پارس ناز پورتال

علامت های اولیه ایدز در بدن افراد

علامت های اولیه ایدز در بدن افراد

علامت های اولیه ایدز در بدن افراد 

ایدز بیماری است که می تواند سال ها در بدن افراد بصورت خاموش و پنهان باقی بماند و در انتها خود را نشان دهد. 

 

نشانه ها و علائم ایدز
ایدز بیماری ست که توسط ویروسی به نام اچ آی وی منتقل می شود. این ویروس به تدریج قدرت دفاعی بدن را ضعیف می کند به طوریکه فرد به انواع عفونت ها و سرطان ها مبتلا شده و در نهایت منجر به مرگ می شود.

 

تذکر : مطالعه این مقاله بیوطب مناسب همه رده های سنی نمی باشد و این مقاله شامل مطالبی است که ممکن است برای همه مناسب نباشد.از زمانی که فرد به ویروس مولد ایدز (اچ آی وی) مبتلا می شود تا شروع بیماری ممکن است بیش از ۱۰ سال طول بکشد چرا که ابتلا به اچ آی وی در ظاهر فرد مشخص نمی شود.

 

در این مدت فرد سالم بوده و می تواند به کار و فعالیت خود ادامه دهد. ولی احتمال انتقال ویروس به دیگران وجود دارد.

 

انتقال اچ آی وی
تماس جنسی با فرد مبتلا بدون استفاده از وسایل پیشگیری، استفاده مشترک از وسایل تزریق یا سایر ابزار تیغ و برنده مثل تیغ یا سوزن خالکوبی، انتقال خون و فرآورده های خونی آلوده و انتقال از مادر مبتلا به نوزاد در طی حاملگی، زایمان و شیردهی. البته شایع ترین راه ابتلا به اچ آی وی در جهان تماس جنسی نامطمئن،

 

محافظت نشده و خارج از چارچوب است. مصرف موادمخدر، الکل و… قدرت تصمیم گیری فرد را برای پرهیز از رابطه جنسی حفاظت نشده مختل می کند.

 

ویروس مولد ایدز
ویروس مولد ایدز از طریق تماس های معمولی مثل دست دادن، در آغوش کشیدن، روبوسی، عطسه و سرفه، استفاده از توالت و حمام، استفاده از ظروف و وسایل غذاخوری مشترک، استفاده از استخر عمومی و نیش حشرات منتقل نمی شود. افراد مبتلا و بیماران، نیاز به حمایت و همدلی جامعه دارند. آنچه ما را در معرض خطر قرار می دهد رفتارهای پرخطر ماست، نه زندگی در کنار افراد مبتلا.

 

روش تشخیص ابتلا به ایدز
بنابر اعلام اداره کنترل ایدز و بیمار های آمیزشی وزارت بهداشت، ابتلا به ویروس مولد ایدز فقط از طریق آزمایش خون مشخص می شود. از زمانی که ویروس وارد بدن فرد شده تا زمانی که در آزمایش خون مشاهده می شود ممکن است چند ماه طول بکشد. بهتر است قبل از انجام آزمایش با یک مشاور صحبت شود.

 

اگر از ابتلای خود یا همسر خود به اچ آی وی نگران هستیم می توانیم به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری مراجعه کنیم در این مراکز علاوه بر آموزش، مشاوره و ارائه وسایل پیشگیری، آزمایش اچ آی وی به صورت رایگان با حفظ رازداری انجام شده و افراد مبتلا یا بیمار تحت مراقبت و درمان قرار می گیرند. آدرس این مراکز را از مراکز بهداشتی-درمانی منطقه خود سؤال کنید.

