پارس ناز پورتال

بررسی بیماری هماچوری وجود خون در ادرار

بررسی بیماری هماچوری وجود خون در ادرار

بررسی بیماری هماچوری وجود خون در ادرار 

مریضی هماچوری به علت وجود گلبول هاي قرمز خون در ادرار بوجود مي آید که مي توان عفونت را علت اصلی آن دانست این مریضی راه درمان دارد.گلبول هاي قرمز عامل رنگ قرمز خون میباشند. ما برای انتقال اکسیژن در جریان خون به گلبول هاي قرمز احتیاج داریم.گلبول هاي قرمز به خروج دی اکسید کربن از بافت ها نیز کمک مي کنند

 

و آن را برای خروج از بدن به ریه ها ارسال مي کنند. تعداد چندان گلبول هاي قرمز در ادرار ممکن هست غیر طبیعی باشد به ویژه اگر خون با چشم غیر مسلح قابل دیدن باشد.

 

گلبول هاي قرمز خون در ادرار هماچوری

وجود گلبول هاي قرمز خون در ادرار در دنیای پزشکی به نام هماچوری شناخته مي شود. دو نوع اصلی هماچوری وجود دارند که شامل موارد زیر مي شوند:

 

هماچوری قابل دیدن

همان گونه که مشخص هست این نوع از هماچوری با چشم غیر مسلح نیز قابل دیدن هست. این به معنای آن هست که به میزان کافی گلبول قرمز در ادرار وجود دارد که نیازی به میکروسکوپ برای تشخیص خون نیست. رنگ ادرار ممکن هست صورتی، قرمز قهوه اي، قرمز، رنگ چای، یا قرمز بنفش باشد. این شرایط عادی نیست و نیاز به مشاوره پزشکی دارد.

 

هماچوری میکروسکوپی

این نوع از هماچوری به گونه اي هست که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست. تنها با بهره گیری از یک میکروسکوپ یا یک تست ادرار نواری مي توان آن را تشخیص داد. اگر تست ادرار نواری وجود خون را نشان دهد، مشابه ادرار در زیر میکروسکوپ بررسی مي شود تا وجود گلبول هاي قرمز در ادرار تایید شود.

 

هماچوری میکروسکوپی مي تواند به اندازه هماچوری قابل دیدن خطرناک باشد و حتی از آن خطرناک‌تر نیز باشد زیرا مي تواند بدون جلب دقت فرد در بلند مدت ادامه داشته باشد.

 

دلایل وجود گلبول هاي قرمز خون در ادرار چیست؟

دلایل مختلفی مي توانند موجب وجود خون در ادرار شوند. در ادامه با بعضی از بهترین آن ها اکثر آشنا مي شویم.

 

عفونت

عفونت دستگاه ادراری اغلب موجب افزایش تعداد گلبول هاي قرمز خون در ادرار مي شود. این عفونت مي تواند با هر بخشی از دستگاه ادراری، از جمله کلیه ها، حالب، یا مثانه مرتبط باشد. باکتری هایي که از خارج وارد مجرای ادراری مي شوند مي توانند به دستگاه ادراری نفوذ کنند. این شرایط افزایش ناراحتی، احساس سوزش هنگام دفع ادرار و تکرر ادرار را به همراه دارد. هماچوری قابل دیدن یا میکروسکوپی مي توانند در نتیجه این شرایط رخ دهند.

 

سنگ در دستگاه ادراری

سنگ هایي که از مواد معدنی شکل گرفته اند مي توانند در دستگاه ادراری متبلور شوند. امکان شکل گیری سنگ در کلیه حالب یا مثانه وجود دارد. اگر اندازه سنگ بزرگ باشد مي تواند جریان ادرار را مسدود کند، تحریک مخاط دستگاه ادراری را موجب شود و موجب هماچوری ناشی از التهاب شود.

 

بزرگ شدن پروستات

بزرگ شدن پروستات تنها در مردانی که حداقل در میانسالی قرار دارند، رخ مي دهد. پروستات بزرگ شده موجب تحریک مجرای ادراری مي شود. در این شرایط امکان دشواری در دفع ادرار و بیدار شدن شبانه برای دفع ادرار وجود دارد و همین طور مي تواند حضور خون در ادرار را موجب شود.

 

مریضی هاي کلیوی

مریضی هاي کلیوی به اندازه دلایل دیگر که موجب دیدن خود در ادرار مي شوند شایع نیست.کلیه ها مي توانند از التهاب رنج ببرند که موجب خونریزی در دستگاه ادراری مي شود.شما مي توانید به مریضی کلیوی نخست یا مریضی هاي کلیوی ثانویه مبتلا باشید، همانند آنهایی که به واسطه دیابت شیرین شکل گرفته اند.

 

کودکان مي توانند به گلومرولونفریت پس از استرپتوکوکی مبتلا شوند که با گلو درد استرپتوکوکی آغاز مي شود. این شرایط مي تواند موجب التهاب کلیه ها و حضور خون در ادرار شود.

 

سرطان ادراری

ممکن هست سرطان پروستات، کلیه ها یا مثانه به خونریزی در دستگاه ادراری منجر شود. این شرایط به طور معمول در موارد شدید سرطان رخ مي دهد و مي تواند اولین نشانه از ابتلا به سرطان دستگاه ادراری باشد.

 

داروها

بعضی داروها مي توانند به دیدن خون در ادرار منجر شوند. از جمله این داروها مي توان به رقیق کننده هاي خون مثل وارفارین و هپارین، آسپرین، سیکلوفسفامید و پنی سیلین اشاره کرد.

 

دلایل نادر

بعضی مریضی هاي نادر مثل سندرم آلپورت، هموفیلی، و کم خونی داسی شکل مي توانند به وجود خون در ادرار منجر شوند. اگر بیش از اندازه ورزش مي کنید یا آسیب به کلیه ها را تجریه مي کنید، ممکن هست با هماچوری مواجه شوید.

 

آیا باید به دکتر مراجعه کنید؟

هر بار که خون در ادرار دیدن مي شود باید به دکتر مراجعه کرد و آزمایش ادرار انجام داد تا علت دقیق این شرایط مشخص شود. دکتر درمورد نشانه ها از شما پرسش خواهد کرد، یک معاینه انجام مي دهد و آزمایش هایي را برای بررسی اینکه چراخون در ادرار وجود دارد انجام مي دهد.

 

این آزمایش ها ممکن هست شامل آزمایش ادرار، آزمایش هاي خون گوناگون، سیستوسکوپی، سونوگرافی کلیه بیوپسی کلیه و سی‌تی اسکن دستگاه ادراری شوند. انجام تمامی آزمایش ها ضروری نیست.

 

برای درمان هماچوری چه کاری مي توانید انجام دهید؟

 به گزارش پارس ناز درمان مشخصی برای هماچوری وجود ندارد.درعوض دکتر علت این شرایط را شناسایی خواهد کرد و درمان آن را دنبال مي کند. ممکن هست به داروهای آنتی بیوتیک یا روشهای درمانی برای از بین بردن سنگ هاي دستگاه ادراری نیاز داشته باشید.درموارد نادر ممکن هست نیاز به مراجعه به یک متخصص مثل متخصص غدد یا متخصص اختلالات خونی باشد.

 

اگر موضوع جدی و نگران کننده اي وجود نداشته باشد درمانی نیز نیاز نخواهد بود. دکتر شرایط را زیر نظر خواهد داشت و هر سه تا شش ماه فشار خون را نظارت خواهد کرد، به ویژه اگر مشکل به واسطه سرطان مثانه شکل گرفته باشد.