پارس ناز پورتال

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان (تقویت گل و گیاه در منزل)

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان (تقویت گل و گیاه در منزل)

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان 

در اینبخش رازها و اصول نگه داری گیاهان در گلدان رابه شـما می‌گوییم. نگه‌داری گل و گیاه در منزل کار بسیار لذتبخشی اسـت. گل و گیاه سمبل زندگی در سیاره خاکی مـا هستند و هر کجا کـه باشند زندگی هم جریان دارد، مـا در عصر مدرن زندگی می کنیم در بین انبوه آپارتمان ها و سازه هاي انسانی، اما میتوانیم این نمادهای زندگی را در منزل پرورش دهیم. با مجله پارس ناز همراه باشید.

 

اندازه مناسب گلدان برای نگهداری گیاهان

بخاطر داشته باشید کـه هرچه گلدان شـما بزرگ تر باشد رشد گیاه هم در آن ساده‌تر خواهد بود. این بـه آن دلیل اسـت کـه گلدان‌هاي بزرگ خاک بیشتری دارند و رطوبت را بیشتر در خود نگه می‌دارند، در نتیجه گیاه در مقابل تغییرات دمایی و خشک شدن مقاومت بیشتری خواهد داشت.

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان (تقویت گل و گیاه در منزل)

اما گلدان‌هاي کوچک بـه خصوص گلدان‌هایي کـه آویز هستند مستعد خشک شدن می‌باشند و حتی ممکن اسـت در روزهای گرم تابستان بـه دو بار آب دادن در روز نیاز داشته باشند. اگر گیاه شـما تمام فضای گلدان را پر کند خیلی زود خشک میشود و رشد خوبی نخواهد داشت در نتیجه بهتر اسـت بجای گلدان‌هاي کوچک از گلدان‌هاي بزرگ گرد استفاده کنید.

 

همچنین شـما می توانید یک گلدان مستطیلی رابا چند گیاه پر کنید «کـه این مساله بـه محدودیت فضای منزل شـما بستگی دارد» تا ریشه این گیاهان فضای بیشتری برای رشد داشته باشد. گلدان‌هایي کـه رنگ روشن‌تری دارند خاک را سرد نگه می‌دارند در حالی‌کـه گلدان‌هاي تیره آنرا گرم میکنند.

 

نفوذ آب از گلدان

این‌کـه گلدان انتخابی شـما سوراخ‌هایي در انتهای خود داشته باشد تا آب بتواند ازآن عبور کند یک ضرورت اسـت. بدون این سوراخ‌ها، آب داخل خاک گلدان محبوس شده و باعث مرگ گیاه خواهد شد. البته این سوراخ‌ها الزاماً نباید بزرگ باشند بلکه همین کـه آب را از خود عبور بدهند کافی اسـت.

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان (تقویت گل و گیاه در منزل)

اگر گلدانی کـه تهیه کرده اید سوراخ ندارد خودتان بـه روش‌هاي مختلف بسته بـه جنس گلدان، چند سوراخ در انتهای آن ایجاد کنید. گلدانی کـه سوراخ ندارد می تواند برای پوشش دادن گلدان‌هاي ساده‌اي کـه چندان زیبا نیستند بکار رود.

 

جنس گلدان مناسب برای نگهداری گیاهان

نکته مهم بعدی در نگه‌داری گیاهان در گلدان، انتخاب جنس گلدان اسـت. گلدان‌هاي سفالی زیبا هستند اما احتمال شکستن آن‌ها زیاد اسـت و بر اثر سرما و گرمای ناگهانی ممکن اسـت ترک بردارند. اگر گلدان‌هاي خودرا در محیطی گرم و مناسب نگه داری میکنید سفال میتواند انتخاب خوبی باشد اما برای گیاهانی کـه در محیط باز و سرد قرار می گیرند مناسب نیست.

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان (تقویت گل و گیاه در منزل)

گلدان‌هاي سیمانی میتوانند جای گزین خوبی برای سفال باشند چون هم زیبا و هم مقاوم هستند و شـما میتوانید گلدان سیمانی دلخواه خودرا خودتان بسازید. گلدان‌هاي پلاستیک یا فایبرگلاس هم سبک و مقاوم و ارزان هستند و میتوانند انتخاب خوبی برای گیاهانی باشند کـه نیاز بـه جابجایی زیاد دارند.

