پارس ناز پورتال

خلاصه ی از بیوگرافی اپرا وینفری

مجموعه : اخبار سینما
خلاصه ی از بیوگرافی اپرا وینفری


اپرا وینفری متولد ۲۹ ژانویه ۱۹۵۴ که بخاطر شوی تلویزیونی اپرا وینفری چندین جایزه emmy را از آن خود کرده است . این شوی تلویزیونی پرمخاطب ترین برنامه در نوع خود در تلویزنون می باشد . همچنین وی یک کارشناس منتقد خبره کتاب ، یک هنرپیشه نامزد جایزه اسکار و یک ناشر (مجله) است . بر اساس نوشته محله forbes او ثروتمندبرین زن آفریقایی آمریکایی در قرن بیستم و تنا بیلیونر سیاهپوست در سه سال گذشته است . مجله life از او بعنوان پرقدرت ترین زن در میان نسل خود نام برده است و مجله time وی را یکی از چهارنفر تاریخ که هر دو قرن ۲۰ و ۲۱ را شکل دادند می داند . در ۲۰۰۵ نشریه business week از او بعنوان بزرگترین شخصیت بشردوست (سیاهپوست) در تاریخ آمریکا نام می برد.

وینفری در کیوساک می سیسیپی در یک خانواده باپتیستی متولد شد . والدین او نوجوانانی بودند که باهم ازدواج نکرده بودند . نام اصلی او ارپا گیل وینفری بود که نامی بود که در انجیل از آن ذکر شده بود . اپرا می گوید که بخاطر سختی تلفظ ارپا آنرا به اپرا تغییر دادند . مادرش ورنیتا لی یک کلفت بود و پدرش ورنون وینفری معدنچی که قبل از اینکه عضو انجمن شهرداری شود آرایشگری هم می کرد . هنگامی که

 
 
 
اپرا متولد شد پدرش در ارتش بود و بعد از تولد مادرش به شمال مسافرت کرد و او ۶ سال اول عمرش را همراه با مادربزرگش در یک روستای فقیرنشین زندگی کرد . مادربزرگش قبل از ۳ سالگی به وی خواندن آموخت و او را به کلیسای محلی می برد . در آنجا بخاطر تواناییش در خواندن موزون اشعار انجیل به او لقب واعظ داده بودند . در آن دوره زندگی مادربزرگش بخاطر اهمال در انجام کارهای روزمره یا هر بدرفتاری دیگر وی را کتک می زد.

در ۶ سالگی او با مادرش در محله اقلیت نشین پایین شهر میلواکی ویسکانزین زندگی می کرد . مادرش مانند مادربزرگش مشوق و حامی وی نبود . وینفری شرح داده که در آنجا توسط دایی و پسردایی و یک دوست خانوادگی مورد تجاوز واقع شده بود . با وجود زندگی فلاکت باری که داشت توانست دو دوره مدرسه را جهشی طی کند و سوگلی معلم ها شود و زمانی که ۱۳ سال داشت کمک هزینه ای گرفت تا در کلاسهای مدارس معتبر سفیدپوستان در حومه شهر شرکت کند . اگرچه وی بسیار محبوب بود اما توانایی مالی نداشت که مثل سایر همکلاسیهایش داخل شهر برود و خوش بگذراند . مانند بسیاری از جوانان ۱۹۶۰ یاغی شد و به خیابانها فرار کرد . هنگامی که ۱۴ ساله بود مادرش که مستاصل شده بود او را تحویل پدرش در تنسی داد . ورنون سختگیر بود اما مشوق وی و تعلیم و تربیتش را در اولویت قرار داده بود . وینفری یک دانش آموز ممتاز شناخته می شد و در رای گیری ها محبوبترین دانش آموز دختر بود و به تیم سخنرانی مدرسه پیوست و در مسابقات ملی شرح نمایش نفر دوم شد . با برنده شدن در یک مسابقه سخنرانی توانست کمک هزینه ورود به دانشگاه ایالتی تنسی را که یک موسسه قدیمی برای سیاهپوستان است را بدست آورد و در رشته ارتباطات تحصیل کند . در ۱۸ سالگی جایزه دختر شایسته تنسی را نیز بدست آورد .

استادیو اپرا وینفریدوست پسر وی در دبیرستان آنتونی اتی بعدها در مورد وینفری چنین گفت : او می دانست که از زندگی چه می خواهد . او می خواست که ستاره سینما و یک هنرپیشه باشد و من خدا را شکر می کنم که توانست به خواسته اش برسد . او به خاطر این خواسته خیلی چیزها را کنار گذاشت . در ۱۷ سالگی مواد مخدر و امثال آن وارد مدرسه ها شده بود و ما هم به آن آلوده شده بودیم اما او می دانست که چه می خواهد و با تلاش سخت خود را از بند آن آزاد کرد .

 مادر بزرگ وینفری می گفت که از زمانی که وینفری توانست حرف بزند انگار روی صحنه بود . در نوجوانی با عروسک چوب ذرتش و کلاغهای پشت پرچین خانه مصاحبه می کرد . اما شغل رسانه ای اصلی وی از ۱۷ سالگی شروع شد هنگامی که برای ایستگاه رادیویی محلی کار می کرد و در ضمن دانشجو نیز بود .

