پارس ناز پورتال

تازه‌ترین گفت و گوی کارگردان یوسف پیامبر

مجموعه : اخبار سینما
تازه‌ترین گفت و گوی کارگردان یوسف پیامبر


کارگردان یوسف پیامبر(ص) در تازه‌ترین گفت و گوی خود از همراهی حوزه علمیه با سینما و تلویزیون فعلی ایران انتقاد کرده است.

فرج الله سلحشور  که سال 1331 در قزوین به دنیا آمده،  با نام بردن از خودش، جمال شورجه، داوود میرباقری و شهریار بحرانی گفته: «این افراد تمام فیلم‌هایی که می‌سازند با کل جریان سینمایی ایران فرق می کند.»

او که به عنوان بازیگر در فیلم‌های کارگردانانی چون محسن مخملباف، محمدرضا هنرمند و رسول ملاقلی‌پور به ایفای نقش پرداخته در گفت و گویی تازه به این موضوع هم پرداخته که «ما سینمای مذهبی و بازیگرهای مذهبی داریم، اما این ها در اقلیت و غربت هستند. مملکت ما ، جمهوری اسلامی، علمای ما و مسئولین فرهنگی، این سینمای ابتذال را می خواهند.»

سلحشور تکید کرده : « حتی حوزه علمیه ما این سینمای ابتذال را می خواهد. (حتما بنویسید) حتی حوزه‌های علمیه ما این تلویزیون و سینمای مبتذل را می خواهند. دلیلش هم این است که اقدامی علیه این سینما نمی کنند. اگر غیر از این را می خواستند اقدامی می کردند.»

او معتقد است: « حوزه علمیه‌ای که حساسیتی نسبت به این سینما و فساد موجود در این سیستم سینمایی ندارد، یعنی با این سینما همراه است. در حالی که ما برای فیلمسازی اسلامی مبانی و اصولی را تعریف می کنیم و می توانیم این اصول را عملیاتی کنیم و کرده‌ایم.»

این کارگردان سال 1388 جایزه‌‌ای را که در بخش اراده ملی جشنواره فیلم فجر به او داده شده بود، به حوزه علمیه اهدا کرد و گفت که « فیلم «یوسف (ع)» پیش از آنکه خروجی و حاصل سینما باشد، حاصل زحمات علمای دین و خروجی تفاسیر علمای اسلام عزیز است … آنچه در فیلم حضرت یوسف (ع) دیدید حاصل آموخته‌های من از محضر بزرگان دین است و لذا بیش از آنکه خود را لایق این هدیه بدانم، آن را به حوزه علمیه قم تقدیم می‌کنم.»

او  با بیان این مطلب که سینمای ما، آدم های ثروتمندی را به تصویر می کشد که فرار می کنند و به خارج می روند و آن جا را بهتر می دانند، گفته:«این آدم ها اصلا ربطی به جمعیتی که قشر متوسط و پایین جامعه است، ندارد. پس اصولا سینمای ما نماینده این بخش از جامعه ما نیست. اصلا و ابدا سینمایی که ما داریم، سینمای ایران نیست.»

سلحشور البته معتقد است که «این ایراد فقط متوجه سینمای ما نیست، بلکه فیلم های تلویزیونی نیز همینطور. فیلم و سریال‌ها نیز مال ایران نیست!.»

به گفته سلحشور، «ظاهرا افراد ایرانی در این سیستم کار می کنند، اما مثل شبکه بی بی سی فارسی. کارکنان آن هم فارس هستند اما آیا ایرانی اند؟؟!! در سینما و تلویزیون هم، همه بچه مسلمان هستند حتی خیلی از آن ها آدم های مذهبی و معنوی هستند. اما این‌ها اصلا و ابدا یک ایرانی به عنوان عضوی از جامعه اسلامی ایران محسوب نمی شوند. یک جامعه مختص خودشان هستند.»

سلحشور با انتقاد از فیلم «یک خانواده محترم » که به اعتقاد او می‌خواهد جامعه ایرانی را به لجن بکشد و بگوید جامعه ایرانی، متقلب، بد و دارای روابط کثیف است، گفته:«چون فیلمسازِ ما، خودش همان خانواده محترم است! فیلمساز ما بهترین فیلمی که می تواند نمایش دهد و چهره واقعی فیلم و سریال سازها و بازیگرهای ما و عوامل سینما و سریال ها را به تصویر بکشد، همان فیلم خانواده محترم است