پارس ناز پورتال

این اشتباهات باعث از دست رفتن مصاحبه شغلی می شوند

این اشتباهات باعث از دست رفتن مصاحبه شغلی می شوند

این اشتباهات باعث از دست رفتن مصاحبه شغلی می شوند 

در مصاحبه شغلی باید اعتماد را به دست آورید،طوری که تملق یا دورویی نباشد و خود واقعی تان را بروز داده باشید وگرنه جواب به شما منفی خواهد بود. حتما برای شما هم پیش آمده که به یک مصاحبه شغلی دعوت شده باشید و پس از اینکه فکر کردید همه چیز به خوبی پیش رفته از طرف آن شرکت یا سازمان با شما تماس بگیرند و اعلام کنند

 

در مصاحبه شغلی و استخدامی پذیرفته نشده اید. چه این موضوع را تجربه کرده باشید چه تا به حال چنین مشکلی نداشته باشید دانستن این ده بدترین اشتباه مصاحبه شغلی که غیر قابل بازگشت هستند برای شما لازم است.

 

در ابتدا به مشکلی که برای یک کارجو در مصاحبه شغلی پیش آمده توجه کنید:

 

لیز عزیز،

اخیرا برای یک فرصت شغلی، دو مصاحبه شغلی را پشت سر گذاشتم، ولی به آن شغل نرسیدم. مسئول استخدام فردی مهربان بود. ولی با من تماس گرفت و گفت تصمیم گرفته‌اند شخصی دیگر را استخدام کنند.

 

به گفته‌ی وی همه تقریبا از من خوششان آمد، ولی از این بابت متاسف هستند که نتوانسته بودم درباره‌ی شرکت تحقیقات بیش‌تری به‌عمل آورم. پیش از آن‌که در هر مصاحبه‌ی شغلی شرکت کنم، هرگز در مورد شرکت مورد نظر تحقیق نکرده بودم.

 

تنها می‌دانم این شرکت در صنعت مبلمان خانگی فعالیت می‌کند. آنها چندین فروشگاه و یک وب‌گاه دارند. ولی پیش از آن‌که در مصاحبه شرکت کنم، چیزهای ضروری دیگری را نمی‌دانستم.ای کاش به من می‌گفتند این فرصت را دارم تا تحقیقات بیش‌تری در مورد شرکت به‌عمل بیاورم، زیرا واقعا پیش‌تر نشنیده بودم که چنین کاری لازم است.

 

اینکه فقط به علت عدم انجام تحقیقات در مورد شرکت به متقاضی واجد شرایط گفته شود نه متشکرم‌ علت بسیار بدی به نظر می‌رسد.نظر شما دراین مورد چیست؟

با تشکر

سویر
*

 

سویر عزیز،

به نظر می‌رسد تجربه‌ای دلسرد‌کننده را پشت سر گذاشته‌اید. از اندوه و ناامیدی‌ حاصل از این تجربه متاسف‌ام ولی از این‌که توانسته‌اید درسی مهم فرا بگیرید بسیار خوشحال هستم!آری، پیش از نخستین مصاحبه شغلی تان باید در مورد کارفرما تحقیق کنید و پیش از مصاحبه‌های شغلی‌تان در آینده باید در مورد هر یک از آنها تحقیقاتی بیش‌تر به‌عمل آورید.

 

هدف از تحقیق صرفا آماده‌سازی برای پاسخ دادن به هریک از سوالات احتمالی نیست.همچنین بهتر است به منظور پی بردن به شرایط و چگونگی کار کردن در آن سازمان تحقیقات کافی به‌عمل بیاورید.لازم است درمورد شرایط سازمانی که در نظر دارید به کار در آن مشغول شوید، تحقیقاتی جامع انجام دهید.
*

 

در ادامه به ۱۰ مورد اشاره می‌کنیم که می‌توانید با مطالعه‌ی وب‌گاه شرکت مورد نظر در مورد آن مطالبی یاد بگیرید. حتی با مرور پروفایل مدیران آن شرکت در لینکدین نیز می‌توانید به مواردی در مورد آن پی ببرید.

 

۱. این سازمان چه وقت و توسط چه افرادی تاسیس شده است.

