پارس ناز پورتال

چگونه فروشندگان خوب را استخدام کنیم؟

چگونه فروشندگان خوب را استخدام کنیم؟

چگونه فروشندگان خوب را استخدام کنیم؟ 

مطمئنا فروشندگان مفید میتوانند مقدار فروش و بازدهی آلبوم را به طرز چشمگیر افزایش دهند و سعی در جذب فروشندگان مجرب کاملا به جا هست. بعضی مدیران عامل و مدیران فروش میگویند که پیدا کردن فروشندگان فوق العاده کاری غیرممکن هست، اما به هر حال موسساتی میباشند که فروشنده هاي بسیار خوبی دارند

 

و به همین علت هست که درامد سالانه انها هر سال افزایش پیدا می‌کنند زیرا میتوانند فروشندگان فوق العاده را مجاب به کار کردن در شرکت خود کنند.مهم‌ترین جنبه اي که در رشد و ارتقای شرکت و رسیدن آن به معیارهای سوددهی اکثر نقش دارد، استخدام هست؛ پس هرگز از جستجوی استعدادهای اخیر در اساس فروش غافل نشوید. بازار حسابی رقابتی شده هست.

 

برای استخدام بهتر به نکات زیر دقت کنید:

1. گفت و گو

وقت تان را صرف سوال و جواب در اساس مسائل شخصیتی افراد و تناسب آن ها در محیط کاری خود نکنید؛ این چیزی هست که در همان دقایق اول متوجه آن خواهید شد. سوالات مفید بسیاری وجود دارد که باید از فروشنده احتمالی آینده تان بپرسید که در ادامه چندتای آن ها را میبینید:

 

معمولا توانایی چند ساعت کار در روز را دارید؟

 

بزرگترین موفقیتی که در اساس فروش به دست آورده اید چیست؟

 

چه مشتری خاصی را جذب کرده اید و چرا فکر می‌کنید آن معامله، برترین معامله عمرتان بوده هست.

 

اگر مسئول خرید شرکتی به شما بگوید که اگر سر قیمت کوتاه بیایید، معامله بزرگی را با شما انجام خواهد داد، چکار می‌کنید؟

 

در مورد یکی از معاملاتی که به سرانجام نرسید توضیح دهید. چکار اشتباهی انجام دادید و اگر هم اکنون بخواهید برای همان معامله تلاش کنید، چه کاری را به شکلی متفاوت انجام میدهید؟

 

به سمت قبلی تان فکر کنید «گرچه اگر متقاضی تازه فارغ التحصیل نشده باشد» دوست داشتید مدیر فروش یا مدیرعامل تان چه کاری را به شکلی متفاوت انجام می داد؟

 

دو ویژگی شخصیتی تان، که می‌خواهید آن ها را بهبود ببخشید تا به موفقیت بیشتری برسید، کدام ها میباشند؟

 

آیا محصولات و/یا خدمات مان را دوست دارید؟

 

اگر خودتان به محصول و/یا خدماتی علاقه و باور نداشته باشید، آیا می‌توانید آن را به فروش برسانید؟

 

فکر می‌کنید که فروش مهارتی اکتسابی هست یا ذاتی؟

 

از انجام دادن چه کاری لذت بیشتری میبرید؛ فروش یا مدیریت؟

 

فراموش نکنید که متقاضی کار نیز در حال ارزیابی شماست. باید نگرش و چشم انداز خود و شرکت تان را به خوبی به او بفروشید تا بتوانید برترین استعدادهای ممکن را جذب کنید.

 

2. برترین مکان برای استخدام

همه ي جا از بیش از یک فرمت استخدامی بهره گیری کنید. فروشندگان احتمالی زیادی وجود دارند که می‌توانید انها را به اشکال گوناگونی بیابید «شبکه هاي مجازی، روزنامه ها، نمایشگاه هاي شغلی، سایت هاي کاریابی و …» بودجه اي مشخص کرده و تا زمانی که برترین ها را شناسایی نکرده اید، در کانال هاي گوناگون جستجوی شان کنید.

 

3. صدا و زبان بدن

بهتر هست که تماس تلفنی با متقاضی کار فروش داشته باشید. صدای شان از پشت تلفن چطور به نظر می‌رسد؟ آیا صدای قوی و رسایی دارد؟ یا خیل شل و ول حرف میزند؟ آیا تاثیری راکه می‌خواهید روی مشتریان تان میگذارد؟

 

بعد از مکالمه تلفنی یک قرار گفت و گو حضوری نیز ترتیب دهید تا رو در رو با متقاضی صحبت کنید. بخشی از فرآیند گفت و گو شامل نسجش مهارت هاي ارتباطی، زبان بدن، میزان اعتماد به نفس، حفظ و بازرسی ارتباط چشمی با دیگران و نحوه دست دادن میشود شاید ساده به نظر برسد، اما همین موارد تاثیر زیادی در بخش فروش خواهند گذاشت.

