پارس ناز پورتال

نكات طلايي قبل از شستشوي فرش ابريشم

نكات طلايي قبل از شستشوي فرش ابريشم

برای شستشو فرش های ابریشمی و دستبافت به نکات زیادی باید توجه کنید. شستشوی فرش های ابریشمی باید به صورت حرفه ای و زیر نظر متخصصین انجام شود و بهتر است قبل از شستشو، فرش بررسی شود. در ادامه مطلب به نکات نگهداری فرش و نحوه شستشوی فرش های دستبافت می پردازیم.

 

چگونه بهترین قالیشویی را برای شستشو فرش های ابریشم پیدا کنیم؟

 

فرش های ابریشم بسیار حساس تر از فرش های ماشینی می باشد و شستشوی آن در منزل بدون داشتن آگاهی فقط منجر به آسیب دیدن فرش و از بین رفتن نرمی و لطافت فرش می شود. همچنین شستشو زیاد فرش های ابریشمی باعث کمتر شدن عمر طبیعی فرش می شود و بهتر است هر چند سال یک بار به شستشو فرش اقدام کنید.

 

 برای شستن فرش ابریشم حتما به قالیشویی های معتبر مراجعه کنید و با دریافت ضمانت نامه از قالیشویی با خیال راحت فرش ابریشم را برای شستشو تحویل دهید. اما اگر بنا به صلاحدید لازم شد این فرش ها در منزل شستشو دهید نکات زیر می تواند راهکارهای اصولی برای شستشوی فرش های ابریشمی و دستبافت باشد.

 

1- قبل از شستشو فرش حتما فرش را جارو بکشید تا بین الیاف فرش به خوبی پاک شود و در حین شستشو آلودگی به عمق فرش نفوذ نکند.

 

2- شستشو فرش ابریشم به دلیل تداخل رنگ حتما باید با آب سرد انجام می شود‌.

 

3- برای انتخاب شوینده، به نوع فرش و میزان لکه های فرش توجه کنید.

 

4- قبل از اقدام به شسشتو فرش های ابریشمی، گوشه ای از فرش را با مواد شوینده مورد نظر تست کنید تا واکنشی نشان ندهد.

 

5- شستشو فرش و پارو کشی فرش را، به سمت خواب فرش و با دقت انجام دهید

 

6- پس از شستشو بهتر است از لوله کردن فرش پرهیز کنید زیرا تداخل رنگ زیاد می شود.

 

7- بهتر است برای خشک شدن جلوی نور مستقیم آفتاب قرار نگیرند زیرا دچار رنگ پریدگی می شوند.

نكات طلايي قبل از شستشوي فرش ابريشم

شوینده مناسب فرش های ابریشمی و دستبافت

فرش های ابریشم جزء فرش های با ارزش می باشد و حفظ کیفیت اولیه آن و تمیز نگه داشتن آن به عوامل زیادی بستگی دارد. فرش های ابریشمی و فرش های دستبافت نسبت به مواد شوینده قوی حساس تر هستند و برای شستشو به شوینده های مخصوصی احتیاج است.

 

شستشو فرش های ابریشم در منزل علاوه بر داشتن اطلاعات و تجربه نیازمند زور بازو نیز می باشد و بهتر است برای شسشتو فرش ها را به قالیشویی معتبر مانند قالیشویی آذری تحویل دهید. شستشو فرش ابریشم باید به صورتی باشد که علاوه بر تمیز شدن و براق شدن فرش آسیبی به بافت و الیاف فرش وارد نشود.

 

کارخانه های قالیشویی برای شستن فرش های ابریشم و دستبافت از شوینده های مخصوص و ملایمی استفاده می کنند تا آسیبی به بافت فرش نشود. استفاده از شوینده های قلیایی و قوی باعث پوک شدن الیاف فرش می شود و در گذر زمان فرش دچار ساییدگی می شود.

 

فرش های ابریشمی دارای الیاف ظریف و حساس هستند چرا که این فرش ها دارای الیاف با رنگ طبیعی هستند و ممکن است با شستشوی نادرست باعث درهم شدن رنگ ها و رنگ پریدگی شود. حتی این موضوع می تواند نشات از آب ولرم ساده باشد و لازم است حتما قبل از شستشو حتی دمای آب را تست کرده و ترجیحا از آب سرد استفاده کنید.

