پارس ناز پورتال

نگاهی به لیست کامل مقررات ایمنی ساختمان

نگاهی به لیست کامل مقررات ایمنی ساختمان

با گسترش ساخت‌وساز در هر گوشه از ایران عزیزمان، بدون شک اهمیت اجرای قوانین و مقررات ایمنی ساختمان نیز به همان اندازه افزایش پیدا خواهد کرد. وجود این قوانین نه‌تنها می‌تواند کیفیت ساخت‌وساز را افزایش دهد، بلکه می‌تواند موجب امنیت کارکنان و تمام کسانی شود که قرار است در آن ساختمان، سکونت داشته باشند.

 

آگاهی از قوانین و مقررات ایمنی ساختمان، بدون شک برای هر کارفرما واجب است. اگر مدیریت یک پروژه را بر عهده دارید، باید تمام این قوانین را به بهترین شکل رعایت کنید. اگر با هر مسئولیت دیگری نیز در چنین پروژه‌ای مشغول به فعالیت هستید، باز هم برای حفظ سلامت خود و اطرافیانتان، بهتر است که از این قوانین اطلاع داشته باشید.

 

مقررات ایمنی ساختمان چه مواردی را شامل می‌شود؟

 

وزارت راه و شهرسازی ، درباره ایمنی ساختمان، قوانین و مقررات دقیقی را وضع کرده است. این قوانین در قالب جزوات، کتاب‌ها، دفترچه‌ها و حتی در قالب چک‌لیست موجود هستند و به شکل‌های متنوعی منتشر شده‌اند. بر اساس آخرین تدوین دفتر مقررات ملی ساختمان، این مجموعه قوانین به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم می‌شوند:

 

* اصول ایمنی افراد

* بهداشت کار و تسهیلات بهداشتی و رفاهی

* وسایل و تجهیزات حفاظت فردی

* سازه‌ها و تجهیزات حفاظتی

* تجهیزات و ماشین‌آلات ساختمانی

* وسایل دسترسی

* اصول و ایمنی تخریب

* ایمنی عملیات خاکی

* عملیات ساخت، برپایی و اسکلت ساختمان

* سایر مقررات (مربوط به تأسیسات، سیم‌کشی، نصب قطعات پیش‌ساخته، کار بر روی بام، نقاشی و پوشش سطوح، حمل‌ونقل و انبارکردن)

 

فهرست قوانین و مقررات ایمنی ساختمان

 

مهم‌ترین قوانینی که هر کارفرما باید در زمان ساخت‌وساز برای حفظ ایمنی افراد، عابرین پیاده و بعداً ساکنان ساختمان رعایت کند، به شرح زیر هستند:

 

* در اولین قدم، کارفرما باید تمام تجهیزات لازم برای ایمنی کارکنان را فراهم کند. لباس کار مخصوص، کلاه ایمنی، عینک، دستکش، کفش ایمنی، شیلد و غیره، همگی باید در بدو شروع به کار، در اختیار کارکنان قرار بگیرند. دستکش استادکار از جمله باکیفیت‌ترین دستکش‌هایی است که می‌توان در این مرحله از آن‌ها بهره برد.

 

* طبق مقررات ایمنی ساختمان، کار در روزهای بارانی و طوفانی، بر روی سقف‌ها و بام‌ها، ممنوع است. به‌علاوه اگر سطوح بیشتر از 20 درجه شیب داشته باشند، باید تجهیزات ایمنی و طناب برای کارگران فراهم شود.

 

* برای جلوگیری از سقوط کارکنان، لازم است که بر روی سطوح، از صفحات تراولینگ مقاوم استفاده شود.

 

* برای جلوگیری از سقوط کارکنان یا دیگر افراد به داخل پرتگاه‌ها یا از طبقات، استفاده از حفاظ و نرده بسیار اهمیت دارد.

 

* اگر قرار است در طی عملیات ساختمان‌سازی چاهی حفر شود، باید دورتادور آن را حصار کشید، تابلوهای هشداردهنده نصب کرد و در صورت امکان، لامپ‌ در اطراف محیط قرار داد. دیواره‌های چاه را نیز باید مقاوم‌سازی کرد.

 

* علاوه بر چاه، هر جای دیگر که امکان حضور عابرین پیاده وجود داشته باشد، باید تابلوهای هشداردهنده نصب کرد.

 

* درصورتی ‌که قرار است مصالح یا ضایعات در محل عبور عابرین پیاده یا وسایل نقلیه انبار شود، بهتر است که مجوزهای لازم برای آن اخذ شود. بهتر است که این کار دور از محل عبور شهروندان باشد.

