پارس ناز پورتال

انشا در مورد نیمه شعبان و امام زمان (حضرت مهدی، ظهور، امامت، ویژگی های اخلاقی)

مجموعه : مذهبی
انشا در مورد نیمه شعبان و امام زمان (حضرت مهدی، ظهور، امامت، ویژگی های اخلاقی)

انشا درباره امام زمان «حضرت مهدی، ظهور، امامت، ویژگی های اخلاقی»

 

در اینبخش چند انشا زیبا و احساسی درمورد امام زمان حضرت مهدی «عج» را آورده ایم. انشا با موضوع امام زمان یک موضوع جالب اسـت کـه همه ی مـا حداقل یکبار در دوره تحصیل درباره آن نوشته ایم. از آنجا کـه موضوعات زیادی درباره حضرت مهدی وجوددارد مـا امروز بهترین ایده ها را برای شـما عزیزان آماده کرده ایم تا بتوانید بهترین انشا را در کلاس درس ارائه دهید. با مجله پارس ناز همراه باشید.

 

انشا اول با موضوع نیمه شعبان

آری نیمه شعبان اسـت روزی کـه مهدی موعود متولد شد و برای همیشه نور امیدی در دل مومنان روشن گردید. تا در تپش مدام زمین ونگاه زهرآلود زمان بـه امید طلب دست‌هاي پر مهرش روزگار بگذرانند و بدانند کسی هست کـه خواهد آمد ودر ظلمت بی فردای این روزگار کس را از ناکس جداخواهد کرد و بر لب‌هاي خشک زمین خواهد بارید.

انشا در مورد نیمه شعبان و امام زمان (حضرت مهدی، ظهور، امامت، ویژگی های اخلاقی)

امروز کـه سپیدی‌ها همه ی در سیاهی دل‌هاي آدمیان رنگ باخته‌اند؛ دیدگان زمین در انتظار اندکی سپیده دم بارانی ست. راه درازیست از این جا تا صداقت و زمین در انتظار اسـت تا مردی بیاید از جنس آسمان تا با قدوم نازنینش جسورانه شقاوت را؛ خیانت را از هستی پاک کند. تا شب دریده شود و دیدگان آدمیان طلوعی از جنس عدالت رابه نظاره بنشینند.

 

و همین امروز کاش کـه بیایی امروز کـه آدمیان صداقت رابه زیر آوار فراموشی‌ها از یاد برده‌اند؛ حالا کـه خاک از خون سرخ عدالت گلگون اسـت؛ زمین در حسرت یک مرد می‌سوزد و مـا در بین تمامی ظلمت‌ها امروز شادیم و شیرینی و شربت اسـت کـه دست بـه دست می شود و باد دانه هاي گرگرفته اسپند را از روی منقل فوت میکند. چرا کـه امروز نیمه شعبان اسـت روز تولد توست، روز تولد امید.

 


 

انشا دوم با موضوع تولد امام زمان

امروزعالم در حال سرور اسـت. آسمانیان هم در شادمانی‌اند همه ی بـه هم تبریک میگویند و بر سر هم شکلات و نقل می‌ریزند. امروز روز تولد امام زمانمان اسـت، کسیکه در نبودنش نیز هست و بـه اذن خداوند مـا را هرگز رها نکرده اسـت و مـا هرروز و هر ساعت و حتی هر ثانیه در آرزوی زیارت رخ چون خورشیدش، دست بر آسمان داریم ودر محمل نیاز، از پروردگار بلند مرتبه، ظهور پرشکوه وی را تمنا میکنیم.

انشا در مورد نیمه شعبان و امام زمان (حضرت مهدی، ظهور، امامت، ویژگی های اخلاقی)

عزیز دل زهرا اي نور چشمان پیامبر و علی تـو راکه مقصد و مقصود همه ی مایی. همه ی عالم برای آمدنت لحظه شماری میکنند. همه ی جان‌هاي خسته تـو را میخواند و دعای خیر عاشقان و منتظران تعجیل در ظهورتوست تویی کـه آسمانیان بـه تعظیمت نشسته‌اند و زمینیان از فراقت در سوز کز کرده‌اند. آری هـمه تـو را میخوانند تویی کـه تمنای عالمی.

 

امام مـا! بیا کـه احساس نیازمند توست. پرنده‌ها در درود صبحگاه خود تـو را می خوانند و گلها بـه امید نوازشت رخ می‌نمایانند. بیا کـه دست‌هاي نا توان مـا در آرزوی یاوری تـو مولا، شب و روز از گونه‌هامان قطرات شبنم را بر می‌چیند و لطافت باران رابه جاده‌هاي عشق می‌پاشد، بلکه گلستانی بسازد از گلهای ناز و اطلسی کـه فرش راهت باشد و خاک قدمت. بیا کـه زمین تشنه محبت و درود توست و زمان در نقطه انتظار ایستاده اسـت.