۲. عملکرد آن سازمان چیست – چه چیزی، به چه کسانی، و به چه دلیل می‌فروشد.

۳. اخبار شرکت (به نشریه یا اخبار وبگاه شرکت مراجعه کنید.)

۴. مدیر اجرایی سازمان کیست (به بخش ساختار مدیریتی شرکت مراجعه شود)

۵. محصولات، خدمات، و مشتریان‌شان شامل چه مواردی می‌شوند.

۶. شرکت عمومی است، خصوصی است و یا به گونه‌‌ای دیگر مدیریت می‌شود.

۷. واحدها و بخش‌های اصلی آن و موقعیت مکانی هر یک از آن‌ها.

مطلب مرتبط : ۱۴ کار که حتما باید بعد از مصاحبه‌ی شغلی انجام دهید

۸. جدیدترین خدمات و محصولات‌شان چیست.

 

۹. منشورهای‌شان (در صورتی که موجود باشند.) در مورد کارمندان، رویداد های‌شان، و فرهنگ سازمانی.

 

۱۰. لحن و احساس کلی سازمان که به وضوح از طریق زبان و تصاویر موجود در وب‌گاه آن شرکت قابل درک است.نگران سختی‌های این کار نباشید. پیش‌تر از ضرورت تحقیق در مورد کارفرما پیش از انجام هر گونه مصاحبه‌‌ی شغلی بی‌خبر بودید.

 

اکنون بر این ضرورت واقف هستید! و این خود بسی جای امیدواری است.وقتی کارفرمایان جلسات مصاحبه ترتیب می‌دهند، واقعا به دنبال استخدام افراد مورد نظرشان هستند، ولی هم‌چنین آنها کاملا مراقب هستند افراد نالایق را از فهرست‌شان حذف نمایند.اگر در هر مرحله از مصاحبه‌های شغلی افراد بیش‌تری را از فهرست متقاضیان حذف نکنند، هرگز نمی‌توانند در مورد استخدام افراد لایق تصمیم‌های درست اتخاذ کنند.

 

عدم انجام تحقیقات کافی در مورد شرکت مورد نظر عاملی رایج است که باعث حذف بسیاری از متقاضیان می‌شود.

 

در ادامه ۱۰ بدترین اشتباه مصاحبه شغلی که غیر قابل بازگشت هستند آمده است

۱. دیر رسیدن به جلسه‌ی مصاحبه

۲. رسیدن به مصاحبه بدون آمادگی برای لحظات حساس

۳. ورود به جلسه‌ی مصاحبه بدون آمادگی عمومی

۴. حضور در مصاحبه بدون فکر کردن درباره‌ی کلیات آن

 

۵. نگاه‌های مکرر به گوشی همراه در طول مصاحبه

 

۶. بیان ضمنی این مطلب به شخص مصاحبه‌کننده مبنی بر این‌که این شغل برای‌تان هیچ اهمیتی ندارد – شما تنها به درآمد آن نیاز دارید

 

۷. پاسخ به سوال‌های شخص مصاحبه‌کننده بدون گوش دادن کامل به آن‌ها

۸. انتقاد از کارفرمای قبلی

۹. صحبت کردن در مورد سیاست یا مذهب (مسائلی که هیجان افراد را بر می‌انگیزانند)

۱۰. تحقیر یا کم ارزش کردن شغل مورد نظر

 

شاید تعجب کنید که مصاحبه کننده‌ها نیز در سراسر دنیا همیشه در طول جلسات مصاحبه گاف می‌دهند.یک یا دو روز پیش از مصاحبه به محل مورد نظر سر بزنید (در همان ساعتی که قرار است مصاحبه برگزار شود، زیرا جمعیت و شلوغی می‌تواند فضا و شرایط را تغییر دهد) تا بتوانید در روز مقرر به موقع خود را به آن‌جا برسانید.

 

بسیاری از آدم‌ها به محض آن‌که دو دقیقه دیر به جلسه‌ی مصاحبه می‌رسند با سوز و گداز شروع به عذرخواهی می‌کنند. تاخیر چند دقیقه‌ای آن‌چنان اهمیت ندارد. ولی قطعا نباید پانزده یا بیست دقیقه تاخیر داشته باشید!اگر دقیقا نمی‌دانید در جلسه‌ی مصاحبه باید چه لباسی بپوشید، حتما در آن مورد از مسئول مربوطه پرس و جو کنید. پوشیدن لباس رسمی لزوما همیشه بهترین گزینه نیست.

