پارس ناز پورتال

خسته شدن برنامه خندوانه در این روزها

مجموعه : اخبار سینما
خسته شدن برنامه خندوانه در این روزها

خسته شدن برنامه خندوانه در این روزها 

برنامه خندوانه سری جدید خود را آغاز کرد در حالیکه بسیاری عمر این برنامه را تمام شده می دیدند. جناب خان رفت،و برنامه را با چالش جدی مواجه نمود. برنامه خندوانه که از فصل سوم به سراشیبی وارد شده بود در فصل چهارم هم نتوانست خودش را احیا کند و رفته رفته با حذف جناب خان و آیتم های جذاب، افت بیشتری پیدا کرد. دلایل پایین آمدن سطح کیفی این برنامه را بررسی می کنیم.

 

پیش درآمد

همین اول تکلیف مان را با یک مسئله روشن کنیم؛ اینکه هنوز هم به نظرمان، خندوانه پرمخاطب ترین برنامه شبانه تلویزیون است و هنوز هم با تمام ضعف هایش، حال خوشی به مخاطبانش می دهد. اگر خیلی موشکافانه به آن نگاه می کنیم و روی نقاط منفی آن دست می گذایم فقط از این جهت است که همچنان انتظار بیشتری از آیتم خندوانه داریم

 

و منتظریم به روزهای اوجش برگردد. با این حال سخت معتقدیم که خندوانه، «آن» قبل را ندارد و دیگر برای بهترین و جذاب ترین بودن تلاش زیادی نمی کند.ما نسبت به حساسیت های سازمان صدا و سیما و محدودیت هایی که برنامه با آن رو به روست واقفیم اما طبیعتا هم ما و هم مخاطبانی که برنامه را تماشا می کنند،

 

صرفا به برنامه امتیاز می دهند و خب خندوانه هم در فصل سوم و به خصوص فصل چهارم، امتیاز ویژه ای نمی گیرد و غیر از نیما جذابیت خاصی ندارد. گرچه هنوز نمی توان به طور کامل از این برنامه قطع امید کرد. آن طور که اعلام شده قرار است عروسک هایی به برنامه اضافه شود یا مسابقه خنداننده شو به جریان بیفتد و شاید این ها بتواند وضعیت برنامه را تا حدی ترمیم کند.
خسته شدن برنامه خندوانه در این روزهانداشتن نوآوری و اتفاق ویژه

خندوانه در هر دوره ای سعی می کرد اتفاق جذاب و خلاقانه ای ایجاد کند و به واسطه اش کاری کند که مخاطبان به خاطر جذابیت و هیجان این اتفاق ها نتوانند از آن فاصله بگیرند. در فصل دوم، فستیوال استندآپ کمدی برگزار کرد و میزان هیجان برنامه را به اوج رساند. در فصل سوم سراغ مسابقه های لباهنگ و خانواده باحال رفت.

 

درست است که این دو مسابقه هیچ کدامشان به اندازه استندآپ کمدی، سر و صدا به راه نینداختند و جذابیت ایجاد نکردند اما حداقل باعث می شدند که برنامه جریان داشته باشد و به رخوت نیفتد.در ابتدای فصل چهارم، تنها اتفاق ویژه، برگزاری همان مسابقه انداختن توپ بسکتبال داخل تور بود که خیلی زود به پایان رسید.

 

بعد از آن دیگر اتفاق ویژه ای را در خندوانه شاهد نبودیم. حتی از مسابقه خنداننده برتر هم که ابتدای فصل چهارم حسابی سر و صدا کرده بود، دیگر خبری نیست و اصلا حرفی از آن به میان نمی آید. هنوز ویژه برنامه نوروزی خندوانه کاملا مشخص نشده. حداقل امیدواریم برای نوروز، برنامه ویژه ای داشته باشند.
خسته شدن برنامه خندوانه در این روزهانبود جناب خان

از روزی که سعید سالارزهی، مالک جناب خان اعلام کرد که اجازه حضور این عروسک در برنامه را نمی دهد، می شد پیش بینی کرد که خندوانه افت می کند و بخش مهمی از مخاطبانش را از دست می دهد. این پیش بینی صرفا به خاطر عملکرد خود برنامه بود.

 

رامبد جوان در فصل سوم، آن قدر برای بالابردن جذابیت برنامه اش روی این عروسک تمرکز کرده بود و آنقدر مخاطبانش به حضور این عروسک و فضای شادی که ایجاد می کرد وابسته شده بودند که دیگر نمی شد برنامه را بدون جناب خان تصور کرد. همان موقع هم زمانی که غیبت جناب خان طولانی می شد، برنامه کاملا افت می کرد و حالا رامبد جوان مجبور بود که یک فصل را در خلأ این عروسک پیش ببرد.