 

برای خواندن انشا با موضوع هاي متنوع درباره نیمه شعبان و امام زمان بر روی لینک آبی رنگ زیر وارد شوید.

 


حتماً بخوانید : بهترین انشا درباره نیمه شعبان ولادت امام زمان «عج»


 

 

انشا سوم در وصف حضرت مهدی

آقا جان نیمه شعبان رابا همه ی وجود و با قلبی مملو از سرور جشن میگیریم تا اردات و عشق خود رابه ساحت مقدست نشان دهیم. بعد از هر نمازمان دعای فرج می خوانیم . خدا میداند کـه زمزمه‌هاي اللهم کن لولیک مـا رنگ و بوی دیگری گرفته اسـت و از عمق قلب مـا برمی ‌خیزد. احساس نیاز مـا از لحن کلام مـا پیداست اگرچه گناه و معاصی مـا هم زیاد اسـت و شاید دعای مـا بـه آسمان نرود البته ناامید هم نیستیم.

 

ناامید نیستیم از تـو کـه اسوه همه ی فضیلت‌ها و خوبی‌هایي، تویی کـه سرچشمه همه ی پاکی‌هایي، تویی کـه امام روشنایی‌ها و شرافت‌هایي، می خواهیم خودت برای تعجیل در امر فرجت دعا کنی، کـه فرجت روز رهایی و عزت و سربلندی همه ی مستضعفان و مظلومان زمین خواهد بودو روز خواری مستکبران عالم و روزی کـه چشمان کم فروغ مـا بـه جمال دل آرایت روشن شود بهترین و خواستنی‌ترین، روز خدا خواهد بود.

انشا در مورد نیمه شعبان و امام زمان (حضرت مهدی، ظهور، امامت، ویژگی های اخلاقی)

مـا بـه افق تابناک فروغ ازلی خیره می شویم و بـه امید آمدن روزهای شادی و لحظه‌هاي نورانی، خودرا از مهر تـو سرمست می‌سازیم و دست طلب و ادب بـه دامان تـو در می‌آویزیم و بـه تولای تـو چنگ می زنیم. مـا همچو گدایان سر راهت می نشینیم تا با طلعت رشیده خویش، بر زمین و زمان عطر ولایت بپاشی و مـا در فضای عطرآگین کرامت تـو، جان تازه بگیریم.

انشا در مورد نیمه شعبان و امام زمان (حضرت مهدی، ظهور، امامت، ویژگی های اخلاقی)

نماز شکر رابه امامت تـو برپا کنیم ودر برابر رب کعبه خاضع شویم و ویرانی ستم و آزادی انسان را جشن بگیریم. سرود حمد رابا موزیک عشق دمساز کنیم و بدین وسیله نشان خواهیم داد کـه پیرو خط سرخ شهادتیم و تـو مظهر قهاریت و جباریت خدایی، پس بر کافران بتاز و با آنان بستیز و ارکان ستم را ویران ساز و وعده الهی را تحقق بخش کـه فرمود: و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین.

 

«اراده کردیم بر آنان کـه در روی زمین ضعیف شمرده شدند، منت گذاریم و آن ها را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.»

 


 

انشا چهارم در مورد زندگی امام زمان

ایشان یگانه فرزند امام حسن عسکری علیه السلام یازدهمین امام شیعیان اسـت. امام زمان «عج» در سحرگاه پانزدهم شعبان ۲۵۵ هوق در شهر سامرّا چشم بـه جهان گشود و پس از پنج سال زندگی تحت سرپرستی پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری علیه السلام، و مادر بزرگوارشان نرجس خاتون، در سنین کودکی عهده دار نبوّت شده بودند.

انشا در مورد نیمه شعبان و امام زمان (حضرت مهدی، ظهور، امامت، ویژگی های اخلاقی)

در پنج سالگی منصب امامت شیعیان را عهده دار شدند. امام زمان «عج» پس از سپری شدن دوران غیبت با تشکیل حکومت عدل جهانی احکام الهی را در سرتاسر دنیا حاکمیت خواهد بخشید. آخرین امام شیعیان در ۱۵ ام ماه شعبان ۲۵۵ ه.ق، بـه رغم مراقبت هاي ویژه مأموران حکومت عباسی، در خانه امام عسکری علیه السلام چشم بـه جهان گشودند.