 

درمان ایدز
در حال حاضر درمان قطعی که ویروس را از بین ببرد وجود ندارد. درمان های موجود می توانند طول عمر بیمار را افزایش داده و کیفیت زندگی او را بهتر کنند. هر کدام از ما می توانیم با حفاظت از خود و دیگران در برابر ایدز، صحبت با دیگران در این مورد، تلاش برای پذیرفته شدن و حمایت افراد مبتلا به اچ آی وی در جامعه و محله خود،

 

مشارکت در اطلاع رسانی برای ایدز و دعوت از دیگران برای این مشارکت گامی در جهت مبارزه با ایدز برداریم و از هم اکنون پیشگام شویم.

 

راه تشخیص آلودگی و یا عدم آلودگی به ویروس ایدز
شما ممکن است که HIV در بدن خود داشته باشید ولی از نظر سلامتی کاملاً سالم به نظر برسید. تنها راه مطمئن تشخیص آلودگی و یا عدم آلودگی به ویروس ایدز (HIV) انجام آزمایش خون در آزمایشگاه می باشد. از زمان ورود ویروس به بدن انسان تا زمانی که شواهد آزمایشگاهی ظاهر شود،

 

ممکن است فاصله زمانی بین دو هفته تا شش ماه طول بکشد که به آن “دوره پنجره” (window period) می گویند. در این دوران شخص٬ آلوده بوده و می تواند دیگران را نیز آلوده کنند، ولی ممکن است هیچ یک ازعلایم بالینی و آزمایشگاهی متداول را در خود بروز ندهد.

 

در صورتی که شما به رفتارخطرناکی دست زده اید و نگران سلامت خود شده اید، می توانید برای انجام آزمایش HIV به پزشک خود و یا مستقیماً به مراکز انتقال خون و دیگر مراکزی که آزمایش ایدز را انجام می دهند، مراجعه کنید.نکته بسیارمهمی که نباید فراموش شود این است که درطی این ۶ ماه نباید خود و دیگران را درمعرض رفتار خطرناک قرار دهید.

 

افرادی که رفتارهای پرخطر داشته اند اما تست HIV منفی است لازم است سه ماه بعد و در صورت تداوم رفتار پرخطر هرشش ماه آزمایش HIV را تکرار نمایند.

 

√ تست آنتی بادی HIV یا (HIV antibody test)
این تست نشان می دهد که فرد با HIV آلوده شده است یا نه ( که اطلاعات این قسمت بر روی این تست٬ متمرکز شده است

 

√ تست آنتی ژن P24 یا (P24 antigen testing)
این تست بطور اولیه برای غربالگری نمونه های خون استفاده می شود ولی در برخی مناطق بعنوان تست تشخیصی HIV بکار می برند.

 

آنتی ژن P24 ، یک پروتئین است که جزئی از ساختمان HIV می باشد و در مراحل اولیه عفونت، به مقدار زیاد تولید می شود و بوسیله تستهای تشخیصی می توان آن را در خون آشکار کرد. تست P24 می تواند آلودگی با HIV را قبل از “تست آنتی بادی “HIV آشکار کند بنابراین تست آنتی ژن P24 در تشخیص HIV در مراحل اولیه بکار می رود.

 

√ تست میزان ویروس (HIV Load test)
این تست هنگامی استفاده می شود که شخص از آلوده بودن خود با HIV آگاه است و با این تست میزان ویروس در خون مشخص می شود.

 

آزمایش تشخیصی HIV
آزمایش تشخیص HIV به جستجوی آنتی بادیهای موجود در خون می پردازد. وقتی HIV (که یک ویروس است) وارد بدن شخصی شود یک ماده شیمیایی خاصی در بدن فرد ساخته می شود که آنتی بادی نامیده می شود. آنتی بادیها، پاسخ بدن به عفونت هستند بنابراین اگر در خون شخصی٬ آنتی بادی بر علیه HIV وجود داشته باشد

 

این بدان معنی است که او با HIV آلوده است در اکثر موارد ۳ ماه طول می کشد تا این آنتی بادیها بوجود آیند ( در موارد نادر تا ۶ ماه در موارد بسیار نادرتر بیشتر از ۶ ماه طول می کشد تا آنتی بادیها بوجود آیند)

