پارس ناز پورتال

آموزش کامل معامله اسپات (Spot) و کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال

آموزش کامل معامله اسپات (Spot) و کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال

این روزها سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مختلف به‌ویژه بازار کریپتوکارنسی از داغ‌ترین موضوعات است. اما بالا بودن نوسان قیمت لحظه ای ارز دیجیتال، باعث ریسک افراد و تردیدی بسیاری از کاربران برای شرکت در این بازارها شده‌است. در این میان آشنایی با الگوها و اصول تغییرات و نوسان‌های قیمت می‌تواند سکوی پرشی برای ما باشد.

 

معامله اسپات تریدینگ (Spot trading) یکی از روش‌هایی است که می‌توانیم با مسلط شدن در آن فرصت‌های بسیاری برای کسب درآمد در بازارهای ارز دیجیتال به دست آوریم.  در این نوشتار قصد داریم به معرفی معامله اسپات و کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم.

 

معرفی معاملات اسپات (Spot trading)

 

معامله اسپات یکی از ساده‌ترین و درعین‌حال کم‌ریسک‌ترین معاملات در بازارهای ارز دیجیتال است. اسپات تریدینگ که به‌عنوان معامله نقطه‌ای یا نقدی نیز شناخته می‌شود، به خرید یا فروش دارایی‌های دیجیتال گفته می‎شود که قرار است بلافاصله در یک تاریخ خاص انجام شود.

 

از آنجا که در معاملات اسپات پس از انجام معامله رمزارز مورد مبادله در همان لحظه به‌طرف مقابل منتقل می‌شود. این مبادله در نقطه مقابل معاملات فیوچرز قرار می‌گیرد، زیرا در معاملات فیوچرز رمزارز در یک تاریخ مشخص که در قرارداد ذکر می‌شود بین خریدار و فروشنده مبادله می‌شود.

 

برای مثال اگر برای ترید بیت‌کوین روش معامله اسپات را انتخاب کنیم، پس از انجام معامله بلافاصله بیت‌کوین از کیف پول خریدار به فروشنده منتقل می‌شود. اما در معاملات فیوچرز چنین نیست. پس از معامله بیت‌کوین در یک تاریخ مشخص که در قرارداد ذکر می‌شود، بیت‌کوین میان خریدار و فروشنده ردوبدل می‌شود.

 

قیمت اسپات چیست؟

 

قیمت اسپات به قیمت فعلی یک دارایی دیجیتالی برای خرید، پرداخت و تحویل فوری یک کالای خاص گفته می‌شود. با پرشدن سفارش افرادی که قصد خریدوفروش ارز دیجیتال را دارند، قیمت لحظه‌ای این دارایی‌های دیجیتالی مدام تغییر می‌کند و به‌روزرسانی می‌شود.

 

در حقیقت قیمت اسپات یا قیمت نقطه‌ای در لحظه، بر اساس میزان عرضه و تقاضا موجود در  بازار به دست می‌آید. این قیمت می‌تواند بالاتر و یا کمتر از ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال باشد.

 

اما نرخ مبادله‌ای که معاملات اسپات بر اساس آن انجام می‌شود برابر با همان نرخ لحظه‌ای محاسبه می‌شود. قیمت ارزهای دیجیتال در بازارهای مشتقه مانند معاملات آتی بر پایه همین ارزش‌ها تعیین می‌شود، زیرا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالا اول در بازار معاملات نقدی شرکت می‌کنند.

 

چگونه می‌ توانیم یک معامله اسپات انجام دهیم؟

 

برای ورود به بازار اسپات در ابتدا باید یک ارز دیجیتال را خریداری کنیم. مناسب‌ترین استراتژی معاملاتی برای افراد مبتدی، معامله اسپات در بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی است. با واردشدن به بازار اسپات، رصد قیمت ارزهای دیجیتال و بررسی سفارش‌های فروشی که برای رمزارزها وجود دارد، می‌توانیم قیمت پیشنهادی خود را در یک سفارش ثبت و با یک فروشنده معامله اسپات را انجام دهیم.

 

چنانچه ما یک ارز دیجیتال مانند بیت‌کوین را داریم و قصد تبدیل آن به ریپل را داریم، می‌توانیم در هر صرافی که امکان معامله در جفت ارز موردنظر وجود دارد، با ثبت یک سفارش اسپات این کار را به‌راحتی انجام دهیم. در صرافی‌های ارز دیجیتال 4 روش برای انجام معاملات اسپات وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

 

سفارش مارکت (Market) در معاملات Spot

 

آموزش کامل معامله اسپات (Spot) و کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال

در این روش معامله بر اساس قیمت لحظه‌ای بازار انجام می‌شود و یا زمانی که ما نمی‌خواهیم در صف خرید یا فروش منتظر بمانیم. در این مواقع فقط حجم ارزی که قصد معامله آن را داریم مشخص می‌کنیم و معامله بر اساس بهترین قیمت پیشنهادی در بازار انجام می‌شود. بااین‌وجود تضمینی وجود ندارد که قیمت ارز در زمان اجرای سفارش شما تغییر نکند. چنانچه حجم کافی برای اجرای سفارش ما وجود نداشته باشد، مابقی سفارش با قیمت متفاوت پر خواهد شد.