هنگام کار در این رادیو وی جوانترین تهیه کننده خبر و اولین زن سیاهپوست تهیه کننده خبر در تلویزیون WLAC نشویل بود . او در سال ۱۹۷۶ به تلویزیون WJZ در بالتیمور رفت تا برای اخبار ساعت ۶ تهیه خبر کند . و برای همکاری با ریچارد شر در شوی گفتگوی محلی WJZ برگزیده شد و در ۱۴ آگوست ۱۹۷۸ خود رهبری آنرا بعهده گرفت . و در شوی محلی دیگری هم مجری گری می کرد.در ۱۹۸۳ دوباره به شیکاگو رفت تا شوی گفتگوی محلی WLS را مجری گری کند . اولین قسمت آن در ۲

ژانویه ۱۹۸۴ پخش شد . چند ماه بعد ، این شو از رده آخر مخاطبین تلویزیونی به رده اول صعود کرد و به شوی اپرا وینفری تغییر نام داد . زمان این شو از نیم ساعت به یک ساعت افزایش یافت و اولین برنامه آن در تلویزیون سراسری در ۸ سپتامبر ۱۹۸۶ در مورد ازدواج با شخص مناسب پخش شد . در بیستمین شوی اپرا وی گفت که منتقد سینمایی راجر ابرت وی را تشویق کرد که با بزرگترین سندیکای تهیه برنامه های تلویزیونی آمریکا قرار داد ببندد و پیش بینی کرده بود که درآمد وی ۴۰ برابر بیش از شوی تلویزیونی در سینما شو د. او به سرعت مخاطبین خود را در تلویزیون سراسری ۲ برابر کرد و از شوی داناهو پیش افتاد و رتبه اول مخاطب تلویزیون را در آمریکا بدست آورد .

اپرا وینفری و تام کروزروزنامه تایم نوشت : در ان زمان عده کمی پیش بینی می کردند که شوی اپرا به محبوبترین شو تبدیل شود . در زمان تسلط مردان سفید پوست او یک زن سیاهپوست چاق بود که همانطور که پیش می رفت همه می فهمیدند که مثل فیل داناهو نیست او رک گو ، کنجکاو و یکدل بود . وقتی مهمان برنامه با احساس حرف می زد اشک را به چشمان اپرا می آورد و در عوض او هم چیزهایی می گفت که هیچگاه تصور نمی کرد در تلویزیون سراسری در آنمورد حرفی بزند .این شوی تلویزیونی نقش

 
یک جلسه درمانی را هم بعهده گرفته بود . اپرا معمولا با افراد سرشناس گفتگو می کرد و سعی می کرد آنها را وادار کند که در زمینه ای مانند سرطان ، مشکلات اجتماعی مانند تجاوز به عنف و سایر موارد مشارکت و بحث کنند . او همچنین با افراد معمولی جامعه که کارهای برجسته ای انجام داده بودند نیز گفتگو می کرد . او در سال ۱۹۹۳ با مایکل جکسون گفتگویی انجام داد که در رده چهارمین اتفاق پرمخاطب در تلویزیون با صدمیلیون بیننده انتخاب شد . در سال ۲۰۰۴ در یک شوی او هرکدام از شرکت کنندگان یک سدان G6 بعنوان جایزه دریافت کردند و شرکت پونتیاک ۲۷۶ ماشین را به این برنامه اختصاص داده بود .

در زمان یک دادخواست در مورد سو کردن اپرا وینفری وی دکتر فیل مک گرا را استخدام کرد که به مورد وی رسیدگی کند . دکتر فیل آنچنان روی اپرا تاثیر گذاشت که از او خواست که در شوی تلویزیونی وی حضور پیدا کند او چندین با در شوی اپرا حضور یافت تا زمانی که در سال ۲۰۰۲ شوی تلویزیونی خود یعنی دکتر فیل را با تهیه کنندگی کمپانی تهیه کنندگی فیلم اپرا راه انداخت .در سال ۲۰۰۴ کنسرت جایزه صلح نوبل توسط اپرا و تام کروز اجرا می شد .

او شبکه تلویزیونی زنان به نام اکسیژن را نیز راه اندازی کرد و مدیریت کمپانی هارپو را نیز بعهده گرفت . در ۱۹۸۵ در فیلمی از استیون اسپیلبرگ به نام رنگ بنفش نقش آفرینی کرد و نامزد جایزه اسکار نقش دوم شد که از دست داد . او دو مجله بنامهای o , oprah و o at home را منتشر می کند .

هم اکنون وی در ملک ۱۷۰۰۰۰ متر مربعی مشرف به اقیانوس و کوه های کالیفرنیا خارج از سانتا باربارا زندگی می کند  غیر از این ملک او املاک دیگری در جاهای مختلف دنیا نیز دارد . او بسیاری از کودکان یتیم آفریقایی را سرپرستی می کند که به او نام مادر اپرا داده اند .

کانال CNN او را قدرتمندترین زن جهان نامیده است . در کمکی که او به کودکان صدمه دیده آفریقا انجام داد به ۵۰۰۰۰ کودک کیف ، کفش ، دو دست لباس کامل ، انواع لوازم مورد نیاز برای مدرسه و ۷ میلیون دلار کمک مالی که از شبکه فرشتگان اپرا جمع آوری شده بود هدیه داد.