پارس ناز پورتال

انشا با موضوع عید قربان + درباره عید قربان | داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل

انشا با موضوع عید قربان + درباره عید قربان | داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل

موضوع انشا عید قربان

امروز چند انشا زیبا درباره عید قربان را آورده ایم، عید قربان از مهم ترین عیدها برای مسلمانان اسـت. روز عید قربان در تمام کشورهایی با دین رسمی اسلام تعطیل رسمی می‌باشد، برخی کشور هـای مسلمان عید قربان و عید فطر را تا سه روز تعطیل اعلام می کنند. دراین قسمت از زنگ انشا مجله پارس ناز چند انشا زیبا در مورد عید قربان رابه اشتراک میگذاریم، همراه با مـا بمانید.

 

انشاء شماره یک درباره امتحان خداوند از حضرت ابراهیم

ابراهیم و اسماعیل آرام آرام قدم برمی‌دارند. و پرنده‌ها از امتداد گامهایشان پرواز میکنند. قدم بر می‌دارند ودر تمام ثانیه‌هاي پیشگام باران می‌بارد. آسمان سنگین اسـت. خورشید چشمانش را می‌بندد و زمین در درون خود بخود می‌پیچد.

 

همه ی از درد و رنج پدری کـه پسرش رابه قربانگاه میبرد. سخت اسـت دل کندن، سخت اسـت ندیدن و نبودن اما خدا خواسته اسـت و این ابراهیم نبی اسـت کـه از شوق رضایت پروردگار تنها پسرش رابه قربانگاه میبرد.

انشا با موضوع عید قربان + درباره عید قربان | داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل

عشق مثل پروانه‌اي بیخبر روی شانه‌اش مینشیند. ستاره‌ها بـه زمین می آیند و ماه پیشانی بلندش را سجده میکند. ابراهیم علیه السلام میرود تا در مسلخ عشق پسرش اسماعیل رابه اذن خدا قربانی کند. میرود تا رها شود از تعلقات زمین تا برسد بـه آسمان برسد بـه ملکوت خدا. می رود تا رها شود از بندهای نیاز تا بـه بی‌نیازی پروردگارش متصل شود. تا عشق برای همیشه سبز باشد و بندگی تا ابد شکوفه بار.

 

اما خدایا چـه سخت و توان فرساست این آزمایش. در دل ابراهیم آشوبی بپا اسـت و صدای امواجی پریشان را در قلبش می‌‌ توان حس کرد. اشک‌هایش چون پرده حریر چشمانش را پوشانده بود. خدایا از چـه بگویم از ماه یا خورشید از صحرا یا دشت از اشک یا عشق یا از خنجری کـه در برابر گردن اسماعیل بـه اذن خدا دیگر سخت نبود و توان مقاومت از دست داد. تیغ بر گلوی فرزند میچرخید، ولی نمیبرید.

 

و ناگاه ندای جانبخشی بـه گوش میرسد ندایی کـه تکه‌هاي شکسته قلبش رابه هم نزدیک میکند. ناگهان قوچی برای قربانی شدن در پیش چشمان ابراهیم نمایان شد و هاتفی ندا داد. ابراهیم! تـو از این آزمون سربلند بیرون آمدی؛ پس دوستی خدا گوارایت باد!

انشا با موضوع عید قربان + درباره عید قربان | داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل

آری خداوند بجای اسماعیل قوچی رابه قربانگاه فرستاد و پسر رابه پدر بخشید. آری ابراهیم سربلند بود، خنجر را رها کرد و اسماعیل را در آغوش کشید. ابراهیم نبی آرام می گیرد. او نمونه‌ي بالا از بزرگمردانی میشود کـه زندگی را زیبا دور میزند. و چنین روزی عید نام میگیرد عید عشق و ایمان، عید قربان.

 

انشاء شماره دو درباره عید قربان

عید قربان، عید فداکاری، ایثار، قربانی، اخلاص و عشق اسـت. فدا کردن فرزند دلبند خود، در راه خدا، امتحانی الهی برای حضرت ابراهیم علیه السلام بود کـه عید قربان یادآور آن اسـت. اسلام نیز خواسته اسـت کـه مسلمانان هر سال عید قربان را جشن گیرند تا این اصول و ارزش‌هاي الهی را همواره مدّنظر داشته باشند و همواره برای تبعیّت از دستورات خداوند و کسب رضایت الهی آماده هر گونه ایثار و فداکاری باشند.

