پارس ناز پورتال

معجزه های روغن رزماری برای سلامت بدن

معجزه های روغن رزماری برای سلامت بدن

معجزه های روغن رزماری برای سلامت بدن 

روغن رزماری می تواند بعنوان یک مایع معجزه بخش در زندگی شما حضور داشته باشد. در این مطلب به بررسی کامل تاثیرات این روغن در بدن می پردازیم. در این نوشتار برخی از مزایای فوق‌العاده و کاربردهای روغن رزماری را میبینید، از فایده‌هایی که برای ذهن و جسم دارد تا کاربردی که در باغ یا برای مراقبت از پوست دارد.

 

۱. استرس را کم می‌کند.

خیلی ساده افزودن کمی روغن رزماری به دستگاه بخور می تواند تسکین دهنده‌ی فوری استرس برای بسیاری از آدم‌ها باشد. روغن رزماری می‌تواند استرس را تا حد زیادی از بین ببرد، چوت واقعا قدرتمند است. مطالعه‌ ای که در سال ۲۰۰۷ انجام شد، نشان داد که بو کردن روغن رزماری حقیقتا سطح هورمون استرس،یعنی کروتیزول، را در بزاق کاهش میدهد. کورتیزول زیاد می‌تواند باعث بروز استرس اکسیداتیو، افزایش وزن، فشار خون بالا، کلسترول و بیماری‌های قلبی شود.

 

۲. اضطراب را کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ ای که در ژورنال Holistic Nursing Practice منتشر شد نشان داد که استفاده از خوشبوکننده‌ های حاوی روغن اسطو خودوس و رزماری، به کاهش اضطراب مرتبط با امتحان کمک میکند.

 

دانشجویان فارغ‌ التحصیل پرستاری، که عطر روغن رزماری و اسطوخودوس را قبل از حاضر شدن در جلسه‌ی امتحان استنشاق کردند، پی بردند که اضطراب‌شان تا حد قابل‌توجهی کاهش یافت. آنها امتیاز کم‌تری در زمینه‌ی اضطراب کسب کردند، و ضربان قلب‌شان کم‌تر بود و به لحاظ ذهنی آرام‌تر بودند.

 

اگر کمی خسته، نامطمئن، دودل یا گیج هستید، رایحه‌ی آرامش‌بخش رزماری ممکن است کمک‌تان کند تا ذهن‌تان آرام بگیرد.چند قطره روغن رزماری را روی وارمر، یا داخل دستگاه بخور بریزید تا عطر آن در فضا منتشر شود یا خیلی ساده کمی از آن را روی دست‌تان بمالید و دست‌های‌تان را به مدت یک دقیقه جلوی دهان‌ و بینی‌تان بگیرید. همه چیز برای‌تان بسیار واضح‌تر خواهد شد. همچنین تنش و استرس کمتری را احساس خواهید کرد.

 

۴. حافظه و قوه‌ی یادگیری را بهبود می‌دهد.

مقدار کمی روغن رزماری میتواند کمکتان کند که شب قبل از یک امتحان مهم مجبور نباشید با شتاب در بخوانید و خودتان را آماده کنید. ثابت شده است که روغن رزماری علاوه بر این‌که اضطراب و استرس‌تان را کاهش میدهد، می‌تواند قدرت حافظه را به خوبی افزایش دهد.

 

در حقیقت، مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۳ صورت پذیرفت، نشان داد عطر رزماری سبب بهبود قابل‌توجهی در عملکرد، کیفیفت حافظه و فاکتورهای حافظه‌ی دوم در بزرگسالان سالم شد. همچنین به آنها کمک کرد که هشیارتر باشند.مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، این یافته‌ها را تایید میکند- طبق این مطالعه رایحه‌ی تند می‌تواند سرعت و دقت را در هنگام انجام برخی کارهای ذهنی بالا ببرد.

 

بیماران آلزایمری نیز می‌توانند از رایحه‌ی بی‌نظیر رزماری بهره ببرند. مطالعه‌ای کوچک نشان داده‌است که یک ماه رایحه‌درمانی با استفاده از روغن‌های رزماری، لیمو، اسطوخودوس و پرتقال عملکرد شناختی را در آدم‌ها به ویژه کسانی که مبتلا به این نوع خاص از زوال عقل هستند، بالا می‌برد. برای استفاده‌ی کامل از مزایای این روغن، آن را در اتاق‌تان داخل دستگاه بخور بریزید و مستقیما استنشاق کنید یا آن را روی شقیقه‌های‌تان بمالید.

 

فواید روغن رزماری برای سلامت جسمانی

۱. جریان خون را بهبود می‌دهد.

