پارس ناز پورتال

نشانه های بیماری و مشکل در ریه ها

نشانه های بیماری و مشکل در ریه ها

نشانه های بیماری و مشکل در ریه ها 

ریه ها جزء مهمترین اندام بدن میباشند که وظیفه اکسیژن رسانی و تنفس را بر عهده دارند و نکاتی درمورد سلامت آنها برای شما داریم. ریه هاي انسان نقشی کلیدی در حفظ عملکرد درست اندام هاي دیگر بدن ایفا می‌کنند. از آنجایی که انسان برای ادامه بقا به تنفس وابسته هست، ریه ها در هر ثانیه مشغول فعالیت

 

هنگام انجام عمل دم، ریه هاي تندرست اکسیژن را دریافت کرده و آن را به جریان خون منتقل میکنند تا اکسیژن از طریق خون به اندام ها و سلول هاي سراسر بدن ارسال شود. هنگام انجام عمل بازدم، ریه هاي تندرست دی اکسید کربن را از بدن خارج میکنند.

 

اما افراد بسیاری در سراسر دنیا از دشواری های ریوی رنج میبرند. میلیون ها نفر در سراسر دنیا به مریضی مزمن انسدادی ریه «COPD» مبتلا میباشند، که بعنوان گروهی از مریضی هاي ریوی تعریف می‌شود که به واسطه باریک شدن مسیرهای هوایی تخلیه هوا از ریه ها را دشوار می سازند. این در شرایطی هست که افراد بسیاری نیز ممکن هست از مریضی خود مطلع نباشند.

 

در کنار مریضی مزمن انسدادی ریه، از دیگر مریضی هاي شایع این اندام می‌توان به آسم، برونشیت، سل، آمفیزم، و فیبروز سیستیک اشاره کرد.کسانی که سیگار میکشند یا قبلا سیگاری بوده اند و کسانی که به طور مکرر با عوامل تحریک کننده تماس دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به یک مریضی ریوی قرار دارند.

 

از دیگر عواملی که ریه هاي انسان را در معرض خطر قرار می‌دهند می‌توان به عفونت ها و قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی‌زا «مثل پوست حیوانات خانگی و گرد و غبار»، دود سیگار، آلودگی هوا، آلودگی هاي فضای کار، و خاک اره اشاره کرد.

 

برای تندرست نگه داشتن ریه ها، شما باید از علامت هایي که به بروز دشوار در این اندام ها اشاره دارند، با خبر باشید. در اسرع وقت به آنها رسیدگی کنید میتوانید ریه هاي خود را از صدمه شدیدتر محافظت کرده و خطر مریضی مزمن ریوی و همین طور سرطان ریه را کاهش دهید.در ادامه با برخی از این علامت اکثر آشنا می‌شویم.

 

سرفه مداوم
سرفه به محافظت از مسیرهای هوایی در مقابل تحریک کننده هاي استنشاقی کمک میکند و همین طور در از میان بردن خلط «مخاط» در گذرگاه هاي تنفسی نقش دارد.اما سرفه مداوم علامت اي از عملکرد غلط و غیر عادی ریه ها هست. در حقیقت، یکی از اولین علامت هاي ریه هاي ناسالم سرفه مداوم هست که حتی پس از مصرف دارو نیز بهبود نمی‌یابد.

 

همین طور، هنگام سرفه کردن شما ممکن هست درد در قفسه سینه را تجربه کنید، که به شانه یا به سمت دست گسترش مییابد.اگر بدون علت مشخص با سرفه مداوم مواجه شده یا اکثر از قبل سرفه می‌کنید، به دکتر مراجعه کنید. اگر مخاط بیش از حد دشوار باریکلا شده هست، با نوشیدن آب و مایعات دیگر بدن خود را هیدارته نگه دارید زیرا اینکار به رقیق شدن مخاط کمک می‌کند و بدن میتواند از شر آن خلاص شود.

 

تنگی نفس
اگر حتی هنگام انجام وظایف عادی هرروز با دشواری در تنفس مواجه می‌شوید، این علامت روشن دیگری از بروز دشوار در ریه ها هست.تنگی نفس زمانی رخ می‌دهد که ریه ها باید سخت‌تر از حالت معمول کار کنند تا هوا را به داخل و خارج انتقال دهند. این شرایط میتواند به واسطه انسداد در مسیر هوایی شکل بگیرد.

 

تنگی نفس را نادیده نگیرید و بعنوان مثال، افزایش سن را گناهکار این شرایط ندانید. در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای بررسی دقیق‌تر شرایط با دکتر خود مشورت کنید.اگر با مشکلی پزشکی که نیازمند درمان باشد، مواجه نیستید، ورزش هرروز میتواند به افزایش قدرت و مقاومت شما کمک کند. هم‌چنین، تمرینات تنفس عمیق را برای تسکین تنگی نفس انجام دهید.

 

افزایش مخاط
سرفه به طور معمول با ساخت مخاط یا خلط مرتبط هست. مخاط از گیر افتادن میکروب ها، گرد و غبار، گرده و باکتریها در ریه ها پیشگیری می‌کند. اما هنگامی که ساخت مخاط در نتیجه سرماخوردگی یا مریضی هاي شایع دیگر شکل نگرفته باشد، علامت خوبی محسوب نمیشود.