 

ایثار و فدکاری پدری بنام ابراهیم و پسری بنام اسماعیل کـه هردو از بندگان بزرگ خداوند بودند. ابراهیم از جانب پروردگار، مأمور قربانی کردن فرزند دلبندش اسماعیل شد. هنگامیکه ابراهیم فرمان الهی رابه پسرش ابلاغ کرد، اسماعیل گفت: پدر جان! فرمان خدا را اجرا کن کـه مرا از صابران خواهی یافت. خوشحال بود از این‌کـه خداوند متعال، وی را برگزیده اسـت. قرآن کریم، از مهم ترین برنامه‌هاي تربیتی آن کتاب الهی اسـت.

انشا با موضوع عید قربان + درباره عید قربان | داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل

این کتاب نمونه‌هایي از مقامات والای انسان‌هاي واقعی را نشان میدهد، تا هدف از این دستورات متین آسمانی رابه بشر بفهماند. هدف قربانی نمودن فرزند و یا ذبح گوسفند نیست، بلکه هدف، پرورش افکار ناب، دل‌هاي پاک و جان‌هاي منزه اسـت. خداوند در قرآن می‌فرماید: پس همین کـه ابراهیم و اسماعیل سر تسلیم فرود آوردند و ابراهیم، وی را بر پیشانی بر زمین خوابانید، ندایش دادیم کـه اي ابراهیم!

 

بحق، تصدیق مأموریت در خواب نمودی و مابه نیکوکاران اینچنین پاداش میدهیم. و اینگونه بود کـه ابراهیم و اسماعیل بـه عموم جهانیان نشان دادند کـه آنچه عیار گوهر انسانیّت را بالا میبرد و وی را موجودی شریف می‌گرداند، همان حالت خضوع و تسلیم در برابر حق تعالی اسـت. امروز نیز حاجیان، در موسم حج، بـه درگاه خداوند قربانی می کنند تا بگویند: خداوندا! مـا نیز چون ابراهیم تسلیم توییم.

 

آری اکنون تـو حاجی در منایی، ابراهیمی، و اسماعیلت رابه قربانگاه آورده‌اي. اسماعیل تـو کیست؟ چیست؟ مقامت؟ شغلت؟ پولت؟… در زندگی‌ ات تنها یک چیز هست کـه برای بـه دست آوردنش، از بلندی فرود می آیي، او اسماعیل توست، اسماعیل تـو ممکن اسـت یک شخص باشد، یک حالت، یک وضع، و حتی، یک “نقطه ضعف”! انچه تـو را، در راه ایمان ضعیف می کند، آنچه تـو را از رفتن بازمی‌دارد، انچه دلبستگی‌اش نمیگذارد تا پیام را بشنوی و حقیقت را ببینی.

 

انشاء شماره سه درباره داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل

عید قربان ریشه در دوران قبل از تاریخ بشر دارد. انسان‌هاي اولیه برای بـه دست اوردن ترحم خدایان دست بـه قربانی کردن حیوانات و انسان‌ها می‌زدند. این سنت در اسلام نیز پذیرفته شده‌اسـت.در روایات مختلف دین اسلام آمده‌اسـت کـه ابراهیم در سن بالا دارای فرزندی شد کـه وی را اسماعیل نام نهاد و برایش بسیار عزیز و گرامی بود.

انشا با موضوع عید قربان + درباره عید قربان | داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل

اما مدتها بعد، هنگامیکه اسماعیل بـه سنین نوجوانی رسیده بود، فرمان الهی چندین بار در خواب بـه ابراهیم نازل شد و بدون ذکر هیچ دلیلی بـه او دستور داده شد تا اسماعیل را قربانی کند. او پس از کشمکشهای فراوان درونی، در نهایت با موافقت خالصانه فرزندش، بـه محل مورد نظر میروند.

 

ابراهیم آماده سر بریدن فرزند محبوب خود می شود. اما بـه هنگام انجام قربانی اسماعیل خداوند کـه وی را سربلند در امتحان می یابد، گوسفندی را برای انجام ذبح بـه نزد ابراهیم می‌فرستد. این عید هرساله در کشور هـای اسلامی برگزار می شود ودر این روز همه ی بـه دیدن حاجی هاي فامیل رفته و از او دیدن می کنند. برگزار کردن مراسم قربانی دراین عید بر همه ی واجب نیست و تنها بر زائران کعبه در مراسم حج واجب اسـت.