 

اگر گلدان پلاستیکی گزینه مورد نظر شـما اسـت ترجیحا آنرا از جنس فوم پلی اورتان انتخاب کنید چون مقاومت بسیار خوبی دارد و بـه سادگی پوسته پوسته نمی شود و از بین نمیرود. گلدان‌هایي هم وجود دارند کـه از جنس چوب هستند کـه میتوانند زیبا باشند بـه شرطی کـه در مقابل پوسیدگی مقاوم باشند مثل چوب سدر و اقاقیا. از چوب قطران استفاده نکنید چون سمی اسـت.

 

آماده سازی گلدان

گلدان وقتی از خاک پر شود سنگین می شود بهمین دلیل بهتر اسـت اینکار را در محلی انجام دهید کـه خانه گلدان شـما خواهد بود. گلدان را در محلی قرار دهید کـه صبح‌ها نور خوبی دریافت میکند اما در ساعات گرم روز در سایه قرار دارد، با اینکار نیاز گیاه بـه آب، کمتر خواهد شد.

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان (تقویت گل و گیاه در منزل)

یک اشتباه رایج در آماده سازی گلدان پوشاندن سوراخ‌هاي کف آن با تکه‌هاي سفال اسـت، اینکار کمی بـه دفع آب از گلدان نمیکند بلکه باعث مسدود شدن سوراخ‌ها هم میشود. برای اینکار از یک لایه روزنامه یا دستمال کاغذی ضخیم استفاده کنید. اگر عمق گلان کافی باشد می توان از یک لایه اسفنج برای این منظور استفاده کرد.

 

خاک باغچه برای گیاهانی کـه داخل گلدان قرار میگیرند بیش از حد متراکم اسـت و لازم اسـت کـه برای این منظور از مخلوط خاک گلدانی استفاده شود. خاک را قبل از ریختن در گلدان بطور یکدست مرطوب کنید و گیاهان رابه هر شکلی کـه دوست دارید داخل گلدان بکارید اما فضایی برای آب دادن بـه آن باقی بگذارید.

 

انتخاب گیاه برای کاشت در گلدان

بیشتر گیاهان را میتوان در گلدان کاشت اما عده اي از گیاهان در فضای گلدان رشد بهتری نسبت بـه گونه‌هاي دیگر دارند، در ادامه بـه معرفی مناسب‌ترین گیاهان از انواع مختلف برای کاشت در گلدان می پردازیم.

 

سبزیجات:

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان (تقویت گل و گیاه در منزل)

تعداد زیادی از سبزیجات خوراکی داخل گلدان بـه خوبی رشد می کنند و ثمر میدهند. مثلاً یک گلدان بزرگ می تواند محلی برای کاشت یک بوته گوچه فرنگی و یا چند بوته بروکلی باشد. بـه این ترتیب شـما میتوانید یک باغ سالاد برای خودتان داشته باشید و سبزیجات مصرفی مثل جعفری و ریجان و … را نیز در آن بکارید.

 

گیاهان یکساله

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان (تقویت گل و گیاه در منزل)

گیاهانی کـه در تمام سال گل می دهند مثل شمعدانی، بگونیای شمعی، گل همشه بهار و مریم سرخ را میتوان در گلدان نگه‌داری کرد. دراین مورد انتخاب‌هاي نامحدودی وجوددارد کـه بـه سلیقه و شرایط محیط زندگی شـما بستگی دارد.

 

بوته‌ها و گیاهان چندساله

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان (تقویت گل و گیاه در منزل)

اسطوخودوس، گل ناز، شش گیاه، گزنه سا، سوسن پلانتین، علف‌هاي تزئینی و گیاهان بسیار دیگری هستند کـه بـه صورت بوته‌اي و چندساله رشد می کنند و شـما می توانید آن‌ها را در گلدان بکارید و از مزایای این گیاهان زیبا بهره مند شوید.

 

مراقبت از گلدان و گیاه داخل آن

هنگام آب دادن بـه گلدان بـه تمام سطح خاک آن آب بدهید. نیاز گیاه بـه آب بـه عوامل مختلفی بستگی دارد مثل آب و هوا، اندازه گیاه و اندازه گلدان اما در هر صورت اجازه ندهید خاک گیاه بطور کامل خشک باقی بماند. برای زیباتر شدن گلدان یک لایه مالچ روی خاک آن بریزید تا رطوبت را داخل آن نگه دارد اما مراقب باشید کـه مالچ حداقل دو سانتی‌متر با ساقه گیاه فاصله داشته باشد.

