پارس ناز پورتال

کمبود ویتامین A در بدن به نابینایی منجر می شود

کمبود ویتامین A در بدن به نابینایی منجر می شود

کمبود ویتامین A در بدن به نابینایی منجر می شود 

ویتامین A در بدن ارتباط مستقیمی با سلامت چشم دارد. علت خوب بودن هویج برای چشم ها هم این هست که ویتامین A در خود دارد. برای جلوگیری از کمبود ویتامین A، دنبال کردن یک رژیم خوراکی متعادل، سرشار از میوه ها و سبزیجات به جای بهره گیری از مکمل هاي ویتامین A اهمیت دارد.

 

 آیا با دیدن اطراف خود در محیط هاي تاریک و کم نور دچار مشکل هستید؟ آیا اغلب بیمار میشوید و به مریضی هاي گوناگون مبتلا می‌شوید؟ پیش از آن که این مساله را بپذیرید که از یک سیستم ایمنی ضعیف و مشکلات بینایی رنج می‌برید، اینکه آیا از رژیم خوراکی خود به میزان کافی ویتامین A دریافت میکنید را بررسی کنید.

 

به گزارش “اسپون یونیورسیتی”، بدن انسان برای ارائه عملکرد عادی به ویتامین A نیاز دارد و این ماده مغذی نقشی مهم در عملکرد سیستم ایمنی، ساخت مانند، رشد استخوان، بینایی، سلامت پوست و رشد سلولی ایفا می‌کند. این ماده مغذی میتواند تفاوت اساسی در بهزیستی و سلامت کلی شما ایجاد کند.

 

دو نوع ویتامین A وجود دارند: بتاکاروتن و ویتامین A فعال. ویتامین A فعال از مواد خوراکی حیوانی سرچشمه میگیرد. این نوع از ویتامین A می‌تواند به صورت مستقیم توسط بدن مورد بهره گیری قرار بگیرد بدون اینکه نیاز به مرحله تبدیل باشد.از سوی دیگر، بتا کاروتن از میوه ها و سبزیجات رنگارنگ ناشی میشود. بتا کاروتن پیش از آن که توسط بدن مورد بهره گیری قرار بگیرد باید به ویتامین A تبدیل شود.

 

 به گزارش پارس ناز برای جلوگیری از کمبود ویتامین A، دنبال کردن یک رژیم خوراکی متعادل، سرشار از میوه ها و سبزیجات به جای بهره گیری از مکمل هاي ویتامین A اهمیت دارد. از جمله مواد خوراکی سرشار از ویتامین A میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

هویج

سیب زمینی شیرین

کلم کیل

اسفناج

زردآلو

کلم بروکلی

کره

تخم مرغ

 

ذکر این نکته اهمیت دارد که ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی هست که در بدن برای مدت زمانی طولانی ذخیره میشود. از این رو، پرهیز از مصرف بیش از اندازه آن نیز اهمیت دارد زیرا این شرایط میتواند به مسمومیت با ویتامین A منجر شود. اگر نسبت به کمبود ویتامین A مشکوک هستید پیش از مصرف هر گونه مکمل ویتامین A با دکتر خود مشورت کنید.