انشا در مورد نیمه شعبان و امام زمان (حضرت مهدی، ظهور، امامت، ویژگی های اخلاقی)

تولد آن حضرت بی شباهت بـه تولد حضرت موسی و حضرت ابراهیم نیست. همان گونه کـه این دو پیامبر بزرگ تحت شدید ترین تدابیر امنیتی فرعونیان و نمرودیان بـه اراده خداوند و بـه سلامت درکنار کاخ فرعون و نمرود متولّد شدند، امام زمان «عج» نیز در حالیکه جاسوسان و مأموران خلیفه عباسی تمام وقایع خانه امام یازدهم را زیر نظر داشتند، در سحرگاه روز جمعه نیمه شعبان قدم بـه جهان هستی گذاشتند.

 

از تولد تا غیبت امام زمان «عج»

امام زمان «عج» پس از تولد حدود پنج سال تحت سرپرستی امام حسن عسکری علیه السلام بـه صورت نیمه مخفی زندگی کردند. یکی از کارهای بسیار مهمی کـه حضرت امام حسن عسکری علیه السلام دراین دوره انجام دادند این بود کـه امام زمان «عج» رابه بزرگان شیعه معرفی کردند تا در آینده در مسئله امامت دچار اختلاف و دو دستگی نشوند.

 

غیبت صغری امام زمان «عج»

پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام درسال ۲۶۰ ه.ق دوره غیبت صغری شروع شد و تا سال ۳۲۹ ه.ق ادامه پیدا کرد. دراین دوره امام زمان «عج» از طریق چهار نائب خاص خود بـه ادامه امور مردم می پرداختند و با مردم در ارتباط بودند.

 

دوره غیبت کبری امام زمان «عج»

این دوران از سال ۳۲۹ ه.ق شروع شد و تا زمانی کـه خداوند مصلحت بدانند ادامه خواهد داشت دراین دوره پاسخ بـه پرسش ها و مشکلات و احکام مردم بر عهده نایبان عام امام زمان «عج» اسـت و حضرت نایب خاصی برای این دوره معرفی نکرده اند.

 

دوره حکومت امام زمان «عج»

پس از ظهور، امام زمان «عج» بر اساس احکام اسلام حکومت واحد جهانی تشکیل خواهند داد کـه در سایه آن سرتاسر جهان پر از عدل و داد خواهد شد.

 

یاران خاص امام زمان «عج»

۱. عثمان بن سعید عمروى «متوفاى سال ۲۶۵ ه.ق».

۲. محمد بن عثمان عمروى «متوفاى سال ۳۰۴ه.ق».

۳. حسین بن روح نوبختى «متوفاى سال ۳۲۶ه.ق».

۴. على بن محمد سمرى «متوفاى سال ۳۲۹ه.ق».

انشا در مورد نیمه شعبان و امام زمان (حضرت مهدی، ظهور، امامت، ویژگی های اخلاقی)

این چهار تن نماینده بلافصل امام زمان «عج» بودند کـه در ایام غیبت صغرى، پس از شهادت امام حسن عسکرى «ع»، از سال ۲۶۰ تا ۳۲۹، ه.ق بـه مدت ۷۰ سال بـه ترتیب، واسطه میان امام زمان «عج» وشیعیان ایشان بودند. این چهار نفر بـه «نوّاب اربعه» مشهورند.

 


 

انشا پنجم در وصف حضرت مهدی و مهربانی های او

امام زمان مـا، حضرت مهدی «عج» نام دارد کـه از نظر ها پنهان اسـت ولی حضور دارد. ایشان مـا انسانها را میبیند و بنابر سخن امام علی «ع» ایشان بـه مردم درود میدهند. «حضرت علی علیه السّلام فرموده اند: حجت خداوند در بین مردم حضور دارد.

انشا در مورد نیمه شعبان و امام زمان (حضرت مهدی، ظهور، امامت، ویژگی های اخلاقی)

او از معابر و خیابانها عبور می کند بـه نقاط مختلف جهان می‌رود ، سخن مردم را میشنود و برجماعت مردم درود می کند. میبیند و دیده نمیشود؛ تا این‌کـه زمان ظهور و وعده ي الهی و ندای آسمانی فرا میرسد. هان! آن روز، روز شادی فرزندان علی «علیه السّلام» و پیروان اوست.»

 

او دوازدهمین امام شیعیان اسـت کـه بـه فرمان خداوند غایب شده اسـت و بـه اذن خدا هم ظهور خواهد کرد. غیبت ایشان بـه معنای عدم حضورشان نیست؛ تنها دیده ها نمیتواند ایشان را درک کند اما هنگامیکه بـه اذن خداوند ظهور کنند، هم دیده ها بـه جمال ایشان نورانی خواهد شد و هم میتوان حضورشان را درک کرد. امام زمان «عج» آخرین امام شیعیان اسـت و هر لحظه بـه اذن خداوند تظاره گر اعمال شیعیان می باشد.

