پارس ناز پورتال

درباره بیماری سندروم روده تحریک و راه درمان آن

درباره بیماری سندروم روده تحریک و راه درمان آن

درباره بیماری سندروم روده تحریک و راه درمان آن 

سندروم روده تحریک پذیر یک مریضی گوارشی شایع در بین مردم هست که همراه با درد در ناحیه میانی شکم می باشد. در این مزلب درمورد این مریضی صحبت خواهیم نمود. سندروم روده تحریک پذیر معمولا با نام IBS شناخته میشود ) نامی هست که به آلبوم اي از انواع نشانه ها داده شده هست. این علائم می‌توانند همگی حضور داشته باشند و یا تنها بعضی از انها روده را تحت تاثیر قرار بدهند. سندروم روده تحریک پذیر از مشکلات به شدت شایع هست.

 

خانم ها کمی اکثر از آقایان تحت تاثیر این مشکل قرار میگیرند و همین طور این مشکل میتواند در هر سنی رخ بدهد ولی هرگز به چیزی نگران کننده یا جدی مثل سرطان تغییر نمیکند.با این که ما نمی‌دانیم دلیل IBS چیست، اما حدود نیمی از افراد شروع علائم خود را همراه با یک رویداد بزرگ در زندگی تجربه می‌کنند

 

مثل عوض کردن منزل یا شغل یا عزادار شدن، این نشان میدهد ممکن هست تحریک کننده هاي روانی در افراد مستعد باعث بروز این مشکل شود.

 

علائم IBS چیست؟
علائم IBS می‌توانند بسیار گوناگون باشند و برای هرکسی بسته به این که کدام قسمت روده دخیل هست متفاوت باشد، معمولا بین نقاط گوناگون روده همپوشانی وجود دارد. بعضی افراد ممکن هست تنها با یک قسمت از روده به مشکل بخورند و بعضی نیز با چندین نقطه. همین طور ممکن هست دیگر علائم نیز وجود داشته باشد

 

که با روده بی ارتباط باشند مثل کمردرد، خستگی و کرختی و مشکل در ادرار. تعداد زیادی از افراد متوجه می‌شوند هفته ها یا ماه ها علائمی وجود داشته هست و به دنبالش چند روز ناراحتی و مشکل خود را نشان دادند. این مراحلی که علائم بروز میکنند ممکن هست با استرس در ارتباط باشد. شایع ترین علائم در ارتباط با IBS که من هر روز در جراحی ها می بینم عبارتند از:

 

تیر کشیدن، گرفتگی یا درد شدید قسمت شکم. این نشانه معمولا در قسمت میانی و پایینی شکم حس می‌شود و معمولا مثل درد چاقو خوردن یا فرو شدن چیزی تیز به معده توصیف میشود. این درد ممکن هست بیاید و برود، چند ثانیه بماند و یا ساعت ها دوام بیاورد. کسی که این علائم را تجربه می‌کند ممکن هست دائم در حال حرکت باشد تا خود را آرام کند و از این رو نتواند درست استراحت کند.

 

نفخ و ورم کردن شکم؛ این مشکل معمولا وقتی از خواب بیدار می‌شوید وجود ندارد و با گذشت روز بدتر می‌شود و کم کم، شکم ورم می‌کند.یبوست یا اسهال؛ با این که اسهال یکی از علائم شایع هست اما بعضی افراد نیز ممکن هست دچار یبوست شوند و تا چند روز روده شان باز نشود چون اسپاسم اینکار را دشوار می‌کند.

 

IBS چگونه تشخیص داده میشود؟
IBS معمولا زمانی تشخیص داده میشود که تمام احتمالات دیگر از بین بروند و گاهی نیز به آزمایش نیاز پیدا میشود با این وجود همه ي مجبور نیستند اینکار را انجام دهند چون تمام این‌ها به علائم بستگی دارد. آزمایش خون، تصویر یا اسکن خاصی وجود ندارد که دقیقا IBS را تشخیص بدهد و معمولا از روی شدت و حضور نشانه ها نظر داده می‌شود.

