در ارتباط هستیم و دوری را کمرنگ کرده ایم. در کنسرت کانادا برادرم از ایالات امریکا می‌آید و بسیار خوشحالم که وی را می‌بینم.

 

خاطره اي بامزه و جالب از مواجه شدن با طرفداران تان دارید؟

 

مخاطبانی از رده سنی پایین هم دارم. گاهی بچه هایي که عینکی نیستند مانند خودم با عینک و شال گردن نزد من می‌آیند. یک‌بار هم یک نفر پرسید: «دلبرا جان جان جان» یعنی چه؟ فیلمی از چند کودک دبستانی داشتم که در آن با این قطعه شادی می‌کردند. برای او این فیلم را گذاشتم و گفتم مفهومش این است؛ یعنی مردم را شاد کنی و اثر بگذاری.

 

صحبت پایانی؟

 

برخی در فضاهای مجازی به توهین، انتقاد و تمسخر میپردازند. این‌ها ناجوانمردانه است. هر هنرمندی با تمام وجود تلاش میکند تا دل مردم رابه دست بیاورد و از جان مایه می‌گذارد. هنرمند ممکن است گاهی از این مسائل برنجد و دلش به درد بیاید. این رفتارها درست نیست.

 

مطالب مرتبط :

مصاحبه با حامد همایون خواننده محبوب این روزها

عکس های حامد همایون در کنسرت چتر خیس اشک ریخت

بیوگرافی کامل حامد همایون و نکات زندگی شخصی اش

حامد همایون پدیده موفق و جنجالی خوانندگی

عکس های حامد همایون + بیوگرافی حامد همایون