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان (تقویت گل و گیاه در منزل)

گیاهان گلدانی بـه تغذیه هم نیاز دارند کـه برای این منظور می توانید از انواع کودها استفاده کنید. برگ‌هاي خشک شده گیاه را ازآن جدا کنید تا مانع رشد مناسب گیاه نشوند. برگ‌هاي گیاه را مدام بررسی کنید تا از عدم وجود آفت و بیماری در آن خاطرجمعی حاصل کنید. اگر گیاه شـما پس از گذشت سه ماه رشد خوبی نداشت آنرا از گلدان خارج کنید.

 

نکاتی برای تازه‌ کارها

اگر جزو افرادی هستید کـه بارها گلدان تازه‌اي رابه منزل آورده‌اید اما پس از چند هفته بـه دلایل مختلف باعث نابودی و مرگ گیاه شده‌اید اینبخش از مقاله بشما تعلق دارد. گیاهان بـه مراقبت نیاز دارند و اگر این مراقبت متناسب با نوع گیاه انجام نشود جای تعجبی ندارد کـه گیاه شـما از بین برود یا رشد خوبی نداشته باشد.

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان (تقویت گل و گیاه در منزل)

افرادی کـه در نگه‌داری گیاهان تازه‌کار هستند اما بـه اینکار علاقمند هستند و دوست دارند منزل خودرا با گیاهان سبز زیباتر کنند باید نکات خاصی را در انتخاب گیاه و مراقبت ازآن مدنظر داشته باشند کـه در ادامه بـه آن‌ها خواهیم پرداخت. فضا، نور و رطوبت سه فاکتور اصلی در زندگی گیاهان هستند و شـما باید پیش از انتخاب یک گیاه برای نگه داری در منزل، این سه فاکتور را مدنظر داشته باشید.

 

اما تمام گیاهان شبیه بـه هم نیستند و نگه‌داری کردن از برخی گیاهان بسیار ساده‌تر اسـت. پس اگر تازه‌کار هستید سراغ گیاهانی بروید کـه نگه‌داری کردن ازآن‌ها پیچیده نیست و بـه توجه و مراقبت دائم نیازی ندارند. سنسویریا، زبان مادرشوهر یا گیاه ماری بهترین گیاه برای تازه‌کارها اسـت چون فقط سه بار در ماه بـه آب دادن نیاز دارد، در نور کم بـه خوبی رشد میکند و هوا را تصفیه می کند.

 

یک اشتباه رایج در نگه داری گیاهان این اسـت کـه افراد وقتی گیاه تازه‌اي رابه منزل می‌آورند بلافاصله سعی میکنند گلدان آنرا عوض کنند. اما کارشناسان توصیه می کنند اینکار را انجام ندهید چون انتقال بـه فضای جدید استرس زیادی بـه گیاه وارد می کند و عوض کردن گلدان این استرس را تشدید خواهد کرد.

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان (تقویت گل و گیاه در منزل)

در عوض گلدان را در جایی مناسب قرار دهید تا بـه محیط جدید خود کند. پس از مدتی میتوانید گلدان و خاک گیاه را طبق نیازهای آن، عوض کنید. کارشناسان معتقدند ارائه کردن یک دستورالعمل کلی برای نگه داری گیاهان کار ساده‌اي نیست چون هر گیاهی نیازهای خاصی دارد. اما اگر میخواهید گیاه تازه شـما زنده بماند و از بین نرود این نکات را همیشه رعایت کنید:

 

پس از تهیه یک گلدان جدید، حداقل یک هفته صبر کنید سپس خاک و گلدان گیاه را عوض کنید. در تابستان هر سه روز یک‌بار خاک گیاه را چک کنید تا از خشک نشدن آن مطمئن شوید. در زمستان هر ده روز یکبار اینکار را انجام دهید. در فصل رشد گیاه هرماه یکبار از کود استفاده کنید. وقتی در منزل نیستید از خشک نشدن گیاهان خود خاطرجمعی حاصل کنید.

 


 

و اما این گل‌ های زیبا بیشترین ماندگاری را پس از چیده شدن دارند

 

گل‌ها نقش مهمی در زندگی و فرهنگ انسان‌ها بازی می کنند. مـا گل‌هاي زیبا و رنگارنگ را بعنوان هدیه بـه کسانی کـه دوستشان داریم تقدیم می کنیم و بـه این شکل قدردانی، عشق و محبت خود رابه عزیزان خود ابزار می کنیم. اما وقتی یک دسته از گل‌هاي زیبا بعنوان هدیه دریافت کنید با انچه می کنید؟

 

انتخاب گل‌ های زیبا برای دسته گل

وقتی قصد انتخاب چند شاخه گل برای یک دسته گل را دارید و یا می خواهید یک شاخه گل زیبا بـه کسی هدیه دهید بـه چـه مواردی توجه می کنید؟ بیشتر افراد دراین مورد بـه زیبایی و رنگ و شکل گل اهمیت میدهند، شاید توجه بـه معنای گل‌ها و پیامی کـه این گل بطرف مقابل منتقل می کند هم دراین انتخاب دخیل باشد اما اگر گل شـما خیلی زود پژمرده شود این پیام و آن زیبایی هم بـه جا نخواهد ماند.