 

4. یادداشت هاي تشکر

گفت و گو به نظر مفید و امیدوارکننده پیش رفته هست. از یکی از متقاضیان خوش تان آمده و می‌خواهید به او توصیه کار بدهید. اما صبر کنید: آیا او برای تان یادداشت تشکر فرستاده هست؟ نامه دست نویس برترین کار ممکن هست اما در اکثر موارد باید به ایمیل تشکر اکتفا کنید.

 

زیبایی و ارزش دست نویس بودن این یادداشت ها در عصر تکنولوژی از بین رفته هست، اما هنوز هم از اهمیت بالایی برخوردارند. من به شخصه اگر ظرف چند روز یادداشت تشکری از متقاضی دریافت نکنم، وی را استخدام نخواهم کرد.

 

5. ارزش مسئولان استخدام و منابع انسانی

افرادی که مسئولیت سنجش متقاضیان و استخدام شرکت ها را به عهده میگیرند، در زمان و وقت شما صرفه جویی می‌کنند. با این حال بهتر هست گذشته از استخدام این افراد، با آن ها در مورد مشکلات احتمالی و غرامت نیز صحبت کنید؛ زیرا ممکن هست پیس از چند هفته یا چند ماه متوجه شوید که نیروی کار جدیدتان اصلا آن شخصی نیست که به دنبالش بودید. افرادی را برای بررسی نیروی کار اخیر استخدام کنید که متخصص صنعت کاری شما باشند.

 

6. فروشندگان و کارمندان فعلی

برترین روش تبلیغ شرکت تان بازاریابی دهان به دهان هست. فروشندگانی که از کار در شرکت شما رضایت داشته باشند، می‌توانند محیط کاری فوق العاده، پرداخت مناسب و به موقع و مدیریت جدی شما را برای دیگران نیز تعریف کنند. اگرچه نیاز نیست، اما می‌توانید پاداشی برای معرفی نیروی کار حرفه اي نیز معین کنید.

 

7. آماده سازی

«گذشته از آن که تشنه شوی، چاهت را بکن.» زمانی که بحث استخدام پیش می‌آید، این نقل قول از ست گادین به ذهنم میرسد. استخدام کردن یک فرآیند همیشگی و آگاهانه هست. همۀ وقت} باید به فکر آن باشید و به لحظات آخر موکولش نکنید. حتی اگر از تیم کاری تان رضایت دارید، باز هم باید به مدیریت، توسعه و ارتقای آن فکر کنید.

 

راز مدیریت کارمندان تان به برترین شکل ممکن این هست که بدانید انها واقعا چه توقعی از شغل شان دارند. صادق باشید. رک و راست باشید. بهتر هست نظرات و بازخوردهای تان را به طور مستقیم به خود آن ها بگویید و در مورد خواسته هاي شان نیز از انها سوال کنید.

 

8. بازگشت سرمایه در فرآیند استخدامی

میزان بازگشت سرمایه تان در فرآیند استخدامی را ارزیابی کنید. همه ي ما بعنوان مدیران کسب و کار با اصطلاح «بازگشت سرمایه» آشناییم. با این حال آیا تا به حال آن را در فرآیند استخدامی در نظر گرفته اید؟چقدر بودجه برای برنامه استخدامی تان اختصاص داده اید؟ چند نفر از نیروهای کاری جدیدتان طی یک، سه یا ده سال آینده با شما می مثل؟ چقدر برای آموزش فروشندگان اخیر وقت و انرژی صرف میکنید؟

 

9. ارجاعات

چرا کسی که برای کار به شرکت شما آمده، شما را به شخص نامناسبی ارجاع دهد؟ سعی کنید کمی دقیق تر شوید. بله. با نخستین فرد ارجاع داده شده تماس بگیرید و پس از پایان صحبت هاي تان از او بخواهید که فرد دیگری را نیز در این ارتباط به شما ارجاع دهد. به این ترتیب میتوانید نظرات بی طرف تری دریافت کنید.

 

 به گزارش پارس ناز پرسش هاي بهتر باعث دریافت پاسخ هایي بهتر نیز خواهد شد. در مورد اطلاعاتی که می‌خواهید از فرد ارجاع داده شده بپرسید، مفید فکر کنید. ضمنا بهتر هست با فرد ارجاع داده شده تماس بگیرید. اگر نمی‌خواهید تماس بگیرید، پس چرا از متقاضی می‌خواهید اسم و راه تماس با این افراد را به شما بدهد.

 

اینکار به متقاضی نشان می‌دهد که شما در کارتان جدی هستید و امور را به خوبی پیگیری میکنید «زیرا در 99 درصد اوقات فرد ارجاع داده شده به متقاضی خواهد گفت که شما با او تماس گرفته اید.»همین! اگر خواستید تیم فروش تان را ارتقا دهید، سعی کنید یک یا چندتا از این استراتژی هاي استخدامی را به کار ببندید. پیروز باشید!

چگونه فروشندگان خوب را استخدام کنیم؟