پارس ناز پورتال

هزینه ها و چالش های راه اندازی فودکورت

هزینه ها و چالش های راه اندازی فودکورت

راه اندازی فودکورت به هزینه‌های خاصی نیاز دارد و همیشه با چالش‌های مشخصی همراه است. افرادی که تصمیم دارند یک فودکورت موفق راه‌اندازی کنند، باید قبل از انجام هر کاری با تجهیزات، هزینه‌ها و چالش‌های آن آشنا شوند.

 

بدون اطلاع از این موارد، شانس موفقیت آن‌ها در راه‌اندازی و افتتاح یک رستوران یا فودکورت به‌حداقل می‌رسد. تامین تجهیزات و هزینه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی آن و مقابله با این چالش‌ها کار دشواری نخواهد بود.

 

تجهیزات لازم برای راه اندازی فودکورت

علاوه‌بر تجهیزات لازم برای آماده‌سازی، پخت‌وپز و نگه‌داری غذا، تجهیزات دیگری برای راه‌اندازی و تاسیس یک فودکورت نیاز است. تجهیزات لازم برای سالن فودکورت به تجهیزاتی گفته می‌شود که در معرض دید مشتریان قرار می‌گیرند.

 

کارکنان فودکورت برخلاف تجهیزات آماده‌سازی یا پخت غذا با تجهیزات سالن فودکورت به‌طور مستقیم سروکار ندارند. افراد در روند راه اندازی فودکورت برای انتخاب تجهیزات سالن باید به سبک آن دقت کنند. تجهیزات لازم برای سالن فودکورت شامل موارد زیر می‌شوند:

 

میز و صندلی

میز و صندلی‌ها نقش بسیار مهمی در سالن یک فودکورت یا رستوران دارند و همان‌طور که گفته شد باید متناسب با سبک رستوران و غذاهای آن و متناسب با سلیقه بنیانگذار فودکورت انتخاب شوند. به‌طور معمول در فودکورت‌هایی که غذاهای سنتی سرو می‌شود، افراد میز و صندلی‌های با طرح‌های قدیمی و سنتی برمی‌گزینند.

 

درحالی‌که میز و صندلی‌هایی با نمای مدرن برای رستوران‌ها و فست‌فودها مناسب هستند. جنس و تعداد میز و صندلی یکی از عوامل تاثیرگذار بر هزینه‌های راه اندازی فودکورت به‌حساب می‌آید.

 

ظروف سرو غذاها

یکی دیگر از وسایلی که در سالن‌های فوت کورت مورد استفاده قرار می‌گیرد، ظروف سرو غذاها هستند. برای سرو هر نوع غذایی ظروف خاصی مورد نیاز است. از ظروف اصلی برای سرو غذا می‌توان بشقاب‌ها و کاسه‌ها در اندازه‌های مختلف، قاشق، کارد و چنگال، فنجان و لیوان در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف، ظرف دسر و ظرف سس را نام برد.

 

در کنار ظروف افراد باید برای سالن فودکوردت تعدادی رومیزی و دستمال‌های پارچه‌ای نیز درنظر بگیرند. قبل از خرید این ظروف افراد باید تعداد ظرف‌های مورد نیاز را مشخص کنند و احتمال شکستگی آن‌ها را نیز درنظر بگیرند.

 

کانتر صندوق

در هنگام راه اندازی فودکورت افراد باید تصمیم بگیرند که برای هر غرفه یک صندوق مجزا بگذارند یا تمامی غرفه‌ها ازطریق یک صندوق عملیات فروش را انجام دهند. کانتر صندوق یکی از مهم‌ترین اجزای هر رستوران یا فودکورت به‌حساب می‌آید که غالبا در قسمت سالن قرار می‌گیرد.

 

همه چیز از ثبت سفارشات گرفته تا مدیریت ارتباط با مشتریان و گزارش‌دهی در کانتر صندوق صورت می‌گیرد. بنابراین باید فضای کافی برای قراردادن کامپیوتر دارای نرم‌ افزار رستوران، چاپگر رسید، چاپگر آشپزخانه، کشوهای نقدی و پایانه‌های پرداخت داشته باشد.

 

هزینه‌های راه‌اندازی فودکورت

افرادی که به فکر راه‌اندازی یک فودکورت هستند، علاوه‌بر اطلاع داشتن از تجهیزات آن باید هزینه‌های راه‌اندازی آن را نیز برآورد کنند. هزینه‌های راه اندازی فودکورت باتوجه‌به عوامل مختلف احتمال دارد تغییر کند. به‌طور کلی برای راه‌اندازی رستوران‌ها و فودکورت‌ها افراد به هزینه‌های زیر نیاز دارند:

 

هزینه مکان فودکورت

هزینه‌ای که افراد برای اجاره یا خرید یک مکان برای فودکورت می‌پردازند یکی از اصلی‌ترین بخش‌های هزینه راه‌اندازی درنظر گرفته می‌شود. بهتر است افراد باتوجه‌به بودجه خود جای مناسب را برگزینند.