نگاهی به لیست کامل مقررات ایمنی ساختمان

* قطع درختان برای ساخت‌وساز یا تخریب، باید بنا بر مقررات ایمنی ساختمان انجام شود؛ این کار باید به‌گونه‌ای انجام شود که ضایعات به روی شهروندان، وسایل نقلیه یا دیگر ساختمان‌ها سقوط نکند.

 

* ساخت‌وساز در روزهایی که آب‌وهوا مساعد نیست، ممنوع است؛ بهتر است که از نصب و برپایی تیرهای فلزی و داربست در این روزها پرهیز کرد.

 

* داربست‌ها باید از متریال‌های مرغوب ساخته شده و مقاومت مناسبی برای فعالیت‌های مربوطه داشته باشند.

 

* بعد از نصب تیرهای فلزی، باید جوشکاری به‌صورت کامل انجام بگیرد. نصب بیش از یک ‌طبقه بدون جوشکاری، خطرآفرین و ممنوع است.

 

* بناها و سطوحی که بتن آن‌ها هنوز به‌درستی خشک نشده نیز، مقاومت لازم را برای نصب تیر یا داربست ندارند.

 

* برای بتن‌ریزی باید از مقاومت و استحکام قالب‌ها مطمئن شد. به‌علاوه در زمان برداشت قالب نیز باید حواسمان به سقوط بتن باشد.

 

* لازم است که برای دستگاه‌های بتن‌ساز از ضامن استفاده شود تا در هنگام تمیزکردن آن، جان افراد به خطر نیفتد.

 

* اصولاً تمامی تجهیزات و وسایل نقلیه برای جابه‌جایی و باربری باید دارای ضامن باشد تا به‌صورت ناگهانی به حرکت نیفتند.

 

* درصورتی‌که قرار باشد مواد و تجهیزات حساس مورد جابه‌جایی قرار بگیرند، بهتر است که طبق راهنمای شرکت‌های سازنده حمل شوند.

 

* حمل‌ونقل قیر داغ به طبقات بالاتر توسط کارگر ممنوع است. در صورت نیاز به قیرکاری، این کار باید در همان طبقه و با استفاده از تجهیزات کامل انجام شود. به‌علاوه تهیه آن نیز باید در محیط‌هایی انجام شود که تهویه مناسب داشته باشند.

 

* مراحل جوشکاری بسیار مهم است، باید توسط متخصص انجام شود، کابل‌ها و دستگاه جوشکاری باید در برابر رطوبت عایق شده باشد.

 

* سازه‌ها باید به گونه‌ای ساخته شوند که در برابر خطرات غیرمترقبه و طبیعی، بیشترین میزان مقاومت را داشته باشند. استفاده از میلگرد بستر برای این امر ضروری است. برای مشاهده قیمت میلگرد بستر می‌توانید به وب‌سایت دکتر تامین مراجعه کنید.

 

* عملیات بتن‌ریزی و ساخت ستون‌های بتنی، عملیات نصب ستون‌های فولادی، عملیات جوشکاری یا پیچ‌ومهره کردن آن‌ها باید زیر نظر کارشناس و توسط افراد متخصص انجام شود.

نگاهی به لیست کامل مقررات ایمنی ساختمان

خرید تجهیزات ایمنی و مصالح ساختمانی از دکتر تامین

 

در این مقاله، نگاهی به مهم‌ترین مقررات ایمنی ساختمان داشتیم. در کنار هم، با اصول حفظ سلامت کارکنان، شهروندان و همین‌طور خود سازه، آشنا شدیم. دیدیم که بخش بسیار مهمی از فرایند تامین امنیت، به استفاده از تجهیزات ایمنی بستگی دارد. برای خرید تجهیزات ایمنی مثل دستکش یا کلاه و غیره، حتی میلگرد بستر، پیشنهاد ما دکتر تامین است.

 

دکتر تامین یک فروشگاه اینترنتی خرید تجهیزات ساختمانی و ارائه دهنده انواع خدمات به سازندگان است. تمامی تجهیزات و مصالحی را که برای ساخت یک بنا نیاز دارید، می‌توانید از دکتر تامین تهیه کنید.

 

از تجهیزات ایمنی گرفته تا میلگرد بستر و لوله داربستی تا خرید رزین سنگ از دکتر تامین امکان‌پذیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با کارشناسان این مجموعه، می‌توانید از راه‌های ارتباطی زیر اقدام فرمایید:

 

تماس با شماره : ۴۸۴۳۶ – ۰۲۱

مراجعه به وب‌سایت : Drtamin.com