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان (تقویت گل و گیاه در منزل)

البته ماندگارترین گل‌ها هم در نهایت پژمرده می شوند و گل‌ها زمانی عمر طولانی‌تری خواههند داشت کـه ریشه داشته باشند و این ریشه در خاک باشد. در هر صورت وقتی قرار اسـت برای خرید گل‌هاي زیبا هزینه کنید بهتر اسـت ماندگاری و دوام آن‌ها را هم درنظر داشته باشید. گل‌هایي کـه در ادامه بشما معرفی خواهیم کرد نه تنها زیبا و جذاب و عاشقانه هستند بلکه مدتی طولانی هم زنده و شاداب باقی میمانند.

 

گل داوودی از گل‌ های زیبا و ماندگار

گل داوودی با نام علمی Chrysanthemum یک گل از تیره کاسنیان اسـت کـه چند ساله اسـت و بومی آسیا و شمال شرقی اروپا میباشد. کشور چین بیشترین تنوع گونه‌هاي گل‌هاي داوودی را دارد اما این گیاه امروزه در بیشتر نقاط جهان کشت می شود و یک گیاه محبوب و پرطرفدار بـه شمار می رود. گل داوودی ۱۰۰ تا ۲۰۰ گونه مختلف دارد ودر رنگ‌هاي متنوعی یافت می شود.

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان (تقویت گل و گیاه در منزل)

از این گیاه در گلفروشی‌ها برای پر کردن دسته‌هاي گل زیبا استفاده میشود چون داشتن گلبرگ‌هاي پر و زیاد باعث زیبایی دسته گل شـما خواهد شد. گل داوودی یک گونه بادوام اسـت و از زمانی کـه از شاخه خود چیده میشود تا دوهفته هم زنده و شاداب می ماند. راز بالاتر بردن عمر و دوام گل داوودی این اسـت کـه پس از چند روز قسمتی از پایین شاخه را جدا کنید ودر گلدانی کوتاه‌تر قرار دهید و مدتی دیگر از زیبایی آن لذت ببرید.

 

گل فریزیا از زیباترین گل‌ های ماندگار

فریزیا گیاهی از خانواده زنبق‌ها اسـت کـه با پیاز و بذر تکثیر می شود. گل فریزیا یک گل زیبا و بسیار معطر بـه رنگ سفید یا رنگ‌هاي دیگر اسـت کـه در اوایل بهار می روید و مدتی بسیار کوتاه گل می دهد، این گل نخستین بار درسال ۱۸۶۶ در آفریقای جنوبی کشف شد اما اکنون گونه‌هاي مختلفی دارد ودر نقاط مختلف جهان پرورش مییابد.

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان (تقویت گل و گیاه در منزل)

گل فریزیا شکل بسیار زیبایی دارد و بعنوان سمبل معصومیت، وفاداری و اعتماد شناخته میشود ودر دسته گل عروس کاربرد زیادی دارد. جالب اسـت بدانید کـه فریزیا یکی از بادوام‌ترین شاخه‌هاي گل را دارد و این گل می تواند تا سه هفته پس از جدا شدن از ریشه خود زنده بماند پس اگر بـه دنبال هدیه‌اي خاص و ماندگار هستید کـه با آن بتوانید اعتماد و علاقه خود رابه کسی نشان دهید گل فریزیا بهترین گزینه اسـت.

 

گل میخک از گل‌ های زیبا و بادوام

میخک یا میخک قرنفلی کـه با نام علمی Dianthus caryophyllus شناخته میشود گونه‌اي از میخک اسـت کـه بـه راسته میخکیان تعلق دارد. این گل، برگ‌هایي پر و چین خورده با لبه‌هایي ناصاف دارد و طبق معمول تکرنگ آن ترکیبی از دو رنگ متفاوت اسـت. میخک تایخچه‌اي جالب توجه دارد، این گل از گل‌هایي بوده اسـت کـه در مراسم تاجگذاری پادشاهان یونانی مورد استفاده قرار می‌گرفته اسـت.

