پارس ناز پورتال

گوش ها و حقایق جالب درباره آن ها

گوش ها و حقایق جالب درباره آن ها

گوش ها و حقایق جالب درباره آن ها 

گوش ها عضوی از بدن هستند که هم در زیبایی تاثیر دارند و هم یکی از حواس 5 گانه و مهم ما را تشکیل می دهند,بدون شنوایی ما دنیایی سوت و کور خواهیم داشت. واقعیت در مورد گوش‌های‌تان كه هرگز نشنیده‌اید: در اینجا به حقایق جالبی در مورد تمیز كردن گوش‌ها، دردگوش و ..‌. اشاره خواهیم كرد.

 

وقتی شنوایی خوب است و دردی احساس نمی‌شود، به‌ندرت به سلامتی گوش‌های مان توجه می‌‌كنیم. با رعایت نكات زیر می‌توان از گوش‌ها محافظت كرد.گوش‌ها به شدت حساس هستند و به سرعت آسیب می‌بینند. به منظور اجتناب از هر نوع آسیب دائمی این متن را بخوانید تا آنچه را برای سلامت گوش‌ها لازم است، بیاموزید.

 

تمیز كردن گوش‌ها راحت‌تر از آنچه كه تصور می‌كنید، است

بسیاری از ما برای حذف جرم گوش از پنبه استفاده می‌كنیم. یك ضرب‌المثل قدیمی انگلیسی می‌گوید هیچ چیزی را كه كوچك‌تر از آرنج دست‌تان باشد درون گوش‌های‌تان فرو نكنید! شاید عده‌ای این ضرب‌المثل را به شوخی برداشت كنند، ولی در واقع یك اصل است و نباید هیچ چیزی را درون گوش‌های‌تان فرو كنید.

 

برای تمیز كردن اطراف گوش با احتیاط از گوش‌پاكن استفاده كنید، ولی هیچ‌گاه آن را داخل گوش‌تان فرو نبرید، زیرا ممكن است به پرده گوش آسیب برسد. موم توسط كانال گوش تولید می‌شود و اگر در مقادیر طبیعی باشد، هیچ مشكلی برای سلامتی گوش ایجاد نمی‌كند.

 

معمولا فقط تمیز كردن بیرون گوش در زیر دوش حمام كافی است و موم اضافی گوش بدین ترتیب از گوش‌ها خارج می‌شود. فقط كافی است درون حمام اجازه دهید آب وارد گوش‌های‌تان شود. البته دقت كنید كه اگر آب بیش از حد گرم و یا سرد باشد، می‌تواند باعث سرگیجه شود.

 

پس از شست‌وشوی گوش سر را به هر دو جهت خم كنید تا آب از گوش‌ها خارج شود. این جرم پاك‌‌كن‌ها، موم گوش را نرم می‌كنند و موم نرم شده به راحتی در حین شست‌وشوی در حمام از گوش خارج می‌شود. روش دیگر استفاده از چند قطره روغن گیاهی همچون روغن زیتون است.

 

زمانی كه زیر دوش حمام هستید، سر خود را به یك طرف خم كنید و چند قطره روغن زیتون درون گوش خود بریزید و پس از چند ثانیه سرتان را خلاف جهت خم كنید متوجه می‌شود كه به راحتی موم گوش شما خارج می‌شود. اگر هیچ‌یك از دو روش ذكر شده موثر واقع نشد به دكتر گوش‌ حلق و بینی مراجعه كنید، شاید موم به قدری سفت شده كه با این كارها از گوش خارج نشود و نیاز به مكش و یا شست‌وشو توسط پزشك باشد.

 

استخوان‌های گوش

احتمالاً همه شما در كتاب‌های ابتدایی خود خوانده‌اید كه گوش از سه استخوان به نام‌های چكشی، سندان و ركاب تشكیل است. این استخوان‌ها از كوچك‌ترین استخوان‌های بدن هستند كه انرژی امواج صوتی موجود در هوا را به وسیله پرده گوش می‌گیرند و با تحریك اعصاب مغز موجب شنیدن اصوات می‌شوند.

 

اگرچه آنها بسیار كوچك هستند، ولی بسیار كاربرد دارند و آسیب به آنها می‌تواند موجب جابه‌جای و یا حتی شكستگی‌شان شود. عفونت این استخوان‌ها نیز موجب تضعیف آنها می‌شود. اگر این استخوان‌ها بشكنند، مقدار قابل توجهی از شنوایی از بین می‌رود؛ اگرچه آنها با جراحی ترمیم می‌شوند و حتی گاه پروتزهای مصنوعی جایگزین آنها می‌گردند.

 

زخم و یا عفونت ایجاد شده در هنگام عمل جراحی می‌‌تواند موجب بیماری به نام اسكلروز شود كه با حذف آن و یا جایگزین كردن یك استخوان جدید، شنوایی به مقدار زیادی بهبود می‌یابد. روش شمع برای پاك كردن موم گوش نه تنها ناكارآمد، بلكه خطرناك است. در این روش كه در طب‌های جایگزین استفاده می‌شود، یك شمع توخالی را از یك طرف داخل گوش قرار داده و طرف دیگر آن را روشن می‌كنند.

 

از نظر متخصصان روش كاملاً بی‌اثر و البته خطرناك است و انجمن پزشكی آمریكا بسیاری از صدمات ناشی از استفاده از این روش را همچون انسداد كانال گوش، پارگی پرده صماخ، سوختگی، عفونت گوش و حتی كاهش موقت شنوایی گزارش داده است و در فوریه سال 2010 انجمن غذا و داروی آمریكا به مصرف كنندگان در مورد استفاده از این روش هشدار داد.

