پارس ناز پورتال

نخود فرنگی هم می تواند چاق کند و هم لاغر

مجموعه : رژیم و تغذیه
نخود فرنگی هم می تواند چاق کند و هم لاغر

نخود فرنگی هم می تواند چاق کند و هم لاغر 

نخود فرنگی یکی از مواد خوراکی پرمصرف خانواده ها هست که درمورد چاق کننده یا لاغر کننده بودن آن بحث هاي زیادی هست،در این مقاله به تفصیل درمورد آن بحث می‌کنیم.نخود فرنگی را می‌توان هم در دسته غذا هاي چاق کننده قرار داد هم آنهایی که میتوانند به کاهش وزن کمک کنند. یکی از بحث هاي اصلی که باعث میشود

 

نخود فرنگی را در دسته چاق کننده ها قرار دهیم بر زمینه یک تحقیق هست. محققان در یک تحقیق متوجه رابطه بین افزایش مصرف سبزیجات نشاسته اي ( سیب زمینی، ذرت و نخود فرنگی ) و بالا رفتن وزن شدند. افزایش مصرف سبزیجات غیر نشاسته اي نیز با کاهش وزن در ارتباط بود.

 

از سوی دیگر نخود فرنگی را می‌توان خوراکی مناسب برای کاهش وزن نیز دانست. نخود فرنگی به صورت طبیعی کالری و چربی پایینی دارد و سرشار از پروتئین، فیبر و تعداد زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی هست.” بهره گیری از رژیم خوراکی سرشار از فیبر نشان داده میتواند مانع افزایش وزن شود. “از آنجایی که نخود سبز سرشار هست از فیبر و پروتئین کمکتان میکنند پس از خوردنشان احساس سیری کنید.

 

همین طور باید فت نباید از نخود فرنگی بعنوان خوراکی چاق کننده ترسید. خیلی کم پیش می‌آید که یک غذا به تنهایی عامل افزایش وزن باشد.تغییر در سایز و وزن بدن نتیجه کل خوراکی هست که در برنامه خوراکی مان دریافت میکنیم و دیگر عوامل سبک زندگی.همه ي وقت پیشنهاد میشود انواع گوناگون غذاها را دریافت کنید، بنابراین در کنار نخود فرنگی دیگر انواع سبزیجات را نیز به برنامه خوراکی خود اضافه کنید.

 

مواد مغذی نخود فرنگی
سه چهار فنجان نخود فرنگی حاوی 100 کالری هست و مقدار پروتئینش از یک چهارم فنجان بادام یا یک قاشق غذا خوری کره بادام زمینی اکثر هست.نخود فرنگی همین طور منبعی غنی از فیبر هست، یک فنجان نخود فرنگی حاوی 8 گرم فیبر هست که شامل 28 درصد از نیاز هرروز بدن به فیبر میشود.

 

اکثر افراد در روز به اندازه کافی فیبر دریافت نمی‌کنند بنارباین اضافه کردن سبزیجاتی مثل نخود فرنگی کمک می‌کند فیبر بیشتری دریافت کنید.خوردن غذا هاي سرشار از فیبر و پروتئین به کاهش وزن کمک میکند چون این مواد مغذی خاصیت سیر کنندگی دارند.درکنار سرشار بودن از فیبر و پروتئین نخود فرنگی همین طور منبعی مناسب از ویتامین هاي گروه B، ویتامینویتامین C، بتا کاروتن، آهن، منیزیم و ویتامین K هست.

 

آیا نخود فرنگی چاق کننده هست؟
مطالعات بخش سلامت دانشگاه هاروارد رابطه بین افزایش مصرف سبزیجات نشاسته اي و بالا رفتن وزن را نشان میدهد طوری که به نظر می‌آید نخود فرنگی چاق کننده باشد.در این مطالعه از اطلاعات یک پرسشنامه تغذیه اي بهره گیری شد که خطاهای محاسباتی داشت.همین طور وقتی مصرف سیب زمینی ذرت و نخود فرنگی اش را افزایش می‌دهد این بسیار مهم هست که بدانیم چه خوراکی را در کنار این سبزیجات بهره گیری می‌کند.

