پارس ناز پورتال

تغییر کدپستی و یا اصلاح کدپستی شرکت چگونه انجام می‌شود؟

تغییر کدپستی و یا اصلاح کدپستی شرکت چگونه انجام می‌شود؟

تغییر کدپستی و یا اصلاح کدپستی شرکت چگونه انجام می‌شود؟

 

گاهی اوقات شرکت‌ها به دلایل مختلف نیاز به تغییر آدرس و یا اصلاح کد پستی پیدا می‌کنند. اصلاح کدپستی شرکت غالباً به این معنی است که کد پستی شرکت در همان واحد ثبتی سابق تغییر کند. قابل ذکر است که آدرس و کدپستی باید در سومین بند اساسنامه شرکت ثبت شود.

 

می‌توان گفت همواره امکان تغییر آدرس و کد پستی شرکت وجود دارد. معمولاً این اتفاق برای شرکت‌های دارای مکان اجاره‌ای و یا شرکت‌هایی با کمبود فضای کافی، رخ می‌دهد. تغییر اقامت شرکت طبق قانون تجارت باید بلافاصله به اداره ثبت شرکت‌ها اطلاع داده شود.

 

نحوه تنظیم صورت ‌جلسه تغییر آدرس و اصلاح کد پستی!!!

 

از نکاتی که در هنگام تنظیم صورتجلسه اصلاح کدپستی باید دقت داشته باشید آن است که صورت ‌جلسه‌ی اصلاح کد پستی شرکت باید در سه نسخه تهیه شود. هر سه نسخه باید توسط اعضای هیئت‌مدیره و شریکان به امضا برسند. شرکا باید در برگه صورت‌جلسه میزان سهام خود را نیز یادداشت نمایند. برای اعتبار بخشیدن به برگه‌ی صورت‌جلسه حتماً باید لوگو و سربرگ شرکت در آن درج شود.

 

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید تنظیم صورت‌جلسه به تنهایی در صورتی که آدرس جدید در محدوده آدرس قبلی است یعنی محل اقامت شرکت فقط چند متر مثلاً از کوچه‌ای به کوچه‌‌ی کناری جا به جا شود کافی می‌باشد. اما اگر این تغییر مکان چیزی فراتر از یک فاصله‌ی چند ‌متری و کوتاه باشد علاوه بر تنظیم صورت‌جلسه حتماً باید جلسه مجمع در شرکت تشکیل شود.

 

تغییر آدرس شرکت از وظایف اعضای هیئت‌مدیره است. پس از تنظیم صورت‌جلسه و امضای تمامی صفحات آن توسط اعضای هیئت‌مدیره، این اعضا موظف‌اند صورت‌جلسه تنظیم شده را طی ۳ روز به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل دهند. تا با ارسال صورت‌جلسه به اداره ثبت بارکد پستی جدید ثبت شود.

 

هزینه اصلاح و تغییر کدپستی چگونه محاسبه می‌شود؟

 

هزینه تنظیم و ثبت صورتجلسه تغییر آدرس شرکت شرکت به شرح زیر می‌باشد:

 

  • تنظیم و ثبت سیستمی صورتجلسه تغییر آدرس شرکت.

 

  • پرداخت حق الوکاله وکیل و پرداخت حق التمبر.

 

  • پرداخت حق الثبت تغییر کد پستی.

 

  • پرداخت هزینه روزنامه‌های رسمی و روزنامه کثیرالانتشار صورتجلسه تغییر آدرس شرکت.

 

  • تنظیم و ثبت اشخاص حقوقی شرکت از جمله معرفی نامه اشخاص حقوقی و استعلام‌های مربوطه برای اشخاص حقوقی.

 

  • آگهی دعوت روزنامه کثیرالانتشار در صورت تشکیل جلسه با حضور حداکثر شرکا یا سهامدارن تشکیل گردد.

 

آیا تغییر محل فعالیت شرکت می‌تواند مزایایی به همراه داشته باشد؟

 

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت اصلاح کدپستی و یا همان تغییر آدرس شرکت هم مانند دیگر تغییراتی که در یک شرکت انجام می‌شود، در صورتی که هوشمندانه صورت گیرد، مزیت‌های بسیاری را برای شرکت به دنبال خواهد داشت.

 

برای مثال با توجه به نوع فعالیت شما تغییر آدرس یک شرکت می‌تواند سود مالی بسیاری را برای شرکت شما به دنبال داشته باشد. در بسیاری از موارد فعالیت یک شرکت به صورتی است. که باید مشتری‌های بیشتری به دفتر شرکت مراجعه کنند، تا سود مالی بیشتری هم داشته باشد.

 

در چنین حالتی انتخاب محل مناسب اهمیت بسیار بالایی دارد که نباید از آن غافل شد. در بعضی دیگر از موارد جا به جایی آدرس شرکت باعث می‌شود که در هزینه‌های آن شرکت به مقدار قابل توجهی صرفه جویی شود.