 

سفارش لیمیت (Limit) در معامله اسپات

در مواقعی ممکن است ما یک قیمت خاصی را برای ارزی که قصد معامله اسپات آن را داریم در نظر گرفته‌ایم. می‌توانیم یک سفارش با قیمت پیشنهادی مشخص در بازار قرار دهیم. زمانی که قیمت ارز به عدد موردنظر برسد، با پذیرش سفارش ما معامله انجام می‌شود.

 

سفارش استاپ لیمیت (Stop limit) در معاملات اسپات

سفارش استاپ لیمیت با یک شرط قیمتی همراه است که برای تعیین حد ضرر معامله مناسب است. چنانچه این شرط محقق شود، سفارش به‌صورت خودکار توسط صرافی در لیست سفارشات ثبت خواهد شد. به همین جهت ما می‌توانیم هر تعداد سفارشی که می‌خواهیم را ثبت کنیم. تا وقتی سفارش فعال نشده باشد سرمایه ما درگیر معامله نمی‌شود.

 

سفارش OCO در معامله  Spot

آموزش کامل معامله اسپات (Spot) و کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال

سفارش OCO روشی مختص بازار اسپات در برخی از صرافی‌ها مانند بایننس است. در این نوع معاملات می‌توانیم به‌صورت هم‌زمان 2 سفارش را ثبت کنیم که اگر یک سفارش فعال شد سفارش دیگر کنسل شود.

 

این روش در حقیقت ترکیبی از دو سفارش لیمیت اوردر و استاپ لیمیت است که در قسمت “Price” قیمت اسپات اوردر و در قسمت “Stop” شرط قیمتی و در قسمت “limit” قیمت برای ثبت سفارش استاپ لیمیت را مشخص می‌کنیم. به همین ترتیب می‌توانیم حد سود و حد ضرر معامله خود را به‌صورت هم‌زمان تعیین کنید.

 

مزایا و معایب معامله اسپات

 

در دنیای کریپتو هر نوع معامله و استراتژی که از آن استفاده می‌کنیم، در کنار تمامی مزایا و کاربردی که دارد، معایبی نیز دارد. درک چنین مواردی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم ریسک معاملات خود را کاهش دهیم و با اطمینان بیشتری معامله خود را مدیریت کنیم. معاملات اسپات یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای انجام معاملات است، اما دارای نقاط ضعف و قوت است که باید آنها را بدانیم.

 

مزایا

قیمت ارزهای دیجیتال در این بازار شفاف هستند و بر اساس عرضه و تقاضا در بازار محاسبه می‌شوند. این جنبه در تضاد با بازار فیوچرز است که اغلب دارای چندین قیمت مرجع است.

 

معاملات اسپات قوانین ساده‌ای دارند و پاداش‌ها و خطرات آن نیز ساده هستند. زمانی که 1000 دلار در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنیم می‌توانیم ریسک خود را به‌راحتی بر اساس قیمت خرید و قیمت فعلی دارایی محاسبه کنیم.

 

می‌توانیم سفارش خود را ثبت کنیم و دیگر به آن فکر نکنیم. برخلاف معاملات مشتقه و مارجین در معاملات اسپات نیازی به نگرانی درباره لیکوئید شدن نیست. هر زمان که بخواهیم می‌توانیم وارد معامله شویم و یا از آن خارج شویم. همچنین نیازی به بررسی استراتژی سرمایه‌گذاری خود نداریم، مگر اینکه بخواهیم معاملات کوتاه‌مدت انجام دهیم.

 

معایب

سود به‌دست‌آمده در معاملات اسپات بسیار کمتر از معاملات آتی یا مارجین است. می‌توانیم از این سرمایه برای ترید در موقعیت‌های بهتر استفاده کنیم.

 

در این نوع معاملات دارایی دیجیتال در اختیار ما قرار داده می‌شوند که باید در جایی امن از آنها نگه‌داری کنیم.

 

جمع بندی نهایی

 

معاملات اسپات در بازارهای نقدی یکی از رایج‌ترین روش‌های معامله برای کاربران دنیای ارزهای دیجیتال و به‌خصوص افراد مبتدی است. ممکن است این روش بیش از حد ساده به نظر برسد؛ اما بهتر است قبل از به‌کارگیری از این روش،  نقاط قدت و ضعف آن را بشناسیم. جدا از اصول اولیه باید دانش خود را با تحلیل‌های تکنیکال، فاندامنتال و مدیریت احساسات ترکیب کنیم.

 

در نهایت روش معامله اسپات دقیقاً مشابه معاملات نقدی برای کسب سود است. ما می‌توانیم یک ارز دیجیتال را در زمانی که می‌دانیم قیمت آن به پایین‌ترین حد رسیده است به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای خریداری کنیم و این دارایی دیجیتالی را تا زمانی که قیمت آن افزایش پیدا کند نگه داریم. پس از فروش این ارز دیجیتال از اختلاف قیمت خریدمان می‌توانیم سود دریافت کنیم.