 

فاصله زمانی آلوده شدن تا بروز ایدز
 به گزارش پارس ناز انجام تست قبل از ۳ ماه از زمان تماس با ویروس ، نتایج نامشخص دارد و فرد آلوده ممکن است هنوز آنتی بادی بر علیه ویروس نساخته باشد.فاصله زمانی بین آلوده شدن تا ساخت آنتی بادی را دوره پنجره (window period) گویند در دوره پنجره، افراد آلوده با HIV در خونشان آنتی بادی ندارند

 

و بوسیله تست HIV تشخیص داده نمی شود٬ هر چند که ممکن است سطح بالایی از HIV در خون، ترشحات جنسی یا شیر پستانشان وجود داشته باشد.در دوره پنجره، HIV می تواند از فرد آلوده به فرد دیگر منتقل شود هر چند که تست HIV، آلوده بودن وی را مشخص نمی کند.

 

بنابراین بهترین راه این است که تست HIV حداقل ۳ ماه بعد از در معرض خطر قرار گرفتن با HIV، انجام شود. برخی مراکز تشخیصی جهت اطمینان خاطر بیشتر، انجام آزمایش مجدد را در ماه ۶ توصیه می کنند. همچنین، بسیار مهم است که طی دوره زمانی انجام تست HIV ، فرد مجدد در معرض خطر HIV قرار نگیرد.

 

این تست هنگامی دقیق است که بین زمان مواجهه با HIV و انجام تست٬ مواجهه مجددی رخ ندهد.تنها راه مطمئن جهت تعیین آلودگی با HIV انجام تست آنتی بادی HIV می باشد و از روی علائم بالینی نمی توان آلودگی با HV را تعیین کرد.

 

دلایل انجام دادن تست HIV
بسیاری از کسانی که تست HIV انجام داده اند بی دلیل نگرانند چرا که:

اگر نتیجه تست منفی باشد (یعنی اینکه با HIV آلوده نیستند) می تواند باعث آرامش خیال شود. و اگر نتیجه تست مثبت شود کارهای بسیاری برای فائق آمدن با نتیجه مثبت تست HIV و مراقبت از سلامت می توان انجام داد.

 

اگر نتیجه تست HIV شما مثبت باشد پزشک می تواند بدقت مراقب سلامت شما باشد. بسیاری از کسانی که تست HIV مثبت دارند سالها سالم باقی می مانند ولی اگر به سمت بیماری پیش بروید داروهای بسیاری بنام antiretroviral وجود دارند که می تواند سرعت پیشرفت ویروس و بیماری را کم کنند

 

و نگهدارنده سیستم ایمنی باشند همچنین داروهایی برای پیشگیری و درمان برخی بیماریهایی که افراد مبتلا به HIV به آن گرفتار می شوند را دریافت کنید. همچنین ممکن است تحت درمان با داروهای جدید در روشهای درمانی خود قرار بگیرید.

 

√ اگر پزشک بداند که شما HIV مثبت هستید هنگامیکه به بیمارئی مبتلا می شوید با جدیت و دقت بیشتری علائم را پیگیری می کند.

 

√ اگر بدانید که HIV مثبت هستید بیشتر مراقب خواهید بود تا دیگران آلوده نشوند بعنوان مثال رابطه جنسی ایمن داشتن (safe sex) و آگاه کردن شرکای جنسی قبلی خود.

 

√ آگاه بودن به آلودگی با HIV ، ممکن است بر روی برخی تصمیمات آینده شما تأثیر گذار باشد ( مثلاً در مورد تشکیل خانواده ).

 

چه کسی نیاز به انجام آزمایش HIV دارد؟
در صورتی که شما سابقه انجام هر کدام از رفتارهای خطرناک زیر را داشته اید٬ نیاز به انجام آزمایش HIV دارید:

 

√ استفاده از سوزن و سرنگ مشترک در اعتیاد تزریقی ( حتی برای یک بار)

 

√ ابتلاء به بیماری های آمیزشی (مثل سوزاک، سیفلیس، تبخال و زگیل تناسلی)

 

√ با فرد آلوده به HIV تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید.