 

اما تعداد زیادی از مسلمانان در سراسر جهان دراین روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آن را بین همسایگان و مستمندان تقسیم می کنند. در روایت‌هاي مکرری نقل شده کـه در روز عید قربان، قربانی کنید تا گرسنگان و بیچارگان نیز بـه خوراک برسند.حاجیان دراین روز پس از بـه اتمام رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح میکنند.

انشا با موضوع عید قربان + درباره عید قربان | داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل

پس از قربانی انچه بر آنان در حال احرام، حرام شده‏ بود – مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو -، حلال می گردد و با توجه بـه این‌کـه حج، یکی از عبادتهای بسیار مهم در اسلام اسـت، توانایی بـه انجام رساندن آن نیز برای هر مسلمانی بسیار شادی آور اسـت، در نتیجه، روزی کـه پس از انجام وظایف‏ سنگین حج، بعنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش می آید را عید میدانند.

 

انشاء شماره چهار « درباره عید قربان مخصوص دبستانی ها»

یکی ازپیامبرهای خوب خدا اسمش حضرت ابراهیم بود. او بک پسر داشت کـه اسمش اسماعیل بود یک روز یکی از فرشتگان خوب خدا کـه اسمش جبراییل بود پیش حضرت ابراهیم آمد و گفت:خداوند بـه تـو فرمان میدهد کـه حضرت اسماعیل رابه مـا هدیه بدهی حضرت ابراهیم با خودش گفت:مـن کـه یک پسر بیشتر ندارم ولی چون خدا گفته باید حرفش را گوش کنم.

 

بهمین دلیل بـه حضرت اسماعیل جریان را گفت وحضرت اسماعیل هم گوش کرد .حضرت ابراهیم همراه پدرش بـه بالای کوه رفتند تا آنجا اینکار را انجام دهند وقتی بـه آنجا رسیدند حضرت ابراهیم کـه می‌خواست اسماعیل را هدیه بدهد. ناگهان صدای گوسفندی شنیده شد .فرشته خدا جبراییل بـه آنجا آمد و گفت:خدا این گوسفند را برای تـو فرستاده تا آن رابه جای اسماعیل هدیه بدهی ابراهیم خیلی خوشحال شد.

انشا با موضوع عید قربان + درباره عید قربان | داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل

گوسفند را قربانی کرد وگوشتش را بین فقرا تقسیم کرد. ابراهیم واسماعیل خیلی خوشحال شدند کـه بـه حرف خداگوش کرده بودند.وفهمیدند کـه خدا میخواسته آنان را امتحان کندو انها امتحان را خوب داده بودند. مـا مسلمانان این روز را جشن می‌گیریم و بـه آن عید قربان می گوییم تا همیشه یادمان بماند در هر شرایطی باید بـه حرف خدا گوش کنیم . مثل حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل کـه بـه حرف خدا گوش کردند.

 

انشاء شماره پنج درباره چگونگی عید قربان

عید قربان یکی از اعیاد مهم مسلمین اسـت کـه برخلاف تعداد زیادی از اعیاد، مورد اختلاف نیست؛ چراکه همه ی فرق مسلمین این روز را عید محسوب می کنند؛ لذا در دعای مخصوص قنوت نماز عید می‌خوانیم: «اللهم انی اسألک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامه و مزیدا…؛ بارالها! بـه حق این روزی کـه آن را برای مسلمانان عید و برای محمد«صلی الله علیه واله» ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قراردادی…

 

و بدین وسیله عید را فقط مخصوص مؤمنین ندانسته، همه ی مسلمین را در آن سهیم می‌دانیم و اعتقاد داریم این گردهمایی عظیم رهیافتی برای رسیدن بـه اعتصام بـه حبل الله اسـت کـه یکی از مهم ترین دستورات اجتماعی اسلام اسـت. بنابر این با توجه بـه مباحث مطرح شده، مناسک حج کـه در اوج عظمت آن عید قربان قرار دارد، علاوه بر رسیدن بـه توحید عاملی اسـت مؤثر برای نیل بـه انسجام و همبستگی هر چـه بیشتر مسلمانان.

انشا با موضوع عید قربان + درباره عید قربان | داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل

لذا بزرگان دینی مـا بـه این مسأله بارها تأکید کرده اند کـه بهترین عمل دراین روز برائت از مشرکین و شیاطین حقیقی عالم اسـت و این مهم میسر نمی‌شود مگر با انسجام و همدلی تمامی مسلمین با هر فکر و عقیده و مسلکی کـه باشند. حجاج در ادامه اعمال روز عید با کوله باری از عقیده و جهاد، رو بـه سنّت قربانی می آورند و آن رابه پیشگاه پروردگار هدیه می کنند و بـه دستور الهی جامه عمل می پوشانند کـه فرمود: «فـَمَنْ تَمَتَّعَ بِالعُمْره اِلَي الحَجِّ فـََمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ.»

