پارس ناز پورتال

گلویتان درد می‌کند و هنوز راه چاره‌ای برای آن پیدا نکرده‌اید

گلویتان درد می‌کند و هنوز راه چاره‌ای برای آن پیدا نکرده‌اید


اگر چند روزی است گلویتان درد می‌کند و هنوز راه چاره‌ای برای آن پیدا نکرده‌اید می‌توانید از روش‌های درمان خانگی استفاده کنید. البته این روش‌ها از نظر متخصصین بهداشت و درمان هم تایید شده است.

1) مصرف مایعات را دو برابر معمول کنید. مایعات باعث رقیق ‌شدن خلط و تسریع خروج آن می‌شود.

2) از عسل و لیمو ترش استفاده کنید. یک قاشق عسل و آب یک عدد لیمو ترش را در یک لیوان آب داغ حل کنید و بگذارید در دمای اتاق سرد شود و سپس آن‌را جرعه جرعه بنوشید. عسل درد گلو را تسکین داده و لیمو به کاهش خلط کمک می‌کند.

3) آب نمک ولرم غرغره کنید. نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کرده، آن را غرغره کنید وسپس آب دهانتان را تف کنید. این کار هم باعث تسکین گلودرد و هم خروج آسان‌تر ترشحات می‌شود. دقت کنید که محلول زیاد شور نشود چون تأثیر آن از بین می‌رود.

4) آب‌نبات بمکید. این کار به خودی خود آرام بخش نیست، اما با تحریک بزاق موجب شست و شو و تمیز‌شدن حلق می‌شود.

5) هوای منزل را مرطوب نگه‌ دارید. این کار از خشک‌شدن غشای مخاط راه تنفسی جلوگیری کرده و سوزش آن را کم می‌کند تا بتوانید راحت‌تر بخوابید. آب دستگاه بخور را هر روز عوض کنید و حداقل هر 3 روز یک بار آن را بشویید تا از تجمع قارچ‌ها و باکتری‌های مضر در آن جلوگیری شود.

6) سیگار نکشید. دود سیگار گلو را تحریک می‌کند. حداقل وقتی شما یا کودکتان بیمار هستید، سیگار نکشید و از تمام گازهایی که بر اثر پاک کننده‌های خانگی (مثل سفیدکننده یا جرم‌گیر) یا بوی رنگ متصاعد می‌شود، دوری کنید.

7) اگر گلودرد موجب تغییر صدای شما شده، به این معنی است که تارهای صوتی شما بر اثر التهاب آسیب دیده‌اند؛ بنابراین صحبت‌کردن برای شما خوب نیست و ممکن است باعث لارنژیت و قطع صدای شما شود.