پارس ناز پورتال

چطور تدوینگر شویم؟ – 5 گام مهم تا ادیتور حرفه ای شدن

چطور تدوینگر شویم؟ – 5 گام مهم تا ادیتور حرفه ای شدن

اگر شما هم به فیلم سازی و تدوینگر شدن علاقه مند هستید، باید مثل هر تخصص دیگری مسیر حرفه ای شدن در آن را به درستی طی کنید. یک تدوینگر یا ادیتور فیلم در واقع کارگردان دوم فیلم است که با ویرایش دقیق فیلم، برش زدن بخش های زائد، افزودن جلوه های ویژه، ویرایش صدا و… روح تازه ای به فیلم می بخشد و آن را آماده برای انتشار در بازار می کند.

 

بنابراین نقش تدوینگر در پروسه تولید فیلم اعم از فیلم سینمایی، آموزشی، مستند و… بسیار مهم و حساس است. یک ادیتور فیلم باید به خوبی با ابزارها و نرم افزارهای مختلف آشنا باشد و تجربه کافی کار با آنها را داشته باشد تا چالش های پیش رو را یکی پس از دیگری برطرف می کند. ما در این مطلب به شما خواهیم گفت که برای تدوینگر شدن باید چه مسیری را طی کنید و تا حرفه ای شدن باید چه گام هایی را بردارید.

 

چطور تدوینگر شویم؟

تدوینگر شدن قبل از هرچیزی علاقه سرشار شما به این حوزه را می طلبد. اگر خلاقیت و علاقه کافی در خود احساس می کنید و تدوین فیلم برای شما کاری هیجان انگیز می باشد، شما اولین و مهم ترین گام برای تبدیل شدن به یک ادیتور موفق را برداشته اید. در ادامه از نقطه شروع به شما خواهیم گفت که چه کارهایی را باید برای تبدیل شدن به یک تدوینگر انجام دهید.

 

گام اول – نرم افزارهای ویرایش فیلم را یاد بگیرید.

اولین و مهم ترین مرحله در تدوینگر شدن یادگیری نرم افزارهای مرتبط با آن است. شما اگر علم سرشاری از فیلمسازی و کارگردانی داشته باشید اما کار با نرم افزارهای تدوین را بلد نباشید، هیچ گاه تدوینگر نخواهید بود. بنابراین نقطه شروع برای شما یادگیری نرم افزارهای ادیت فیلم است که در ادامه به طور مختصر آنها را معرفی خواهیم کرد:

 

1- نرم افزار پریمیر:

نرم افزار پریمیر (Adobe Premiere) یکی از مهم ترین نرم افزارها در صنعت فیلم سازی است. از این نرم افزار پرکاربرد در زمینه ویرایش و ادیت فیلم و محتواهای ویدئویی استفاده می شود. به کمک پریمیر پرو می توان بدون محدودیت فیلم ها و ویدئوهای مختلف را با نهایت کیفیت تدوین و ویرایش کرد و بهترین خروجی ها را گرفت.

 

شما در پریمیر می توانید از افکت های گرافیکی جذاب استفاده کنید و فیلم یا ویدئو خود را جذاب تر کنید.پریمیر از بسیاری از فرمت های ویدئویی و صوتی و کدک ها در سیستم عامل ویندوز و مک پشتیبانی می کند. شما به کمک Premiere می توانید ویرایش 3 بعدی انجام دهید که یک امکان فوق العاده محسوب می شود.

 

انتقال فایل ها از فتوشاپ به پریمیر به راحتی قابل انجام است. امکان جالبی که پریمیر در اختیار قرار می دهد این است که می توانید فایل ها را در فتوشاپ ویرایش کنید و همزمان تغییرات همان فایل را در پریمیر مشاهده کنید. همچنین پریمیر از فناوری استودیو مجازی پشتیبانی می کند که به شما امکان کار همزمان بر روی چندین پروژه را می دهد.

 

یادگیری پریمیر کار دشواری نیست و شما می توانید با گذراندن یک دوره آموزش پریمیر صفر تا صد کار با این نرم افزار را به طور کامل یاد بگیرید. پس از یادگیری تمامی ابزارها و منوها باید چند پروژه کوچک و بزرگ برای خودتان تعریف کنید و بر روی آنها کار کنید تا کاربرد هر ابزار را بهتر درک کنید.

