پارس ناز پورتال

آیا از وجود خال در بدن باید هراس داشته باشیم؟

آیا از وجود خال در بدن باید هراس داشته باشیم؟

آیا از وجود خال در بدن باید هراس داشته باشیم؟ 

بعضی از خال ها میباشند که می توانند سلامت را با مشکل مواجه نموده و باید برداشته شوند اما هر خالی را نباید خطرناک دانست. یک متخصص پوست و مو گفت: خال ایجاد خطر میکند؛ اما احتمال آن آن قدر کم هست که ما می گوییم کسی که خال دارد، نباید نگران باشد.

 

دکتر امیری متخصص پوست با بیان اینکه منشأ خال از سلول هاي طبیعی پوست هست، افزود: یعنی رشد خوش خیم یک سلول در محل طبیعی خودش، ساخت هال در محل می‌کند. در پوست ما سلول چربی، سلول اپیدرمال و سلول ملانومیت را داریم. بر زمینه اینکه کدام سلول دچار خوش خیم شود انواع خال را داریم. مثلا اگر سلول اپیدرمال دچار رشد خوش شود،

 

خال اپیدرمال را داریم. اگر سلول چربی دچار رشد شود، خال سباسه داریم و به همین ترتیب هال ملانوسیتی داریم. شایع ترین نوع خال، از نوع ملانوسیتی هست.وی در خصوص عوامل تشکیل خال اظهارداشت: مرحله اول، خال ملانوسیتی هست یعنی سلول ها تکثیر پیدا کرده ولی برجسته نشده، رنگدانه ساخت می‌ کند و سیاه رنگ می شود.

 

دوم کم کم زمان خال بزرگ می شود یک قسمت آن در اپیدرم هست و یک قسمتش می رود داخل سلول هاي زیرین و کم رنگ می شود. در مرحله‌ سوم، خال گوشتی می شود یعنی برجستگی دارد و به آن خال اینترادرمال می گویند.این متخصص پوست با بیان اینکه خال ایجاد خطر می‌ کند؛ اما احتمال آن آن قدر کم هست که ما می گوییم کسی که خال دارد،

 

نباید نگران باشد، ادامه داد: اگر کسی خال چندان دارد، پوست سفید دارد، چندان جلوی آفتاب قرار می گیرد یا از سولاریوم بهره گیری می‌ کند، اگر خالشان تغییر کرد باید دقت کند.وی با تاکید بر اینکه برداشتن خال مشکلی ایجاد نمی کند، تصریح کرد: اما کسی که بعد از برداشتن خال متوجه بدخیمی شده، برای این هست که خال از ابتدا بدخیم بود.

 

ما هیچ خالی را از روی ترس جراحی نمی کنیم، مگر اینکه دکتر تشخیص بدهد که در موارد مشکوک، از خال مشابه برداری می‌کنیم. متخصص پوست با معاینه متوجه خطرناک بودن یا نبودن خال می شود.امیری در پاسخ به این سوال که آیا همۀ خال ها برای بیوپسی مشابه برداری باید برداشته شوند؟، گفت: خیر، ضرورتی ندارد.

 

گرچه از نظر علمی درست هست اما چون مشابه برداری هزینه بر هست، بنابراین بر زمینه نظر دکتر اینکار انجام می شود. برای افرادی که وسواس دارند یا موارد مشکوک بیوپسی انجام می شود.وی در ادامه در خصوص خال هاي آبی رنگ افزود: نوعی خال آبی داریم که به اندازه عدس یا گاها بزرگتر هست. پایه این خال ها سیاه هست

 

اما وقتی خال عمیق تر می شود رنگ آبی به خود می گیرد. این خال ها اگر در دست باشد برمی داریم، اما اگر در پا باشد برداشتن ضرورتی ندارد.این متخصص پوست و مو در پایان با بیان اینکه کلوئید به معنی گوشت اضافه هست، اظهارداشت: بعضی افراد بعد از عمل جراحی محل عمل گوشت اضافه می آورد.

 

یا در بعضی افراد محل سوراخ کردن گوش کلوئید ایجاد می شود. محل برجسته می شود.کلوئید ارتباطی با خال ندارد درمان آن سخت انجام می شود اما امکان پذیر هست.

 

منبع: سلامت نیوز