 

ولی این مسئله به نوع سازمان بستگی دارد. حتما دل‌تان نمی‌خواهد مانند بانکدارها لباس‌های رسمی عجیب و غریب بپوشید.با وجود این، بیش از حد لباس رسمی پوشیدن از کم پوشیدن یا لباس‌ّهای جلف و زننده پوشیدن بهتر است. متاسفانه، برخی‌ها با لباس‌های جین، کوتاه، یا بسیار تنگ، یا با پیراهن چروک در جلسه‌ی مصاحبه حاضر می‌شوند. آنها نمی‌دانند نخستین تاثیر می‌تواند تا چه میزان حائز اهمیت باشد.

 

 به گزارش پارس ناز همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، باید خود را برای هر گونه جلسه‌ی مصاحبه شغلی آماده کنید.آگهی کار را به خوبی مطالعه کنید و سوال‌های‌تان را در مورد شغل مورد نظر در ذهن‌ خود طرح نمایید. آنها را روی کاغذ بنویسید. آن‌بهتر است سوال‌های‌تان را در جلسه‌ی مصاحبه از مسئول مورد نظر بپرسید. این سوال‌ها بهتر از پاسخ‌های‌تان به پرسشنامه نشان‌دهنده‌ی هوش و ذکاوت شما هستند!

 

برخی از جویندگان کار برای مصاحبه‌ی شغلی خود برنامه‌ریزی می‌کنند و سپس به طور کلی آن را فراموش می‌نمایند.آن‌ها به موقع و در روز مقرر به جلسه‌ی مصاحبه شغلی حاضر می‌شوند ولی آگهی استخدام را به یاد نمی‌آورند، ایده‌ای درباره‌ی شغل مورد نظرشان ندارند و حتی یک دقیقه هم راجع به مصاحبه فکر نکرده‌اند.این اشتباه برای همه‌ی کافرمایانی که می‌شناسم، عاملی است که می‌تواند نام هر متقاضی کار را از فهرست‌شان حذف کند.

 

این نشانه‌ی جویندگان کاری است که به هیچ نکته‌ای دقت نمی‌کنند.در طول جلسه‌ی مصاحبه هرگز نباید به گوشی همراه‌تان نگاه کنید (ولی بسیاری از آدم‌ها این خطا را مرتکب می‌شوند).مصاحبه‌کنندگان به دنبال متقاضیانی هستند که همیشه بیدار، آگاه، و هماهنگ با موضوع مورد بحث باشند.آن‌ها می‌خواهند بدانند خود این شغل برای‌تان از میزان دستمزد آن جذاب‌تر است یا خیر.

 

پیش از پاسخ دادن به پرسش‌های مصاحبه‌کننده باید به دقت به آنها گوش دهید. نباید از کارفرمای سابق یا کنونی‌تان انتقاد کنید، در مورد مسائل بحث برانگیز مانند مذهب یا سیاست صحبت نمایید، یا نظرتان را درباره‌ی ناخوشایندی‌ها و نارضایتی‌های کلی کار با شخص مصاحبه‌کننده در میان بگذارید.

 

همه‌ی این‌ها عواملی هستند که می‌توانند نام‌تان را از فهرست متقاضیان واجد شرایط استخدام حذف کنند.البته، نمی‌خواهم مشکلات ناشی از رفتار برخی مصاحبه‌کنندگان بی‌تجربه و غیر حرفه‌ای را بپوشانم. تعداد این افراد نیز کم نیست.با وجود این، هم‌چنان شرکت‌های فوق‌العاده‌ای هستند که مصاحبه‌کنندگان حرفه‌ای‌شان انتظارتان را می‌کشند تا بتوانید با آمادگی تمام مراحل گزینش‌شان را پشت سر بگذارید.

 

اکنون برای مصاحبه‌ی شغلی بعدی‌تان بسیار آماده‌تر هستید. این نتیجه‌ی تجربه‌ی سختی‌ است که شکست در مصاحبه‌های قبلی برای‌تان به ارمغان آورده‌ است!