پارس ناز پورتال

آیا مصرف مکمل های کلاژن می تواند مفید باشد؟

آیا مصرف مکمل های کلاژن می تواند مفید باشد؟

آیا مصرف مکمل های کلاژن می تواند مفید باشد؟ 

مکمل هاي کلاژنی این روزها به وفور در بازار یافت می‌شوند و به خصوص افراد ورزشکار در رشته بدن سازی از آن بسیار بهره گیری می کنند. با خواندن این مطلب به پاسخ این پرسش خواهید رسید. مکملهای کلاژنی به سبب فایده‌هاي بسیاری طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند، اما آیا پژوهشها نیز این گفته را اثبات میکند؟ در ادامه به پاسخ این پرسش خواهید رسید.

 

شاید اسم کلاژن را بعنوان کلمه اي که امروزه بر سر زبانها افتاده شنیده باشید؛ کلاژن نوعی پروتئین ساختاری هست که بدن را محکم میکند؛ این ماده به پوست، مو، تاندونها و رباطهای مان انعطاف‌پذیری می بخشد، همین طور استخوانها و غضروفهای‌مان را قوی و ساختاربندی می‌کند.

 

کلاژن از تعداد زیادی آمینو اسید به نامهای گلیسین، پرولین، الانین، هیدروکسی پرولین و گلوتامیک اسید تشکیل شده هست.یک مولکول کلاژن از سه زنجیره پروتئینی تشکیل شده که به دور یکدیگر پیچیده اند.مولکولهای کلاژن به گونه اي ویژه کنار یکدیگر به‌صورت منظم قرار میگیرند و ریز رشته را می‌سازند؛ بسیاری از ریز رشته‌ها به دور همدیگر می‌پیچند تا کلاژن را تشکیل دهند.

 

کلاژن هیدرولیز شده و پپتیدهای کلاژنی قطعه‌هاي کوچکتری از کلاژن میباشند که نسبت به انواع دیگر کلاژن هضمشان ساده تر هست.کلاژن نیز مثل دیگر پروتئین ها قابلیت تجزیه شدن به آمینو اسید توسط آنزیم هاي موجود داخل شکمی را داراست. این آمینو اسیدها به وسیله سیاه رگ دروازه اي از راه خون وارد کبد می‌شوند.

 

هر مقدار از این آمینو اسیدها که در کبد مورد بهره گیری قرار نگیرد، دوباره به جریان خون برمی گردد تا مورد بهره گیری اعضای دیگر بدن قرار گیرد.فرقی ندارد که چه نوع کلاژنی مصرف کرده باشید، گلاتین ژلاتین ماده‌اي جامد نیمه شفاف، بی‌رنگ، ترد و کمابیش بی‌مزه هست که از کلاژن درون پوست و استخوان جانوران به‌دست می آید یا کلاژن هیدرولیزشده پپتیدهای کلاژن هردو نوع این کلاژنها به آمینو اسیدها و بلوکه هاي اصلی تمامی پروتئینها تجزیه می‌شوند.

 

چرا این موضوع مهم هست؟ خب، این مثل این نیست که گلبولهای کلاژن در جریان خونتان شناور باشند و حفره هاي شکمیتان را پرکنند یا پف زیر چشمتان را جمع کنند. درحقیقت چیزی که اتفاق میوفتد این هست که، «با کمک ویتامین C»، سلولهای شما با کمک آمینو اسیدهای موجود کلاژن می سازند.

 

اما هنوز هم مصرف کلاژن قابل هضم اهمیت دارد، زیرا خوردن کلاژن باعث می‌شود شما آمینو اسیدی که برای تولید و بازیابی بافت اصلی کلاژن مثل پوست، مو، تاندونها و استخوانها و غضروفها مصرف می‌شوند را در اختیار بدنتان قرار دهید.خوب هست بدانید که، در ۴۰ سالگی، کلاژن تولیدی سریعتر از میزان مورد نیاز بدن مصرف میشوند

 

و بیست سال پس از آن نیمی از کلاژن داخل بدن دیگر به طور کلی از بین رفته هست. خبر خوب چیست؟ شما می‌توانید از مکمل هاي کلاژنی بهره گیری کرده تا ذخایر بدنتان را دوباره به دست آورید.اکنون با دانستن این اطلاعات به‌نظر شما کلاژن خوب هست یا زیان آور؟ در ادامه با نظریه‌هایي در مورد کلاژن آشنا خواهید شد.مصرف مکملهای کلاژنی سلامت پوست، مو و ناخنها را افزایش می دهد

 

آزمایشها نشان می دهد که مصرف مکملهای کلاژنی به شکل چشمگیری رطوبت و قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد؛ همین طور چین و چروک را نیز کاهش می دهد.در تحقیقی که به‌تازگی انجام گرفت نشان داد که تخریب کلاژنی یکی از عوامل اصلی از دست دادن موها در سنین کهنسالی هست، اما پژوهشهای بیشتری برای اطمینان از اثرگذاری مکملهای کلاژنی بر روی رشد مجدد موها، مورد نیاز هست.