 

هم‌چنین، ممکن هست متوجه تغییر در رنگ، غلظت، مقدار یا حتی بوی مخاط شوید. در حقیقت، اگر مخاط از حالت شفاف به زرد یا سبز تغییر رنگ دهد یا حاوی خون باشد، علامت اي روشن از وجود دشوار در ریه ها هست.
خون در مخاط می‌تواند علامت اي از سرطان ریه، برونشیت مزمن، یا آمفیزم باشد. با دکتر خود درمورد علائمی که دارید گفتگو کنید تا علت دقیق آنها مشخص شود.

 

خس خس مداوم
صدای خس خس علامت اي از باریک شدن مسیرهای هوایی هست. به واسطه محدود شدن مسیرهای هوایی، هوا با سرعت لازم جریان پیدا نمی‌کند. این شرایط به شکل گیری صدای خس خس هنگام تنفس منجر می‌شود.صدای خس خس مداوم میتواند نشان دهنده ابتلا به آسم یا آمفیزم باشد. همین طور، این شرایط می‌تواند علامت اي از سرطان ریه باشد.

 

بدون در نظر گرفتن علت، شما باید به دکتر مراجعه کنید تا احتمال ابتلا به مریضی جدی ریوی یا صدمه شدید ریه بررسی شود.

 

تورم در قسمت پایین بدن
اگرچه ممکن هست عجیب به نظر برسد، اما تورم، درد و حساسیت در پاها میتواند نشان دهنده وجود دشوار در ریه ها باشد. هنگامی که ریه ها عملکرد درستی ندارند، سیستم گردش خون اکسیژن مورد نیاز خود برای حفظ سلامت و به گردش درآوردن مایعات در سراسر بدن را به طور کامل دریافت نمی‌کند. این شرایط میتواند موجب گردهمایی مایع و شکل گیری تورم در پاها شود.

 

هم‌چنین، به واسطه عملکرد ضعیف ریه ها، قلب نمیتواند به میزان کافی خون مورد نیاز کبد و کلیه هاي را پمپاژ کند. این به معنای آن هست که این اندام ها قادر نیستند به طور کارساز سموم و مواد زائد را پالایش کنند. این شرایط نیز به ایجاد تورم در بدن منجر میشود.

 

برای کاهش تورم در پاها، آنها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. اگر با گذشت زمان تورم شرایط ناگوار‌تری پیدا کرد به دکتر مراجعه کنید.

 

سردردهای صبحگاهی
اگر پس از بیدار شدن از خواب با سردرد یا سرگیجه مواجه می‌شوید باید به دکتر مراجعه کنید.یک دشوار ریوی مثل مریضی مزمن انسدادی ریه میتواند علت سردردهای صبحگاهی باشد. این شرایط به علت تنفس عمیق ناکافی هنگام خواب شکل میگیرد، که به گردهمایی دی اکسید کربن در بدن منجر میشود.گردهمایی دی اکسید کربن گشاد شدن رگ هاي خونی در مغز را به همراه دارد، که به شکل گیری سردرد منجر میشود.

 

خستگی
احساس خستگی یا خستگی بیش از حد حتی پس از خواب کافی یکی دیگر از علامت هاي بروز دشوار در بدن هست. چنین علائمی می‌توانند نشان دهنده یک دشوار ریوی باشند.هنگامی که ریه ها عملکرد درستی ندارند، شما ممکن هست آسان‌تر از قبل خسته شوید. همین طور، به نظر نمیرسد حتی با دنبال کردن یک سبک زندگی تندرست قدرت و انرژی خود را باز یابید.

 

اگر ریه ها به میزان کافی اکسیژن در اختیار بدن قرار ندهند، سیستم هاي دیگر بدن نیز از این شرایط رنج میبرند و کل این شرایط میتواند به قیمت افت سطح انرژی تمام شود.سطوح پایین انرژی یک چرخه معیوب را شکل می‌دهند. خستگی شما را از ورزش کردن دور می‌کند و ورزش نکردن روی مقاومت بدن تاثیرگذار هست.

 

دشواری های خواب
اگر به واسطه دشواری های تنفسی در به خواب رفتن دشوار دارید یا خوابیدن روی یک صندلی برای شما آسان‌تر هست، این میتواند علامت اي از وجود دشوار در ریه ها باشد.استراحت کردن روی تختخواب می‌تواند موجب سخت‌تر کار کردن ریه ها شود. این می‌تواند روی کیفیت خواب شما تاثیرگذار باشد. همین طور، سرفه کردن طی شب در خواب عمیق اضطراب ایجاد می‌کند.

 

 به گزارش پارس ناز حتی یک شب بی خوابی اثر منفی روی سلامت جسمانی و روانی انسان دارد. پس تصور اینکه بی خوابی هاي مداوم چه نتیجه اي در پی خواهند داشت عمده دشوار نیست.اگر به طور مرتب شبها از خواب بیدار می‌شوید و در تنفس با دشوار مواجه هستید یا سرفه میکنید به دکتر مراجعه کنید.