 

گونه‌ای طراحی شده تا کاربران بتوانند ویدیوهای خود را به طور مستقیم درون برنامه وارد کنند. به این شکل، دیگر مشکلات مربوط به روند تبدیل فایل‌ها و فرمت‌های مختلف برایتان پیش نخواهد آمد.

 

2- نرم افزار افتر افکت (After effects):

افتر افکت (After effects) یکی از محبوب ترین و قدرتمندترین نرم افزارهای ساخت انیمیشن و تدوین فیلم شناخته می شود که دریایی از امکانات را برای شما فراهم می کند.نرم افزار افتر افکت در واقع یک نرم افزار 2.5 بعدی است که بیشتر با هدف ساخت انیمیشن و جلوه های ویژه و ترکیب تصاویر متحرک با یکدیگر ساخته و معرفی شده است.

 

در افترافکت شما به تعداد زیادی افکت برای ایجاد تغییر در تصاویر دسترسی دارید و می توانید به کمک آنها خلاقیت خود را به طور کامل بیدار کنید.همچنین در افتر افکت می توانید چشم نوازترین جلوه های بصری را خلق کنید. در افتر افکت می توانید انفجار، دود، آتش و… را به زیباترین شکل ممکن به فیلم های خود اضافه کنید.

 

با جابه جا کردن و تغییر در لایه ها در افتر افکت می توانید اثر هنری خود را خاص تر و جذاب تر کنید. همچنین می توانید در افتر افکت از پرده سبز برای جدا کردن پس زمینه از فیلم و جایگزین کردن آن با تصاویر دیگر استفاده کنید.

 

به طور خلاصه افتر افکت یکی از ابزارهای مهم جعبه ابزار شما به عنوان یک تدوینگر حرفه ای است و اگر می خواهید به یک ادیتور خلاق و حرفه ای تبدیل شوید حتما باید یادگیری افتر افکت را نیز در برنامه خود داشته باشید.

 

یادگیری افتر افکت نیز با گذراندن دوره های آموزش افتر افکت برای شما به سادگی ممکن خواهد بود و با کمی تمرین و انجام پروژه های عملی می توانید به کار با آن مسلط شوید.

چطور تدوینگر شویم؟ - 5 گام مهم تا ادیتور حرفه ای شدن

3- سینمافوردی (Cinema 4D)

سینمافوردی (Cinema 4D) یک نرم افزار مدل سازی، رندرینگ و انیمیشن سازی است که توسط کمپانی Maxon ساخته و معرفی شده است. در سینمافوردی شما امکانات متنوعی از جمله مدلسازی رویه ای و چند ضلعی، متحرک سازی، ساخت بافت یا تکسچر، نورپردازی و… در اختیار شما قرار دارد.

 

سینما فوردی برای طراحان سه بعدی کاری که می خواهند آثار هنری خاص و خلاقانه خلق کنند بسیار مفید است. سینمافوردی دارای ویژگی ها و ابزارهای بسیار متنوعی است که به شما در خلق آثار متفاوت کمک می کنند.

 

تاکنون آثار به یاد ماندنی بسیاری در سینمای دنیا به کمک سینمافوردی ساخته و منتشر شده اند که از میان آنها می توان به Spiderman، The Girl with the Dragon Tattoo، The Golden Compass، Beowulf و Surf’s Up اشاره کرد.

 

کار با سینمافوردی حتی برای افراد مبتدی نیز قابل درک و ممکن است که این مساله نشان از رابط کاربری ساده و قابل فهم این نرم افزار دارد. فضای کاری در سینمافوردی کاملا بصری و قابل فهم بوده و با کمی کار با آن می توانید نقش هر بخش را درک کنید.

 

به طور کلی یادگیری سینمافوردی نیز مانند پریمیر و افتر افکت کار دشواری نبوده و با گذراندن یک دوره آموزش سینمافوردی می توانید کار با آن را به طور کامل بیاموزید. اگر قبل از یادگیری سینمافوردی با افترافکت کار کرده باشید با سرعت خیلی زیادی بر این نرم افزار مسلط خواهید شد.

 

گام دوم – مطالعه و بررسی فیلم ها و آثار مهم

بعد از یادگیری نرم افزارهای تدوین فیلم و تولید جلوه های بصری، حالا باید مطالعات خود را بر روی آثار مهم سینمایی شروع کنید. شما در صورتی می توانید تدوینگر حرفه ای باشید که تدوین های حرفه ای را بررسی و آنالیز کنید و نحوه مونتاژ آنها را یاد بگیرید.