 

√ با فرد تزریق کننده مواد مخدر (حتی همسر) تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید.

 

√ با فرد دارای سابقه ابتلاء به بیماریهای آمیزشی تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید.

 

√ بدون اطلاع از سابقه ابتلاء فردی به بیماریهای آمیزشی تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید.

 

√ با فرد دارای سابقه روابط جنسی با مردان یا زنان دیگر تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید.

 

√ با فرد دارای سابقه روابط جنسی با نوع همجنس تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید.(خصوصاً اگر رابطه بین دو مرد بوده و در این رابطه وی مفعول بوده باشد)

 

√ با فردی که در نواحی پر خطر زندگی می کند، تماس جنسی “حفاظت نشده” داشته اید. (مناطقی که در آن آمار میزان افراد آلوده به HIV زیاد می باشد. مثلاً بعضی کشورهای آفریقایی، کشورهای تازه استقلال یافته روسیه، افغانستان و کشورهای ناحیه خلیج فارس)

 

√ استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر قبل از تماس جنسی (تریاک، هروئین، قرص اکستاسی، حشیش، گرس و …. )

 

√ سابقه تجاوز و سوء استفاده جنسی قرار گرفتن

 

انواع آزمایش های تشخیصی برای عفونت HIV

• تست های سنجش آنتی بادی
√ آزمون الایزا (Elisa)

√ Western blot tes

 

نکته : از آنجا که آنتی بادی از طریق مادر آلوده وارد بدن جنین شده تا ۱۸ ماهگی در بدن باقی می ماند ،این تست ها برای تشخیص آلودگی در نوزاد مناسب نمی باشند .

 

• تست های سنجش آنتی ژن
√ RT PCR

√ P24 antigen

√ DNA-PCR & RNA-PCR

 

نکته : آزمایش ارجح٬ جهت تشخیص آلودگی نوزادان٬ آزمایش DNA-PCR می باشد.

 

اغلب انواع تستهای HIV از نمونه خون فرد جهت بررسی HIV استفاده می شود اما تستهایی هم وجود دارند که از بزاق دهان و یا ادرار جهت نمونه استفاده می شود.حاضر شدن جواب تست معمولا چند روز طول میکشد اما جواب Rapid HIV test در عرض ۲۰ دقیقه آماده میشود.

 

تمامی تستهای مثبت HIV بایستی توسط تستهای تکمیلی بررسی شوند (معمولا Western blot test) که حاضر شدن جواب آن از چند روز تا چند هفته طول میکشد.برای انجام تست HIV نیازی به ناشتا بودن نیست (البته ممکن است همراه با تست HIV، تستهای دیگری مانند بررسی چربی خون یا قند خون ناشتا (FBS)

 

درخواست شده باشد که در این صورت بایستی ناشتا بود یعنی از ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش، چیزی خورده یا آشامیده نشود.تست غربالگری (Screening) که برای HIV استفاده می شود ELISA است.

 

آزمایشات ایدز در ایران:
√ اولین آزمایش ۸ هفته بعد از رفتار خطرناک

√ تکرار آزمایش ۶ ماه بعد از رفتار خطرناک

 

در ایران معمولاً دسترسی به آزمایش استاندارد HIV سهل تر است. این نوع آزمایش در ایران برای بار اول ۸ هفته بعد از رفتار خطرناک به مراجعه کنندگان توصیه می شود. ولی به دلیل اینکه سرعت و میزان تولید پادتن خون در بدن افراد متفاوت است و برای انجام آزمایش دقیقی که بتوان به نتیجه آن استنتاج کرد و جواب قطعی را ارائه داد، ۶ ماه بعد از رفتار خطرناک بایستی که آزمایش تکرار شود.