 

آن کسیکه بـه قربانگاه می رود و گوسفندی را ذبح می کند، در حقیقت با حرکتی نمادین عزم از میان بردن هوس ها و وابستگی هایش را می کند و آماده ایثار و فداکاری می شود. این عمل را ازآن جهت کـه پرستش و وسیله تقرّب بـه خداست، قربان گویند. چنان کـه امام سجاد«علیه السلام» ضمن پرسشی از شبلی پرسیدند: «آیا بـه هنگام سربریدن قربانی، نیت کردی کـه با تمسک بـه حقیقت تقوی و ورع حلقوم طمع را قطع کنی … »

 

انشاء آخر درباره عید قربان

عید قربان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی اسـت کـه در روز دهم ذیحجه هر سال برگزار می شود. دراین روز کـه حاجیان پس از وقوف در عرفات و مشعر بـه منی می روند و رمی جمره می کنند. یکیدیگر از واجبات حج کـه قربانی کردن « شتر یا گاو و یا گوسفند» اسـت را انجام می‌دهند و این روز را جشن می‌گیرند. گاو و شتر و گوسفند قربانی می کنند و بـه دوستان و مستحقان می‌دهند و نماز مخصوص عید خوانده می شود.

انشا با موضوع عید قربان + درباره عید قربان | داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل

مراسم این عید در شیراز بـه طرز بسیار با شکوهی برگزار می گردد. این عید را عید قربان می‌نامند و معتقدند کـه این روز همان روزی اسـت کـه حضرت ابراهیم خواست پسرش اسحق را «کـه وی را سماعیل مینامند » برای خداوند قربانی کند. از چند روز قبل از فرا رسیدن این عید، هر خانواده اي سعی می کند گوسفندی خوب خریداری کند تا آن را قربانی نماید و بهمین دلیل هم آن را گوسفند قربانی مینامند.

 

آن ها از این گوسفند خیلی خوب نگاهداری و مراقبت بـه عمل می آورند گوسفند مزبور باید کاملاً سالم باشد و هیچ نوع لک یا خالی نداشته باشد تا نموداری از پاکی و پاکدامنی اسحق باشد. روز عید کـه فرارسید قربانی راکه با نوارهایی از پارچه هایي رنگارنگ و مهره هاي الوان و چیزهای دیگر تزیین می کنند و صورت و دست و پا و سایر قسمت هاي بدنش رابا حنا رنگ می کنند.

 

همسایه ها متقابلاً بـه دیدن یک دیگر می روند و با ادای جمله عید شـما مبارک بـه هم تهنیت و تبریک می‌گویند. وقتی گوسفندان قربانی ذبح شد، بدن آن را قطعه قطعه می کنند و بـه دوستان و اقوام و افراد فقیر می‌دهند. بعضی ها هیچ چیز ازآن را برای خود نگاه نمی دارند، اما همه ی مسلمانان خودرا موظف می دانند کـه مقداری از گوشت حیوان قربانی شده رابه افراد فقیر بدهند تا بتوانند غذای خوبی با آن درست کنند.

 

دراین روز ایرانی ها غزلیات و اشعاری راکه بـه مناسب این عید سروده شده اند و از حفظ دارند، مرتباً در کوچه و خیابان میخوانند و سراسر این روز در شیراز بـه جشن و شادمانی می گذرد نماز عید و قربان در زمان حضور امام علیه السلام واجب اسـت و بایدبه ماعت‏خوانده شود، ودر زمان مـا کـه امام علیه السلام غایب اسـت مستحب مى‏باشد. و احتیاط واجب آن اسـت کـه آن رابه جماعت نخوانند، ولى بـه قصد رجاء مانع ندارد.

انشا با موضوع عید قربان + درباره عید قربان | داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل

چنانچه ولى فقیه یا ماذون از طرف او اقامه جماعت نماید،اشکال ندارد. وقت نماز عید قربان از اول آفتاب روز عید اسـت تا ظهر. مستحب اسـت نماز عید قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند ودر عید فطر مستحب اسـت بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنند و زکات فطره را هم بدهند بعد از نماز عید را بخوانند.