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان (تقویت گل و گیاه در منزل)

میخک قرمز کمرنگ نشانگر تحسین و میخک قرمز پررنگ نشانگر عشق و احساسات بسیار عمیق اسـت پس بهتر اسـت هنگام انتخاب میخک برای هدیه دادن بـه رنگ آن دقت داشته باشید. میخک گلی ارزان، در معرض و بادوام اسـت و دو تا سه هفته در ظرف آب زنده و باطراوت باقی می ماند بـه شرطی کـه قبل از قرار دادن آن داخل آب برگ‌هاي پایینی میخک را جدا کنید تا هیچ قسمت سبزی زیر آب باقی نماند.

 

گل شیرمرغ یا ستاره بیت اللحم

گل شیرمرغ یا علف تگرتگی کـه تحت عنوان ستاره بیت اللحم هم شناخته میشود یک گیاه گلدار از تیره مارچوبه سانان و سنبلیان اسـت و با نام علمی Ornithogalum شناخته میشود. شیرمرغ گونه‌هاي بسیار متنوعی دارد کـه ۱۳ گونه ازآن در ایران یافت می شوند. این گیاه بومی اروپای شمالی و جنوب آفریقا اسـت و ساقه‌هایي بلند با گل‌هایي کوچک و سفید و ستاره‌اي شکل دارد.

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان (تقویت گل و گیاه در منزل)

گفته می شود این گل نشانه تولد حضرت عیسی بوده اسـت و بهمین دلیل با نام ستاره بیت اللحم نیز شناخته میشود. اگر از این گل پس از چیده شدن بـه خوبی مراقبت کنید تا یک ماه هم زنده و شاداب خواهد بود. نکته کلیدی برای رسیدن بـه این هدف تمیز نگه‌داشتن گلدان و آب اسـت. لازم اسـت کـه هرروز آب گلدان را عوض کنید و گلدان را کاملا بشویید تا گیاه شـما پژمرده نشود.

 

گل صحرا از گل‌ های زیبا و مقاوم

صحرا مکانی بی آب و علف با شرایط زیستی بسیار دشوار اسـت و هرگونه گیاهی و جانوری کـه با این شرایط وفق پیدا کرده باشد یک گونه قوی و بادوام اسـت. گل‌هاي صحرایی هم این شرایط را دارا می‌باشند و بهترین انتخاب برای کسانی بـه شمار میروند کـه بـه دنبال شاخه‌هاي گل بادوام و ماندگار هستند. گل صحرا در شاخه‌هایي بوته‌اي شکل رشد میکند.

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان (تقویت گل و گیاه در منزل)

اگر چـه پوشیده از خار اسـت اما گل‌هایي کوچک و خوشرنگ تولید می کند. وقتی صحبت از گل میشود همه ی بـه گل رز و بابونه و … فکر می کنند اما گل‌هاي صحرایی تنوع بسیار بالایی دارند و گونه‌هاي متنوعی مثل گل خار، برونیا، پروتئا و بوته‌هاي مخروطی را شامل می شوند. در حالی‌کـه یک شاخه گل معمولی در بهترین حالت دوهفته دوام می‌آورد این گل‌هاي زیبا می توانند هفته‌ها زنده بمانند و زیبایی خودرا حفظ کنند.

 

گل‌ های استوایی و گرمسیری

هر گلی اگر بـه خوبی ازآن مراقبت شود حداقل ۵ روز زنده و شاداب باقی خواهد ماند اما اگر بـه دنبال گیاهی هستید کـه گل‌هایي بزرگ و زیبا و خوشرنگ داشته باشد گل‌هاي گرمسیری همان چیزی اسـت کـه بـه آن نیاز دارید. مناطق گرمسیری مناطقی پربارش و مرطوب هستند و گیاهان خاص و متفاوتی دارند.

رازها و اصول نگهداری گیاهان در گلدان (تقویت گل و گیاه در منزل)

وجود رطوبت بالا و هوای گرم دراین مناطق باعث شده اسـت کـه ساختار گیاهان گرمسیری متفاوت باشد و دوام آن‌ها افزایش پیدا کند. گیاهان گرمسیری گونه‌هاي مختلفی دارند مثل درفش گیاه، مرغ بهشتی، ارکیده و … برای افزایش عمر این گیاهان، برگ‌هاي آن‌ها را جدا کنید ودر آب قرار دهید. با این گیاه گل شـما حداقل دوهفته شاداب و سرحال باقی خواهد ماند.