 

آیا کره یا سس هاي سنگین هم بهره گیری میشود؟ این مستقیم روی مقدار انرژی دریافتی تاثیر دارد.نخود فرنگی میتواند با شاخص گلیسمی بالا در ارتباط باشد این یعنی بر پایه میزان وعده اي مشخص نخود فرنگی می‌تواند قند خون را از دیگر غذاها سریعتر بالا ببرد.به صورت کلی برای نظارت قند خون و کاهش وزن پیشنهاد میشود اکثر غذاهایی بهره گیری کنیم که شاخص گلیسمی پایینی دارند.

 

همین طور در کنار نگاه کردن به شاخص گلیسمی باید بار گلیسمی را نیز در نظر بگیرید.بار گلیسمی میزان وعده را به حساب می آورد. غذاهایی مثل هویج، نخود فرنگی و هندوانه ممکن هست شاخص گلیسمی بالایی داشته باشند اما بار گلیسمی این غذاها پایین هست.این یعنی یک وعده از این غذاها که واقعا یک فرد می‌تواند

 

بهره گیری کند نمیتواند تاثیر زیادی روی قند خون داشته باشد.” بخش سلامت هاروارد بار گلیسمی نخود فرنگی را 4 اعلام کرده که پایین به حساب می‌آید. “

 

نخود فرنگی چگونه باعث کاهش وزن می‌شود
چون نخود فرنگی به صورت طبیعی چربی کمی دارد و پروتئین و فیبرش بالا هست میتوان آن را بعنوان خوراکی مناسب کاهش وزن به حساب آورد.برنامه هاي خوراکی سرشار از فیبر با کاهش خطر افزایش وزن در رتباط میباشند. همان طور که گفتیم تعداد زیادی از افاد به اندازه ککافی فیبر دریافت نمی‌کنند بنابراین افزایش مصرف میوه و سبزیجاتی نظیر نخود فرنگی به بالا رفتن این مقدار کمک میکند.

 

نخود فرنگی خوراکی همۀ کاره هست و تنها برای گوشه بشقاب ها بهره گیری ندارد. اضافه کردن اکثر نخود فرنگی به برنامه خوراکی تان می‌تواند راهی سری برای کاهش وزن باشد.

 

راه هایي خلاقانه برای اضافه کردن نخود فرنگی به برنامه خوراکی
میتوانید اضافه بر بهره گیری از نخود فرنگی بعنوان خوراکی کنار وعده اصلی روشهای خلاقانه دیگری نیز برای اضافه کردنش به وعده ها بهره گیری کنید.” نخود فرنگی را میتوانید به صورت تازه، منجمد، خشک شده یا خشک و منجمد بهره گیری کنید. “

 

نخود فرنگی هاي خشک می‌توانند بعنوان میان وعده هاي سالم و سیر کننده بین وعده هاي اصلی مورد بهره گیری قرار بگیرند. فقط دقت داشته باشید که مقدار وعده را به اندازه یک مشت نگه دارید.درست مثل دیگر میان وعده ها مقدار خوردن نخود فرنگی نیز ممکن هست از دستتان در برود و بی دقت مقدار زیادی بهره گیری کنید.

 

همین طور میتوانید نخود فرنگی را در پوششی که دارد بهره گیری کنید با اینکار مقدار فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایي راکه می‌گیرید افزایش میدهید.نخود فرنگی را با دیگر سبزیجات، میوه ها، حبوبات، غلات کامل، چربی هاي خوب برای قلب و منابع کم چرب پروتئین ترکیب کنید اینکار باعث می‌شود بتوانید وعده اي کامل برای خود بسازید.

 

وقتی نخود فرنگی را با دیگر غذاها برای بدست آوردن وعده اي کامل ترکیب میکنید می‌توانید دست به خلاقیت هایي اخیر بزنید.از نخود فرنگی در انواع پلوها و کتلت ها می‌توانید بهره گیری کنید. همین طور نخود فرنگی از مواردی هست که میتوانید خیلی ساده به حموص اضافه کنید.

 

جمع بندی

از این که به برنامه خوراکی خود نخود فرنگی اضافه کنید نباید بترسید.با وجود این که نخود فرنگی نشاسته اي هست و شاخص گلیسمی بالایی دارد اما پروتئین و فیبر بالایی دارد و بار گلیسمی اش پایین هست.با این که تحقیقات نشان داده افزایش مصرف سبزیجات نشاسته اي باعث بالا رفتن وزن می‌شود اما تحقیقات دیگری نیز هست که میگوید افزایش مصرف فیبر در برنامه خوراکی به کاهش وزن کمک می‌کند.