روغن رزماری یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بهبود گردش خون در بدن است. اگر گاهی دچار گرفتگی عضلات می‌شوید، دست و پا‌های‌تان یخ می‌کند یا درد عضلانی دارید، مقدار کمی روغن رزماری را با یک روغن حامل مخلوط کنید و آن را در این نواحی ماساژ بدهید.

 

۲. سردرد را درمان می‌کند.

اگر روغن رزماری را روی پوست‌تان بمالید، درد را درمان می‌کند و گردش خون را بهبود می‌دهد، و به این ترتیب می‌تواند میگرن یا سردردهای ضربان‌دار را تسکین دهد.یک قطره از این روغن را به صورت موضوعی روی شقیقه‌های‌تان یا هر جایی از سرتان که درد می‌کند بمالید. همچنین می‌توانید روغن را روی

 

دست‌های‌تان بمالید و آنها را به مدت یک دقیقه جلوی دهان و بینی‌تان بگیرید.اگر سردردتان با استرس مرتبط باشد، با استفاده از رزماری می‌توانید علت ریشه‌ای این درد را کاهش بدهید.

 

۳. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

رزماری به لطف خواص ضد باکتری و ضد قارچی که دارد، یک روغن معطر مهم برای بهبود سیستم ایمنی بدن‌مان است زمانی که فصل آنفولانزا و سرماخوردگی از راه می‌رسد.

 

یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود سیستم ایمنی بدن ماساژ تخلیه‌ی لنف با استفاده از روغن رزماری است. سیستم لنفاوری ما به از بین رفتن مواد زائد بدن کمک می‌کند. با ماساژ دادن غدد لنفاوی می‌توانیم به سیستمی که دچار کندی شده کمک کنیم تا فرآیند‌ی سم‌زدایی بدن را تقویت کند.

 

رزماری یکی از بهترین روغن‌های معطر برای تحریک فعالیت عمل پاکسازی و حمایت از آن است. چند قطره روغن رزماری را با یک روغن حامل ترکیب کنید و آن را روی بازوهای‌‌تان تا غدد لنفاوی زیر بغل‌تان بمالید. از وسط قفسه‌ی سینه‌ به سمت زیر بغل‌ بمالید و سپس روی گردن‌تان از بالا به پایین روغن را بمالید. ساق پاها را از پایین

 

به بالا و تا داخل کشاله‌ی ران‌تان با روغن ماساژ دهید. البته، حتی دراز کشیدن در وانی که حاوی روغن رزماری است، می‌تواند با کاهش دادن استرس، عملکرد سیستم ایمنی را بهبود دهد. یکی از دلایل اصلی عملکرد ضعیف سیستم ایمنی بدن، استرس است.

 

۴. درد عضلات و مفاصل را کاهش می‌دهد.

کامیشن‌ای ( German Commission E) انجمن مشورتی علمیِ نسخه‌ی آلمانی FDA تایید کرده‌است که روغن رزماری درد عضلانی و آرتریت (التهاب مفاصل) را بهبود می‌دهد. خیلی ساده کمی از این روغن را روی عضلات و مفاصلی که درد دارد بمالید؛ خواص ضد درد و ضد التهاب رزماری خیلی سریع وارد عمل میشود.

 

۵. مشکل هضم را درمان می‌کند.

روغن رزماری را می‌توان برای رهایی از علائم سوء هاضمه استفاده کرد. اگر از باد شکم، درد معده، یبوست یا نفخ رنج می‌برید، رزماری را امتحان کنید.

 

روغن رزماری را با یک روغن حامل ترکیب کنید و آن را روی شکم‌تان ماساژ بدهید. همچنین می‌توانید حمام با روغن رزماری را امتحان کنید که همین تاثیر را دارد. حتی برخی می‌گویند، اگر این روغن را کف پای‌تان مالش بدهید، مشکل سوء هاضمه‌تان تا حدی برطرف خواهد شد. این درمان‌ها بسیار ملایم‌تر از قرص‌های مسهل یا داروهایی هستند که برای رفع مشکلات هاضمه بدون نسخه به فروش میرسند.

 

۶. برای درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا موثر است.

برای بهبود نشانه‌های سرماخوردگی یا آنفولانزا – گرفتگی بینی، سرفه و احتقان- یک یا دو قطره روغن رزماری را هر چند ساعت یک بار روی قفسه‌ی سینه و گلوی‌تان ماساژ بدهید. خواص ضدعفونی کننده‌ی این روغن برای درمان عفونت‌های تنفسی مفید است.