نكات طلايي قبل از شستشوي فرش ابريشم

نگهداری فرش های ابریشمی

 

نگهداری فرش های ابریشمی و دستبافت نسبت به فرش های ماشینی حساس تر است و نیاز به حوصله و دقت بیشتری دارد. فرش های دستبافت و ابریشمی مدل های گوناگونی دارند. فرش ابریشم اصفهان، فرش ابریشم تبریز، فرش ابریشم کاشان و… انواع مدل های فرش ابریشمی می باشند که از لحاظ نحوه نگهداری بسیار مشابه می باشند.

 

عواملی موثر برای نگهداری فرش های ابریشمی شامل موارد زیر می باشد:

 

1-  پهن نکردن فرش ها جلوی تابش مستقیم نور خورشید.پهن کردن فرش ها زیر نور خورشید باعث آسیب دیدن الیاف و پوک شدن نخ پنبه های فرش، همچنین باعث زبر شدن سطح فرش می شود.

 

2- برای پهن کردن فرش های ابریشمی از سطح صاف مانند سرامیک و پارکت ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که محیط کاملا خشک و تمیز باشد و از پهن کردن فرش در محیط ها خیس و مرطوب جلوگیری کنید.

 

3- از پهن کردن فرش بر روی محیط های گچی، موزائیک، آهکی و… جلوگیری کنید. پهن کردن فرش ابریشمی بر روی این مکان ها در گذر زمان باعث قلیایی شدن فرش می شود و در نتیجه الیاف و بافت فرش پوسیده می شود.

 

4- از پهن کردن فرش ابریشمی در محیط های پر رفت و آمد جلوگیری کنید. این کار باعث افزایش عمر فرش می شود.

 

5- فرش های ابریشمی به دلیل وزن کمی که دارند به راحتی بر روی زمین جا به جا می شوند، می توانید برای ثابت نگه داشتن فرش ابریشم از ترمز فرش استفاده کنید.

 

6- برای تمیز کردن فرش ابریشم از جارو برقی با برس های مکنده استفاده کنید. استفاده از برس های ضربه ای و چرخان باعث از بین رفتن نرمی و پرز های فرش می شود

 

7- سعی کنید هر چند وقت یک بار فرش خود را در فضای باز و نور آفتاب تکان دهید، این کار باعث از بین رفتن بوی نا مطبوع فرش می شود.

 

8- استفاده روزانه از جارو دستی به تمیز ماندن فرش نیز کمک می کند.

 

9- در صورت ریختن مایعات، خیلی سریع مایع را با قاشق یا چاقو بردارید و با یک دستمال سعی کنید فرش را خشک کنید. در صورت ریختن مایعات بر روی فرش، پشت فرش را نیز خشک کنید تا باعث کپک و پوسیدگی فرش نشود.

 

10- برای از بین بردن لکه های فرش از بیرون لکه به سمت مرکز لکه بروید تا از پخش لکه جلوگیری شود.

 

11- در صورت سوختگی فرش با قیچی انتهای نخ های سوخته را بچنید.

نكات طلايي قبل از شستشوي فرش ابريشم

قیمت شستشوی فرش های ابریشمی در قالیشویی به چه عواملی بستگی دارد؟

 

شستشو فرش های ابریشمی در قالیشویی به عوامل مختلفی بستگی دارد. فرش هایی که سن آن ها بالا تر است حساس تر هستند و برای شستشو به دقت و تمرکز بیشتری احتیاج است. تقریبا همه قالیشویی ها قیمت هایشان طبق قیمت های مصوبه می باشند و مرکز های قالیشویی طبق نرخ ها از مشتری ها حق الزحمه دریافت می کنند.

 

برخی امورات مانند رفوگری و ترمیم بخش هایی از ریشه و چرم دوزی می تواند هزینه های بیشتری را برای شما در بر داشته باشد.

 

فواید فرش های ابریشمی و دستبافت چیست؟

 

1- دارای طرح و نقش های زیبا و جذاب طرح ها و رنگ های استفاده شده در قالی های ابریشم قم، اصفهان، تبریز و… تنوع و طیف رنگ بسیاری است و طرح هایی شامل گذشته ایران مانند ترنج شاه عباسی، اسب ها و… می باشد، اما امروزه با پیشرفته شدن دستگاه ها و به روز شدن ابزارها طرح و نقش های متفاوت و گوناگون زیادی به بازار افزوده شده است.

 

2- فرش های ابریشم برعکس فرش های دستبافت، دارای پرز های کمی است و باعث حساسیت و آلرژی نمی شود.

 

3- دارای استحکام و مقاومت می باشند.

 

4- الیاف ابریشم کاملا طبیعی است و از پیله های ابریشم ساخته شده است.

 

5- بخاطر طبیعی بودن الیاف و نخ پنبه ها سطح فرش کاملا نرم و لطیف می باشد.