 

خوشا بحال آنانی کـه در زمان غیبت امامشان هم چنان از او پیروی می کنند و خودرا برای ظهور ایشان آماده می سازند؛ ظهوری کـه با آن ظالمان و ستمگران جهان شکست خواهند خورد و عدالت سراسر جهان را فرا خواهد گرفت. چـه لحظه ي زیبایی اسـت زمانی کـه خبر ظهور امامت را بشنوی و مشتاقانه برای دیدار و بیعت با او دوان دوان قدم برداری.

 

بدا بحال کسانی کـه امام زمان را قبول نداشته و امیدی بـه ظهور ایشان ندارند؛ چهره آشفته و شکست خورده ي آن گونه افراد با ظهور آن حضرت دیدنی تر خواهد شد! پیامبر اکرم می فرمایند: هركه بميرد و امام زمانش را نشناسد ، همانند مردن زمان جاهليت مرده اسـت. هم چنان منتظر امام غایبمان هستیم. اللهم عجل لولیک الفرج.

 


 

انشا آخر ویژگی های امام زمان حضرت مهدی

پیامبر اکرم «ص» و ائمه اطهار علیهم السلام هر کدام در سخنان خود بـه اوصاف حضرت مهدی «عج» اشاره کرده اند. امام رضا علیه السلام در توصیف ویژگی هاي چهره و سجایای اخلاقی و ویژگی هاي برجسته امام زمان «عج» می فرمایند: «قائم آل محمد«عج» هاله هایي از نور چهره زیبای وی را احاطه کرده اسـت.

انشا در مورد نیمه شعبان و امام زمان (حضرت مهدی، ظهور، امامت، ویژگی های اخلاقی)

رفتار معتدل و چهره شادابی دارد. از نظر ویژگی هاي جسمی شبیه ترین فرد بـه رسول خدا«ص» اسـت. نشانه خاصّ او آن اسـت کـه اگرچه عمر بسیار طولانی دارد، ولی از سیمای جوانی برخوردار اسـت؛ تا آن جا کـه هر بیننده اي وی را چهل ساله یا کمتر تصور می کند. از دیگر نشانه هاي او آن اسـت کـه تا زمان مرگ باوجود گذشت زمان بسیار طولانی هرگز نشان پیری در چهره او دیده نخواهد شد».

 

به نقل از جناب عثمان بن سعید بن عمری

روزی عثمان بن سعید بن عمری بـه همراه حدود چهل نفر از بزرگان شیعه بـه حضور امام عسکری علیه السلام رسیدند تا درباره جانشین ایشان سؤال کنند ودر آینده از ایجاد اختلاف در مسئله امامت پیشگیري کنند. راوی میگوید: وقتی عثمان بن سعید بـه امام عسکری علیه السلام گفت: آمده ایم تا درباره مطلب مهمی کـه شـما بـه آن آگاه ترید از شـما سؤال کنیم، امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:

 

بنشین عثمان. پس از ساعتی امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: آیا میخواهید بگویم بـه چـه منظوری آمده اید؟ همه ی گفتند: اي فرزند رسول خدا، بفرمایید. دراین لحظه ناگهان پسری کـه چهره درخشانی چون ماه داشت و از هر حیث بـه امام عسکری علیه السلام شبیه بود وارد شد. حضرت فرمودند: بعد از مـن پیشوای شـما این فرزند مـن اسـت. مواظب باشید پس از مـن در دین دچار آشفتگی نشوید…

 

چهره و سیرت امام زمان «عج»

چهره و شمایل حضرت مهدی « ع » را راویان حدیث شیعی و اهل سنت چنین نوشته اند چهره اش گندمگون، ابروانی هلالی و کشیده، چشمانش سیاه و درشت و جذاب، شانه اش پهن، دندانهایش براق و گشاد، بینی اش کشیده و زیبا، پیشانی اش بلند و تابنده. استخوان بندی اش استوار و صخره سان، دستان و انگشتهایش درشت.

انشا در مورد نیمه شعبان و امام زمان (حضرت مهدی، ظهور، امامت، ویژگی های اخلاقی)

گونه هایش کم گوشت و اندکی متمایل بـه زردی – کـه از بیداری شب عارض شده -بر گونه راستش خالی مشکین. عضلاتش پیچیده و محکم، موی سرش بر لاله گوش ریخته، اندامش متناسب و زیبا، هیاتش خوش منظر و رباینده، رخساره اش در هاله اي از شرم بزرگوارانه و شکوهمند غرق. قیافه اش از حشمت و شکوه رهبری سرشار .نگاهش دگرگون کننده، خروشش دریاسان، و فریادش همه ی گیر اسـت.