 

درحال حاضر شواهدی مبنی بر اثرگذاری مکملهای کلاژنی بر روی ناخنها وجود ندارد، بنابراین بهتر هست به وسیله یک لاک سفت کننده از ناخنهای‌تان محافظت کنید.

 

مکملهای کلاژنی، سلولیت تجمع چربی را کاهش می‌دهند

این نظریه بسیار امیدوارکننده هست! مطالعات نشان داده که مصرف طولانی مدت مکملها بیش از ۶ ماه به وسیله پپتیدهای کلاژنی زیست فعال، به طور قابل توجهی ظاهر سلولیت را در زنان بهبود داد؛ لازم به ذکر هست که این آزمایش اکثر برای زنانی که دارای حجم کمتری چربی بودند، اثرگذاری داشت تا زنانی که دارای اضافه وزن بودند. کرم هاي کلاژنی، فایده اي نداشتند؛ این مولکولها بزرگتر از آن میباشند که توسط پوست جذب شوند.

 

مکملهای کلاژنی به حفظ حجم عضلانی و تناسب اندام کمک می‌کند

به‌طور قطع این نظریه با رژیم خوراکی و ورزش دارای رابطه مستقیمی هست. رژیمهای دارای مواد خوراکی با پروتئین بالا تأثیر بیشتری در حفظ حجم عضلانی دارد. هرچه حجم عضلات شما اکثر باشد، در هنگام ورزش، کالری بیشتری خواهید سوزاند؛ که اینکار، حفظ وزن و چربی‌سوزی را آسانتر می‌کند؛ همین طور رژیمهای خوراکی با پروتئین بالا به سرکوب کردن اشتها نیز کمک شایانی می‌کند.

 

به‌عنوان نوعی از پروتئین، کلاژن برای حفظ حجم عضلانی به‌ویژه در میانسالی موثر هست. تنها مشکل این هست که کلاژن دارای میزان لوسین زیادی نیست.؛ این درحالی هست که لوسین برای شروع سنتز پروتئین عضلانی یا رشد عضلانی مورد نیاز هست؛ درنتیجه بهتر هست برای تأمین نیاز پروتئین هرروز بدنتان، تنها به مصرف کلاژن تکیه نکرده و منابع مختلفی را گزینش کنید.

 

مکملهای کلاژنی، به سلامت قلب و کبد کمک میکند

مطالعات انجام شده نشان دهنده فواید خاص امینو اسیدها در کلاژنها هست؛ بعنوان مثال، کلاژن دارای آمینو اسیدهای آرگنین و گلیسین هست که هردو بعنوان عامل موثر برای سم زدایی کبد شناخته شده اند.

 

سخن آخر

 به گزارش پارس ناز هزینه کردن برای مکملهای دارویی بستگی به هدف اصلی شما یعنی مصرف کلاژن دارد. پژوهشها نشان داده که مکملهای کلاژنی به بهبود قابلیت ارتجاعی پوست، کاهش چین و چروک و کاهش سلولیت، کاهش دردهای مفصلی و سفت شدگی کمک شایانی میکنند؛ اما شواهد چندانی مبنی براینکه کلاژن بر سلامت مو، ناخن، بیماریهای قلبی، بیماریهای کبدی و درمان پوکی استخوان تأثیر به سزایی داشته باشد، وجود ندارد.

 

اگر می‌خواهید تأثیرات مثبت کلاژن را در زندگی خود احساس کنید، باید هرروز ۲٫۵ گرم کلاژن مصرف کنید؛ همین طور بقیه پروتئین مورد نیاز بدن خود را نیز از راه مصرف تخم مرغ، دانه هاي سویا، ماهی، سینه مرغ و حبوبات تأمین کنید. گرچه درصورتی که گیاه خوار هستید مصرف محصولات سویا، حبوبات ، نخود، عدس و غلات سبوس دار را به شما توصیه میکنیم.

 

منبع : فیتامین