پارس ناز پورتال

هشدارهای جدی درباره عرق کردن بیش از حد

هشدارهای جدی درباره عرق کردن بیش از حد

هشدارهای جدی درباره عرق کردن بیش از حد 

اگر بدن شما بیش از اندازه عرق میکند باید آنرا به عنوان یک هشدار برای سلامتی خود درنظر بگیرید و به دکتر مراجعه نمایید. تعریق میتواند در برخی موارد از مشکلات خاص بهداشتی حکایت کند.این که میزان تعرق بدنتان تا چه اندازه اي است، اگر چه به عواملی چون میزان فعالیت و سوخت و ساز بدن مرتبط است، با این حال میتواند در مورد وضعیت سلامتی پیام هایي را داشته باشد:

 

افت قندخون:

اگر در محیطی با دمای عادی و متوسط حضور دارید، اما همان‌ گونه به شدت عرق می‌کنید ممکن است افت قندخون مقصر اصلی این شرایط باشد. تعریق می‌تواند نشانه اي از افت قندخون خفیف، زمانی که قندخون به زیر ۷۰ میلی گرم در هر دسی لیتر رسیده است، باشد.

 

هنگامیکه قندخون افت میکند، تعریق بیشتر مواقع در پشت گردن و خط مو صورت می‌گیرد. به این شرایط هنگام شب باید توجه داشته باشید زیرا فرد ممکن است در خواب به شدت عرق کند و متوجه آن نباشد که این شرایط به نام هیپوگلیسمی شبانه نیز شناخته می‌شود.

 

نیاز به سدیم بیشتر:

این که عرق مقادیری نمک را در خود دارد سبب میشود که ما با از دست دادن آن به سدیم بیشتری احتیاج داشته باشیم. در مواقعی که عرق کردن سبب ایجاد سوزش چشم ها، خراشیدگی ها یا زخم هاي موجود بر روی سطح پوست شود، احساس بدی را روی پوست بدن‌تان به وجود آورد و یا لکه هاي سفیدی را روی لباس تان باقی گذارد، این درست زمانی است که شما به مصرف بیشتر سدیم احتیاج دارید.

 

بارداری یا یائسگی:

هورمونهای ترشح شده در طی بارداری و افزایش سوخت و ساز بدن میتواند باعث تحریک غدد عرق و افزایش تعریق می‌گردد. در طی یائسگی نیز، ترشح کم هورمون استروژن بر هیپوتالاموس و دمای بدن اثر میگذارد و باعث گرگرفتگی زنان یائسه میشود. برای دفع گرمای اضافی، رگ هاي خونی در پوست گشاد می‌شوند و غدد عرق را مجبور به فعالیت می‌کنند. با اینکار احساس برافروختگی کم می‌شود.

 

استرس:

استرس، عصبانیت و خجالت میتواند دلیلی برای عرق کردن باشد. فشار روحی باعث فعالیت غدد عرق در کف دستها و پاها می‌شود. به این دلیل است که هنگام عصبی بودن، دستها می لرزند.

 

مبارزه با یک بیماری:

زمانی که بیمار می‌شوید یا در شرف ابتلا به یک بیماری هستید، بدن برای مبارزه با عفونت هایي که بدان راه یافته، شروع به مبارزه میکند که یکی از نتایج این مبارزه تعریق است. البته دراین زمان عرق ممکن است بوی بدتری نسبت به حالت معمول آن داشته باشد. در نتیجه زمانی که بیش از اندازه و با بوی متفاوتی عرق می‌کنید این امکان وجوددارد که در حال ابتلا به یک بیماری واگیر دار باشید.

 

عوارض جانبی برخی داروها:

تعریق یکی از عوارض جانبی داروها است، از جمله: داروهای ضد افسردگی، داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب، داروهای فشار خون، داروهای سرطان و برخی داروهای دیابت.