 

هزینه بازسازی و فضای رستوران

پس از انتخاب مکان مناسب نوبت به بازسازی و دیزاین فودکورت می‌رسد. در این مرحله برای طراحی قسمت‌های مختلف نیز به هزینه‌های خاص خود نیاز دارد تا یک مکان به یک فودکورت تبدیل شود.

هزینه خرید تجهیزات فودکورت

هزینه خرید تجهیزات فودکورت

تحهیزاتی که برای یک فودکورت انتخاب می‌شوند شامل دو بخش تجهیرات آشپزخانه و تجهیزات سالن هستند. این تجهیزات باید هم ازنظر کارایی و هم ازنظر زیبایی باید مناسب درنظر گرفته شوند. هزینه‌ای که برای خرید تجهیزات فودکورت مانند منو دیجیتال صرف می‌شود، یکی از مهم‌ترین بخش‌های هزینه راه اندازی فودکورت خواهد بود.

 

هزینه دریافت مجوزها

در هنگام راه‌اندازی و افتتاح یک فودکورت افراد باید مجوزهای لازم را از نهادهای مربوطه دریافت کنند. برای انجام این کار آن‌ها باید هزینه‌های مشخصی را بپردازند.

 

هزینه خرید مواد اولیه

پس از پشت سرگذاشتن تمام مراحل فوق و راه‌اندازی یک رستوران یا فودکورت، افراد برای تهیه غذاهای منوی خود به مواداولیه باکیفیت نیاز دارند. خرید مواداولیه باکیفیت نیز به یک هزینه مجزا نیاز خواهد داشت.

 

هزینه پرداخت دستمزد کارکنان

در پروسه و روند راه‌اندازی و تاسیس یک رستوران یا فودکورت احتمال دارد افراد در ماه‌های اولیه سود زیادی دریافت نکنند. به‌همین دلیل توصیه می‌شود برای پیشبرد اهداف فودکورت بودجه‌ای را از قبل برای پرداخت حقوق کارکنان کنار بگذارند تا درصورت نیاز از آن بهره ببرند.

 

هزینه تبلیغات

پس از راه اندازی فودکورت افراد کمی از وجود آن خبر خواهند داشت. برای اطلاع‌رسانی و جذب مشتریان بیشتر، افراد باید بودجه‌ای را برای هزینه تبلیغات فودکورت اختصاص دهند.

 

هزینه‌های ثابت در راه‌اندازی فودکورت

فودکورت‌ها نیز همانند سایر کسب‌وکارها هزینه‌های ثابتی همچون هزینه آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت و مواردی از این قبیل دارند. اختصاص دادن بخشی از بودجه به این هزینه‌ها از موارد اساسی راه‌اندازی و تاسیس رستوران یا فودکورت به‌حساب می‌آید.

 

سرمایه مورد نیاز جهت راه‌اندازی فودکورت

با توجه‌به موارد ذکرشده دررابطه‌با هزینه‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی یک رستوران یا فودکورت، نمی‌توان به‌طور دقیق مبلغی را برای سرمایه این کار تعیین کرد. سرمایه موردنیاز جهت راه‌اندازی آن با توجه به مکان، سبک دیزاین و طراحی آن، نوع و جنس تجهیزات، غذاهای منو، تعداد کارکنان و نحوه تبلیغات متغیر خواهد بود.

 

چالش‌های راه‌اندازی فودکورت

راه اندازی فودکورت با چالش‌های زیادی همراه است که می‌تواند حتی با تجربه‌ترین و حرفه‌ای‌ترین افراد را در مدیریت آن خسته و ناامید کند. این چالش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

 

  • یافتن و استخدام کارکنان ماهر و متعهد یکی از چالش‌های اصلی راه‌اندازی و تاسیس فودکورت‌های موفق است.

 

  • مدیریت هزینه‌های غذا و قیمت‌گذاری آیتم‌های منو یکی دیگر از بزرگ‌ترین چالش‌های راه‌اندازی این کسب‌وکار به‌حساب می‌آید.

 

  • تضمین ایمنی و بهداشت مواد غذایی یکی از مهم‌ترین و درعین‌حال دشوارترین چالش‌ها برای مدیران رستوران و فودکورت خواهد بود.

 

  • چالش دیگر در راه‌اندازی یک رستوران یا فودکورت حفظ همان سطح کیفیت، ثبات و اعتماد در تعامل با هر مشتری است.

 

  • در صنعت رستوران‌داری افراد باید با تغییر روند بازار و ترجیحات مشتری سازگار شوند.

هزینه‌های راه‌اندازی فودکورت

جمع‌بندی

راه اندازی فودکورت یک فرآیند سخت و پیچیده نیست. به‌منظور موفقیت افراد در این پروسه به آن‌ها پیشنهاد می‌شود، ابتدا یک چک لیست از تجهیزات لازم برای فودکورت تهیه کنند. سپس نوبت به برآورد هزینه‌های راه‌اندازی آن می‌رسد.

 

پس از مشخص‌شدن سرمایه و راه‌اندازی این کسب‌و‌کار، افراد با چالش‌هایی روبه‌رو خواهند شد. بنابراین باید آن‌ها مسائل پیش‌رو را بشناسند تا بهتر این چالش‌ها را برطرف سازند.