کاربرد گواهی کدپستی چیست؟

کاربرد گواهی کدپستی چیست؟

در سال‌های اخیر، عمدتاً استعلام نشانی از طریق کد پستی انجام می‌گیرد. متقاضیان تاسیس شرکت در سامانه اداره ثبت شرکت‌ها، متقاضیان ثبت برند در وب‌سایت مرکز مالکیت معنوی و متقاضیان اخذ کارت بازرگانی در سایت اتاق بازرگانی حتماً با این موضوع مواجه شده‌اند.

 

مشکلی که گاهی افراد با آن مواجه می‌شوند این است که کد پستی ده رقمی با آدرسی که اشخاص درج می‌کنند مغایرت دارد. در این مواقع، دریافت گواهی و یا در صورت نیاز اصلاح کدپستی شرکت اجتناب‌ناپذیر می‌شود. این گواهی تنها راه اثبات تطبیق کدپستی با نشانی به ادارات و مراکز دولتی و خصوصی است.

 

کاربرد گواهی کد پستی در این موارد مشهود است. به منظور جلوگیری از این مشکلات شرکت پست جمهوری اسلامی ایران امکان استعلام آدرس و نشانی از طریق کد پستی را با صدور تاییدیه کد پستی از طریق سایت خدمات الکترونیکی پست ایجاد کرده که به آن « گواهی کد پستی » یا « تاییدیه پستی » گفته می‌شود.

 

نحوه گرفتن تاییدیه کد پستی چگونه است؟

همانطور که ذکر کردیم، تاییدیه کد پستی می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. در حال حاضر برای انجام بعضی از امور اداری و ثبتی برای شرکتها نیاز است که افراد این تاییدیه کد پستی را دریافت کنند و به مراجع اداری مربوطه ارائه کنند. برای دریافت تاییدیه کد پستی، روش‌های مختلفی وجود دارد. روش‌های حضوری و غیر حضوری که در ادامه به صورت مجزا هر یک از این روش‌ها را توضیح می‌دهیم:

 

دریافت تاییدیه کد پستی به صورت حضوری

این روش یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌ها برای دریافت گواهی است که همه افراد در صورت دارا بودن می‌توانند از این روش استفاده کنند. برای دریافت تاییدیه کد پستی با کد پستی و آدرس به صورت حضوری، افراد می‌بایست با در دست داشتن کد پستی ده رقمی خود به یکی از دفاتر پستی معتبر در نزدیکی محل زندگی خود مراجعه کنند.درخواست دریافت گواهی را ثبت کنند.

 

لازم به ذکر است که هزینه تاییدیه کد پستی در روش حضوری کمی بالاتر از روش غیر حضوری است. اما به طور کلی برای دریافت این تاییدیه و گواهی نیاز به پرداخت هزینه مصوب می‌باشد.

دریافت تاییدیه کد پستی به صورت حضوری

این مورد از تغییرات نیز مانند دیگر کارهای ثبتی در صورت اشتباه انجام دادن آن مشکلات را برای شما به دنبال خواهد داشت. از این رو به شما پیشنهاد می‌دهیم که یک شرکت متخصص را برای مشاوره و ارائه خدمات انتخاب کنید. سامانه تغییر نشانی شرکت و یا همان اصلاح کد پستی آسان ثبت نیز به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمام مراحل تغییر آدرس شرکت را پشت سر بگذارید.

 

نحوه دریافت گواهی کد پستی به صورت غیرحضوری

 

خوشبختانه به غیر از روش ذکر شده برای دریافت تاییدیه کد پستی، می‌توان از روش غیر حضوری و آنلاین نیز برای دریافت تاییدیه کد پستی اقدام کرد. این روش یک روش غیر حضوری است و به سادگی انجام می‌شود. بنابراین، توصیه ما این است که افراد به جای مراجعه به دفاتر پستی، از روش غیر حضوری برای دریافت این تاییدیه استفاده کنند.

نحوه دریافت گواهی کد پستی به صورت غیرحضوری

برای استفاده از روش غیر حضوری جهت دریافت تاییدیه کد پستی و آدرس، نیاز است که افراد با در دست داشتن کد پستی خود به سایت gnaf.post.ir مراجعه کنند و مراحل دریافت گواهی کد پستی خود را به صورت غیر حضوری انجام دهند. مراحل دریافت گواهی کد پستی محل سکونت و یا کار از طریق سایت شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر می‌باشد:

 

1. رفتن به بخش «صدور گواهی کدپستی» و وارد کردن کد پستی و شماره تلفن همراه.(در صورتی که کد پستی خود را نمی‌دانید، می‌توانید ابتدا به بخش «یافتن کد پستی» بروید و مراحل دریافت گواهی کدپستی را پس از یافتن آن ادامه دهید.)

 

2. در صورتی که نشانی نمایش داده شده با آدرس شما مطابقت دارد، گزینه «انتقال به درگاه بانک و پرداخت» را بزنید.

 

3. پس از پرداخت هزینه می‌توانید گواهی را دریافت کنید. این گواهی حاوی بارکدی بیست رقمی است که به آن اعتبار می‌بخشد. فایل تاییدیه کد پستی را می‌توان هم به صورت آنلاین برای اشخاص فرستاد و هم پرینت آن را به صورت حضوری به ارگان‌ها، دستگاه‌ها، تشکیلات و موسسات ارائه داد.