 

با این حال هرچقدر یک بیمار IBS سنش بالاتر برود امکان تشخیص مریضی اش دشوارتر می‌شود و این یعنی دکتر به تحقیق بیشتری برای قطعی بودن IBS نیاز دارد و ممکن هست به گاستروسکپی، آزمایشهای فراصوتی، مطالعات باریم و کولونوسکوپی نیاز پیدا شود.

 

IBS چگونه درمان میشود؟

خوشبختانه اکثر حملات IBS چندان طول نمی‌کشد و به مقداری درمان فعال نیاز دارد. اگر به درمان نیاز پیدا شود باید با دقت به قسمتی که درد وجود دارد اینکار انجام شود – اسپاسم و گرفتگی هایي که معمولا در روده ایجاد می‌شود – معمولا داروها مشکل را برطرف میکنند. درمان هاي زیادی برای IBS وجود دارد از جمله دارو برای گرفتگی معده ( ضد اسپاسم )،

 

مسهل نرم کننده مدفوع در صورتی که یبوست مشکل اصلی باشد و داروهایی برای درمان نفخ و دل پیچه در صورتی که این ها مشکل اصلی باشند. دیگر انتخاب هاي دارویی عبارتند از داروهای ضدافسردگی سه حلقه برای کاهش درد در افرادی که به دیگر درمان ها جواب نمی‌دهند و ضد اسهال هایي مثل لپورامید در صورتی که اسهال مشکل اصلی باشد. یبوست با افزایش نوشیدن آب و اضافه کردن فیبر قابل درمان هست اما معمولا درمان پیروز نفخ دشوار هست.

 

نکاتی برای کمک و مراقبت از خود
تا زمانی که درمان ادامه دارد، اگر حس کردید بعضی غذاها علائمتان را بدتر میکنند از آن ها پرهیز کنید.سعی کنید از مقدار استرس و اضطراب خود بکاهید، چون اینکار میتواند مشکل را برایتان قابل تحمل تر کند و از آن بکاهد.بعضی افراد متوجه شده اند که درمان هاي طبیعی مثل آلوئه ورا در طول حملات IBS می‌توانند بسیار کمک کننده باشند.

 

به صورت هرروز از مکمل ویتامین B بهره گیری کنید، هر روز ماست حاوی پروبیوتیک میل کنید تا مقدار باکتری هاي خوب روده افزایش پیدا کند. همین طور تحریک کننده هایي مثل کافئین، الکل و سیگار را کنار بگذارید.بهره گیری از کپسول هاي قرص نعناع نیز معمولا راهی فوق العاده برای کاهش اسپاسم روده میباشند.

 

به کار بردن نکات رژیمی خوب مثل نوشیدن مقدار زیادی آب ترجیحا هرروز سه لیتر و بهره گیری از برنامه خوراکی سرشار از فیبر برای بهبود گوارش. مقدار فیبر باید کم کم افزایش پیدا کند تا معده فرصت کند به آن عادت کند.از غذاها و نوشیدنی هایي که علائم را بدتر می‌کنند پرهیز کنید – قهوه و شیر معمولا از متّهمان میباشند – همین طور داشتن

 

دفترچه اي برای یادداشت غذاهایی که باعث اذیت شدنتان میشوند نیز می‌تواند کمک بسیاری بکند. از خوردن وعده هاي بزرگ خودداری کنید اما مرتب غذا بخورید.

 

چه چیزهای دیگری میتواند IBS را بهبود دهد؟
به گزارش پارس ناز فعالیت فیزیکی و ورزش می‌توانند گوارش را بهبود ببخشند و استرس را کاهش دهند.گرما درمانی با پک هاي گرمایی، بطری هاي آب گرم یا پتوهای الکتریکی می‌توانند علائم را بهبود ببخشند.سعی کنید مقدار موقعیت هاي استرس زا را در زندگی خود کاهش دهید. میتوانید برای اینکار از تکنیک هاي ریلکسیشن بهره گیری کنید مثل مدیتیشن.

 

نگرانی بیش از حد درمورد گوارش نیز می‌تواند منجر به مشکلات اجتماعی و روانی شود.از ادویه هاي قوی و غذاهایی که باعث نفخ می‌شوند پرهیز کنید.