 

تعدادی از فیلم های مورد علاقه خود را انتخاب کنید و فریم به فریم آنها را شروع به بررسی کنید. از هیچ صحنه ای بی دقت عبور نکنید و تمامی جزییات را زیر نظر بگیرید. اگر تدوین بخشی از فیلم برایتان مبهم است چندین و چندبار آن را ببینید را بتوانید رازهای پشت پرده آن را کشف کنید.

 

گام سوم – مراحل اصلی تدوین را یاد بگیرید.

شما قبل از شروع به کار و ورود جدی به حوزه تدوین باید 3 مرحله اساسی تدوین را به خوبی بشناسید و بر اساس آنها پیش بروید. به طور کلی تدوین شامل 3 مرحله اصلی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

 

مرحله Assembly:

در این مرحله تدوینگر پلان ها را در کنار هم قرار می دهد تا به یک دید کلی از فرآیند تدوین دست پیدا کند. در این مرحله فقط باید پلان ها در کنار هم و به طور منظم قرار گیرند.

 

مرحله Rafcut:

در این مرحله تدوینگر بخش های اضافه فیلم را که در زمان فیلمبرداری برای تدوین راحت تر قرار داده شده باید برش دهد. در واقع کارگردان هر پلان را از ابتدا و انتها کمی طولانی تر می گیرد تا در تدوین مشکلی بوجود نیاید.

 

مرحله Finecut:

در این مرحله پلان های برش خورده در کنار یکدیگر قرار می گیرند و نظارت و تغییرات نهایی بر روی آنها اعمال می شود تا در نهایت تدوینگر به یک فیلم یکپارچه و بی نقص برسد.

چطور تدوینگر شویم؟ - 5 گام مهم تا ادیتور حرفه ای شدن

گام چهارم – به صورت فریلنسری کار را شروع کنید.

حالا که تمامی گام های قبل را طی کرده اید زمان آن رسیده تا به طور عملی دست به کار شوید و چند پروژه کوچک را انجام دهید. در سایت های فریلنسری مثل کارخانه (Karkhane.com) و پونیشا (Ponisha.com) می توانید پروژه های تدوین فیلم مناسبی پیدا کنید و آنها را انجام دهید. سعی کنید با پروژه های بسیار کوچک کار را شروع کنید و با افزایش اعتماد به نفس خود در تدوین به سراغ پروژه های بزرگتر و پیچیده تر بروید.

 

گام پنجم – دستیار تدوینگر شوید.

پس از اینکه چند پروژه کوچک و متوسط فریلنسری را انجام دادید، بهترین کار فعالیت به عنوان دستیار تدوینگر است. قرار گرفتن در کنار یک تدوینگر حرفه ای می تواند یک فرصت طلایی برای شما باشد. شما علاوه بر اینکه می توانید تمامی عملیات و ترفندها را با چشمان خود از نزدیک ببینید، می توانید سوالات خود را نیز از تدوینگر بپرسید و پیشرفت چشم گیری داشته باشید.

 

بسیاری از تدوینگران حرفه ای و بزرگ امروزی کار خود را با دستیار بودن شروع کرده اند. طی کردن این مرحله برای اینکه بتوانید خودتان از پس تدوین کامل یک پروژه بزرگ بر بیایید بسیار مهم و حیاتی است و علاوه بر آن می تواند به شما کمک کند یک مسیر چندساله برای یادگیری بسیاری از ترفندها و تکنیک ها را طی مدت بسیار کوتاه تری طی کنید.

 

جمع بندی

ما در این مطلب به طور کامل مسیر تدوینگر شدن را در 5 گام به شما آموزش دادیم. شما برای تبدیل شدن به یک ادیتور حرفه ای فقط کافیست تا این 5 گام را با دقت و حوصله طی کنید. یکی از تفاوت های بزرگ بین افرادی که در این مسیر موفق می شوند و افرادی که نمی توانند به موفقیت های چشم گیری دست پیدا کنند این است که گام شماره پنجم را به اندازه کافی جدی نمی گیرند.

 

در واقع تفاوت بسیار زیادی بین تدوین یک فیلم آموزشی با یک فیلم سینمایی به عنوان یک پروژه بزرگ وجود دارد که فقط می توانید با فعالیت به عنوان یک دستیار تدوینگر در کنار تدوینگر اصلی فیلم به این تفاوت ها پی ببرید.