 

فلسفه وجود موم گوش ناشناخته است

پزشكان دقیقاً نمی‌دانند كه چرا گوش‌های ما موم تولید می‌كند، ولی به‌طور كلی اعتقاد بر این است كه آنها قسمتی از سیستم تمیز كردن گوش هستند و گوش بدین ترتیب خود را تمیز می‌كند. مشخص نیست كه آیا گوش با این كار ph را به تعادل می‌رساند و یا خواص ضد باكتریایی دارد.

 

گوش برخی افراد نسبت به گوش دیگران كمتر موم تولید می‌كند و واقعاً دلیل آن ناشناخته است. موم كاربرد بسیاری دارد و از ورود گردوخاك به درون گوش جلوگیری می‌كند؛ به‌خصوص هنگامی كه فرد در هوای كثیف باشد و یا روی زمین كثیف بخوابد، از ورود آلودگی‌ها به درون گوش داخلی جلوگیری می‌كند.

 

پرواز با گرفتگی گوش می‌تواند خطرناك باشد

این روزها مسافرت و پرواز با هواپیما امری عادی است، ولی اگر هنگام سفر دچار گرفتگی گوش و یا سرماخوردگی باشید، باید آن را جدی بگیرید. كانال‌های شیپوری كه در وسط هر حفره گوش قرار داشته و به پشت گلو راه دارند، در ارتفاع همچون یك شیر فشار عمل می‌كنند. اگر گوش‌های شما سالم و تمیز باشد،

 

آنها به طور طبیعی می‌توانند نوسانات ناشی از فشار تغییر ارتقاع را تحمل و تنظیم كنند. جویدن آدامس نیز به این روند كمك می‌كند.ولی زمانی‌كه این كانال‌ها پر از مایع هستند (مثل زمان سرماخوردگی)، آنها نمی‌توانند به خوبی عمل كرده و این تغییر فشار را تحمل كنند و این فشار به پرده گوش آسیب می‌رساند

 

به همین دلیل اگر قصد سفر با هواپیما دارید، بهتر است قبل از سفر به متخصص مراجعه كنید و از سلامت گوش‌های خود مطمئن شوید.اغلب پزشكان استفاده از دستگاه‌های كوچكی به نام earplane را توصیه می‌كنند كه یك پلاگین لاستیكی فیلتردار است و باید آن را قبل از سوار شدن به هواپیما درون گوش‌ها قرار داده شود تا فشار وارده ناشی از ارتفاع را به حداقل برساند.

 

تأثیرات منفی اسپری‌های مو

اگر به‌طور منظم از اسپری‌های مو استفاده می‌كنید. مطمئن باشید كه در آینده‌ای نزدیك با مشكل گوش مواجه می‌شوید. گوش شما در نزدیكی موهایتان قرار دارد و هنگامی كه موها را اسپری می‌كنید در طول زمان این اسپری وارد گوش‌ها و دردسرساز می‌شود. خوشبختانه پیشگیری از این مشكل بسیار آسان است

 

و كافی است قبل از اسپری‌ موها دو عدد پنبه را درون گوش‌تان قرار دهید تا مانع از ورود محصولات شیمیایی به درون گوش‌ها شود.البته اگر از اسپری‌های مو بسیار به‌ندرت استفاده می‌‌كنید نیازی نیست این كار را انجام دهید و این كار بیشتر برای افراد حساس و كسانی كه زیاد از این اسپری‌ها استفاده می‌كنند ضروری است؛ بخصوص افرادی كه سابقه ابتلا به بیمار‌های گوش دارند.

 

گوش‌ها به حس چشایی كمك می‌كنند

تعجب نكنید این بدان معنا نیست كه با گوش‌ها می‌توانید طعم غذاها را دریابید، بلكه گوش‌‌ها نقش مهمی در انتقال سیگنال‌های مزه به مغز دارند شاخه‌ای از اعصاب به نام Tympani chorda درون گوش‌ میانی قرار دارند و جوانه‌های چشایی را به مغز می‌رسانند. بنابراین اگر آسیبی به این قسمت از گوش برسد،

 

سیگنال‌های به‌طور بالقوه در توانایی درك طعم تأثیر می‌گذارد. گاهی حتی عمل جراحی و یا عفونت گوش می‌‌تواند حس چشایی را تغییر دهد.

 

پرده گوش تنها به ضخامت سه لایه سلول است

علاوه بر اینكه حذف موم گوش با یك جسم خارجی از گوش كمی مشكل و البته خطرناك است دلیل دیگری برای عدم استفاده و ورود اجسام به درون گوش وجود دارد و آن شكنندگی زیاد پرده گوش است. پرده گوش از سه لایه داخلی، فیبری و خارجی تشكیل شده و نازكی آن به اندازه یك ورق كاغذ و یا ناخن انگشت است،

 

به همین دلیل پرده گوش به سادگی آسیب می‌بیند و متأسفانه در صورت آسیب به سادگی ترمیم نمی‌شود.اگرچه معمولاً درد گوش نشانه‌ای از عفونت گوش، عفونت سینوس و یا حتی انسداد و جرم است. ولی گاه كاملاً نامربوط است

 

و اصلاً به گوش‌ها ربطی ندارد كه درد گوش می‌‌تواند ناشی از وجود مشكل در قسمتی از بدن در نقطه بین گوش تا شكم باشد. بنابراین به شدت توصیه می‌شود كه در صورت ابتلا به درد گوش آن را جدی بگیرید و به پزشك مراجعه كنید.