پارس ناز پورتال

رفتار درمانی موثر برای بهبود کودکان بیش فعال

رفتار درمانی موثر برای بهبود کودکان بیش فعال

رفتار درمانی موثر برای بهبود کودکان بیش فعال 

برای کودکان بیش فعال معمولا دارو تجویز می شود اما دیدنی هست بدانید که رفتار درمانی موثرتر از هر روشی برای درمان بیش فعالی هست. خواهرم و همسرش تصمیم گرفتند برای بازرسی اختلال بیش‌فعالی پسرشان از دارو بهره گیری نکنند. این یک تصمیم شخصی هست که آن ها مدتهاست گرفته‌اند و به آن پایبندند. آن ها از افرادی که شیوه دارویی را به‌کار میبرند حمایت میکنند اما این راهکار را برای پسرشان پاسخگو نمیدانند.

 

در این جا چهار روشی راکه این دو برای مدیریت بیش‌فعالی پسرشان به‌کار می برند می آورم:

 

مکمل‌هاي روغن ماهی
روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا۳ مثل EPA و DHA می‌باشد. مکمل‌هاي امگا۳ عموما به‌عنوان “عذای مغز” شناخته می شود زیرا توانایی تقویت عملکرد مغز و کاهش علائم ناهنجاری‌هاي مغزی مثل افسردگی و بیش‌فعالی و کم‌توجهی را دارد.

 

بدن انسان خودش این اسیدهای چرب را ساخت نمیکند!
حتی به زنان باردار هم پیشنهاد می شود پیش از زایمان از ویتامین‌هاي حاوی امگا۳ استفاه کنند چون به‌طرز شگفت‌انگیزی موجب بهبود رشد مغز جنین می گردد.خواهرم هر روز به پسر بیش‌فعالش مکمل روغن ماهی می دهد«با دوز مناسب وزن و سنش» و شاهد بهبودهای چشمگیری در رفتارش بوده‌هست.

 

تغییر در تغذیه
هر بچه‌ي بیش‌فعالی متفاوت هست. حوزه‌هایي که در آن درگیر میباشند و با آن رشد می کنند همگی با هم تفاوت دارند و هر بچه‌اي به درمان واکنش متفاوتی نشان میدهد. برای خواهرزاده من، خوراکی که می خورد روی عملکردهای بدنش تاثیرات عظیم و گوناگونی دارد. برای مثال، هرگاه در رژیم خوراکی‌اش رنگ قرمز و زرد باشد، علائم بیش‌فعالی او به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

 

خوراکی که می خورد درست مثل زدن دکمه‌ي ظرفیت و توانایی‌هاي اوست!
وقتی پسر خواهرم تا مدتی تغذیه‌اي بدون رنگ تند دارد، خیلی بهتر میتواند با دنیای پیرامونش انسجام و هماهنگی برقرار کند، تمرکز و توجهش کمی بهتر میشود و زمان بیشتری مینشیند. با برگرداندن رنگ‌ها به غذایش، دوباره جدال‌ها و چالش‌ها شروع می شوند.

 

والدینش همین طور باید حواس‌شان به شکری که مصرف میکند هم باشد، اما نباید به‌طور کلی از تغذیه‌اش حذف شود. بچه‌هاي دیگر باید تمام افزودنی‌ها، نگهدارنده‌ها و عناصر مصنوعی را از رژیم خوراکی‌شان حذف کنند تا به آرامش برسند. هر شخصی متفاوت هست، اما تغییرات تغذیه‌اي، تاثیرات بسیار زیادی روی نظارت این اختلال دارد.

 

درمان«رفتار درمانی»
برخی از افراد فکر می کنند”درمان” یعنی لم دادن روی مبل و حرف زدن درمورد مشکلات. خیلی از افراد هم فکر می کنند درمان تنها مربوط به افسردگی، اضطراب، و رهایی از تراژدی هست.اما درمان کاملا شکل و اندازه‌هاي متفاوتی دارد، و میتواند به طیف عظیمی از مشکلات کمک کند مثل اختلال بیش‌فعالی و کم توجهی.

 

برای بچه‌هاي بیش‌فعال، رفتاردرمانی، انتخابی فوق العاده هست چون میتوان هنگام بازی این رفتارهای را همزمان کرد، بدون‌این‌که کودک بداند در حال یادگیری هست.گاهی در این درمان‌ها باید با بچه‌ها وارد نقش بازی کردن شد، گاهی هم باید در موقعیت‌هاي واقعی زندگی رفتارهای مثبت وی را تشویق کرد. درمانگرها گاهی اجازه میدهند

 

به گزارش پارس ناز این بچه‌ها با سایر بچه‌هاي بیش‌فعال بازی کنند. والدین هم درطول این جلسات درمانی، چیزهای زیادی یاد می گیرند، انها می‌آموزند چگونه به رفتارهای کودک بیش‌فعال‌شان به‌طور مثبت واکنش نشان دهند و به آن ها پیشنهاد‌هاي عملی و کاربردی درمورد چگونه عمل کردن هنگام بروز مشکل ارائه می گردد.

 

پروبیوتیک‌ها
آیا می‌دانستید که سلامت روانی رابطه قوی با سلامت گوارشی دارد؟ بله درست هست!درمورد‌اش فکر کنید. چندبار پیش آمده که نگرانی و دلشوره‌تان به شکم‌درد ختم شده؟ چند بار شنیده‌اید که برخی‌ها از اصطلاح” اسهال عصبی” بهره گیری می کنند؟ این واقعیت دارد! میان روان و معده و روده رابطه وجود دارد که شامل واکنش‌هاي فراوان و اصطلاحات بیولوژیکی بیشمار دیگری میشود.

 

پروبیوتیک‌ها سرشار از باکتری‌هاي مفید و مخمرهایی میباشند که به معده و روده‌تان کمک میکنند آن‌طوری که درست هست عمل کنند. این مکمل‌ها تقریبا برای همه ي مفید و بی‌ضرر میباشند و خیلی مفید میتوانند مشکلات گوارشی را از شما دورنگه‌دارند اما ابتدا با دکتر‌تان مشورت کنید.