 

در قسمت های اول برای اینکه ثابت کند، فضای برنامه بدون جناب خان هم شاد است، روی خواننده ها و گروه های موسیقی مختلف دست گذاشت و مهمان هایش را از میان آنها انتخاب کرد اما از یک جایی به بعد، چنین امکانی هم برایش میسر نبود و رفته رفته برنامه طراوت و شادابی اش را از دست داد.

 

نداشتن برنامه جذاب برای مهمان ها

یکی از مهم ترین ویژگی های فصل اول خندوانه این بود که رامبد جوان مهمان های ناشناس را به برنامه می آورد و گفت و گوهایی جذاب با آنها انجام می داد. در فصل دوم کم کم پای چهره های مطرح به برنامه باز شد و از یک جایی به بعد مجبور شد فقط دست روی بازیگران، ورزشکاران، چهره های شناخته شده ادبی، موسیقی، هنری و… بگذارد.
خسته شدن برنامه خندوانه در این روزها

این روند تا فصل چهارم ادامه پیدا کرد اما از آنجایی که تعداد چهره های مطرحی که دلشان بخواهد به برنامه بیایند، زیاد نیست یک جاهایی مجبور شد دست روی گزینه های دم دستی یا تکراری بگذارد.

 

جدای از بحث انتخاب مهمان ها، گفت و گوها هم جذابیت قبل را ندارند. رامبد جوان در فصل چهارم عملا نوآوری خاصی در مصاحبه با مهمان ها نداشت و حتی از همان عوامل جذابیت قبلی هم به میزان زیاد فاصله گرفت. بخش مهمی از مصاحبه با مهمان ها در فصل دوم و سوم به همراهی جناب خان بر می گشت که در فصل چهارم همین هم از دست رفت و سوالات هم به یک سری سوال معمولی تبدیل شد.

 

ضعف استندآپ کمدی ها

رامبد جوان از فصل اول خندوانه حساب ویژه ای روی استندآپ کمدی ها و دعوت از کمدین های درجه یک به برنامه اش باز کرده بود. کمدین هایی مثل علیرضا خمسه، سروش صحت، شقایق دهقان، رضا شفیعی جم، بیژن بنفشه خواه، الیکا عبدالرزاقی، اکبر عبدی و.. در فصل اول و دوم چند وقت یکبار به برنامه دعوت می شدند

 

و آنقدر استندآپ کمدی هایشان جذاب و اثرگذار بود که خیلی هایشان در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد. حالا اما هیچ خبری از این استندآپ کمدین ها نیست.متوجه این مسئله هستیم که هر کدام از این بازیگران، مشغول کارهای خودشان هستند و طبیعتا دعوت از آنها به برنامه کار سخت و زمان بری است

 

اما نمی توانیم کتمان کنیم که خندوانه در این زمینه به شدت افت کرده است. این اواخر تمام استندآپ کمدی ها در اختیار چند کمدین محدود یعنی مهران غفوریان، علی مشهدی، رضا احسان پور، امیر کربلایی زاده و محمد زیکساری یا همان استاد کهنمویی قرار گرفته و آنها هم یا خسته شده اند، یا به تکرار افتاده اند و یا برگ برنده ای برای رو کردن ندارند.
خسته شدن برنامه خندوانه در این روزهاآیتم های برنامه

آیتم های غیراستودیویی: خندوانه حتی در بخش آیتم های غیراستودیویی هم نسبت به قبل ضعیف تر شده. در فصل های قبل، مصاحبه با بازیگران یا چهره های درجه دوم به صورت گزارش هایی ویژه در لا به لای برنامه پخش می شد که در آن اعضای خانواده یا دوستانش راجع به او گپ می زدند.

 

 به گزارش پارس ناز در فصل جدید همه این ها حذف شده و چیزی جای آنها اضافه نشده. حتی گزارش های میدانی یا واکنش به اتفاق های روز هم به اندازه قبل نیست. شاید بشود گفت که تنها واکنش مهم خندوانه، سر حادثه پلاسکو اتفاق افتاد.آیتم های استودیویی: مهم ترین آیتم های خندوانه که هنوز به تکرار نیفتاده اند و جذاب به نظر می رسند،

 

آیتم های نمایشی هستند. نمایش های نیما و شاه حسینی و رامبد و البته در کنار آن ها، آیتم مزاحم تلفنی که هنوز تکراری نشده و حال مخاطبان را خوب می کند.در کنار این ها آیتم هایی که عوامل برنامه، رامبد را دستگیر می کنند یا می خواهند سرش را کلاه بگذارند و…هم فعلا جزو آیتم های قابل قبول به حساب می آید.