پارس ناز پورتال

همه چیز درباره ریحان این سبزی محبوب

همه چیز درباره ریحان این سبزی محبوب

همه چیز درباره ریحان این سبزی محبوب 

سبزی ریحان همیشه و همه جا و در زمان های مختلف کاربرد داشته است و اتفاقا خواص مفید بسیاری نیز برای آن ذکر شده است. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که ریحان،‌ محبوب‌ترین سبزی نزد ایرانیان است. ریحان، سبزی بسیار مهمی است که خصلت‌های مختلفی دارد: بازکننده انسداد عروق مغزی، تحلیل ورم‌های جمیع اعضا، برطرف‌کننده تنگی نفس و ضعف معده، برطرف‌کننده نفخ و بادها.

 

خوردن عصاره ریحان با شکر، جهت رفع درد سینه، تنگی نفس و سرفه مفید است. حتی بوییدن ریحان برای سردرد گرم‌مزاجان و مسافرین مفید به شمار می‌رود. جویدن آن برای بهبود آفت دهان موثر است. تخم آن هم برای تمام مزاج‌ها مناسب به حساب می‌آید و در برابر سموم مقاومت می‌کند. ریحان، خاصیت ضدالتهابی دارد و از بروز زخم معده جلوگیری می‌کند.

 

گیاه دیگری که حائز اهمیت خاصی از منظر طب سنتی است، رازیانه نام دارد. رازیانه دارای خواص مختلفی است که می‌توان از آن‌ها به این موارد اشاره کرد: تحلیل‌برنده باد و اخلاط غلیظ، خشک‌کننده رطوبت، تقویت‌کننده معده، بازکننده انسداد مجاری سینه و کبد و طحال و کلیه و مثانه، و تسکین‌دهنده درد ناشی از سردی در آن‌ها. این گیاه علاوه بر این‌ها، ادرارآور و شیرافزا و بازکننده حیض محسوب می‌شود.

 

جوشانده تخم رازیانه با گل گاوزبان برای تپش قلب و استفاده از آن با انجیر و پرسیاوشان برای برطرف کردن سرفه و تنگی نفس مفید است. خوردن آن با گل‌قند نیز به تقویت معده و رفع بلغم آن کمک می‌کند. حتی چکاندن عصاره آن در چشم برای پیشگیری از آب‌مروارید و تقویت بینایی موثر است. جویدن نصف قاشق مرباخوری رازیانه بعد از غذا باعث از بین رفتن نفخ و درد معده و قولنج می‌شود.