پارس ناز پورتال

مقایسه تبلت گلكسی تب دو و آیپد اپل! + عکس

مقایسه تبلت گلكسی تب دو و آیپد اپل! + عکس
تفاوت‌ها بین رایانه لوحه‌ای (تبلت) كهكشان دو 1‌/‌10 اینچی سامسونگ (Samsung Galaxy Tab 2 10.1) و 3 آیپد اپل (Apple iPad) آنچنان عمیق است كه مقایسه این دو رایانه لوحه‌ای را بسیار مشكل می‌كند. امروزه انتخاب بین آیپد و گلكسی تب با توجه به نزدیكی مشخصات و ویژگی‌های آنها برای بیشتر طرفداران دشوار است.

دومین تبلت كهكشان 1‌/‌10 اینچی را باید نسل دوم تبلت‌های گلكسی سامسونگ به حساب آوردكه با مجموعه‌ برنامه‌های نرم‌افزاری كاربردی مختص خودش كه سامسونگ آنها را به‌صورت پیش تنظیم روی آن نصب و به بازار عرضه كرده است. این در حالی است كه آیپد علاوه بر پرفروش‌ترین رایانه لوحه‌ای فعلی بازار، تا به امروز عنوان پرطرفدارترین وسیله رایانه‌ای را نیز به خود اختصاص داده است. البته هدف شركت سازنده گلكسی دو 1‌/‌10 تنها رقابت با آیپد نبوده است، اما خواه‌ناخواه هر كسی كه قصد تهیه و خرید یك رایانه لوحه‌ای جدید را دارد، ناگزیر این سوال در ذهن او جرقه خواهد زد كه كدام برای من بهتر است و باید گلكسی تب سامسونگ را بخرم یا آیپد اپل را؟

 
 
صفحه نمایش

تبلت گلكسی جدید صفحه نمایشی درست به اندازه نگارش قبلی دارد، به همان روشنی كهكشان قبلی هر دو وزنی بسیار سبك دارند. صفحه نمایش دومین گلكسی تب 1‌/‌10 اینچی تا حد زیادی با صفحه آیپد یك قابل مقایسه است؛‌ اما اگر همین مقایسه را بین گلكسی 2 و آیپد 3 انجام دهید، قضیه به‌طور كلی تفاوت خواهد داشت؛ زیرا تفكیك‌پذیری (رزولوشن) صفحه نمایش 7‌/‌9 اینچی آیپد جدید 2048 در 1536 پیكسل و این مقدار برای سطح صفحه 1‌/‌10 اینچی كهكشان 2 سامسونگ 1280 در 800 یعنی تقریبا نصف آیپد 3 است.

مقدار تراكم پیكسل‌ها در هر اینچ مربع از سطح صفحه نمایش آیپد 264 پیكسل و همین مقدار برای دومین گلكسی تب 149 پیكسل در اینچ مربع است كه جای هیچ رقابتی را با آیپد 3 نمی‌گذارد! اما در مقایسه با آیپد 2 شما شاهد رقابت داغ‌تری هستید؛ زیرا صفحه نمایش 7‌/‌9 اینچی آیپد 2 رزولوشن 1024 در 768 پیكسلی دارد كه در هر اینچ مربع دارای 132 عدد پیكسل است كه از تراكم پیكسل‌های تصویری گلكسی تب 2 كمتر است.

 

دوربین

دوربین پشتی گلكسی تب 2‌/‌3 مگاپیكسلی است، در حالی كه دوربین آیپد 2 كمتر از یك مگاپیكسل بوده و اصلا جالب نیست.

پردازنده

هر دو تبلت گلكسی تب و آیپد 2 پردازنده‌های 2 هسته‌ای(dual-core) درون خود دارند. اگر چه پردازنده تگزاس اینسترومنت OMAP4 گلكسی تب 2 و پردازنده A5 اپل آیپد 2 قدیمی هستند، اما هر دوی آنها از سرعت كافی برای پاسخگویی به نیازهای كاربران عادی برخوردارند.

 
 
نرم‌افزارهای كاربردی

با توجه به این‌كه گلكسی تب 2 و آیپد2 در حال حاضر در بازار قیمتی مشابه دارند، برنامه‌های كاربردی (Apps) این تبلت‌هاست كه به معنای واقعی برتری هریك از آنها را تعیین می‌كند. فروشگاه آنلاین Apple iTunes app به‌طور كامل از نظر نظم و روزآمدی به همان خوبی است كه از یك فروشگاه آنلاین برنامه‌های نرم‌افزاری كاربردی انتظار می‌رود، این در حالی است كه كیفیت فروشگاه Google Play app در حد و اندازه آن نیست.

با این حال هر دو فروشگاه نرم‌افزاری از گستردگی كافی برخوردار بوده و هر یك برای خود برنامه‌هایی را به عنوان برگ برنده دارد. اما این شما هستید كه باید بگویید برنامه‌های عرضه شده برای دانلود كدام یك از آنها برتر است و از بین سیستم عامل اپل و اندروید (Android) كدام یك سریع‌تر بوده و از هماهنگی بهتری با رایانه‌های لوحه‌ای مربوط به خود برخوردارند.

قابلیت‌ ها و ویژگی‌ های دیگر

گلكسی تب دو 1‌/‌10 اینچی یك IR-blaster درون ساخت دارد كه كاربر با استفاده از آن می‌تواند بدون نیاز به هیچ سخت‌افزار اضافی دیگر، از روی تبلت خود كانال‌های تلویزیون را عوض كند. برای آیپد نیز لوازم جانبی خیلی زیادی در بازار موجود است كه قابل شمارش نیست.

جمع‌ بندی

گستردگی لوازم جانبی، فروشگاه app و بازی‌های آیپد گویای آن است كه شبكه اپل پشتیبانی بهتری برای رایانه لوحه‌ای خود ارائه می‌كند؛ اما در نهایت این خود شما هستید كه باید به اندازه كافی مطالعه و تحقیق كرده و آنها را امتحان كنید تا با توجه به نیازها و انتظارات خود از یك تبلت خوب بتوانید تشخیص دهید كه تبلت گلكسی تب 2 برای شما بهتر است یا آیپد 2؟